AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #21 Del Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er som å ha noen ville dyr i bur. De raserer, ødelegger og sånn fortsetter de. Bråker og truer naboer og andre. Hva skal man gjøre med sånne? Et par skal ødelegge for en hel haug med mennesker, er det rettferdig? Anonymkode: bbcf2...fbc Det var da voldsomt. Man kan være uten boevne uten og bråke og true altså. det en ideelt sett burde gjort med « sånne « er mer kommunale boliger / hospits hvor de kan bo med en viss tilsyn. Anonymkode: daba4...09e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 4. januar 2024 #22 Del Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du ble vel et symbol for et samfunn hvor alle later som de bryr seg, men når alt kommer til alt tenker de fleste på seg selv og sine. Er som folk som kneler på fotballbanene mot rasisme, men så fort en svart person prøver å leie boligen deres er den på mystisk vis "tatt allerede" men annonsen fortsatt står i ukesvis etterpå. Alle vil ha flyktninger, men ingen vil la dem bo hos seg selv noe som ville bedre integrering og sånn. Alle vil at alt skal gå bra bare en slipper å gjøre noe selv, not in my back yard mentalitet. Utleiggere må få et sted å bo, men ikke hos meg her er det "fullt". Virtue sginalingen er blitt enda større problem med sosiale medier, handler mer om å late som en bryr seg for å få poeng, enn å faktisk hjelpe, og det vil lede samfunnet til USA tilstander veldig fort. Og USA er ikke trivelig for de på bunn. Anonymkode: 5a6b3...462 Jeg kan heller ikke romme flere mennesker i min leilighet, men jeg ønsker ikke at andre skal lide nød for det. Vi har en regjering som kunne prioritert sine egne mer også. Mange bidrar det de kan med litt penger nå og da, mat og klær også. Så mange bryr seg. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #23 Del Skrevet 4. januar 2024 De fleste rusavhengie klarer å vaske/ rydde etter seg der de bor. Det er utrolig mange narkomane som leier bolig og huseiere vet ingenting. Folk må ikke la seg skremme. 1 av 5 nordmenn har alkohol eller rusproblemer. De fleste fremstår som normale! De 3000 ufb er unntaket Anonymkode: 13854...b08 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #24 Del Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste rusavhengie klarer å vaske/ rydde etter seg der de bor. Det er utrolig mange narkomane som leier bolig og huseiere vet ingenting. Folk må ikke la seg skremme. 1 av 5 nordmenn har alkohol eller rusproblemer. De fleste fremstår som normale! De 3000 ufb er unntaket Anonymkode: 13854...b08 Det er selvsagt helt riktig, men det er jo ikke rusavhengige som har såpass kontroll at de klarer og skjule det for husverten det er snakk om her. Ja, de aller fleste rusavhengige klarer og vaske/ rydde der de bor. boevne har ikke nødvendigvis med rus og gjøre, det kan være fysiske, psykiske , alderdom - utfordringer osv.. men også rus. Anonymkode: daba4...09e 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #25 Del Skrevet 4. januar 2024 Sannhetsøkende skrev (14 minutter siden): Jeg kan heller ikke romme flere mennesker i min leilighet, men jeg ønsker ikke at andre skal lide nød for det. Vi har en regjering som kunne prioritert sine egne mer også. Mange bidrar det de kan med litt penger nå og da, mat og klær også. Så mange bryr seg. Ja, det er regjeringen som må ta ansvaret. Vi går mot et amerikansk samfunn hvor alt blir opp til veldedighet som egentlig kan føles nedverdigende for den som mottar, samt at den stolte bidragsgiveren kan klappe seg på skulderen for og ha hevet smuler til trengende. for all del, vi skal hjelpe og bry oss med de som ønsker det, men det må være staten som står for husrom og nødvendig klær, mat og medisiner. Anonymkode: daba4...09e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #26 Del Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste rusavhengie klarer å vaske/ rydde etter seg der de bor. Det er utrolig mange narkomane som leier bolig og huseiere vet ingenting. Folk må ikke la seg skremme. 1 av 5 nordmenn har alkohol eller rusproblemer. De fleste fremstår som normale! De 3000 ufb er unntaket Anonymkode: 13854...b08 Dette er helt sant. Jeg prøvde å presisere i innlegget mitt at dette kun gjelder noen få, men det er kanskje en del av de vi finner som gjentakende hjemløse… I gode perioder kommer de seg i hus, det fungerer kanskje en kort periode før det sklir ut igjen ❤️ Noen av disse ekstreme tilfellene tror jeg hadde hatt et bedre og verdigere liv på en form for institusjon - der de fikk medisiner etter behov, fikk behandling, mat og ordnede forhold. Men jeg ser ikke hvordan det skal være mulig uten en viss form for tvangstiltak, og det er mange forskjellige hensyn som spiller inn. Jeg garanterer hverfall at det er noe helt annet å ha en teoretisk diskusjon rundt dette, og faktisk komme inn på disse menneskene og se hvordan de «lever» ( eller eksisterer, det er ikke noe liv) i praksis ❤️ Anonymkode: bf664...349 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #27 Del Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det var da voldsomt. Man kan være uten boevne uten og bråke og true altså. det en ideelt sett burde gjort med « sånne « er mer kommunale boliger / hospits hvor de kan bo med en viss tilsyn. Anonymkode: daba4...09e I min kommune ble nettopp dette opprettet. Flotte leiligheter, ingen inngripen eller innblanding, kun oppsyn, felles aktiviteter som baking/filmkveld etgæc, og tilsyn/samtale ved ønske fra beboerene der. Resultat ble at innen et år var majoriteten av leilighetene totalramponert, personalet ble rundstjålet, sprøyter fløt utenfor i gatene og det ble drevet med prostitusjon helt synlig 24/7. En beboer satt fyr på leiligheten, en annen tagget ned alle veggene. Mange ser på rusavhengige som «stakkars hjelpesløse sjeler», men sannheten er at en god del av disse har et enormt hjelpeapparat rundt seg, men de ønsker ikke å slutte å ruse seg. Kommunen fikk hundretusener i utgifter på å ordne leilighetene igjen. For at beboerene på nytt fortsatte i samme spor. Virkeligheten er ikke bare svart/hvitt. Anonymkode: 635e7...3e5 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #28 Del Skrevet 4. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: De fleste rusavhengie klarer å vaske/ rydde etter seg der de bor. Det er utrolig mange narkomane som leier bolig og huseiere vet ingenting. Folk må ikke la seg skremme. 1 av 5 nordmenn har alkohol eller rusproblemer. De fleste fremstår som normale! De 3000 ufb er unntaket Anonymkode: 13854...b08 Jeg hjalp til å rydde ut etter en slektning som "bare" var alkoholiker og ikke engang hang i noe rusmiljø, og jeg syntes DET var ille nok altså. Det var hull i dører og et vindu etter at han hadde "blitt litt sint" i fylla, det grodde mugg i den meget overfylte vasken på kjøkkenet (og var et tykt lag inntørket mat, sigarettsneiper og sånt utover hele kjøkkenbenken og alle bord OG sofa/stoler), det lå hauger med åpnede og uåpnede pakker med kjøle&frysevarer utover kjøkkenet (ikke inni kjøleskap/fryser) og gudene vet hvor lenge det hadde ligget der. Det lå så mye søppel og tomflasker/bokser på gulvene at man måtte dytte unna for å finne et sted å sette ned føttene, det krydde selvfølgelig av insekter av alle slag (utrolig nok så jeg ingen kakkerlakker), han hadde katt og "kattedoen" var at han fylte på mer kattesand i et hjørne under trappa, IKKE oppi noen form for eske, og han tok ikke ut avføring/gammel sand noengang. At katten hadde klort istykker flere tapeter, og at toalettet hadde vært tett gudene vet hvor lenge (men heldigvis ikke rent over...) ble jo småting i forhold. Det samme med at han hadde ødelagt rekkverket på terrassen og alt av solskjerming/persienner (vet ikke hvordan) samt klart å gå fra vedovnen med åpen dør en gang så det var digre svimerker utover gulvet (utrolig at ikke huset brant ned). Anonymkode: 71465...4c1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 4. januar 2024 #29 Del Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke lat som du bryr deg. Anonymkode: 3eef7...287 For det gjør i alle fall ikke du. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 5. januar 2024 #30 Del Skrevet 5. januar 2024 Artikkel om dette i VG i dag, ser ut som flere utvider tilbudet nå i denne perioden https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7627Jw/sibirkulden-inntar-norge-naa-er-vi-ekstra-bekymret 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 5. januar 2024 #31 Del Skrevet 5. januar 2024 Oslo kommune utvider tilbudet: Rundt 200 hjemløse i Oslo må takle lange, kalde dager gjennom vinteren – Stor-Oslo (nrk.no) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 5. januar 2024 #32 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva i alle dager betyr boevne? Jeg tror de aller fleste ville valgt å bo i hus om de kunne. Anonymkode: 37f9a...617 Her jeg bor har vi to boliger som er kommunale, de har nå i løpet av 2023 blitt reparert og pusset opp 10 ganger:ø. Vinduene er slått fysisk ut, det har blitt tenkt på, veggene her store hull i både utvendig og innvendig. Altså samme person flyttet inn, går et par uker og leiligheten er ødelagt. Personen har ikke bo evne, er veldig syk. Dette koster. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #33 Del Skrevet 5. januar 2024 Fjugur skrev (1 time siden): Artikkel om dette i VG i dag, ser ut som flere utvider tilbudet nå i denne perioden https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7627Jw/sibirkulden-inntar-norge-naa-er-vi-ekstra-bekymret Rart at han polske Pawel er hjemløs. Han har jobbet i 13 år og mottar nå dagpenger. Anonymkode: 26ca8...2a4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 5. januar 2024 #34 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ikke lat som du bryr deg. Anonymkode: 3eef7...287 Hva faen feiler det folk som deg😡 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #35 Del Skrevet 6. januar 2024 21 hours ago, Adrenalina1 said: Hva faen feiler det folk som deg😡 De har vel bare et realistisk syn på saken og "engasjementet". Det nytter ikke å sitte på et nettforum og "håpe" på at "de" tar seg av alle de hjemløse, fordi man selv kom rett inn fra kulda og kom på at hjemløse eksisterte. "De" sørger ikke for disse menneskene, selv om du håper av hele ditt hjerte på kvinneguiden.no. Jeg kan selvfølgelig si at det offentlige har plikt etter sosialblablablaloven osv. til å sørge for husrom og tilstrekkelig "sånn og sånn form for hjelp". Dette er absolutt. Og er overhodet ikke realiteten. Det er ikke nok plasser eller personell og mange av tilbudene er ikke lagt opp riktig til å fungere for målgruppen. Plenty av folk sover ute i Norge i denne kulden. For de fleste går det nok på et vis, men mange får sikkert frostskader. Noen dør nok. Det er ikke nok bostedsplasser til alle, da må de som bryr seg så mye faktisk være villig til å åpne gjesterommet. Altså, tenk deg om. Norge har ikke nok til å hjelpe de trengende i en normalsituasjon engang. For eksempel eldre. Det ligger mange eldre rundt om i senger i sin egen bæsj akkurat nå. Akkurat nå mens jeg skriver dette eller noen leser det. Og helsepersonell gråter på do osv. Alle som vil, vet dette. Men TikTok fungerer, og det er skiskyting på TV2. Vi snakkes neste år, når en tilsvarende tråd blir opprettet. Og bare for å nevne: Norge er ikke verdens rikeste land, og Norge har ikke, jeg gjentar, IKKE, 15.000 milliarder "på bok". Disse 15.000 milliardene er antatt markedsverdi på verdipapirer med mer. Det er ikke penger, jeg gjentar, det er IKKE penger. Det bare passet å nevne dette siden disse flosklene ofte kommer opp i slike sammenhenger. Anonymkode: a8c38...37f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #36 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De har vel bare et realistisk syn på saken og "engasjementet". Det nytter ikke å sitte på et nettforum og "håpe" på at "de" tar seg av alle de hjemløse, fordi man selv kom rett inn fra kulda og kom på at hjemløse eksisterte. "De" sørger ikke for disse menneskene, selv om du håper av hele ditt hjerte på kvinneguiden.no. Jeg kan selvfølgelig si at det offentlige har plikt etter sosialblablablaloven osv. til å sørge for husrom og tilstrekkelig "sånn og sånn form for hjelp". Dette er absolutt. Og er overhodet ikke realiteten. Det er ikke nok plasser eller personell og mange av tilbudene er ikke lagt opp riktig til å fungere for målgruppen. Plenty av folk sover ute i Norge i denne kulden. For de fleste går det nok på et vis, men mange får sikkert frostskader. Noen dør nok. Det er ikke nok bostedsplasser til alle, da må de som bryr seg så mye faktisk være villig til å åpne gjesterommet. Altså, tenk deg om. Norge har ikke nok til å hjelpe de trengende i en normalsituasjon engang. For eksempel eldre. Det ligger mange eldre rundt om i senger i sin egen bæsj akkurat nå. Akkurat nå mens jeg skriver dette eller noen leser det. Og helsepersonell gråter på do osv. Alle som vil, vet dette. Men TikTok fungerer, og det er skiskyting på TV2. Vi snakkes neste år, når en tilsvarende tråd blir opprettet. Og bare for å nevne: Norge er ikke verdens rikeste land, og Norge har ikke, jeg gjentar, IKKE, 15.000 milliarder "på bok". Disse 15.000 milliardene er antatt markedsverdi på verdipapirer med mer. Det er ikke penger, jeg gjentar, det er IKKE penger. Det bare passet å nevne dette siden disse flosklene ofte kommer opp i slike sammenhenger. Anonymkode: a8c38...37f Men når ting blir diskutert og rettet fokus mot, fører det av og til til at flere donerer en slant til den aktuelle saken 😊 la oss si at 20 mennesker nå donerte en slant til Frelsesarmeen eller kirkens nødhjelp fordi de ble minnet på problemet, så er er jo det mer enn ingenting. Men selvfølgelig på et høyere nivå må politikerene inn. De vender også sin kappe etter vinden, og bevilger midler til det folk er opptatt av. En person som selv ikke har noen ekstra penger å bidra med direkte, kan dermed gjøre nytte for seg ved å rette fokus på et problem 😊 Anonymkode: bf664...349 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #37 Del Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 22.43): Jeg hjalp til å rydde ut etter en slektning som "bare" var alkoholiker og ikke engang hang i noe rusmiljø, og jeg syntes DET var ille nok altså. Det var hull i dører og et vindu etter at han hadde "blitt litt sint" i fylla, det grodde mugg i den meget overfylte vasken på kjøkkenet (og var et tykt lag inntørket mat, sigarettsneiper og sånt utover hele kjøkkenbenken og alle bord OG sofa/stoler), det lå hauger med åpnede og uåpnede pakker med kjøle&frysevarer utover kjøkkenet (ikke inni kjøleskap/fryser) og gudene vet hvor lenge det hadde ligget der. Det lå så mye søppel og tomflasker/bokser på gulvene at man måtte dytte unna for å finne et sted å sette ned føttene, det krydde selvfølgelig av insekter av alle slag (utrolig nok så jeg ingen kakkerlakker), han hadde katt og "kattedoen" var at han fylte på mer kattesand i et hjørne under trappa, IKKE oppi noen form for eske, og han tok ikke ut avføring/gammel sand noengang. At katten hadde klort istykker flere tapeter, og at toalettet hadde vært tett gudene vet hvor lenge (men heldigvis ikke rent over...) ble jo småting i forhold. Det samme med at han hadde ødelagt rekkverket på terrassen og alt av solskjerming/persienner (vet ikke hvordan) samt klart å gå fra vedovnen med åpen dør en gang så det var digre svimerker utover gulvet (utrolig at ikke huset brant ned). Anonymkode: 71465...4c1 Stakkars katt som måtte i bo i det der❤️ En ting er folk som velger det selv (om så pga de er syke), men det skjærer i hjertet mitt at uskyldige dyr må bo så dårlig! Anonymkode: 54975...a68 2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #38 Del Skrevet 8. januar 2024 Rødstrupa skrev (På 4.1.2024 den 15.34): Håper de blir godt ivaretatt, spesielt nå i denne kulden! En del er psykisk syke, rusavhengige mm. Uff, får skikkelig vondt av dem. I 2020 var det drøyt 3000 bostedsløse. Vet ikke det eksakte tallet nå men de må uansett følges opp, De må tas inn i varmen/komme i hus.♥️ Er du villig til å la en av dem sove på sofaen din? Anonymkode: 74109...7cd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #39 Del Skrevet 21. januar 2024 De aller fleste rusavhengie har boevne. De er kun de sykeste sprøytenarkomane som bor på gata eller hospits. Som samfunn må vi klare å ta oss av disse menneskene. Jeg kjenner flere rusavhengie i full jobb som ikke helsevesenet aner eksisterer. Slutt å generalisere vanskeligstilte Anonymkode: 13854...b08 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 27. januar 2024 #40 Del Skrevet 27. januar 2024 Rødstrupa skrev (På 4.1.2024 den 15.34): Håper de blir godt ivaretatt, spesielt nå i denne kulden! En del er psykisk syke, rusavhengige mm. Uff, får skikkelig vondt av dem. I 2020 var det drøyt 3000 bostedsløse. Vet ikke det eksakte tallet nå men de må uansett følges opp, De må tas inn i varmen/komme i hus.♥️ jeg tok vare på meg selv og utstyrte meg med tilstrekkelig utstyr til overnatting , selv i sibirkulden på minus 26 ... den innledet med 1x minus 19 , 1x minus 26 , 4 x minus 23 , før jul så var det flere tilfeller fra minus 16 til minus 20.. siste tiden er det rene våren i fjellet i sør-Norge. jeg lot erfaring og rutine herske over frykten for å fryse ihjel liggende på sementgrunn..jeg visste jeg kunne stole på utstyret ti minus 20, men fra minus 20 til minus 26 er en hel vinterkulde i forskjell.. lit engstelig for at glidelåsen skulle ryke uten escape-muligheter, men det måtte jeg overvinne.. forøvrig blir det nok siste vinteren ute.. det har jeg sagt før, men nå føler jeg ikke at jeg vil få noen nye opplevelser med det, så blir camping på månedsleie hvis jeg skulle leve til neste vinter..våren , sommeren og høsten vil jeg nok ha ute så lenge jeg klarer det i et helseperspektiv.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå