Gå til innhold

Dere som har migrene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når du ikke har anfallsmedisiner, er det egentlig soving som gjelder.  Mest mulig søvn hvis du får det til. 

Og så må du ta en ny tur til legen når du blir bra igjen. Fyll gjerne ut skjemaet som heter Dagbokkort.
Det er laget spesielt for å hjelpe legen med å finne riktig hodepinediagnose. 

https://hodepinenorge.no/hjelpemidler/skjemaer/

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skal jeg gjøre. Jeg har jo hos legen på torsdag og da tok hen en del nevrologiske tester på meg, så antar hen utelukket at det var noe sånt da. :)

Anonymkode: 643e4...5bb

Godt du får kommet deg til fastlege igjen i morgen så han/hun få ut fingeren og skrive ut triptaner til deg du kan prøve nå. Lykke til!

Anonymkode: 67792...5d4

AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering: Har væry hos legen i dag og de tror fortsatt det er migrene, muligens kombinert med spenningshodepine. Skal prøve medisin nå, så får vi håpe det hjelper :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruker Zomin Nasal nese spray. Men bare under de sterkeste smertene pga jeg ikke får mer en 1 pakke av fastlegen som sier jeg får medisin hodepine. Har migrene uansett om jeg ikke får medisiner.. bruker noen gang Acetylsalisylsyre under lett hodepine. Det hjelper for lettere smerter

Anonymkode: 5a044...284

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bruker Zomig Nasal nesespray. Men bare under de sterkeste smertene pga jeg ikke får mer en 1 pakke av fastlegen som sier jeg får medisin hodepine. Har migrene uansett om jeg ikke får medisiner.. bruker noen gang Acetylsalisylsyre under lett hodepine. Det hjelper for lettere smerter

Anonymkode: 5a044...284

Det er dessverre litt for lite kunnskap hos mange leger om behandling av migrene.  
Kanskje legen din vil gi deg mer medisiner hvis du viser frem dette på legekontoret.  

https://hodepinenorge.no/behandling-av-migreneanfall/

Kort oppsummert: 

• Ta medisinen med en gang du kjenner hodepinen. 
  • Kommer den tilbake igjen? Ta medisin igjen, gjerne en type med lengre virketid.
  • Pleier anfallet å blusse opp igjen i løpet av natten slik at du våkner med hodepine dagen etter? Ta langtidsvirkende triptan ved leggetid. 

Migreneanfall er en nevrologisk prosess i hjernen. Det gjelder å stoppe prosessen før den kommer for langt.

• Nyttig 1
Skrevet

Noen som kjenner på mørke, depressive tanker under migreneanfall?

Jeg sliter i livet generelt, men når jeg får migreneanfall blir alt bekmørkt. Føler jeg vil dø. Alt det negative i livet mitt forsterker seg veldig under anfall.

Vet ikke om det er spenningshodepine jeg har, eller migrene. Anfallene varte lengre da jeg var barn, gjerne en hel dag. I tillegg måtte jeg ofte kaste opp. Nå er det som oftest noen timer, og jobben er en stor trigger. Som f.eks i dag. Massiv hodepine etter jobb, tok 1 paracet og 2 ibux og ingenting virket. La meg til å sove og etter et par timer våknet jeg en del bedre.

Likevel har jeg hatt hodepine hele kvelden, bare i langt mindre grad enn på ettermiddagen. Det er kanskje mer spenningshodepine enn migrene? Jeg har alltid kalt det migrene, siden det var mer tydelige tegn på det i barndommen.

Har alltid slitt med stress når jeg skal noe, på besøk eller andre store folkeansamlinger.

Skrevet
DelvisPresley skrev (10 timer siden):

Et migreneanfall er en nevrologisk prosess i hjernen, som bl.a. kan gi endring i serotoninnivået.  Derfor er det vanlig med en endring i humørnivået. Noen blir irritable, noen deprimerte og andre kan bli oppstemt.   

Det er neppe spenningshodepine, for den går sjelden ut over funksjonsnivået på denne måten. 

Her er en liten video med en Norsk forsker som forklarer hva som skjer i hjernen under anfallet: https://hodepinenorge.no/alle-de-rare-symptomene/

AnonymBruker
Skrevet
DelvisPresley skrev (17 timer siden):

Jeg sliter i livet generelt, men når jeg får migreneanfall blir alt bekmørkt. Føler jeg vil dø. Alt det negative i livet mitt forsterker seg veldig under anfall.

Vet ikke om det er spenningshodepine jeg har, eller migrene. Anfallene varte lengre da jeg var barn, gjerne en hel dag. I tillegg måtte jeg ofte kaste opp. Nå er det som oftest noen timer, og jobben er en stor trigger. Som f.eks i dag. Massiv hodepine etter jobb, tok 1 paracet og 2 ibux og ingenting virket. La meg til å sove og etter et par timer våknet jeg en del bedre.

Likevel har jeg hatt hodepine hele kvelden, bare i langt mindre grad enn på ettermiddagen. Det er kanskje mer spenningshodepine enn migrene? Jeg har alltid kalt det migrene, siden det var mer tydelige tegn på det i barndommen.

Har alltid slitt med stress når jeg skal noe, på besøk eller andre store folkeansamlinger.

Kjenner på mørke tanker når jeg har smerter generelt. Smerter har enorm påvirkning på humør.

Alle mine migreneanfall er stressutløst. Jobb med å senke stresset er mitt råd, men det kan ta tid og i mellomtiden bør du prøve anfallsmedisin.

Anonymkode: b22a5...367

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 20.34):

Etter å ha hatt hodepine flere dager var jeg hos lege i dag og fikk beskjed om at hen tror det er migrene. Jeg har hatt hodepine sammenhengende siden nyttårsaften, (har ikke vært på fylla) og ut fra det jeg leser er det ikke vanlig at det varer lenger enn 72 timer? Det er konstant vondt, men varierer i styrke. Mesteparten av dagen er jeg i ok form sånn at jeg klarer å gjøre ting, men så blir det kjempevondt kanskje 2-3 ganger pr dag som gjør at jeg bare må legge meg ned i et mørkt rom. Har også vært mye kvalm i 2 dager og har hatt vondt bak det ene øyet av og til. Noen som kan kjenne seg igjen i dette?

Jeg opplevde det samme som du i fjor sommer og fikk et tips om å øke inntaket av magnesium og omega-3. Etter å ha spist tilskudd et par måneder forsvant hodepina og siden har den vært borte. 

For min del skadet det iallfall ikke å prøve.

Anonymkode: b9415...b30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...