Gå til innhold

Er en sixpack mye øl? Overdriver jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 øl i løpet av en helg er ikke veldig mye, men 6 øl i løpet av kort tid kan være mye.

Det jeg reagerer mest på er at du ikke tør prate med din samboer og far til ditt barn i frykt for at han blir sur. DET er for meg ett langt større faresignal enn antall øl. I det man ikke tør snakke med sin partner fordi man frykter at de blir sur, da har man ett seriøst stort problem i forholdet og kommunikasjonen.

Jeg kunne fint vært sammen med noen som drikker mer enn meg, men jeg kunne aldri vært i forhold med noen jeg ikke kan ta opp problemer med av frykt for at de blir sur.

Anonymkode: cebaa...70d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde tenkt alkoholproblemer dersom noen drakk 6 halvlitere alene på kort tid. 

Jeg er ikke avholds og har ikke problemer med fulle folk på generelt nivå, men hadde reagert på dette. 

Anonymkode: e981e...c24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dame og kan fint drikke en 6 pack aleine på en lørdag sammen med kjæresten

Anonymkode: 35059...ded

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er effekten som er vesentlig, mer enn antall enheter. Det, og spørsmålet om hvorfor han må drikke. Blir han småfull og barnet observerer det eller du kjenner på ubehag så er det for mye. 
 

Ellers enig med andre her i at det er et dårlig tegn at du tenker at han kan bli sur hvis du tar opp dette. At han blir sur om han blir konfrontert med drikking er et faretegn. 

Anonymkode: 83724...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/5/2024 at 8:44 PM, AnonymBruker said:

Blir han ubehagelig?

Anonymkode: e7359...7cf

Langt fra alle alkoholiker er ubehagelige når de drikker. 

Ts. Det høres ut uansett som at det er for mye for deg, at det trigger historien din. Hvis dere har et ellers funksjonelt forhold kanskje du skulle gå i terapi for å se om du kan bearbeide tankene dine kring dette med bakgrunn i din barndom. 

Anonymkode: 3bc67...731

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe han har begynt med nylig, eller reagerte du ikke da dere ble sammen?

Min mann kan nok fort drikke 4 bokser på en lørdagskveld, mellom kl 20 og 01. Kanskje det noen ganger blir en eller to til. Har aldri reagert på lukt eller oppførsel. Han er veldig interessert i øl, og å smaksteste ulike typer. Drikker aldri til hverdags. Jeg drikker ikke alkohol selv. 

En voksen mann på 190 med litt kroppsvekt blir ikke akkurat full av noen bokser øl over flere timer.

Anonymkode: cda2f...a7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde tenkt alkoholproblemer dersom noen drakk 6 halvlitere alene på kort tid. 

Jeg er ikke avholds og har ikke problemer med fulle folk på generelt nivå, men hadde reagert på dette. 

Anonymkode: e981e...c24

Jeg å andre siden syns ikke det kvalifiserer til alkoholproblemer hvis man drikker hjemme. Hvorfor må man på fest for at alkoholbruk skal klasses som innafor? 

Anonymkode: 3bc67...731

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 20.42):

(Usikker om det er riktig kategori eller burde være «helse»…)

Samboeren drikker gjerne i helgen på en kveld en hel sixpack med øl, altså 3 liter i løpet av kort tid. Jeg hadde en far som var alkoholiker og blir triggert av det uansett, men synes dere at det er mye? Det er sjelden at han drikker en øl på hverdager, men jeg synes 3 liter innen få timer er ganske mye. 
Jeg har lyst å snakke med han om det, men er også redd for at han blir sur eller fornekter det. 

Anonymkode: 199ed...66e

Det du kan snakke med han om er at du syns det er ubehagelig at han må drikke så mye når han først drikker. Når det gjelder alkoholisme så hadde jeg vært mer bekymret hvis han alltid hadde tatt et glas vin når han kom hjem fra jobb. Men finnes potensielt skadelig alkoholbruk som ikke er alkoholisme. Som å ikke kunne begrense seg når man starter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.1.2024 den 6.59):

Jeg å andre siden syns ikke det kvalifiserer til alkoholproblemer hvis man drikker hjemme. Hvorfor må man på fest for at alkoholbruk skal klasses som innafor? 

Anonymkode: 3bc67...731

Fordi en småbarnsfar er gjerne på fest maks en gang pr måned. Totalt alkoholinntak er derfor mindre. 

Dessuten tenker jeg at dersom man drikker mengder av alkohol alene, da drikker man for å oppnå rus. Det er aldri et bra tegn. 

Anonymkode: e981e...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 20.42):

(Usikker om det er riktig kategori eller burde være «helse»…)

Samboeren drikker gjerne i helgen på en kveld en hel sixpack med øl, altså 3 liter i løpet av kort tid. Jeg hadde en far som var alkoholiker og blir triggert av det uansett, men synes dere at det er mye? Det er sjelden at han drikker en øl på hverdager, men jeg synes 3 liter innen få timer er ganske mye. 
Jeg har lyst å snakke med han om det, men er også redd for at han blir sur eller fornekter det. 

Anonymkode: 199ed...66e

Jeg er enig med deg, jeg synes det er et høyt forbruk av alkohol. Spesielt når dere har barn. Vet han om din bakgrunnshistorie? Jeg tenker at dette er noe han bør ta hensyn til. 

Anonymkode: 937c0...b34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye.

Anonymkode: ace49...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 5.1.2024 den 23.26):

Skjønner ikke åssen folk klarer å tylle i seg 3 l øl på en kveld, spiser de ikke? 
Glad i øl jeg altså, men er liksom nok etter 1-2. 

Blir ikke full, men oppfylt i magen 😅

Så for meg og partner hadde det blitt for mye. 

Her går det ned 12-14.

Anonymkode: 876af...ea9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...