AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #21 Skrevet 6. januar 2024 Jeg lurer litt på menyen jeg da. Hvis du skal servere en slags gryte, holder det nok lenge å beregne en filet til hver, for da regner jeg med at det er rikelig med grønnsaker involvert også. (Her hadde jeg gått for lårfilet også, mye saftigere) Hvis du skal servere hele fileter, hadde jeg stekt et par ekstra, ikke bare en til hver. Men kyllingfilet, ris og grønnsaker høres uansett veldig hverdagslig ut, hva med saus? Skal du fylle kyllingen med noe? Surre med bacon? Hva innebærer "grønnsaker"? Anonymkode: e081f...a63 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #22 Skrevet 6. januar 2024 Merkelig og kjip rett å servere til middagsbesøk? Høres mer ut som tirsdagsmiddag for kjernefamilien… Anonymkode: 6d0e7...9b0 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #23 Skrevet 6. januar 2024 Jeg ville regnet mer enn en kyllingfilet på hver, ja. Hadde iallfall regnet 1,5 på hver om kyllingfiletene veier rundt 200 g. Da kan de som vil ha litt ekstra spise mer. Blir det rester, så har du jo middag/lunsj flere dager. Virker som om at så mange i denne tråden er så redde for å ha rester etter et måltid, men det er mye bedre å ha rester enn for lite mat når man inviterer til middagsselskap. Man trenger jo ikke å lage samme retten engang. Hva med å lage en deilig kyllingsalat av restene på søndag, for eksempel? Anonymkode: 58285...1d6 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #24 Skrevet 6. januar 2024 Det er STOR forskjell på småspiste og storspilte familier er min erfaring. I min familie laget de alltid svært mye mat og de voksne forsynte seg både to og tre ganger. Da kunne det lett gått 2-3 kyllingfileter i denne sammenheng🙈 De som følger spise normen forsyner seg med en filet og lar det være litt ris grønnsaker igjen på tallerkenen for å vis at man ble mett (og det er status å være småspist uten at det blir for lite. Anonymkode: 3a4ec...824
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #25 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er STOR forskjell på småspiste og storspilte familier er min erfaring. I min familie laget de alltid svært mye mat og de voksne forsynte seg både to og tre ganger. Da kunne det lett gått 2-3 kyllingfileter i denne sammenheng🙈 De som følger spise normen forsyner seg med en filet og lar det være litt ris grønnsaker igjen på tallerkenen for å vis at man ble mett (og det er status å være småspist uten at det blir for lite. Anonymkode: 3a4ec...824 Hvis man forsyner seg selv, spiser man det opp. Hvilken spisenorm sier noe annet? Aldri hørt at det er status å være småspist heller. Anonymkode: 4ea5f...776 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #26 Skrevet 6. januar 2024 Jo det er status å være småspist, eller hvert fall late som man er det også spise masse når man kommer hjem til seg selv… Anonymkode: 6d0e7...9b0 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #27 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kommer an på hvor mye de spiser. Min mann og 2 tenåringsgutter spiser 1,5 kyllingfilet hver, mens jeg og min datter spiser 1 eller litt mindre. Kommer an på størrelsen. Hvordan skal du tilberede den? Når vi har fylt kyllingfilet så går det litt mindre. Jeg hadde tatt med 2 ekstra for å være sikker. Du kan spise dem dagen etter hvis de blir igjen. Anonymkode: de74d...83d Jeg hadde tenkt å bare steke den i panna. Er ikke det greit? Sjelden jeg spiser kylling egentlig 🙈 men vet de er glad i det, så tenkte lage det nå:) Anonymkode: f4526...649
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #28 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lurer litt på menyen jeg da. Hvis du skal servere en slags gryte, holder det nok lenge å beregne en filet til hver, for da regner jeg med at det er rikelig med grønnsaker involvert også. (Her hadde jeg gått for lårfilet også, mye saftigere) Hvis du skal servere hele fileter, hadde jeg stekt et par ekstra, ikke bare en til hver. Men kyllingfilet, ris og grønnsaker høres uansett veldig hverdagslig ut, hva med saus? Skal du fylle kyllingen med noe? Surre med bacon? Hva innebærer "grønnsaker"? Anonymkode: e081f...a63 Hadde ikke tenkt servere en gryte. Tenkte steke kylling, ha ris, gulrøtter og blomkål til og en saus. Tenkte ikke fylle den med noe. Det er ikke selskap liksom, men de skal besøke oss og de bor et par timer unna, så de spiser med oss før de drar hjem Anonymkode: f4526...649 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #29 Skrevet 6. januar 2024 Hvis det er fem fileter og fem mennesker, vil de fleste skjønne at det er beregnet en til hver. Er det ikke mer, får det holde. Vertinner og mødre har til alle tider fylt på med tilbehøret, i dette tilfellet ris. Det henger igjen fra gammelt av, at det aldri skulle spares på noenting når man hadde gjester. Det er en fin ting å bry seg om gjestene sine. Men det er en absurd, nærmest sykelig opptatthet av "nok mat" for en befolkning som spiser altfor mye. Ingen kommer til uansett å sulte i hjel av en "for liten" middag. Kanskje vil de ikke være helt formøyd med mengdene. Men kanskje vil det være noe annet som gnager isteden. Svigers er ofte verst. Anonymkode: 4be04...afb 1
BobbySocks Skrevet 6. januar 2024 #30 Skrevet 6. januar 2024 Når jeg inviterer vil jeg ha for mye mat, så hadde nok hvertfall regnet 1,5 per pers og hatt en til på lur.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #31 Skrevet 6. januar 2024 42 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis det er fem fileter og fem mennesker, vil de fleste skjønne at det er beregnet en til hver. Er det ikke mer, får det holde. Vertinner og mødre har til alle tider fylt på med tilbehøret, i dette tilfellet ris. Det henger igjen fra gammelt av, at det aldri skulle spares på noenting når man hadde gjester. Det er en fin ting å bry seg om gjestene sine. Men det er en absurd, nærmest sykelig opptatthet av "nok mat" for en befolkning som spiser altfor mye. Ingen kommer til uansett å sulte i hjel av en "for liten" middag. Kanskje vil de ikke være helt formøyd med mengdene. Men kanskje vil det være noe annet som gnager isteden. Svigers er ofte verst. Anonymkode: 4be04...afb Dette! Jeg har familie som overspiser, og etter jeg har begynt å følge kostholdsrådene for anbefalt kjøttmengde faller motivasjonen for å spise mange porsjoner. Anonymkode: 2b165...7e9
Frøkenfryden Skrevet 6. januar 2024 #32 Skrevet 6. januar 2024 Syns 1 er litt lite, og at skivede kyllingrester er gull, så jeg ville tatt i litt. Og ja restaurantporsjon er mindre. Men der spiser jeg gjerne brød og smør og forrett også..🙂 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #33 Skrevet 6. januar 2024 Ta med 3 ekstra filéter m tilbehør så har du en restemiddag med det som måtte bli til overs Anonymkode: 6f20b...fd8 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #34 Skrevet 6. januar 2024 Hva slags besøk er det? Er det bare en vanlig hverdagsmiddag, tenker jeg en filet per person holder. Rikelig med tilbehør. Er det en bursdagsmiddag eller helg ville jeg kanskje vært mer spandabel og evt hatt litt mer type tilbehør. Ikke alle har råd til 2 porsjoner middag til alle. Man holder seg mett på en filet. Så for man heller spise en skive til kvelds hjemme. Men hvis det står på økonomi, så anbefaler jeg å servere kjøtt i gryter. Da klarer man seg ofte med mindre og kan supplere med gode grønnsaker, bønner osv. Enkelt er det også. Anonymkode: a57db...83e
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #35 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): En filet holder i massevis. Man får ikke flere på restaurant heller. Det er vulgært å fråtse i med kjøtt, og langt mer delikat og elegant med en kyllingfilet til hver. Anonymkode: 2b165...7e9 Vulgært? Fråtse? Delikat og elegant? Du høres ut som du har et rart forhold til mat, og det å være vertskap. Jeg synes ikke det er vulgært om en voksen mann med sunn vekt spiser to kyllingfileter, spesielt om de er små. Anonymkode: 90ae6...10d 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #36 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vulgært? Fråtse? Delikat og elegant? Du høres ut som du har et rart forhold til mat, og det å være vertskap. Jeg synes ikke det er vulgært om en voksen mann med sunn vekt spiser to kyllingfileter, spesielt om de er små. Anonymkode: 90ae6...10d Hahah, ja det er så typisk KG å se ned på de som er opptatt av å lage nok mat til middagsgjester. Disse som skal servere minst mulig til gjester, sier mye rart. Anonymkode: 58285...1d6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #37 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ikke spise seg mette??? I alle dager, da trenger man ikke invitere til middag. Anonymkode: 681b2...c07 Det er forskjell på å bli mett og det å bli alt for mett. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Merkelig og kjip rett å servere til middagsbesøk? Høres mer ut som tirsdagsmiddag for kjernefamilien… Anonymkode: 6d0e7...9b0 Jeg tror de fleste synes det kan være en helt ypperlig middag når søken og foreldre skal spise middag sammen. Ikke alle lager fancy mat til familiemiddag på en lørdag. Og kylling, grønnsaker og ris kan lages på hundrevis av måter, så det å avføye det som simpelt uten å vite noe er litt sært... Anonymkode: 4fdd0...907
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #38 Skrevet 6. januar 2024 Jeg hadde nok beregnet 1,5 til hver,kanskje. Men om du ikke får handlet noe mer,så er det jo sånn det blir. Har du godt med tilbehør,evt noe brød i tillegg til det du allerede har skrevet, går det nok fint. Kanskje du har dessert også.. Det går også an å si når du serverer,at du har beregnet en til hver. Da er ihvertfall alle klar over det,og ingen tar mer. Anonymkode: ca848...faa
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #39 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Merkelig og kjip rett å servere til middagsbesøk? Høres mer ut som tirsdagsmiddag for kjernefamilien… Anonymkode: 6d0e7...9b0 Det er vel ikke en kjip rett hvis de liker det? Merkelig og totalt unødvendig kommentar. Anonymkode: ca848...faa 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå