Gå til innhold

Bruke mer enn ett år på å bli gravid, normalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen her som har brukt mer enn ett år på å bli gravid? Var det i så fall et konkret problem, eller tok dere tester som var fine men at det bare tok lang tid likevel?

Jeg er 42, så regner med at det for min del er knyttet tett til alder at vi nå har brukt 15 måneder uten annet enn et par kjemiske å vise til. Alle blodprøver og ultralyder har vært normale.

Finnes det solskinnshistorier, at det kan lykkes til slutt selv om man har passert et år med prøving?

Anonymkode: e949f...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kanino
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det noen her som har brukt mer enn ett år på å bli gravid? Var det i så fall et konkret problem, eller tok dere tester som var fine men at det bare tok lang tid likevel?

Jeg er 42, så regner med at det for min del er knyttet tett til alder at vi nå har brukt 15 måneder uten annet enn et par kjemiske å vise til. Alle blodprøver og ultralyder har vært normale.

Finnes det solskinnshistorier, at det kan lykkes til slutt selv om man har passert et år med prøving?

For mange kan det være veldig vanskelig og problematisk å bli gravid i så «høy» alder. Vil si det er normalt mtp alderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde i 5 år. Endte til slutt opp med ivf forsøk og ble gravid på andre fryseforsøk. 

Så et år etterpå kom en overraskelse, da var jeg gravid naturlig! 

Var i midten av 30 årene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kanino skrev (Akkurat nå):

For mange kan det være veldig vanskelig og problematisk å bli gravid i så «høy» alder. Vil si det er normalt mtp alderen

Ja, det har du rett i. Men, umulig? Er håpet ute siden vi allerede har brukt 15 måneder uten å lykkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanino
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det har du rett i. Men, umulig? Er håpet ute siden vi allerede har brukt 15 måneder uten å lykkes?

Tror ikke det er umulig, men for mange er det uoppnåelig 

Krysser fingrene for deg 🤞🤞🤞

Endret av Kanino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ivfmamma78 skrev (Akkurat nå):

Vi prøvde i 5 år. Endte til slutt opp med ivf forsøk og ble gravid på andre fryseforsøk. 

Så et år etterpå kom en overraskelse, da var jeg gravid naturlig! 

Var i midten av 30 årene. 

Så fint at det ordnet seg til slutt. :) Fikk dere noe svar på hvorfor dere prøvde i 5 år uten at det skjedde noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke mange blir naturlig gravide i den alderen.  Fruktbarheten daler etter 37-årsalderen. Også hos menn.

Vurdert ivf? Ville forsøkt det først, og eventuelt eggdonasjon etterhvert.

Anonymkode: c9475...a76

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var ung (27), så skjønte jeg raskt at jeg ikke kunne bli gravid. Jeg hadde regelmessig menstrasjon, så det var enkelt å regne ut når jeg hadde eggløsning. 
 Tilslutt fikk jeg en utredning og det viste seg at jeg hadde tette eggledere og gikk i gang med prøverørsbehandling.

Vi klarte det på andre forsøket da jeg var rundt 27 år og det ble tvillinger. Svangerskapet gikk heldigvis veldig greit. Og i dag er dem 20 år 

Anonymkode: e5f16...010

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kanino skrev (Akkurat nå):

Tror ikke det er umulig, men for mange er det uoppnåelig 

Ja, dessverre. Men hvordan vite om jeg er blant de heldige eller uheldige? Alle blodprøver og ultralydundersøkelser har vært normale, og gynekolog var optimistisk. Har de som aldri lykkes, dårlige verdier på prøvene, eller er det ingen forklaring egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanino

Da jeg var ung (27), så skjønte jeg raskt at jeg ikke kunne bli gravid. Jeg hadde regelmessig menstrasjon, så det var enkelt å regne ut når jeg hadde eggløsning. 
 Tilslutt fikk jeg en utredning og det viste seg at jeg hadde tette eggledere og gikk i gang med prøverørsbehandling.

Vi klarte det på andre forsøket da jeg var rundt 27 år og det ble tvillinger. Svangerskapet gikk heldigvis veldig greit. Og i dag er dem 20 år 

27 og 42 i alder kan ikke sammenlignes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanino
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, dessverre. Men hvordan vite om jeg er blant de heldige eller uheldige? Alle blodprøver og ultralydundersøkelser har vært normale, og gynekolog var optimistisk. Har de som aldri lykkes, dårlige verdier på prøvene, eller er det ingen forklaring egentlig?

Nei. Noen passer bare «ikke sammen» uavhengig av alder. Kan anbefale deg og vurdere prøverørsbehandling i og med at dere har holdt på så lenge. Hva sjansene er for å lykkes på egenhånd har jeg ikke kompetanse til og uttale meg om, men vurder prøverør offentlig. Tror maks alder for offentlig behandling er 45 år. Da betaler du en egenandel og det offentlige betaler resten.

Endret av Kanino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kanino skrev (1 minutt siden):

27 og 42 i alder kan ikke sammenlignes

Jeg vet 🙈 Men poenget er at hun bør få en kikkehull operasjon for å sjekke egglederene. Så lenge mensen er regelmessig, så burde det være mulig å bli gravid til tross høy alder med mindre hun har det samme tilfelle som meg. Jeg er en del år eldre enn ts, men har masse egg igjen og jeg har fortsatt regelmessig mens. 
Men vet det er en risiko å få barn i så høy alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanino

Jeg vet 🙈 Men poenget er at hun bør få en kikkehull operasjon for å sjekke egglederene. Så lenge mensen er regelmessig, så burde det være mulig å bli gravid til tross høy alder med mindre hun har det samme tilfelle som meg. Jeg er en del år eldre enn ts, men har masse egg igjen og jeg har fortsatt regelmessig mens. 

Noen klaffer det bare ikke for uansett hvor friske de er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært hos gynekolog, og han har ikke sagt noe om tette eggledere. Er dette noe som kan sees tydelig på ultralyd, eller kreves det en spesiell undersøkelse for å oppdage om de er åpne eller tette? Jeg har jo opplevd et par kjemiske graviditeter(veldig tidlig SA) i 2023, så har vært åpne tidligere i all fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kanino skrev (3 minutter siden):

Noen klaffer det bare ikke for uansett hvor friske de er :)

Er kjemiske/tidlig SA et tegn på at vi er en match, men at egget var for dårlig? Eller tyder kjemiske på at selv de beste eggene mine er for dårlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så fint at det ordnet seg til slutt. :) Fikk dere noe svar på hvorfor dere prøvde i 5 år uten at det skjedde noe?

Jeg tok mange tester og de sa egglederne mine var tette. (Tok kikkhullsoperasjon der de sjekker dette) 

Men må ha åpnet seg igjen etter første graviditeten tydeligvis.

Vi fikk litt sjokk for vi hadde tenkt å vente minst et år til før vi tok et nytt ivf søskenforsøk . 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
ivfmamma78 skrev (2 minutter siden):

Jeg tok mange tester og de sa egglederne mine var tette. (Tok kikkhullsoperasjon der de sjekker dette) 

Men må ha åpnet seg igjen etter første graviditeten tydeligvis.

Vi fikk litt sjokk for vi hadde tenkt å vente minst et år til før vi tok et nytt ivf søskenforsøk . 

Ok, kan de ikke se på vanlig ultralyd om egglederne er tette? Nå har jeg hatt et par kjemiske i 2023, så tror ikke mine er blitt tett nå på et par månedeer men.

Hvor gammel var du siste gang du ble gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Har dere testet spermen?

Ja, den var innenfor normalområdet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanino
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er kjemiske/tidlig SA et tegn på at vi er en match, men at egget var for dårlig? Eller tyder kjemiske på at selv de beste eggene mine er for dårlige?

Jeg vil si det da kjemisk graviditet er at det ikke er noe foster, noe som kan tyde på dårlig kvalitet på eggene. Og kvaliteten og antall egg synker for hver år etter passert 30 år. En kvinne er født med x antall millioner egg og får ikke nye egg. Alder er med på å gjør kvaliteten dårligere

Endret av Kanino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...