Gå til innhold

Skuffet over barnehagen..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn som har en del utfordringer og har siden i høst hatt spesialpedagog noen timer i uka.  Vi har ikke hørt noe fra barnehagen om at situasjonen har endret seg, men at det virker som der har gått bedre med barnet vårt. Det har vært situasjonen innimellom men de har også sagt det virker som det skulle gå seg til. Ppt har reagert på flere episoder der ansatte har handlet urettferdig mot barnet vårt når barnet har trengt hjelp pg støtte i situasjoner som har oppstått. I dag fikk jeg tlf at barnehagen har meldt barnet vårt til barnevernet pga unormal adferd. Jeg er så skuffet over at de ikke har pratet med oss om dette eller fortalt oss at de er mer bekymret for barnet vårt. Jeg tror barnet vårt kan ha adhd, men det er for tidlig med utredning på det har vi fått beskjed om.. Uansett er det noen som har fått bekymring på barnet adferd her inne? Jeg vet at det ikke er oss foreldre det gjelder, men jeg føler meg så mislykket tross alt🥹 Det er ingen utfordringer med de andre barna våres, så dette er et barn som ikke har det så bra i barnehagen. Hjemme går det fint, men innimellom kommer det vanskelige følelser og mangel på impulskontroll.

Anonymkode: 33903...179

• Liker 1
  • Hjerte 21
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

oi, her er det nok en barnehage som har brutt taushetsplikten sin

Anonymkode: 92baf...5cd

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med det? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville bedt om et møte ganske raskt med ppt og barnehagen. 

Nå spørs det jo hva bekymringsmeldingen går og hva som menes som unormal atferd, så er det ikke så lett for utenforstående å vurdere om en bekymring til barnevernet var riktig av barnehagen. Men vær åpen og samarbeidsvillig. Kanskje kan barnevernet hjelpe med noe. 

Anonymkode: 8b8a9...9c9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ville bedt om et møte ganske raskt med ppt og barnehagen. 

Nå spørs det jo hva bekymringsmeldingen går og hva som menes som unormal atferd, så er det ikke så lett for utenforstående å vurdere om en bekymring til barnevernet var riktig av barnehagen. Men vær åpen og samarbeidsvillig. Kanskje kan barnevernet hjelpe med noe. 

Ja jeg skal snakke med hun frå PPT først.  Det er bare spesielt at de ikke har nevnt noe til oss!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det høres veldig rart ut - og potensielt alvorlig ut? Hva var den unormale atferden? Uansett - dere har gjort deres beste her. Dere har tiltak, dere har oppfølging, du skal ikke føle dere har gjort noe feil!

Anonymkode: ff540...2a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg skal snakke med hun frå PPT først.  Det er bare spesielt at de ikke har nevnt noe til oss!

Tenker du da på bekymring for barnet eller at de vurderte å melde til barnevernet? Igjen så kommer det an på innholdet i bekymringsmeldingen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å bytte barnehage?

Anonymkode: 58959...137

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres veldig rart ut - og potensielt alvorlig ut? Hva var den unormale atferden? Uansett - dere har gjort deres beste her. Dere har tiltak, dere har oppfølging, du skal ikke føle dere har gjort noe feil!

Barnet har hatt lett for å slå andre barn når det blir frustrert og sliter med det sosiale. Det har ikke vært pratet om noe andre ting. Det skal sies at barnet vårt har ingen venner i barnehagen og det er sårt for barnet vårt. I følge PPT mener hun som sagt at enkelte voksne i barnehagen ikke har møtt barnet vårt slik de bør gjøre i flere situasjoner som hun har observert. Barnet har også lite frykt og prater med alle, dette er også noe de har kommentert..

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Å bytte barnehage hjelper nok ikke akkurat nå og sender kanskje ikke de beste signaler. 

• Liker 22
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Barnet har bare 1 år igjen i barnehagen, men jeg har vudert det og nevnt det til barnehagen. Noe de anbefalte meg ikke å gjøre. Jeg tenker barnet kunne fått en ny start og forhåpentligvis få seg venner, det er nok en ond sirkel og andre barn er skeptiske og også de voksne ikke har håndtert barnet slik de bør..

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Barnet har hatt lett for å slå andre barn når det blir frustrert og sliter med det sosiale. Det har ikke vært pratet om noe andre ting. Det skal sies at barnet vårt har ingen venner i barnehagen og det er sårt for barnet vårt. I følge PPT mener hun som sagt at enkelte voksne i barnehagen ikke har møtt barnet vårt slik de bør gjøre i flere situasjoner som hun har observert. Barnet har også lite frykt og prater med alle, dette er også noe de har kommentert..

Det er jo ganske rart du får vite de har meldt til barnevernet uten å vite hvorfor? Hva har skjedd som gjør at de gjør det? Det må ha vært en hendelse som har utløst det «akutt». 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker du da på bekymring for barnet eller at de vurderte å melde til barnevernet? Igjen så kommer det an på innholdet i bekymringsmeldingen. 

Jeg tenker prate med PPT om at barnet er meldt til barnevernet og høre med henne om det har skjedd noe spesielt i det siste. Vi ønsker også ha henne med på møte med barnevernet da hun har vært i barnehagen å observert barnet vårt.. Vi vet ikke noe annet enn at de var bekymret for barnet sin adferd. Får nok vite mer nøyaktig på møte hos barnevernet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ganske rart du får vite de har meldt til barnevernet uten å vite hvorfor? Hva har skjedd som gjør at de gjør det? Det må ha vært en hendelse som har utløst det «akutt». 

Ja vi skjønner ingenting🥹 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja vi skjønner ingenting🥹 

Det forstår jeg kjempegodt. Hadde vært forvirret og perpleks selv, uansett om man har et barn med utfordringer eller ei. Når kan dere forvente å få pratet med barnehagen? Kan dere ikke dra dit i dag og kreve å snakke?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, så trist. Vi hadde også utfordringer med barnet vårt i barnehagen (ikke i slik grad som dere slik jeg får inntrykk av) men vi var veldig på for å få hjelp til han. Ppt var innom er par ganger for å observere han og kom med tips til barnehagen. De voksne blir også fastlåst i hvordan de møter barna som oppfører seg vanskelig.

Vi hadde kontakt med familievernkontoret på eget initiativ for å få råd om hvordan vi skulle håndtere situasjonen. Det at dere allerede har søkt hjelp tenker jeg er veldig bra. Det høres lurt ut å snakke med ppt igjen. Barnehagen gjør ikke alltid riktig… lykke til ❤️

Anonymkode: c7469...3eb

• Liker 1
Skrevet

Har ppt informert barnehagen og de ansatte om at flere situasjoner er håndtert ugunstig av barnehagen? Det må jo være nummer 1 prioritering…. Holder ikke at ppt evt kun forteller dette til dere som foreldre.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det forstår jeg kjempegodt. Hadde vært forvirret og perpleks selv, uansett om man har et barn med utfordringer eller ei. Når kan dere forvente å få pratet med barnehagen? Kan dere ikke dra dit i dag og kreve å snakke?

Takk🫶 Jeg har sendt de en Mail.. Kjenner jeg gruer meg til å hente i dag. Jeg er så skuffet. Far var på møte for ikke så lenge siden og da nevnte de ingenting. Jeg pleier også alltid spørre hvordan det har gått i dag og de sier fint. Hadde en hendelse da jeg hentet barnet hin dagen der et barn sier at barnet vårt hadde slått det, da sa barnet mitt at han hadde startet. Uansett da står en av de ansatte å hører på mens jeg prøver å forklare barnet vårt at uansett er det ikke lov å slo og at det må gå til en voksen å fortelle om det istedenfor. Den ene ansatte kom med en kommentar på vei inn som ikke virket så hyggelig… 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Har dere vært i kommunikasjon med ppt og barnehagen sammen før? Siden du sier at ppt har reagert på hvordan barnet blir håndtert. Er dette noe barnehagen nå følger opp? Og så har de samtidig sendt en bekymringsmelding til barnevernet? Hvordan gav de dere beskjed om dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Helt riktig. Dersom barnehagen ikke har snakket med dere om bekymringen og informert om at de vil melde bekymring og aller helst fått samtykke fra dere, så er dette brudd på taushetsplikt. Det er kun i saker med alvorlig bekymring for vold og/eller seksuelle overgrep det kan meldes uten å informere foresatte. Forøvrig er det jo et poeng å lese vilkårene for å melde bekymring opp mot selve bekymringsmeldingen, det er ganske høy terskel for at meldeplikten utløses. 

Anonymkode: 9941e...742

• Liker 10
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...