Lauv Skrevet 6. januar 2024 #21 Del Skrevet 6. januar 2024 Jeg hadde latt tenåringen bestemme uansett hva hun velger. Som mor ville jeg latt barnet mitt velge hva som helst som gravstein til meg. 11 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. januar 2024 #22 Del Skrevet 6. januar 2024 Ulven skrev (2 minutter siden): Man får ikke gjort dette uten at noen blir opprørte. Det beste er å legge valg av stein på is en stund og så ta opp igjen temaet når sorgen ikke lenger er så fersk. Kanskje dere kan finne en løsning som tilfredstiller alle da. Akkurat nå er tenåringen i lås, og da kommer man ikke videre. Ja barnet er den som biologisk sett er nærmest den avdøde, men hvis barnet ønsker en stein som går mot det avdøde sto for ville jeg ikke uten videre latt det gå. Feks hvis avdøde er ateist og barnet ønsker kors på steinen. Har du barn?! Noe gjør at jeg tviler. Avdøde er død. Hun har ett barn som mangler en mor. Tror de aller fleste oppegående foreldre gir lang faen i hvordan gravstøtten sin ser ut etter sin død, det viktigste er at barnet føler seg ivaretatt, og det kan være fint for henne å ha ei støtte hun ønsker å besøke for å bearbeide sin sorg. Da er det viktig at hun føler eierskap til gravstøtten, ikke at den er valgt mot hennes vilje og at hun måtte «kjempe» for å få den, eller det ender opp med å bli ei grav hun har null forhold til. 15 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lauv Skrevet 6. januar 2024 #23 Del Skrevet 6. januar 2024 Lauv skrev (Akkurat nå): Jeg hadde latt tenåringen bestemme uansett hva hun velger. Som mor ville jeg latt barnet mitt velge hva som helst som gravstein til meg. Og dessuten er det fullt mulig å bytte gravstein etter noen år hvis hun ombestemmer seg. 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. januar 2024 #24 Del Skrevet 6. januar 2024 Lauv skrev (1 minutt siden): Jeg hadde latt tenåringen bestemme uansett hva hun velger. Som mor ville jeg latt barnet mitt velge hva som helst som gravstein til meg. Akkurat! Samme her. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. januar 2024 #25 Del Skrevet 6. januar 2024 Lauv skrev (Akkurat nå): Og dessuten er det fullt mulig å bytte gravstein etter noen år hvis hun ombestemmer seg. Igjen: Akkurat! Det er en ting!! Som kan erstattes! - Hvordan hun blir ivaretatt i denne prosessen kan ikke gjøres om eller erstattes. Fatter ikke en gang at det er ett tema. 15 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 6. januar 2024 #26 Del Skrevet 6. januar 2024 Hvis dette bare handler om estetiske prioriteringer, ville jeg latt tenåringen ha siste ordet. Hen gjennomgår helvete på jord og gravsteinens utseende er en ubetydelig bagatell i dette. 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 6. januar 2024 #27 Del Skrevet 6. januar 2024 Just now, Full Ugle said: Har du barn?! Noe gjør at jeg tviler. Avdøde er død. Hun har ett barn som mangler en mor. Tror de aller fleste oppegående foreldre gir lang faen i hvordan gravstøtten sin ser ut etter sin død, det viktigste er at barnet føler seg ivaretatt, og det kan være fint for henne å ha ei støtte hun ønsker å besøke for å bearbeide sin sorg. Da er det viktig at hun føler eierskap til gravstøtten, ikke at den er valgt mot hennes vilje og at hun måtte «kjempe» for å få den, eller det ender opp med å bli ei grav hun har null forhold til. Ja det har jeg. Mange til og med. Og jeg mener fremdeles at avdødes ønske skal respekteres inntil en viss grense. Det betyr at man ikke tillater ungdommen å sette en stein på graven som går mot det avdøde sto for. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synne-Marie Skrevet 6. januar 2024 #28 Del Skrevet 6. januar 2024 Full Ugle skrev (3 minutter siden): Jeg leser det slik at de har forsøkt «å veilede» men tenåringen har valgt noe annet enn resten, jeg ville vært veldig varsom med «å veilede» en tenåring bort fra hennes ønske fordi grensen mellom «å veilede» og «å overkjøre» er hårfin i en slik situasjon. Da bør man være klinke klar på at : «DU bestemmer, og mitt råd er ……» - sånn at tenåringen ikke er i tvil om at det er hun som sitter med siste ordet i saken. Helt enig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #29 Del Skrevet 6. januar 2024 La nå jenten få velge gravstein, det er jo ikke akkurat store variasjoner ute å går der - hvor galt kan det gå liksom? Mest trolig handler det ikke om gravsteinen en gang, men sorgprosessen og det at en ung jente har mistet sin mor. Anonymkode: 7d74f...ec7 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #30 Del Skrevet 6. januar 2024 Ville absolutt latt tenåringen velge, uten tvil! ❤️ Anonymkode: 0a73e...964 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 6. januar 2024 #31 Del Skrevet 6. januar 2024 Ulven skrev (2 minutter siden): Ja det har jeg. Mange til og med. Og jeg mener fremdeles at avdødes ønske skal respekteres inntil en viss grense. Det betyr at man ikke tillater ungdommen å sette en stein på graven som går mot det avdøde sto for. Hvordan i allverden kan man få en gravsten som er i mot det avdøde står for? Tenker du at barnet har valgt en sten formet som et hakekors eller et symbol fra en fremmed relgion? Jeg tviler på at det er tilfelle. Har aldri sett en upassende gravsten noen gang! Jeg tipper det viktigste for avdøde er at barne får mest mulig støte i denne krisen, og kansje at mannen hun elsket ikke ødelegger forholdet til barnet over en sten. Gravstener kan byttes ut, minne om denne tiden blir med de for altid. 16 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #32 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skjønner ikke. Du har en kone, men bonusbarnet ditt har mistet sin mor? Er den avdøde din ekskone, og dette et barn som var ditt bonusbarn i tidligere forhold? I så fall tenker jeg at du lar avdødes søsken og barn ordne dette uten deg. Anonymkode: f54d0...181 Står klart og tydelig i HI at han har mistet sin kone (som hadde et særkullsbarn) Anonymkode: dbf5c...5c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #33 Del Skrevet 6. januar 2024 Pippi Lotta skrev (3 minutter siden): Hvordan i allverden kan man få en gravsten som er i mot det avdøde står for? Tenker du at barnet har valgt en sten formet som et hakekors eller et symbol fra en fremmed relgion? Jeg tviler på at det er tilfelle. Har aldri sett en upassende gravsten noen gang! Jeg tipper det viktigste for avdøde er at barne får mest mulig støte i denne krisen, og kansje at mannen hun elsket ikke ødelegger forholdet til barnet over en sten. Gravstener kan byttes ut, minne om denne tiden blir med de for altid. Trenger jo ikke handle om noe direkte upassende. Men jeg finnes ikke religiøs f.eks. Om noen hadde satt opp en gravstein på min grav, formet som et kors og/eller med masse bibelvers på, hadde det absolutt vært imot det jeg ønsket. Anonymkode: 26df7...2b2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 6. januar 2024 #34 Del Skrevet 6. januar 2024 1 minutt siden, Pippi Lotta said: Hvordan i allverden kan man få en gravsten som er i mot det avdøde står for? Tenker du at barnet har valgt en sten formet som et hakekors eller et symbol fra en fremmed relgion? Jeg tviler på at det er tilfelle. Har aldri sett en upassende gravsten noen gang! Jeg tipper det viktigste for avdøde er at barne får mest mulig støte i denne krisen, og kansje at mannen hun elsket ikke ødelegger forholdet til barnet over en sten. Gravstener kan byttes ut, minne om denne tiden blir med de for altid. Hvis avdøde er ateist og man putter kors og en engel på steinen, er det å gå rimelig langt ut over hva avdøde står for. Det er derfor jeg skriver at ungdommen må forholde seg til avdødes ønsker inntil en viss grad. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. januar 2024 #35 Del Skrevet 6. januar 2024 Ulven skrev (12 minutter siden): Ja det har jeg. Mange til og med. Og jeg mener fremdeles at avdødes ønske skal respekteres inntil en viss grense. Det betyr at man ikke tillater ungdommen å sette en stein på graven som går mot det avdøde sto for. Hvor finner du gravstøtter hen? På en kirkegård. Så kors kan vel neppe være problemet her? Gravstøtter i Norge er som sagt ganske konservative. Det er en bagatell om den har en fugl på seg, er firkantet eller oval. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. januar 2024 #36 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trenger jo ikke handle om noe direkte upassende. Men jeg finnes ikke religiøs f.eks. Om noen hadde satt opp en gravstein på min grav, formet som et kors og/eller med masse bibelvers på, hadde det absolutt vært imot det jeg ønsket. Anonymkode: 26df7...2b2 Hvorfor skal gravlegges overhodet om du har motvilje til religion ? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 6. januar 2024 #37 Del Skrevet 6. januar 2024 Barnet velger, det er tross alt moren som er borte. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 6. januar 2024 #38 Del Skrevet 6. januar 2024 Just now, Full Ugle said: Hvor finner du gravstøtter hen? På en kirkegård. Så kors kan vel neppe være problemet her? Gravstøtter i Norge er som sagt ganske konservative. Det er en bagatell om den har en fugl på seg, er firkantet eller oval. Det er ikke lenge siden vi kjøpte støtte her i familien og utvalget er ganske mye større nå enn det har vært tidligere. Man kan absolutt få noe som er ganske langt fra konservativt selv om sebrastripet gravstein kanskje kan bli vanskelig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 6. januar 2024 #39 Del Skrevet 6. januar 2024 3 minutter siden, Full Ugle said: Hvorfor skal gravlegges overhodet om du har motvilje til religion ? Et gravsted har da ikke noe med religion å gjøre. 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #40 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Står klart og tydelig i HI at han har mistet sin kone (som hadde et særkullsbarn) Anonymkode: dbf5c...5c8 Det står ikke klart og tydelig, en kommafeil gjorde det vanskelig å forstå sammenhengen. Anonymkode: b610f...8e4 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå