Gå til innhold

Bostedsløse og uteliggere, hvordan går det med de nå i kulda?

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Håper de blir godt ivaretatt, spesielt  nå i denne kulden! En del er psykisk syke, rusavhengige mm. Uff, får skikkelig vondt av dem. I 2020 var det drøyt 3000 bostedsløse. Vet ikke det eksakte tallet nå men de må uansett følges opp, De må tas inn i varmen/komme i hus.♥️

Endret av Rødstrupa
  • Liker 3
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (1 minutt siden):

Håper de blir godt ivaretatt, spesielt  nå i denne kulden! En del er psykisk syke, rusavhengigr mm. Uff, får skikkelig vondt av dem. I 2020 var det drøyt 3000 bostedsløse. Vet ikke det eksakte tallet nå men de må uansett følges opp, De må tas inn i varmen/komme i hus.♥️

Da regner jeg med din dør står åpen for de som trenger det 😊

Anonymkode: 06a8a...375

• Liker 13
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Kristiansand tok en ildsjel skiene fatt for å åpne en av møteplassene til byens "løse fugler" slik at de kunne få varme og mat❤️

Anonymkode: 8e1b0...a20

• Liker 7
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kom akkurat over en Facebook-post hvor to rusavhengige (et kjærestepar) ba om hjelp til å få leiebolig. Lang historie om at de hadde blitt kastet ut flere steder, "men det var aldri deres skyld altså", og derfor var de nå desperate etter tak over hodet. De hadde til og med bodd i studentbolig ved byens universitet, men "ble funnet av rusmiljøet sitt" og ble derfor også kastet ut fra studentboligen. Nå ville de bort fra miljøet atter en gang, og ba inderlig om hjelp. Titalls folk har liket og kommentert med hjerter, som om de selv liksom kunne åpnet hjemmet sitt for disse.

Samtidig sitter jeg på en strøken utleieleilighet som jeg skal ha nye leietakere på i disse dager og tenker "jeg skulle ønske jeg kunne vært raus og den gode samaritan mot disse to som trenger et sted og bo". Dessverre klarer jeg ikke stole på folk som stadig blir kastet ut pga rusmisbruk, uansett hvor mye de selv mener de har forandret seg og ønsker å forlate miljøet. Jeg er avhengig av fast og sikker inntekt på leiligheten, og jeg orker ikke alt styret som kommer med rusmiljøet. Jeg vokste selv opp i et rolig nabolag, men hvor nabogutten etterhvert ble en del av det miljøet, og det hang rusmisbrukere og politi rundt nabohuset på daglig basis. Noe sånt vil jeg ikke ha i eller rundt leiligheten jeg eier, for å være ærlig.

Anonymkode: 4536e...5db

• Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke lat som du bryr deg.

Anonymkode: 3eef7...287

Hva er det for slags kommentar???

Endret av Rødstrupa
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mange av de som bor på gata, har ikke boevne. Noen vil heller ikke bo inne. Håper noen snille sjeler i byene deler ut mat, varm drikke og varme klær ❤️

Anonymkode: e2147...507

• Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (1 minutt siden):

Hva er det for slags kommentar???

Du ble vel et symbol for et samfunn hvor alle later som de bryr seg, men når alt kommer til alt tenker de fleste på seg selv og sine. Er som folk som kneler på fotballbanene mot rasisme, men så fort en svart person prøver å leie boligen deres er den på mystisk vis "tatt allerede" men annonsen fortsatt står i ukesvis etterpå. Alle vil ha flyktninger, men ingen vil la dem bo hos seg selv noe som ville bedre integrering og sånn. Alle vil at alt skal gå bra bare en slipper å gjøre noe selv, not in my back yard mentalitet. Utleiggere må få et sted å bo, men ikke hos meg her er det "fullt".

Virtue sginalingen er blitt enda større problem med sosiale medier, handler mer om å late som en bryr seg for å få poeng, enn å faktisk hjelpe, og det vil lede samfunnet til USA tilstander veldig fort. Og USA er ikke trivelig for de på bunn.

Anonymkode: 5a6b3...462

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange av de som bor på gata, har ikke boevne. Noen vil heller ikke bo inne. Håper noen snille sjeler i byene deler ut mat, varm drikke og varme klær ❤️

Ja, det er det jeg mener. I og med at de ikke har boevne er det viktig at de blir fulgt opp i kulda…

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du ble vel et symbol for et samfunn hvor alle later som de bryr seg, men når alt kommer til alt tenker de fleste på seg selv og sine. Er som folk som kneler på fotballbanene mot rasisme, men så fort en svart person prøver å leie boligen deres er den på mystisk vis "tatt allerede" men annonsen fortsatt står i ukesvis etterpå. Alle vil ha flyktninger, men ingen vil la dem bo hos seg selv noe som ville bedre integrering og sånn. Alle vil at alt skal gå bra bare en slipper å gjøre noe selv, not in my back yard mentalitet. Utleiggere må få et sted å bo, men ikke hos meg her er det "fullt".

Virtue sginalingen er blitt enda større problem med sosiale medier, handler mer om å late som en bryr seg for å få poeng, enn å faktisk hjelpe, og det vil lede samfunnet til USA tilstander veldig fort. Og USA er ikke trivelig for de på bunn.

Anonymkode: 5a6b3...462

Vet du , ikke alle tenker som deg/er like kynisk!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nav plikter å skaffe akuttovernatting dersom mennesker står uten et sted å sove kommende natt (om de har rettigheter etter loven, dvs har tilknytning til Norge). De skal også gi råd og veiledning, og evt bistå i å skaffe noe mer permanent. Dessverre er det noen mennesker som av ulike grunner ikke ønsker å benytte seg av dette. Kan være at tilbudet de får ikke er det de ønsker (typ hospits når de prøver å bli rusfrie). Noen ønsker heller ikke å være bundet. Det finnes også mennesker som oppholder seg i Norge, men som ikke har rettigheter etter loven. Det finnes noe akuttovernatting for denne gruppen, bl annet i Oslo. Men det er altså komplisert og ikke svart/hvitt. 

Anonymkode: f7a5e...00a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begrepet "bostedsløs" betyr nødvendigvis at man sover under bruer og på benker. Begrepet innebefatter også de som bare ikke har en husleiekontrakt, men er til behandling/innlagt/fengsel eller bor hos venner etc. 

Du sier antallet var 3000 i 2020, men jeg tenker det er under 500 av disse som sover under åpen himmel hver natt. Av disse 500 kunne alle hatt alternativ bolig sålenge de hadde vært mottakelig for hjelp, da de ikke har ressurser til å manøvrere seg inn under tak selv. 

Anonymkode: 08c63...804

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke lat som du bryr deg.

Anonymkode: 3eef7...287

Hvorfor antar du at Ts ( eller oss andre) later som? Jeg har også medfølelse med de som sliter såpass at de ikke engang har tak over hodet - dette betyr ikke at jeg i praksis kan ta de inn i min bolig og forsørge de selv. Jeg bor langt i fra i noe herskapshus, og har barn. Det jeg bidrar med direkte er ikke så mye - fast bidrag til Kirkens nødhjelp, og jeg har tidligere vært frivillig på «suppekjøkken» - dette vil jeg begynne med igjen når barna er større og jeg har bedre anledning. Gjør du noe selv, eller kritiserer du bare andre?

Anonymkode: bf664...349

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SeriousSlurp

Dette er politisk stimulert av høyre gjennom sine 8 år i regjering, tenk å fremme et så hinsides idiotisk forslag av en rusreform som de faktisk gjorde, heldigvis nedstemt av AP.

Slike forslag i kombinasjon med karensår på aap, aktivitetsplikt på sosialstønad og privatisering i helsevesenet gjør absolutt ingenting for å hjelpe mennesker med rusmiddelproblematikk..

De ønsker rett å slett fullstendig frislipp, trolig i håp om at de skal dø ut av seg selv for billigst mulig penge..

Bygg et hotelbygg i hver eneste by, hus folk der, ingen problem i verdens rikeste land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva i alle dager betyr boevne? Jeg tror de aller fleste ville valgt å bo i hus om de kunne.

Anonymkode: 37f9a...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva i alle dager betyr boevne? Jeg tror de aller fleste ville valgt å bo i hus om de kunne.

Tenk renoverings kostnadene etter endt leieforhold med noen som er narkomane.. Rusmisbrukere eier ikke boevne og fungerer ikke på samme måten i hodet som den friske befolkningen..

Anonymkode: a2601...a42

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og feks lage mat uten og starte brann, og ta et glass uten at boligen blir oversvømt osv. nei, det er ikke alle som har boevne. De fleste 5 åringer har ikke boevne, derfor lar man dem helst ikke være alene hjemme. Noen oppnår aldri boevne. Nei, det er ikke alle som vil bo i et hus. Hvis du snakker med uteliggere ønsker de ikke forpliktelsene det er med og bo. 

Anonymkode: daba4...09e

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er som å ha noen ville dyr i bur. De raserer, ødelegger og sånn fortsetter de. Bråker og truer naboer og andre. Hva skal man gjøre med sånne? Et par skal ødelegge for en hel haug med mennesker, er det rettferdig?

Anonymkode: bbcf2...fbc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (1 time siden):

Vet du , ikke alle tenker som deg/er like kynisk!

SeriousSlurp skrev (14 minutter siden):

Dette er politisk stimulert av høyre gjennom sine 8 år i regjering, tenk å fremme et så hinsides idiotisk forslag av en rusreform som de faktisk gjorde, heldigvis nedstemt av AP.

Slike forslag i kombinasjon med karensår på aap, aktivitetsplikt på sosialstønad og privatisering i helsevesenet gjør absolutt ingenting for å hjelpe mennesker med rusmiddelproblematikk..

De ønsker rett å slett fullstendig frislipp, trolig i håp om at de skal dø ut av seg selv for billigst mulig penge..

Bygg et hotelbygg i hver eneste by, hus folk der, ingen problem i verdens rikeste land!

Ja, eller bare fikse hospitsene og kommunale boliger som står tomme 

Anonymkode: daba4...09e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det betyr at de fullstendig ramponerer boligen de disponerer ❤️ og da mener jeg ikke bare at det er litt ekstra slitasje eller bakpå med vedlikeholdet. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men noen av de som bor på gata har alvorlige psykiske lidelser forverret av selvmedisinering i form av rus. Jeg har sett boliger man må måke seg vei inn i. Avføring smurt på veggene. Døde, inntørka katter. Knuste vinduer tettet med teipa plastposer. Småbranner som bare er slukket, men skadene er ikke reparert. Osv osv. Det er hjerteskjærende… Mange av disse menneskene er snille og godhjerta når de er «seg selv», men de kan ikke ta vare på seg selv i det hele tatt. Ofte blir de også utnyttet av andre i miljøet, som kommer hjem til de og herper boligen ytterligere. 

Anonymkode: bf664...349

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...