Blåttvann Skrevet 5. januar 2024 #21 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): To egg på én dag går helt fint. Ett egg hver dag blir for mye egg for en ettåring, eller snarere, det fortrenger annen mat som barnet også trenger. Hvorfor hører du ikke på helsestasjonen? Anonymkode: b9193...dc8 Fordi helsestasjonene må forholde seg til de offisielle kostholdsrådene. Som bl.a sier at man skal bytte ut naturlig fett i smør med ultraprosessert margarin. 🤯 Da har de ikke mye peiling. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #22 Del Skrevet 5. januar 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Da er du arvelig disponert for høyt kolestrol. Egg i seg selv øker ikke kolestrolet. Anonymkode: 60876...746 Som jeg skrev, egg er friskmeldt. Jeg skrev akkurat det Anonymkode: 5cb0c...c90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet 5. januar 2024 #23 Del Skrevet 5. januar 2024 Trodde egg inneholdt det meste av næringsstoffene man behøvde? Kan aldri tro det er farlig å gi barnet 1 egg til dagen. Verre med sukker/kunstig sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #24 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Enig. Jeg spiser ca 3 egg daglig, gjort i 20 år kanskje. Har veldig lavt kolesterol Anonymkode: bfcb8...076 Samme her! Anonymkode: a8a02...9bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #25 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Barnet får bare egg innimellom. Ikke mer enn 1 gang per uke. Greit å gi barnet to egg? Hun spiser variert og fins ikke kresen. Forresten, dekker to egg også hennes daglige D-vitamin behov? Ts Anonymkode: c988a...044 2 egg er ingenting. Ja, du kan fint gi 1 egg hver dag… Bør gi variert kost. Her er et eksempel på hva 1 åringen min får servert ila en dag Frokost - yoghurt med havregryn. (Du kan bruke gresk yoghurt) + bær og frukt. lunsj i barnehagen : 1 gang i uken fisk med grønnsaker og potet, 1 gang i uken grøt, 1 gang i uken suppe, 2 ganger pr uke grovt brød med forskjellig pålegg og grønnsaker. fruktmåltid i barnehagen : grovt brød eller knekkebrød med makrell i tomat, kokt egg eller magert kjøttpålegg + grønnsaker og frukt/bær. Middag : Kjøtt eller fisk, grønnsaker (brokkoli, blomkål, gulrot, bønner, asparges, salat eller lignende). kveldsmat : Havregrøt med peanøttsmør eller brødskive med eggerøre , magert kjøttpålegg, leverpostei, eller peanøttsmør + grønnsaker (agurk, tomat, paprika) Drikker melk til måltider i barnehagen + en flaske på kvelden før legging. Bruker Tine Lett melk med tilsatt D vitamin. Anonymkode: bcebf...e8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #26 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 2 egg er ingenting. Ja, du kan fint gi 1 egg hver dag… Bør gi variert kost. Her er et eksempel på hva 1 åringen min får servert ila en dag Frokost - yoghurt med havregryn. (Du kan bruke gresk yoghurt) + bær og frukt. lunsj i barnehagen : 1 gang i uken fisk med grønnsaker og potet, 1 gang i uken grøt, 1 gang i uken suppe, 2 ganger pr uke grovt brød med forskjellig pålegg og grønnsaker. fruktmåltid i barnehagen : grovt brød eller knekkebrød med makrell i tomat, kokt egg eller magert kjøttpålegg + grønnsaker og frukt/bær. Middag : Kjøtt eller fisk, grønnsaker (brokkoli, blomkål, gulrot, bønner, asparges, salat eller lignende). kveldsmat : Havregrøt med peanøttsmør eller brødskive med eggerøre , magert kjøttpålegg, leverpostei, eller peanøttsmør + grønnsaker (agurk, tomat, paprika) Drikker melk til måltider i barnehagen + en flaske på kvelden før legging. Bruker Tine Lett melk med tilsatt D vitamin. Anonymkode: bcebf...e8c Får selvfølgelig servert potet eller Fullkornspasta til middagen😅 Anonymkode: bcebf...e8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #27 Del Skrevet 5. januar 2024 Ett egg om dagen går bra! Anonymkode: 9e3a4...187 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #28 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 12.21): Da er du arvelig disponert for høyt kolestrol. Egg i seg selv øker ikke kolestrolet. Anonymkode: 60876...746 Jo for en som er arvelig disponert for høyt kolesterol så kan mye egg øke kolesterolet. Det er jo det som gjør at forskningen har spriket sånn her de siste ti-årene. En med arvelig høyt kolesterol bør begrense inntaket av egg, i mens en uten arvelig høyt kolesterol kan spise nærmest ubegrenset av det. Egg=høyt kolesterol for noen Egg= ikke påvirket kolesterol hos andre Anonymkode: 7abe9...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #29 Del Skrevet 5 timer siden Søkte opp innlegget ifm lesing/forskning rundt kolesterol. Så ikk før nå at innlegget var over ett år gammelt😄 Anonymkode: 7abe9...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 4 timer siden #30 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 12.14): Min sønn får spise så mye egg han bare orker! Er jo kjempe sunt! Så masse næring og god kolestrol.Og er er choline i egget som senker dårlig kolesterol. Potetgull og all annen fast food er skadeligt for hjertet og kolesteroler pågrunn av fettet. Men hva er fettet? det er frøolje. Det er transfett som er den store faren ikke mettet fett. Min bestefar fikk nettop hjerteinfarkt og hjertelegen sa til han at han skulle holde seg unna transfett og spise mettet fett. Altså hallo?! Hjertelegen vet bedre. Anonymkode: 8ae78...f76 Min også. Han er kresen og til tider småspist. Egg er i perioder hans viktigste proteinkilde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå