Gå til innhold

Er en sixpack mye øl? Overdriver jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

(Usikker om det er riktig kategori eller burde være «helse»…)

Samboeren drikker gjerne i helgen på en kveld en hel sixpack med øl, altså 3 liter i løpet av kort tid. Jeg hadde en far som var alkoholiker og blir triggert av det uansett, men synes dere at det er mye? Det er sjelden at han drikker en øl på hverdager, men jeg synes 3 liter innen få timer er ganske mye. 
Jeg har lyst å snakke med han om det, men er også redd for at han blir sur eller fornekter det. 

Anonymkode: 199ed...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer litt an på om han drikker alene eller på fest? Jeg kjenner veldig mange "festere" som drikker 2-3 gangen av hva din sambo rekker på ei uke, men dette er da i lystig lag.

Anonymkode: a5abc...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye for en kveld hjemme liksom. Vi drikker en eller max 2. En sekspakning kjøper vi liksom om vi skal ha medbrakt med på fest, altså for å bli litt full. Men aner ikke om det er vanlig for andre. Jeg kjenner det godt etter 2 halvlitere på kort tid, og begynner å bli brisen på nr 3.

Endret av Snabeltann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker han både fredag og lørdag? Jeg syntes før det var mye, men har blitt vant til at samboer gjør dette. Skal sies at han ikke hverken blir dritings eller ufin av den grunn, og er sunn og sprek ellers. Så for min del er det helt greit, men han gjør det bare én av dagene, da.

Anonymkode: acb85...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir han ubehagelig?

Anonymkode: e7359...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er begrenset til helgekos så ser jeg ikke problemer med det. Uansett så må han få velge det selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blir han ubehagelig?

Anonymkode: e7359...7cf

Nei, men han lukter ekstrem og det gjør at gamle vonde minner fra barndommen min dukker opp. Vi har et barn sammen og jeg føler at jeg må beskytte barnet for at han ikke tror at dette er normalt å drikke så mye øl på kort tid (alene!).

Anonymkode: 199ed...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke mye sånn i mengden alkohol, men 3 liter jo mye volum da. Jeg orker ikke det lenger og drikker heller vin/brennevin i festlig lag. Da jeg var yngre var det imidlertid ikke noe problem å tømme på med litervis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, men han lukter ekstrem og det gjør at gamle vonde minner fra barndommen min dukker opp. Vi har et barn sammen og jeg føler at jeg må beskytte barnet for at han ikke tror at dette er normalt å drikke så mye øl på kort tid (alene!).

Anonymkode: 199ed...66e

Jeg syns du skal si at det trigger deg på grunn av faren din og spørre om han kan ta hensyn? 

Anonymkode: c16ff...171

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sixpack i uken er ikke mye, men man blir jo brisen hvis han drikker alt på en gang? 

Anonymkode: 73cac...c49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Norge, landet der 6 øl hjemme er sykelig mens 12 øl borte er tipptopp.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vi på forum syns er irrelevant. 
 

Er dette et problem for DEG? 
 

Hvis ja: da er det han drikker for mye. For deg. Kanskje ikke han syns det er mye for han, men det ER for mye for deg. 
 

Og det sier en hel del, regner med at mannen din vet om historikken din med faren din? 
 

Har du et problem med drikkingen hans, så har han et alkoholproblem. Hva vi syns er mye/lite er irrelevant. Hva DU syns er mye/lite, er høyst relevant. Det er DITT liv, DIN familie og DITT barn. 
 

 

Anonymkode: 83a5f...4b4

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tenkt litt diplomatisk her, da samboeren min er tørrlagt alkoholiker of dermed blir veldig trigget av alkohol, mens jeg liker å ta meg et glass. Kompromisset er at jeg ikke drikker hjemme eller ikke sammen med ham, bortsett fra veldig spesielle anledninger - jeg tok et glass champagne på nyttårsaften, på fest, og da hadde jeg spurt om det var greit på forhånd.

Men det jeg vet, og poenget med dette, er at sånne ting er litt sensitivt. Da han hadde problemer med mitt moderate alkoholforbruk, følte jeg meg "skitten" som liker å ta et glass, at han dermed anklaget meg for alkoholisme (noe han ikke gjorde). Men noen ganger i forholdet, har det blitt fryktelig intenst og vondt hvis han har blitt altfor sint og anklagende rundt dette.

Så på samme måte som alkolbruken min trigget ham, har jeg opplevd partnervold og ble trigget av kjeftingen. Vi fant ut hvordan vi skulle snakke om det - han forklarte hva dette trigget i ham, med respekt for hvor redd jeg kan bli når jeg hevet stemmen.

På samme måte ville jeg prøvd å forklare din partner, uten anklager, hva dette gjør med deg. Si at du unner han noen øl, men at dette er vanskelig pga din oppvekst, og om han kan redusere. Du spør om en sizpack er mye - det er det kanskje, men alt er relativt. Jeg føler ikke at dette handler så mye om hvor mye en sixpack er, men hva det gjør med deg. Prøv å fokusere på dine følelser fremfor å shame alkoholbruken hans. Tenk også over hva du vil. Vil du at han skal redusere? Bli avholds? Aldri drikke hjemme? Avholds er et krav jeg ikke vil anbefale, men hvis han ikke kan slutte å drikke såpass mye øl med tanke på at dere har barn og du har traumer rundt dette, er han enten en drittsekk eller har et alkoholproblem. Jeg kunne gjerne tenke meg å ta noen glass foran tv-en på fredager, men elsker samboeren veldig mye høyere enn den lille rusen. Det gjelder kanskje din også?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, men han lukter ekstrem og det gjør at gamle vonde minner fra barndommen min dukker opp. Vi har et barn sammen og jeg føler at jeg må beskytte barnet for at han ikke tror at dette er normalt å drikke så mye øl på kort tid (alene!).

Anonymkode: 199ed...66e

Og dette gjorde han ikke før?

Eller mente du at han skulle forandre seg? Spesielt uten å kunne snakke med han om det? 
Jeg forstår ikke bakgrunnen her.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke åssen folk klarer å tylle i seg 3 l øl på en kveld, spiser de ikke? 
Glad i øl jeg altså, men er liksom nok etter 1-2. 

Blir ikke full, men oppfylt i magen 😅

Så for meg og partner hadde det blitt for mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skulle bare visst hvor mye nordmenn drikker. I ukedagene som i helgene. Det er ingen fasitsvar på om en six-pac er mye, jeg har hatt det selv og jeg er kvinne. Folk er veldig anonyme bør de kommer til alkohol ifrykt for å bli kalt alkoholiker. 

Anonymkode: b6b40...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 øl en lørdags kveld er vel ikke mye. 3 øl til en fotballkamp og 3 øl til en film etterpå anser jeg som helt innenfor.

I deres situasjon blir det jo helt annerledes pga din bakgrunn, men det er jo ikke mengden som er problemet men deres kommunikasjon rundt problemstillingen og hvordan du har det når han drikker. Her bør han, i mine øyne, ta hensyn til hvordan du har det rundt en som drikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (37 minutter siden):

Skjønner ikke åssen folk klarer å tylle i seg 3 l øl på en kveld, spiser de ikke? 
Glad i øl jeg altså, men er liksom nok etter 1-2. 

Blir ikke full, men oppfylt i magen 😅

Så for meg og partner hadde det blitt for mye. 

Temaet er vel ikke om han blir mett i magen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke en six pack er mye, men ville vært observant på at inntaket ikke økte over tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...