Gå til innhold

Podcast - Mysteriet Adam


Vampyrina

Anbefalte innlegg

LivLaga skrev (På 10.1.2024 den 12.12):

Eneste minuset med podcasten er at jeg jeg synes Trude Lorentzen har en litt irriterende måte å formidle på. Hun legger liksom trykket på litt merkelige steder i setningene som får selv de mest hverdagslige detaljene i historien til å høres ut som noe mystisk og underlig. Hørte henne i "Quislings koffert" (som også er en bra podcast) og la merke til det samme der. Hun skiller liksom ikke på om hun forteller om krig og død eller at noen har handlet på butikken. 

Litt uenig, men kun fordi jeg ikke har hørt Quislings koffert da😅

Stemmen hennes virker litt barnslig at det innemellom høres ut som det er guttekvinnen Adam/Barbora som formidler historien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LivLaga skrev (På 10.1.2024 den 12.12):

Eneste minuset med podcasten er at jeg jeg synes Trude Lorentzen har en litt irriterende måte å formidle på. Hun legger liksom trykket på litt merkelige steder i setningene som får selv de mest hverdagslige detaljene i historien til å høres ut som noe mystisk og underlig. Hørte henne i "Quislings koffert" (som også er en bra podcast) og la merke til det samme der. Hun skiller liksom ikke på om hun forteller om krig og død eller at noen har handlet på butikken. 

Plages også med hvor overtydelig hun snakker, men å høre historien fra Norsk side trumfer det 😂

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig drøy sak.

Ble helt satt ut av den barnemishandlingen.

Veldig spennende å høre hvordan det går videre.

Offer eller overgriper.

Synes Lorentzen er kjempeflink. Bra klippet og fint å høre fra alke rundt hvordan de opplevde det.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant og drøy sak, men jeg syns podkasten er litt langdryg. De tar så mange detours som ikke fører noe sted, og så bruker hun så lang tid på uvesentlige detaljer. Veldig amerikansk, kunne jo vært en netflix-dokuserie. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært greit nok med talemåten hennes, men når en skal dra ting langt ut og til og med gå inn i opplevelsene og jobben til de som leser intervjuet.. Det ble litt for mye. «Vi legger til litt lobbymusikk» 

Høre personer prate tsjekkisk før det blir oversatt osv gjør at jeg detter ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke den "sukkersøte" talemåten, de tilfeldige pausene i setningene, samt prosodien som er helt på jordet.

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saken er kjempespennende, men podden er for lang og oppleseren leser annenhver setning som et spørsmål... det irriterer meg?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende historie- men er iferd med å gi opp de siste eposodene pga irriterende innleser. 
Hun snakker så stakkato og liksom-mystisk. 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskopi skrev (4 timer siden):

Er dette samme sak? 

IMG_2215.jpeg

Ja, det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squirtle skrev (3 minutter siden):

Noen som vet når de siste episodene kommer?

I morgen, 17. januar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte avslutte på 4/5 episode. Grufull barnemishandling jeg enda går å tenker på. Har en gutt på 8 år så sikkert derfor jeg ikke klarer å distansere meg. 

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majorita skrev (Akkurat nå):

Måtte avslutte på 4/5 episode. Grufull barnemishandling jeg enda går å tenker på. Har en gutt på 8 år så sikkert derfor jeg ikke klarer å distansere meg. 

Jeg orker ikke å høre denne podcasten nettopp pga dette. Googlet historien og bestemte meg for at jeg ikke orker å utsette meg for dette. Mister nattesøvnen av sånt... Angrer på at jeg i det hele tatt leste. Helt grusomt 

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majorita skrev (På 16.1.2024 den 20.01):

Måtte avslutte på 4/5 episode. Grufull barnemishandling jeg enda går å tenker på. Har en gutt på 8 år så sikkert derfor jeg ikke klarer å distansere meg. 

Ja, de var røffe. Men det fortsetter ikke sånn, så har du hørt historiene fra det huset er du egentlig ferdig med det. Jeg ble så kvalm av å høre det, og måtte klemme litt ekstra på 4-åringen etterpå 💙

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ingenting av saken! Kan noen forklare som jeg er 5 år? Dette er jo bare vanvittig rart! Har Adam/Barbora splitta personlighet? Hvem er i sekten, hennes egentlige foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nettrollet skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ingenting av saken! Kan noen forklare som jeg er 5 år? Dette er jo bare vanvittig rart! Har Adam/Barbora splitta personlighet? Hvem er i sekten, hennes egentlige foreldre?

Det beste er egentlig å høre hele podcasten i 8 episoder. 

Det blir veldig mye å forklare. 

De mener hun er datter av en sekt leder, som har litt overfokus på det barnlige. Og noen mener hun er utoekt som spesiell. 

Så først har hun gått igjennom en prosess for å bli et barn, da et jentebarn, og spilt en foreldre løs jente, og havnet i forster hjem . Der manipulerte hun barna og mora, evnt tanta, men noen mener tanta er en del av samme sekt. De torturerte de to guttebarna i familien og barbora var svært manipulerende.

Hun rømte til Norge før hun ble tatt,  med noen bekjente som hun påsto at hun  fikk overtalt de til å  ha identiteten til ene sønnen deres. Så hun startet som  gutt på skole i Oslo  og påsto var 13år. Etter hvert ble bv koblet inn. Og hun rømte med noen. Hun ble avslørt, og ført til tsjekkia og dømt for torturen. 

Endret av Krokenguri
Tok vekk noe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Krokenguri said:

 

Det beste er egentlig å høre hele podcasten i 8 episoder. 

Det blir veldig mye å forklare. 

De mener hun er datter av en sekt leder, som har litt overfokus på det barnlige. Og noen mener hun er utoekt som spesiell. 

Så først har hun gått igjennom en prosess for å bli et barn, da et jentebarn, og spilt en foreldre løs jente, og havnet i forster hjem . Der manipulerte hun barna og mora, evnt tanta, men noen mener tanta er en del av samme sekt. De torturerte de to guttebarna i familien og barbora var svært manipulerende.

Hun rømte til Norge før hun ble tatt,  med noen bekjente som hun påsto at hun  fikk overtalt de til å  ha identiteten til ene sønnen deres. Så hun startet som  gutt på skole i Oslo  og påsto var 13år. Etter hvert ble bv koblet inn. Og hun rømte med noen. Hun ble avslørt, og ført til tsjekkia og dømt for torturen. 

Jeg er nesten ferdig med podcast-serien nå. Skjønner lite av dette, motivasjonen. Hun høres ut som hun har splitta personlighet. Det er jo galskap, alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes trude lorenzen har gjort en sinnsykt bra jobb med denne podcasten. Veldig grundig og at hun ikke tar parti liker jeg godt og bare forteller det de finner og vet. Og stiller gode spm.

Hva tenker dere, er hun skyldig eller uskyldig?

Har akkurat hørt siste episodene og det jeg sitter igjen med er vel egentlig at hun er gal men absolutt ved sine fulle fem. Hun vet godt hva hun driver med. Og søker veldig omsorg og kjærlighet.  Bunnet i noe religiøst sekt greier. Og tenker at det også er derfor hun ikke føler på mye skyld.  Hun vet jo åpenbart hvilke knapper hun skal trykke på for å hørste sympati.  Og hvordan hun skal unngå konsekvenser. 

Siste episode gir meg en følse, av at hun nok fortsatt spiller, for å få omsorg. Hun er jo svært god på å leve ut livsløgn. Og tenker at de psykiske problemene hun vistnok har nå, kommer på et beleilig tidspunkt iht at hun er ute av fengsel. Ting hun ikke har vist tegn på tidligere. 

At hun har vært hjernevasket osv, kan godt være, da de fleste i sekter blir det. Men det fratar ikke voksne mennesker ansvar for sine handlinger. Så jeg tror ikke på hennes fortsettende historie 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...