_popcorn_ Skrevet 5. januar #81 Del Skrevet 5. januar To tråder om samme tema er slått sammen. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #82 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kan være litt enig i at man kan spørre seg om vi ikke tåler noen ting lenger.. Jeg har vokst opp på Tynset og der har vi opplevd -50. Hver vinter hadde vi minst en kuldeperiode hvor det var mellom 30 og 40 minus. Vi slapp gym ved -30 og svømming ved -25... mens nå så jeg i avisa i dag at en fyr fra Sintef skrev at det ikke finnes varme nok klær til at barn kan gå ut og leke i kulda til helga (ca -25)...? Det er jo litt tullete. Altså, vi gikk til skolen selv vi, med mindre det var 35 til 40 blå.. eller verre. Anonymkode: a7924...5e8 Her er det -29 og eldstebarnet gikk til skolen selv, men barnehagen har innedag i dag, og hadde det i går også (og da var det "bare" -16 midt på dagen). Barnehagebarn går jo gjerne og spiser snø, mister en vott eller lue eller noe, og følger man ikke med som en hauk så har de stått der flere minutter med fjeset fullt av is eller udekkede fingre og da FÅR man frostskader i -29 altså. Uansett hva folk er vant med på Tynset. Anonymkode: 0f343...898 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #83 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Haha, ville nettopp dele den. Tenk at VG har fått tak i en forsker fra forsvaret for å fortelle oss at vi må sjekke værmeldingen før vi går ut, og kle på oss hvis det er kaldt. 🥶 Anonymkode: d870f...174 Lært hjelpeløshet. Jeg blir helt matt. Anonymkode: 82263...386 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 5. januar #84 Del Skrevet 5. januar Den klassiske tabben er si til barna at de ikke må finne på å sleike borti metall. For da kommer de til å sleike på metallrekkverket og fryse fast tunga . 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 5. januar #85 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 12.07): Nytter ikke hvor mye jeg kler meg når kulden kommer innenfra... Anonymkode: 71388...da3 Sånn er det med meg også. Har en forferdelig indre frost som jeg ikke blir kvitt uansett hvor mye jeg kler meg og hvor mye jeg fyrer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atragon Skrevet 5. januar #86 Del Skrevet 5. januar Cool story bro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 5. januar #87 Del Skrevet 5. januar Svaret er NEI - Vi takler ikke kulde i dette landet. Litt kulde. Ok,helst ikke.Sprengkulde - Neitakk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #88 Del Skrevet 6. januar VG tar den til et nytt nivå og har intervjuet presten på Gardermoen om hvordan de reisende takler kuldesjokket. Anonymkode: d870f...174 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #89 Del Skrevet 7. januar Jeg hadde på t-skjorte, bokser, så polyester treningsdress, deretter en bomulls joggedress, og utenpå nok en collegegenser i dag. 20 blå. Gikk fint det. Allergisk mot ull. Og tre par tennissokker. Vintersko, lue og hansker. Og skjerf. Anonymkode: 78125...060 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #90 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): VG tar den til et nytt nivå og har intervjuet presten på Gardermoen om hvordan de reisende takler kuldesjokket. Anonymkode: d870f...174 Seriøst? Hahahahahaha. Jeg hater hvordan media har blitt. Anonymkode: 82263...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 7. januar #91 Del Skrevet 7. januar Kulde? Som i rundt 10-15 minus? Joda, det takler vi. Sprengkulde og kulderekorder under 30 blå? Not so much, derav "rekorder", kanskje? Her fryser vannrørene, bilen sliter litt, vi sliter, ovnene sliter med å holde rommene varme og legger dermed mer trykk på strømkapasiteten i nettet, dørlåser fryser, vinduer får frost på seg etc. Jeg er i 30-åra og har veldig sjeldent opplevd denne typen kulde, selv om jeg har vokst opp i et såkalt kuldehøl. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 10. januar #92 Del Skrevet 10. januar On 1/4/2024 at 5:50 PM, tussi84 said: For meg er alt under 10 minus for ekstremt. Får ikke puste ordentlig, nesa og øya renner, og hoster fordi jeg ikke puster ordentlig/slim renner konstant fra nesa. Og jeg har ikke astma, men øm ovenfor kulde. Selv med votter, lue og skjerf foran munn og nese får jeg problemer når det nærmer seg -10 eller mindre. Det må egentlig være under 5 minus utenat jeg skal få noen problemer. I morgen har vi bestemt at barnet vårt ikke skal i bhg. Han har astma, og vi utsetter han ikke for gå turen engang 10 min en vei, når det er meldt nesten minus 20. Vi blir mest sannsynlig inne hele helgen pga det samme. Ikke forsvarlig å ta med barnet ut med hans sykdom i så kaldt vær. Men det er vel ikke første gang i livet du opplever så kaldt? De fleste vintre har en kortere eller lengre periode med rundt 20 minus. I følge media høres det ut som et unaturlig fenomen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 10. januar #93 Del Skrevet 10. januar kaleidoskop skrev (1 time siden): Men det er vel ikke første gang i livet du opplever så kaldt? De fleste vintre har en kortere eller lengre periode med rundt 20 minus. I følge media høres det ut som et unaturlig fenomen. Er nok ikke så ofte i livet jeg har vært borte i 20 minus. Har vært korte perioder inne i mellom 15 - 17 minus, men stort sett er temperaturen mellom 0 og - 10 om vinteren her jeg bor + der jeg kommer fra. Jeg får problemer med pust, og rennende nese bare det er rundt 10 minus, så vinteren er jeg ikke noe glad i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #94 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 16.46): Det er nå fullt av ikke-vestlige innvandrere som ikke kan kle seg. Før i tida bodde det nordmenn i Norge. Anonymkode: 50fa2...f72 90% er nordmenn nå også, men mange nordmenn klarer helller ikke å kle seg. Anonymkode: 1a207...b86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 12. januar #95 Del Skrevet 12. januar Kulde alene er ikke så ille, men mye vind i tillegg blir langt verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 12. januar #96 Del Skrevet 12. januar Får a være grense for kulde også 😮😳😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 13. januar #97 Del Skrevet 13. januar Jeg er søring i minst fem generasjoner bakover. Lenger bakover, kommer enkelte av oss enda lenger sørfra enn Norge. Så jeg vil påstå at dersom vi ser på genetikken, så er jeg ikke er skapt for denne kulden vi har nå. Jeg skylder på mine forferdre for at de ikke fant seg nordlendinger, rett og slett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #98 Del Skrevet 14. januar Kommer helt an på hva man skal gjøre i kulda!! Skal du stå stille- mye klær, mye bevegelse- mindre klær, begge deler- svetter mye og så fryser man…. Hvordan man kler seg for -35 og tørr luft er ikke det samme som i -10 og skikkelig sur og fuktig vind. Jeg takler fint tørr kulde uten vind, takler dårlig når det er sur vind. Jeg bodde sted med gjerne -15 til -35 og ungene var ute, jeg frøs når jeg kom til Oslo. Lenger ut ved kysten i Oslofjorden som jeg bor nå er fortsatt mye mer behagelig enn Oslo…. -35 i Oslo hadde jeg innsett som j… Her var ungene ute og trente i -13-15 (selv om grensen egentlig er -12) men det var greit. Hadde noen sånne toe warmer greier i fotballskoa og funket fint. To lag med superundertøy og shorts/overdel og startet trening i jakke. Ikke noe problem 3-4 dager i uka. Ikke noe problem når det ikke var vind. Anonymkode: 37d90...295 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå