Gå til innhold

Podcast - Mysteriet Adam

Vampyrina

Anbefalte innlegg

Nettrollet skrev (5 minutter siden):

Jeg er nesten ferdig med podcast-serien nå. Skjønner lite av dette, motivasjonen. Hun høres ut som hun har splitta personlighet. Det er jo galskap, alt sammen.

Jeg forstår ikke helt motivasjonen. Men nå skjønner jeg heller ikke folk som kar seg lede av sekter. Så vil tro at grunnen er knyttet til sekten og livs synet. Hun er jo på sett og vis gal. Men et viksent menneske som absolutt vet hva hun bedriver med,  og at hun er svært kalkulert. Syntes hun fikk alt for liten straff.  Men jeg tenker det har noe med sårbarheten hun er så flink til å formidle,  at hun har skapt litt tvil.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes hele podcasten var spennende og velgjort. De kunne riktignok spart seg det skuespill-segmentet der journalist skal intervjue dama. Det ble litt for tilgjort og rotete. 

Som det blir nevnt flere ganger (i podcasten) overgår dette fiction på mange måter. Tok meg selv i å funder på hvordan dette kunne blitt til serie/film. Jeg synes historien blir ekstra spennende med norsk utgangspunkt. På den måten får vi rullet opp, sakte med sikkert, bakgrunnen til denne dama, og det gjør det hele enda mer ubehagelig, men mer spennende enn om vi hadde fått servert denne historien i en kronologisk rekkefølge.

Spesielt tydelig ser jeg for meg scenen fra det hyggelige, velstelte nabolaget hvor en nybakt far monterer babycall m/video og får opp de forferdelige bildene på skjermen. Det hører virkelig hjemme i en fæl thriller. Kontrastene mellom det idylliske og det grusomme blir utrolig tydelig i den scenen. 😵

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant å hørt/lest intervjuer med andre involverte om det finnes. Hva forteller denne Katarina feks? Liksom-mor og far i Norge? 
På en måte tenker jeg at det er veldig spesielt hvis hun har klart å dra så mange personer inn i dette. At så mange kan påvirkes til å bidra i det som er gjort selv om de trolig ikke ville visst all bakgrunn. Men samtidig tenker jeg også at det er helt utrolig hvis hun er utnyttet så mange ganger i disse sakene og av flere forskjellige personer uten at noen har fanget opp at hun trenger hjelp og sørger for å bidra til hjelp. 
Hun ble jo faktisk regnet for å være tilregnelig. Da er det vel flere som vurderer henne? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (3 timer siden):

Synes hele podcasten var spennende og velgjort. De kunne riktignok spart seg det skuespill-segmentet der journalist skal intervjue dama. Det ble litt for tilgjort og rotete. 

Som det blir nevnt flere ganger (i podcasten) overgår dette fiction på mange måter. Tok meg selv i å funder på hvordan dette kunne blitt til serie/film. Jeg synes historien blir ekstra spennende med norsk utgangspunkt. På den måten får vi rullet opp, sakte med sikkert, bakgrunnen til denne dama, og det gjør det hele enda mer ubehagelig, men mer spennende enn om vi hadde fått servert denne historien i en kronologisk rekkefølge.

Spesielt tydelig ser jeg for meg scenen fra det hyggelige, velstelte nabolaget hvor en nybakt far monterer babycall m/video og får opp de forferdelige bildene på skjermen. Det hører virkelig hjemme i en fæl thriller. Kontrastene mellom det idylliske og det grusomme blir utrolig tydelig i den scenen. 😵

Men hele adam saken får meg også til å tenke på denne saken om natøia grace barnett, såkalt fra ukraina. 

Isåfall mye likheter her.

https://www.dagbladet.no/kjendis/forlot-adoptivdattera-sosiopatisk-svindler/80766880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (På 29.1.2024 den 20.36):

Men hele adam saken får meg også til å tenke på denne saken om natøia grace barnett, såkalt fra ukraina. 

Isåfall mye likheter her.

https://www.dagbladet.no/kjendis/forlot-adoptivdattera-sosiopatisk-svindler/80766880

Jeg har sett denne dokumentarserien. Men her er jo adoptivforeldrene klin kokos, da. Om denne jenta måtte ha noen spesielle trekk, så er det kanskje ikke så rart mtp hva slags barndom hun har hatt. Her er det mange voksne som har sviktet. Det blir litt rart å skulle forsvare den behandlingen hun har fått med å hevde at hun er psykopat når det viser seg at hun kun er 8 år eller der omkring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/10/2024 at 12:12 PM, LivLaga said:

Eneste minuset med podcasten er at jeg jeg synes Trude Lorentzen har en litt irriterende måte å formidle på. Hun legger liksom trykket på litt merkelige steder i setningene som får selv de mest hverdagslige detaljene i historien til å høres ut som noe mystisk og underlig. Hørte henne i "Quislings koffert" (som også er en bra podcast) og la merke til det samme der. Hun skiller liksom ikke på om hun forteller om krig og død eller at noen har handlet på butikken. 

Enig i at Lorentzen har en litt irriterende podcaststemme. Det er litt synd at ikke Askild Matre Aasarød er oppleser, for han er jo med å lage podcasten, og har dessuten en veldig god radiostemme!

Tror dere Barbora er offer eller skurk? Jeg er usikker, men heller mot slurk …

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Musken skrev (6 minutter siden):

Enig i at Lorentzen har en litt irriterende podcaststemme. Det er litt synd at ikke Askild Matre Aasarød er oppleser, for han er jo med å lage podcasten, og har dessuten en veldig god radiostemme!

Skurk. Hun har brukt mye tid på å bli et "barn". Hun er del av en sekt som hyller det barnlige. Hun er absolutt en dame på 33år som vet hva hun driver med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (17 minutter siden):

Jeg har sett denne dokumentarserien. Men her er jo adoptivforeldrene klin kokos, da. Om denne jenta måtte ha noen spesielle trekk, så er det kanskje ikke så rart mtp hva slags barndom hun har hatt. Her er det mange voksne som har sviktet. Det blir litt rart å skulle forsvare den behandlingen hun har fått med å hevde at hun er psykopat når det viser seg at hun kun er 8 år eller der omkring. 

Det er jo veldig variert hvordan saken vinkles i dokumentarene om henne. Men jeg ser mye likt iht adam saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Det er jo veldig variert hvordan saken vinkles i dokumentarene om henne. Men jeg ser mye likt iht adam saken. 

Ja, den pendler veldig i sin fremstilling, og det er absolutt noen likhetstrekk i begge historiene. Natasja hevder t.o.m at foreldrene har hentet inspirasjon fra filme "Orphan" i deres beskrivelse av henne. Og "Orphan" er i sin tur faktisk inspirert av Barboras historie. Så man kan si at ringen er sluttet :Dhttps://en.wikipedia.org/wiki/Orphan_(2009_film)

Men uansett, for egen del har jeg konkludert med at man ikke kan holde ei lita jente ansvarlig for alt det hun bli beskyldt for tatt alderen i betraktning. Om det viser seg at hun er psykopat, så blir det selvsagt et problem nå som hun er voksen. Men da det meste av dette foregikk var hun som barn å betrakte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (Akkurat nå):

Ja, den pendler veldig i sin fremstilling, og det er absolutt noen likhetstrekk i begge historiene. Natasja hevder t.o.m at foreldrene har hentet inspirasjon fra filme "Orphan" i deres beskrivelse av henne. Og "Orphan" er i sin tur faktisk inspirert av Barboras historie. Så man kan si at ringen er sluttet :Dhttps://en.wikipedia.org/wiki/Orphan_(2009_film)

Men uansett, for egen del har jeg konkludert med at man ikke kan holde ei lita jente ansvarlig for alt det hun bli beskyldt for tatt alderen i betraktning. Om det viser seg at hun er psykopat, så blir det selvsagt et problem nå som hun er voksen. Men da det meste av dette foregikk var hun som barn å betrakte. 

Det står at hun var fult utviklet med kjønnshår og hadde mensen i alder 6år. Det tror ikke jeg heller er en 6åring. Pga hennes tilstand klaree de ikke å fastsette alder, men de mener iallefall over 14 år. Samt alle tenner er på plass. Nå står det ingenting om visdomstenner,  men  hvis alle tenner også betyr visdomstenner er det vel mer sannsynlig over 20år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Det står at hun var fult utviklet med kjønnshår og hadde mensen i alder 6år. Det tror ikke jeg heller er en 6åring. Pga hennes tilstand klaree de ikke å fastsette alder, men de mener iallefall over 14 år. Samt alle tenner er på plass. Nå står det ingenting om visdomstenner,  men  hvis alle tenner også betyr visdomstenner er det vel mer sannsynlig over 20år. 

Jeg vet ikke om du har sett den siste sesongen? Men de har fullt ut konkludert  med at hun var et barn i den tidsperioden som er diskutert. Bilder av tennene viste at hun ikke hadde felt alle melketennene engang. Og når adoptivforeldrene etterlater et sterkt funksjonshemmet barn i skolealder alene i en leilighet i andre etasje med trapper og ingen tilpassing i forhold til hennes handikap, så er det åpenbart at det er 100% (kalkulert!) omsorgssvikt fra foreldrenes side som ville bli kvitt henne.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke om du har sett den siste sesongen? Men de har fullt ut konkludert  med at hun var et barn i den tidsperioden som er diskutert. Bilder av tennene viste at hun ikke hadde felt alle melketennene engang. Og når adoptivforeldrene etterlater et sterkt funksjonshemmet barn i skolealder alene i en leilighet i andre etasje med trapper og ingen tilpassing i forhold til hennes handikap, så er det åpenbart at det er 100% (kalkulert!) omsorgssvikt fra foreldrenes side som ville bli kvitt henne.

Nei ikke sett siste. Jeg bare leste en bbc artikkel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Nei ikke sett siste. Jeg bare leste en bbc artikkel 

Siste sesong ligger tilgjengelig på HBO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barbora er både skurk og offer. Hun lider av dissosiativ identitetsforrsyrrelse (DID). Hovedskurken  er faren hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettrollet skrev (25 minutter siden):

Barbora er både skurk og offer. Hun lider av dissosiativ identitetsforrsyrrelse (DID). Hovedskurken  er faren hennes.

Er dette en påstand eller fakta? Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er spekulasjoner på det som heter internet og google. Hvis du googler navnet hennes + dissociation finner du info

Endret av Nettrollet
Endret en bokstav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (1 time siden):

Har ikke hørt siste episode men hvorfor lekte hun barn på en ungdomskole i Oslo?

Det var vel for å lure seg inn i en ny familie som fosterbarn vil jeg tro. Det kommer jo ikke helt frem i serien. Men hun var på vei til å bli avslørt når hun rømte fra bv, og når de ble tatt ble hun avslørt. 

Siden hun ka veldig opp til at lærere og elever skulle reagere på ting generelt,  og begynte å vise tegninger, og til slutt kom med påstander om pedoring osv. Så vil jeg tro det handlet om at norsk barnevern skulle ta henne ut og sette henne i nytt fosterhjem. Heldigvis kom hun ikke så langt. Vedig kynisk av en kvinne på 33år vil jeg si. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musken skrev (3 timer siden):

Jeg tror det er en blanding mellom offer og skurk. Det kommer jo tydelig fram fra dagboken at hun gikk inn for å gå ned i vekt for å se yngre ut. Dessuten tok hun både fettsuging og brystreduksjon.  Men var dette noe hun gjorde på eget initiativ eller var det planlagt sammen med den ene søsteren (Katarina?) ? Det framkom jo at de var venner på denne tiden. 

Dessuten er jo Barbora oppvokst i en sekt, der faren er sektleder. Hvordan har oppveksten hennes vært påvirket av det? Har hun selv blitt fysisk mishandlet som barn? Faren ble jo aldri funnet av tsjekkisk politi, så han ble aldri avhørt og deltok ikke i rettsaken. Hva slags rolle hadde han i Barboras forvandling? 

Det at hun dro til Norge for å så igjen kle seg som et barn, opptre lidende og bli tatt av barnevernet er jo utrolig ulogisk. Hun unnslapp jo straff i første omgang fordi de trodde hun var et barn. Så hun kunne jo lett ha dratt til Norge og levd i skjul der lenge. Istedenfor kledde hun seg ut som en gutt, gikk på skole og oppførte seg på en måte som vakte oppmerksomhet.  Gjorde hun alt dette fordi hun er 3n syk person? Og hvorfor ville i såfall to sektmedlemmer hjelpe henne? Eller gjorde hun det på et slags oppdrag for sekten? Vi vet jo at faren var i Danmark og hjalp henne der.

Nettrollet skrev (2 timer siden):

Men er nysgjerrig på hvordan sekten tjente penger? Hvor er faren hennes? Broren? 

Ingen vet hvor faren er. 

Tror sekten lever på sektmedlemmenes penger. Husker ikke om de sa det på dokumentaren eller jeg leste på nett, men de har veldig mange medlemmer i teater- og musikkmiljøet. Så kanskje enkelte medlemmer som er ganske rike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...