Gå til innhold

Har jeg beregnet nok mat til oss?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha foreldrene og broren min på besøk i morgen. Vi blir 5 med meg og samboer. Skal ha kylling filet, ris og grønnsaker. Men jeg er litt usikker på mengden. Er det nok med 1 kyllingfilet per person? Eller blir det for lite? 

Takknemlig for innspill:)

Anonymkode: f4526...649

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville beregnet mer enn én per person, ja.

Anonymkode: 5fc61...198

• Liker 6
Skrevet

Hei, det kommer helt an på hvor stor kyllingfileten er.  Du burde nok regne minst 200 gram per pers. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal ha foreldrene og broren min på besøk i morgen. Vi blir 5 med meg og samboer. Skal ha kylling filet, ris og grønnsaker. Men jeg er litt usikker på mengden. Er det nok med 1 kyllingfilet per person? Eller blir det for lite? 

Takknemlig for innspill:)

Anonymkode: f4526...649

1 er nok for de fleste, men ikke for alle, spesielt storspiste menn. Kok rikelig med ris og grønnsaker, så går det nok bra.

AnonymBruker
Skrevet

I min verden er en filet nok. Men det må være nok grønnsaker og ris slik at folk kan spise til blir forsynt. Ingen grunn til at de skal spise seg altfor mette. 

Anonymkode: 4ea5f...776

Skrevet
Just now, Hedda-78 said:

1 er nok for de fleste, men ikke for alle, spesielt storspiste menn. Kok rikelig med ris og grønnsaker, så går det nok bra.

Det kommer jo helt an på hvor store kyllingfiletene er.  Har sett alt i fra 120 fram opp til 380 gram. 

• Liker 5
Skrevet

Man regner ikke i antall kyllingfileter, men gram kjøtt per person. I rent kjøtt er tommelfingerregelen 150-200 g per pers.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

300g pr person for voksne menn i hvertfall, pluss tilbehør.

Anonymkode: 681b2...c07

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

I min verden er en filet nok. Men det må være nok grønnsaker og ris slik at folk kan spise til blir forsynt. Ingen grunn til at de skal spise seg altfor mette. 

Ikke spise seg mette??? I alle dager, da trenger man ikke invitere til middag. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Haha, tenkte akkurat det samme. Selvsagt skal middagsgjester få spise seg mette. Veldig mette også😀

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor mye de spiser. Min mann og 2 tenåringsgutter spiser 1,5 kyllingfilet hver, mens jeg og min datter spiser 1 eller litt mindre. Kommer an på størrelsen.

Hvordan skal du tilberede den? Når vi har fylt kyllingfilet så går det litt mindre. Jeg hadde tatt med 2 ekstra for å være sikker. Du kan spise dem dagen etter hvis de blir igjen.

Anonymkode: de74d...83d

Skrevet

Om du ikke har dårlig råd eller noe ville jeg ha bommet med å lage for mye enn for lite. Så kan du heller ha restemat dagen etter eller fryse ned et par middagsporsjoner. Syns i alle fall selv det er mer gjestfritt når folk kan forsyne seg så mye de orker. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En filet holder i massevis. Man får ikke flere på restaurant heller. Det er vulgært å fråtse i med kjøtt, og langt mer delikat og elegant med en kyllingfilet til hver. 

Anonymkode: 2b165...7e9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Les nøyere, det står "altfor mette". Stappmett er verken behagelig eller sunt. Metthet kommer gjerne en halvtime etter at man har spist, så en god regel å slutte i tide.

Vi har også plass til litt dessert, og EM kjeks eller sjokolade til kaffen.

• Nyttig 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

En filet holder i massevis. Man får ikke flere på restaurant heller. Det er vulgært å fråtse i med kjøtt, og langt mer delikat og elegant med en kyllingfilet til hver. 

Hvor mye veier  din kyllingfilet? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Lucky_Jack said:

Tror noen har skrevet vekten på kyllingfilet lengre oppe i tråden. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Lucky_Jack said:

Minst 120, og om en porsjon er 150-200 pr person er de fleste kyllingfileter innenfor anbefalingen for porsjonstørrelse. 

Det er ganske meningsløst å normalisere overspising. 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at de fleste ikke overspiser om de må fylle tallerkenen med ris og grønnsaker etter kyllingfileten er spist opp. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror noen har skrevet vekten på kyllingfilet lengre oppe i tråden. 

Nei, der tar du feil.  Jeg skrev at jeg har sett  alt i fra 130 gram til 380 gram på en kyllingfilet.   Ingen andre har snakket om vekt.  Bortset fra de som sier at man bør ha minst så og så mye, 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Lucky_Jack said:

Det kommer jo helt an på hvor store kyllingfiletene er.  Har sett alt i fra 120 fram opp til 380 gram. 

4 minutter siden, Lucky_Jack said:

Nei, der tar du feil.  Jeg skrev at jeg har sett  alt i fra 130 gram til 380 gram på en kyllingfilet.   Ingen andre har snakket om vekt.  Bortset fra de som sier at man bør ha minst så og så mye, 

Bortsett fra deg selv da 🤷🏻‍♂️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...