Gå til innhold

Hvor mye skal en tenåring som har mistet sin mor få bestemme når det kommer til valg av gravstein?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så lenge steinen er anstendig og ikke noe tenåringen vil angre på så lar dere tenåringen bestemme. Mor vet ikke hva som blir steinen, og hvis man skal se på hvem som skal stå i ubehaget av å ikke få "viljen sin" etterpå så er det dere voksne som tar det ubehaget, ikke den som nettopp har mistet moren sin. 

Anonymkode: 14937...2be

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Han har mistet sin kone, hans stebarn har mistet sin mor...

Anonymkode: a6a79...f71

Men hva betyr dette da «Mitt bonusbarn (14) har mistet sin mor og jeg min kone og sammen med hennes søsken og mitt bonusbarn holder vi på å velge gravstein»??

Anonymkode: 76819...fff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først kondolerer! 

Innen for rimelighetens grenser, og da tenker jeg «passende» og økonomi så hadde jeg latt tenåringen velge. Vet ikke om hun har biologisk far igjen også, eller står uten, men dette er kjempetøft for henne, og være en måte hun føler seg nærmere sin mor, og da ekstra viktig å ta hensyn.

Hvordan datteren kjenner sin mor, og hva hun tenker vil passe henne, kan også være annerledes enn sånn du opplevde henne.  Det er ulike forhold. Noe er selvsagt likt, men kan være minner her som ligger langt tilbake, gjerne før din tid, som er viktige for datteren i hennes tanker rundt gravstein. 

Søsken har ingenting å si her. Dere kan få råd om dere vil, men de har ikke noe med saken å gjøre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Mitt bonusbarn (14) har mistet sin mor og jeg min kone og sammen med hennes søsken og mitt bonusbarn holder vi på å velge gravstein. Jeg og avdødes søsken er ganske enige da vi ønsker å velge gravstein ut ifra avdødes ønske men også hva vi liker, men tenåringen er ikke enig med oss og vil gå for en gravstein som jeg er sikker på at moren ikke likte.

Tenåringen blir veldig opprørt og jeg lurer på hvordan vi skal gjøre dette uten å overkjøre tenåringen?

Anonymkode: c9a17...c1f

Jeg mener at dere nå må la tenåringen velge siden dere involverte ham. Ellers synes jeg at barn på 14 har ingenting i var av gravstein å gjøre og burde ikke blitt involvert i utgangspunktet 

Anonymkode: 4c01b...885

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (10 minutter siden):

Hvis avdøde er ateist og man putter kors og en engel på steinen, er det å gå rimelig langt ut over hva avdøde står for. Det er derfor jeg skriver at ungdommen må forholde seg til avdødes ønsker inntil en viss grad. 

Å herregud. Hvis avdøde er ateist har man vel neppe en kristen begravelse med gravlegging på kristen kirkegård. Slutt, bare slutt å fordumme diskusjonen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Han har mistet sin kone, hans stebarn har mistet sin mor...

Anonymkode: a6a79...f71

Ah, nå forstår jeg. Det manglet noen komma der… Jeg forsto det som «mitt bonusbarn har mistet sin mor. Jeg, min kone, og søsknene ordner…» Men han mente «Mitt bonusbarn har mistet sin mor, og jeg min kone.»

Anonymkode: f54d0...181

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (18 minutter siden):

Hvordan i allverden kan man få en gravsten som er i mot det avdøde står for? Tenker du at barnet har valgt en sten formet som et hakekors eller et symbol fra en fremmed relgion? Jeg tviler på at det er tilfelle. Har aldri sett en upassende gravsten noen gang! 

Jeg tipper det viktigste for avdøde er at barne får mest mulig støte i denne krisen, og kansje at mannen hun elsket ikke ødelegger forholdet til barnet over en sten. Gravstener kan byttes ut, minne om denne tiden blir med de for altid. 

Akkurat. Enkelte som tilsynelatende skal diskutere for enhver pris at tenåringen ikke skal få bestemme dette. Det skal være rimelig spesiell gravstøtte og rimelig spesiell avdød mor om tenåringen skal velge noe så hinsides som forslås i denne tråden.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker enkelt å skulle la tenåringen bestemme, og jeg tenker det er det beste. Men samtidig forstår jeg de sobre voksne. Vet jo ikke hva barnet vil ha, men si at det er en veldig sentimental gravstein med innfelt fotografi, avdødes håndskrift, påmontert lykt, duer og engler osv. Mens avdøde og de voksne pårørende mener at en enkel, sober gravstein er mer passende og fint, og i avdødes stilnig smak.

En fjortenåring vil også endre smak, la meg si det sånn at de som oftest ser med gru på sitt fjortenårige jeg når de blir seksten eller atten.

MEN - til tross for det, mener jeg at her skal tenåringen få bestemme. Det er utrolig hardt å bearbeide sorg, men å miste sin mor er noe av det verste som kan skje et barn. De har ikke erfaring og verktøy til å håndtere det.

Om utforming av gravstein kan hjelpe i hennes sorgarbeid - så la henne gjøre det!!! DET er viktigst akkurat nå….det morløse barnet. Hjelp henne.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Full Ugle said:

Å herregud. Hvis avdøde er ateist har man vel neppe en kristen begravelse med gravlegging på kristen kirkegård. Slutt, bare slutt å fordumme diskusjonen. 

Alle har krav på et gravsted uavhengig av religionstilknyting eller ei. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Står klart og tydelig i HI at han har mistet sin kone (som hadde et særkullsbarn)

Anonymkode: dbf5c...5c8

Det var på grunn av tegnsettingsfeil på ingen måte klart og tydelig.

Kondolerer, TS 😥

Anonymkode: 8abd5...5fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Full Ugle skrev (7 minutter siden):

Her tar du feil. Nesten alle i Norge begraves på kirkegården, og veldig veldig mange begraves av prest innen kristne rammer. Selv om de er ateister.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her tar du feil. Nesten alle i Norge begraves på kirkegården, og veldig veldig mange begraves av prest innen kristne rammer. Selv om de er ateister.

Ulven skrev (5 minutter siden):

Alle har krav på et gravsted uavhengig av religionstilknyting eller ei. 

Dette er en helt annen diskusjon, uansett så er du ikke «mye» til ateist om du er innrullert i statskirka, og de rundt deg vet at du samtykker til kristen begravelse gravlagt på en kristen kirkegård. Da gjør neppe ett kors fra eller til særlig mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Full Ugle skrev (1 minutt siden):

Dette er en helt annen diskusjon, uansett så er du ikke «mye» til ateist om du er innrullert i statskirka, og de rundt deg vet at du samtykker til kristen begravelse gravlagt på en kristen kirkegård. Da gjør neppe ett kors fra eller til særlig mye. 

Du skrev at ateister ikke ble begravet på kirkegården. Du tar feil. Det er ikke noe å diskutere videre. 

Ellers er ateisme fravær av tro på en gud. Ikke fravær av tradisjoner.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La barnet få bestemme, om det er helt ville ønsker så diskuter det heller litt og bli enige, men la barnet som har mistet sin MOR, lede an her. Steinen kan byttes ut senere. 

Anonymkode: a80e4...ce1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Full Ugle skrev (46 minutter siden):

Mange steder finns trosnøytrale rom for samling og trosnøytrale gravlunder. Ateister, eller deres pårørende, velger ofte andre enn prester, f eks. folk fra Humanetisk forbund til seremonien. Å gravlegges er ikke noe spesielt kristent, det er blitt gjort lenge før kristendommen eksisterte. På mindre steder finnes ofte bare kirker og kirkegårder, men (den ateistiske) seremonien skal jo holdes likevel, og når den enkelte kommune ikke stiller andre rom til disposisjon for dette enn kirke + kirkegård, gir de ikke ateister noe valg, uavhengig av om de er utmeldt av kirken eller ei (men de fleste ateister er utmeldt).

For øvrig vet vi ingenting om avdøde her, og TS har ikke så mye som antyder at dette har noe med kors/tro/ateisme å gjøre. Så kan vi slutte med avsporingen nå?

Anonymkode: cc033...68b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger jo ikke handle om noe direkte upassende. Men jeg finnes ikke religiøs f.eks. Om noen hadde satt opp en gravstein på min grav, formet som et kors og/eller med masse bibelvers på, hadde det absolutt vært imot det jeg ønsket. 

Anonymkode: 26df7...2b2

Det er ikke NOEN, det er din egen tenåringsdatter som har mistet sin mor.

Død er død, det spiller ingen rolle for deg om du ligger under en haug bibelvers.

Dette er ett ikke-tema, datter bestemmer.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg lagt dette på hvil, gravstein kan ikke settes ned i norge nå, tidligst mai her på østlandet. Jeg hadde latt det ligge en måned eller to så snakket om det. Nå som sorgen er altoppslukende er det vanskelig for alle parter. 
Barnet har mistet sin mor, du din kone. Tillat dere å sørge nå og heller ta opp spørsmålet litt senere i år. Står da barnet på sitt så ville jeg lyttet til barnet, for ja dette er mamma og den viktigste personen i et barnsliv. 
Miste mamma i tenårene er brutalt, hele livet står på hode fra før, så mister man liksom den personen som er den trygge. 
Kondolerer til dere begge💔

Endret av Forvirret23
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville latt tenåringen bestemme.

Og om mor ikke ville ha likt den gravstenen som ble valgt? Hun er død, og hun vil ikke bry seg. Jeg hadde en nesten samme situasjon da mi mor døde, og jeg strevde med å velge hva slags tøy jeg ville begrave henne i. 

Mi venninne sa det rette: ' Når jeg dør, så bryr jeg meg ikke om hva de begraver meg i. Jeg er død uansett! De kan mer enn gjerne begrave meg i pysjamas!'

Anonymkode: 68b83...48e

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La tenåringe velge. Hvis ikke gravsteinen er helt crazy. 

Føler med dere i sorgen.

Anonymkode: 1fc9d...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...