Gå til innhold

Podcast - Mysteriet Adam


Vampyrina

Anbefalte innlegg

Noen som har hørt denne på nrk? 

Fengslende historie... 3 av 8 episoder ute foreløpig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja har hørt på den og fikk skikkelig creeps! Anbefales ikke rett før man skal sove. Hadde en guffen følelse lenge etterpå og et raskt google-søk gjorde ikke akkurat saken noe bedre. 

Usikker på hvor mye av de tre episodene jeg skal kommentere, vil ikke spoile 🫣 

Men kan vel si såpass at jeg lurer på om denne hovedpersonen er et offer eller en forbryter? Kanskje begge deler?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivLaga skrev (5 timer siden):

Ja har hørt på den og fikk skikkelig creeps! Anbefales ikke rett før man skal sove. Hadde en guffen følelse lenge etterpå og et raskt google-søk gjorde ikke akkurat saken noe bedre. 

Usikker på hvor mye av de tre episodene jeg skal kommentere, vil ikke spoile 🫣 

Men kan vel si såpass at jeg lurer på om denne hovedpersonen er et offer eller en forbryter? Kanskje begge deler?

Enig! Vil heller ikke lese så mye om saken før jeg har hørt resten av episodene, for den var veldig bra laget, synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den var spennende lagd, men med en gang jeg så det var en uke å vente på resten av episodene googlet jeg historien, og det viser ser jo dessverre at hele historien kunne blitt fortalt på 30 minutter. Overraskende tynn suppe.

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke noe fornuftig på google, kan noen sende meg PM meg "spoileren" på internett? Jeg syns podcasten for slitsom å høre på med all den musikken og utdragingen av alt)

 

edit: fant det på gooogle...jøje meg

Endret av miniomelett
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til historien og den er helt jævlig, skal høre på på nrk når episodene er ute

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt de tre første episodene, og synes den er veldig bra. For en syk historie. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt 3 episoder......sprø og trist historie.  Skjønner ikke at jeg ikke fikk med meg dette når det var i media. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squirtle skrev (1 time siden):

Kjenner til historien og den er helt jævlig, skal høre på på nrk når episodene er ute

Har du en link til hele historien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sykt ubehagelig historie. Jeg har også googlet historien, men synes det er mange ubesvarte spørsmål. Hvem var egentlig de som var foreldrene til Adam i Norge? Og hvem var det som hjalp ham rømme i bilen? Hva var motivasjonen til alle disse menneskene? Håper det blir besvart i de neste episodene.

Ser det er laget en annen trucrimepodcast som saken (kurim case) men den fokuserer mest på det som skjedde i Tsjekkia.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (1 time siden):

Har du en link til hele historien?

Har hørt på en true crime podcast , husker ikke hvilken  , men kan sjekke litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squirtle skrev (9 minutter siden):

Har hørt på en true crime podcast , husker ikke hvilken  , men kan sjekke litt

Jeg tror episoden heter The Kurim case, er flere podcaster som har episoder om saken 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/6/2024 at 8:30 AM, Djungelvrål said:

Har du en link til hele historien?

Tsjekkisk wikipedia har en grei artikkel (google-oversatt).

Ellers er det interessant å lese nyhetsartikler som ble skrevet om saken da det skjedde:

https://www.nrk.no/stor-oslo/_guttekvinnen_-siktet-for-overgrep-1.4796520

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kA90X/tvunget-til-aa-mishandle-barna

https://www.dagbladet.no/nyheter/hjem-til-barnemishandlingssak/66427137

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var de "foreldrene" som leverte han på skolen? De samme han bodde med i hytten?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spennende og overraskende! Utrolig at "Adam" klarte å lure lærere og medelever. 

Jeg google "tsjekkisk gutt savnet norge" og fikk opp mer detaljer. Jeg kan heller ikke huske noe av saken fra da det skjedde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har googlet endel, men enda ikke funnet ut noe særlig om bakgrunnen til Barbora Skrlova. Hva gjorde hun før hun møtte de to søstrene? Hvorfor utga hun seg for å være barn? Hva slags rolle har sekten i alt dette? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste minuset med podcasten er at jeg jeg synes Trude Lorentzen har en litt irriterende måte å formidle på. Hun legger liksom trykket på litt merkelige steder i setningene som får selv de mest hverdagslige detaljene i historien til å høres ut som noe mystisk og underlig. Hørte henne i "Quislings koffert" (som også er en bra podcast) og la merke til det samme der. Hun skiller liksom ikke på om hun forteller om krig og død eller at noen har handlet på butikken. 

  • Liker 29
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivLaga skrev (7 timer siden):

Eneste minuset med podcasten er at jeg jeg synes Trude Lorentzen har en litt irriterende måte å formidle på. Hun legger liksom trykket på litt merkelige steder i setningene som får selv de mest hverdagslige detaljene i historien til å høres ut som noe mystisk og underlig. Hørte henne i "Quislings koffert" (som også er en bra podcast) og la merke til det samme der. Hun skiller liksom ikke på om hun forteller om krig og død eller at noen har handlet på butikken. 

Kom selv inn hit nå fordi jeg irriterer meg litt over oppleseren. Jeg synes hun leser altfor sakte, og gjør et eller annet veldig unaturlig og kunstig med stemmen. Som om hun snakker til et lite barn. Det liker jeg ikke når podcasten handler om en voksen som "gjør seg" til et barn 🫣

Bortsett fra det er jeg veldig fascinert. Skulle bare ønske de slapp en episode per dag eller noe. Nå hører jeg alt uten stopp, og så er det lenge til neste.

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...