Gå til innhold

Kunne du tenkt å huse flyktninger?


Cid

Kunne du tenkt å huse flyktninger?  

124 stemmer

  1. 1. Kunne du tenkt å huse flyktninger?

    • Ja
      22
    • Nei
      102


Anbefalte innlegg

Gjest theTitanic

Å bo sammen uansett hvem det er og hvor de kommer fra vil være en stor utfordring. Syntes å ha lest utallige tråder om å ikke komme overens med egne familiemedlemmer på hyttetur og julekveldsbesøk...   - er det ikke grenseløst naivt for de fleste å tro de vil kunne bo med en fremmed over tid? Ukrainere er ikke veldig forskjellige fra oss. Tenk deg om neste gang du er ute; kunne du hatt drosjesjåføren som ikke kan norsk boende i ett år? Bartenderen? Butikkdamen?  Det er jeg ganske sikker på at de fleste ville sagt nei til. Jeg tror folk ser for seg en stakkar som vil renne over av takknemlighet hver dag og omtrent går på nåler for ikke å forstyrre deg mens du føler deg som litt av en helt, mens det i virkeligheten blir som å bo med et vanlig menneske med et vanlig liv. Og la oss innrømme..  - mange nordmenn er ganske sære. Ære være de som er realistiske til hva et slikt prosjekt innebærer og som vil tilby husrom og hjelp. Og gud forby at en vrangvillig særing blir påprakket å få en fremmed flyktning boende hos seg. Det kan bli oppskriften på katastrofe!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har plass nok men ville aldri latt noen flytte inn hos meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me veit inkjevetta om desse folka. Det siste me treng er soldatar med PTSD sovande på sofaen.

Endret av Nattens rytter
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Heller ikke en palestinsk flyktning, en russer eller israeler på flukt fra militærtjeneste, et sultent barn fra Afrika eller en fattig norsk alenemor. Jeg ønsker ikke å bo med noen andre enn familien min eller en nær venn. Det handler ikke om plass, men om tillit, sikkerhet og privatliv. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikerne kan be alle de pengesterke vennene sine ta inn flyktninger i hjemmet (uavhengig av opprinnelsesland). De har plass og ressurser. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bie-damen skrev (14 timer siden):

Politikerne kan be alle de pengesterke vennene sine ta inn flyktninger i hjemmet (uavhengig av opprinnelsesland). De har plass og ressurser. 

Enig 😁 Tror de hadde fått en litt annen tone da 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal være ærlig og åpen her jeg. Jeg hadde fint hatt plass til å avse 1-2 soverom. Hadde aldri latt noen ukjente flytte inn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støre har jo sikkert plass i villaen sin på Vinderen.

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (15 timer siden):

Kunne du tenkt å la flyktninger bo hos deg? Ser det er mye snakk fra politikere om at folk burde åpne hjemmene sine for ukrainske flyktninger. Jeg kunne aldri tenkt det selv da jeg har sosial angst og jeg vil bo alene 😛

Jeg synes de politikerne som foreslår dette burde starte med å åpne sine egne hjem 😄 

Nope. Det skal MYE til for at jeg lar familie og venner sove over her en natt 😂 

Er kun to mennesker som kan komme hit når som helst, den ene min beste venn, den andre vår niese. Alle andre skal det være virkelig krise om de må være her mer enn et vanlig besøk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenda skrev (5 minutter siden):

Nope. Det skal MYE til for at jeg lar familie og venner sove over her en natt 😂 

Er kun to mennesker som kan komme hit når som helst, den ene min beste venn, den andre vår niese. Alle andre skal det være virkelig krise om de må være her mer enn et vanlig besøk

Jeg sliter med angst så jeg personlig får frysninger av tanken på å la fremmede overnatte 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skille meg ut å si at det noe jeg har tenkt mye på, og gjerne kunne gjort.
Problemet er at midlertidigheten ikke har en sluttdato. Og at jeg ikke har økonomisk overskudd til det på ubestemt tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Rosalilje84 said:

Nei. Har ingenting med flyktningstatus eller nasjonalitet å gjøre, men jeg har for det første knapt nok soverom til dem som bor i huset, og for det andre så er det utfordrende nok å drive Familien AS med flere barn. Jeg klarer ikke engang å bo sammen med min egen mor eller svigermor i mer enn to uker før vi begynner å rykke i tottene på hverandre. Et fremmed menneske? Nei. I tillegg er det snakk om sikkerhet. To av barna er forholdsvis små. Å ta inn en person du har begrensede muligheter for å sjekke fortiden til, er et sjansespill som jeg ikke ønsker å drive med.

no shit sherlock

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærsyltetøy skrev (15 timer siden):

Avstemning viser NEI, men i kommentarene tør folk ikke fortelle hva de egentlig mener. 

Jeg synes brukerne her er ærlige om hva de mener jeg :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, vil ikke at fremmede skal bo her. Spiller ingen rolle om det er ukrainske flyktninger, eller hva slags opprinnelse vedkommende har. For alt jeg vet kan vedkommende være til fare for min eller min barns sikkerhet eller de rundstjeler meg, derfor lar jeg ikke fremmede mennesker bo her.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg og min familie vil være i fred uten å bo tett på andre. Jeg har vansker nok med å få mannen til å akseptere at foreldrene mine må overnatte en eneste natt, og de går ganske greit overens.

Hadde jeg åpnet hjemmet for fremmede ville mannen min ha rømt, og jeg ville blitt sprø av manglende alenetid. Jeg klarer ikke senke skuldrene med andre i huset.

Dette gjelder uansett. De kunne vært helnorske, og vi ville likevel ikke ha dem boende i huset sammen med oss over tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg ikke kan svare nei eller ja egentlig. Har et gjesterom som sjeldent er i bruk  så kunne nok ha huset en flykning, men det hadde blitt stress å bo med noen. Så kanskje, viss det var krise med å få nok boliger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cid skrev (16 timer siden):

Kunne du tenkt å la flyktninger bo hos deg? Ser det er mye snakk fra politikere om at folk burde åpne hjemmene sine for ukrainske flyktninger. Jeg kunne aldri tenkt det selv da jeg har sosial angst og jeg vil bo alene 😛

Jeg synes de politikerne som foreslår dette burde starte med å åpne sine egne hjem 😄 

Siden jeg ikke har plass, liten leilighet måtte jeg svare nei. Men hadde jeg hatt plass så kunne det helt klart vært aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det er søte, single ukrainske jenter i 20-årene😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Jeg har ansvar for ikke bare min trygghet, men 3 små unger sin også, så fremmede i huset blir det ikke. Jeg har leid ut hybelen før til en rolig dame, men jeg hadde flaks at hun var så grei og snill. Så nå brukes den heller som hjemmekontor av meg :)

Politikerne kan gjerne åpne sine hjem og vise vei.

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være ærlig og jeg: NEI

Jeg setter privatliv og sikkerhet svært høyt, og ønsker bare å få være i fred. Å få vilt fremmede mennesker inn som jeg ikke vet en dritt om, det skjer bare ikke C4F1D1C0-F898-4E1B-8C0B-6C1A136D424E.gif.c3082a84aa0c962e9561087b059fda76.gif 

Samme søren hva eller hvem det hadde vært: NEI

Huset mitt er passelig stort, og noen av rommene er store, men det er så åpent at jeg kan høre Butter snorke på sofaen i underetasjen feks mens jeg er på soverommet med døren nesten inntil. 
Dessuten må jeg ha alenetid og det hadde jeg ikke fått med noen fremmede i huset. Jeg hadde heller ikke klart å slappet av. 

Så for mitt og Butters vedkommende: NEI
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...