AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #21 Skrevet 5. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: For inntil fem minutter siden kalte man dette bare «har ikke barn», men så har noen sett en TikTok-video eller noe og så bare DINK 🤡 Anonymkode: cd420...c42 Det er jo bare en fattigslig måte å rettferdiggjøre et feigt livsvalg på. Ikke tør du å få barn, og ikke tør du å være alene. Det er som å pisse i buksa for å holde deg varm. Hele poenget med å være sammen med noen er å få barn, og har man ikke tenkt å få barn er det jo helt idiot å begrense seg med å ha en samlivspartner. Da er det jo like greit å bo sammen med en kompis og dele utgifter med. Anonymkode: bf3f4...efb
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #22 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo bare en fattigslig måte å rettferdiggjøre et feigt livsvalg på. Ikke tør du å få barn, og ikke tør du å være alene. Det er som å pisse i buksa for å holde deg varm. Hele poenget med å være sammen med noen er å få barn, og har man ikke tenkt å få barn er det jo helt idiot å begrense seg med å ha en samlivspartner. Da er det jo like greit å bo sammen med en kompis og dele utgifter med. Anonymkode: bf3f4...efb Hvis du mener at det hele poenget med å være sammen med noen er å få barn, så synes jeg synd på deg. Anonymkode: c4d39...41a 4 1
umAxa Skrevet 5. januar 2024 #23 Skrevet 5. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: For inntil fem minutter siden kalte man dette bare «har ikke barn», men så har noen sett en TikTok-video eller noe og så bare DINK 🤡 Anonymkode: cd420...c42 Med fem minutter, så mener snart 20 år før TikTok? Synd at Google Trends ikke går lengre tilbake enn 2004.... 1 hour ago, AnonymBruker said: Om ikke annet avslører det pinlig språklig fattigdom. Anonymkode: 754c6...cbd Språk er en evolusjon, og hvis hvis språket mangler et raskt og enkel begrep for en livsstil for et par som ikke ønsker barn, som også er trenden nå til dags, så er DINK mye raskere og enklere å si "har ikke barn". At lyden smaker dårlig og skjærer i ørene mine, er jeg derimot enig med. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #24 Skrevet 5. januar 2024 umAxa skrev (1 minutt siden): Språk er en evolusjon, og hvis hvis språket mangler et raskt og enkel begrep for en livsstil for et par som ikke ønsker barn, som også er trenden nå til dags, så er DINK mye raskere og enklere å si "har ikke barn". Jada, språket vårt er under kontinuerlig press, men dette synes jeg er språklig latskap. Dessuten er 'DINK' ikke veldig mye mer effektivt enn ' barnløs'. Anonymkode: 754c6...cbd 3
umAxa Skrevet 5. januar 2024 #25 Skrevet 5. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du mener at det hele poenget med å være sammen med noen er å få barn, så synes jeg synd på deg. Anonymkode: c4d39...41a Drit i å synes synd på noen. Du sier at du har et bedre poeng enn å ha barn og familie, la oss høre! Mitt spørsmål til dere som hyller barnløshet har enda ikke blitt besvart: 22 hours ago, umAxa said: Her er ett spørsmål til deg/dere som hyller det du sier; Det finnes hypotetiske utallige mennesker som har levd et langt mer nytende og ansvarsfri liv enn min og din, og av en eller annen grunn så er ofte enden på visen den samme i deres egne ord: tomhet. Hvorfor det tror du? Det er ikke et retorisk spørsmål - Jeg vil genuint høre hva du/dere kommer frem til.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #26 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fatter ikke hvorfor i guds navn man skal velge å ha en partner om man IKKE skal ha barn? Det er jo en frihetsfrarøvelse. Og om du har valgt å ikke få barn fordi du ønsker mer frihet er det jo en total motsetning og da velge å belaste livet ditt med en partner som da har NULL funksjon annet enn å dele på et evt boliglån. Det er jo absolutt ingenting en partner kan by på som du ikke allerede får fra venner, bekjente og seksualpartnere. To sekunder, jeg må bare ringe til ektemannen min å si at jeg må skille meg, siden jeg ikke kan få barn og jeg tydeligvis ikke har noe å tilby han. Er du helt tett? Hva med, jeg vet ikke, KJÆRLIGHET? Anonymkode: 945f1...630 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #27 Skrevet 5. januar 2024 23 hours ago, umAxa said: Her er ett spørsmål til deg/dere som hyller det du sier; Det finnes hypotetiske utallige mennesker som har levd et langt mer nytende og ansvarsfri liv enn min og din, og av en eller annen grunn så er ofte enden på visen den samme i deres egne ord: tomhet. Hvorfor det tror du? Det er ikke et retorisk spørsmål - Jeg vil genuint høre hva du/dere kommer frem til. Hvem er det som sier dette? En hypotetisk person? For jeg vet nemlig om mange flere som har barn som snakker om stress, fødselsdepresjon, tidsklemma, utbrent, udugelig partner, søvnmangel, dårlig økonomi, manglende oppfølging fra barnehage og skole, familier som krangler, svigerfamilier som krangler, følelsen av at dine gamle venner forsvinner, foreldrerollen som går foran alt av fritid, ferier og hobbyer enn jeg kjenner til de som har gått gjennom livet uten å få barn som beskriver tomhet. Anonymkode: 9aaea...679 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #28 Skrevet 5. januar 2024 KallePils skrev (18 timer siden): Hvorfor dobbel inntekt? Få deg en skikkelig utdanning og god inntekt, så klarer du deg alene. Og du slipper ikke bare unger, men kjerring også. Hvem er det som gidder å etablere noe "seriøst" når dagens generasjon damer er så enkle å få til sengs? Veldig mange. Men de har ikke behov for å skrike i vildens sky om hvor fantastisk liv de har, og at alle burde bli som dem. Sånn som du krampaktig gjør i tråd etter tråd etter tråd. Anonymkode: c31dd...68f 2
umAxa Skrevet 5. januar 2024 #29 Skrevet 5. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jada, språket vårt er under kontinuerlig press, men dette synes jeg er språklig latskap. Dessuten er 'DINK' ikke veldig mye mer effektivt enn ' barnløs'. Anonymkode: 754c6...cbd Dette gir kun mening om DINK og Barnløs har samme begrep og intensjon. DINK sier noe om den finansielle situasjonen (de har råd til å ha barn) og hvorfor man ikke ønsker barn i partnerskap (barn koster mye penger) - som TS beskriver fargerikt i første posten. Barnløs sier ingenting om den finansielle situasjonen. Ordet bærer også en historie fordi det var mer normalt med å ha barn, enn ikke ha barn for 20-30 år tilbake. Så Barnløs har en underliggende intensjon at det var kanskje ufrivillig barnløs. Det gjør ikke DINK. Siden det er forandring der færre og færre får barn med vilje, så er det faktisk ingen andre ord som i øyeblikket beskriver denne trenden enn DINK. Språkelig latskap er å faktisk å blande begreper enn å se nyansen i enten praktisk eller tankemessig forskjeller i ordene. 2
umAxa Skrevet 5. januar 2024 #30 Skrevet 5. januar 2024 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hvem er det som sier dette? En hypotetisk person? For jeg vet nemlig om mange flere som har barn som snakker om stress, fødselsdepresjon, tidsklemma, utbrent, udugelig partner, søvnmangel, dårlig økonomi, manglende oppfølging fra barnehage og skole, familier som krangler, svigerfamilier som krangler, følelsen av at dine gamle venner forsvinner, foreldrerollen som går foran alt av fritid, ferier og hobbyer enn jeg kjenner til de som har gått gjennom livet uten å få barn som beskriver tomhet. Anonymkode: 9aaea...679 Ja, hypotetisk betyr lagt til grunn som en antagelse. Det blir litt rart av deg å dra inn "Jeg vet om mange blah blahblah" At du kjenner mange som har barn som beskriver livet som slitsomt forandrer ikke hypotesen jeg ber deg å utrede. Jeg kan stykke det opp for deg, start med å svare meg på spørsmålet: Hva er meningen med livet tror du?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #31 Skrevet 5. januar 2024 umAxa skrev (23 timer siden): Fremstillingen din banker på døren til de store spørsmålene om livet og hva som er meningen med livet. Alle skal selvsagt få gjøre hva de vil, men de som forkynner slike ord bør også ha klart for seg at den livsstil de trår inn i og tilbyr er mer meningsfullt enn det normale alternativet. Siden livet er kun en enveisbilett, bør man også ikke ta lett på slike veikryss. Her er ett spørsmål til deg/dere som hyller det du sier; Det finnes hypotetiske utallige mennesker som har levd et langt mer nytende og ansvarsfri liv enn min og din, og av en eller annen grunn så er ofte enden på visen den samme i deres egne ord: tomhet. Hvorfor det tror du? Det er ikke et retorisk spørsmål - Jeg vil genuint høre hva du/dere kommer frem til. Har du kilde på dette? Anonymkode: c4d39...41a
umAxa Skrevet 5. januar 2024 #32 Skrevet 5. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Har du kilde på dette? Anonymkode: c4d39...41a Det er en hypotese, så det er en tanke. Så hvis du vil ha en kilde, så er kilden min tanke og jeg ber deg bruke dine tanker på å besvare spørsmålet.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #33 Skrevet 5. januar 2024 umAxa skrev (6 minutter siden): Det er en hypotese, så det er en tanke. Så hvis du vil ha en kilde, så er kilden min tanke og jeg ber deg bruke dine tanker på å besvare spørsmålet. "og av en eller annen grunn så er ofte enden på visen den samme i deres egne ord: tomhet" Du har en merkelig måte å legge frem hypoteser. Anonymkode: c4d39...41a
umAxa Skrevet 5. januar 2024 #34 Skrevet 5. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: "og av en eller annen grunn så er ofte enden på visen den samme i deres egne ord: tomhet" Du har en merkelig måte å legge frem hypoteser. Anonymkode: c4d39...41a Helt ok, jeg er en merkelig person. Så hadde du noe videre tanker om spørsmålet jeg stiller eller var det alt?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #35 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fatter ikke hvorfor i guds navn man skal velge å ha en partner om man IKKE skal ha barn? Det er jo en frihetsfrarøvelse. Og om du har valgt å ikke få barn fordi du ønsker mer frihet er det jo en total motsetning og da velge å belaste livet ditt med en partner som da har NULL funksjon annet enn å dele på et evt boliglån. Det er jo absolutt ingenting en partner kan by på som du ikke allerede får fra venner, bekjente og seksualpartnere. Anonymkode: bf3f4...efb Har du aldri vært glad i noen? Anonymkode: 5c7ac...e73
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #36 Skrevet 5. januar 2024 umAxa skrev (18 minutter siden): Ja, hypotetisk betyr lagt til grunn som en antagelse. Det blir litt rart av deg å dra inn "Jeg vet om mange blah blahblah" At du kjenner mange som har barn som beskriver livet som slitsomt forandrer ikke hypotesen jeg ber deg å utrede. Jeg kan stykke det opp for deg, start med å svare meg på spørsmålet: Hva er meningen med livet tror du? Vet ikke om det egentlig er noen mening forbi at kroppen har lyst til å overleve å hva som kreves for det, som å spise, drikke, sove, trygg kropp, så sikkert ly/territoriet, mulig å få barn også, men det er jo mye overgrep blandt både mennekser men ellers i naturen også, så forbi løpetid er jeg ikke så sikkert på at det alltid er kvinnen som vil ha barn. Selv om det også skjer. Brukte å lure på, men hvorfor skal den overleve, hvorfor er vi her? Hvorfor betyr noe noe som helst? Om det bare er en kort tid som bevist hvor vi må holde oss i livet, så er vi borte igjen og det var alt. Men vi kan finne på meninger, som at jeg liker å lage ting, det gjør meg glad, og dermed en mening for meg å fortsette. Men mistenker at vi ikke er her for en grunn, men noen tror det, å da er jo det mening for dem. Anonymkode: 5c7ac...e73
herzeleid Skrevet 5. januar 2024 #37 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 11.00): DINKS pros and cons Anonymkode: 2f2e2...83b Fordelene er nok som du er inne på økonomiske og materielle, i tillegg til det som går på "nytelse" og å slippe det som er krevende med å ha barn. Ulempene er jo at en potensielt går glipp av det som antagelig for de fleste er det fineste og mest meningsfulle i livet, samtidig som en kanskje finner at mer nytelse eller en enklere hverdag i lengden ikke føles like givende eller tilfredsstillende.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #38 Skrevet 5. januar 2024 herzeleid skrev (2 minutter siden): Fordelene er nok som du er inne på økonomiske og materielle, i tillegg til det som går på "nytelse" og å slippe det som er krevende med å ha barn. Ulempene er jo at en potensielt går glipp av det som antagelig for de fleste er det fineste og mest meningsfulle i livet, samtidig som en kanskje finner at mer nytelse eller en enklere hverdag i lengden ikke føles like givende eller tilfredsstillende. Vet ikke om det kommer til å endre seg, men har aldri syns at livet med barn virker meningsfullt. Bryr meg om barn, men ser ikke barnefamilier å tenker så koslig, tenker for et styr, men små øyeblikk av det var jo koslig. Men har aldri følt, det vil jeg også oppleve. Noen av oss er kanskje ikke bygd for å få barn? Kanskje det er noe genetisk? Eller bare et resultat av bevissthet og valgene som kommer med på kjøpet med fri vilje og fantasi? Anonymkode: 5c7ac...e73 2
umAxa Skrevet 5. januar 2024 #39 Skrevet 5. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Vet ikke om det egentlig er noen mening forbi at kroppen har lyst til å overleve å hva som kreves for det, som å spise, drikke, sove, trygg kropp, så sikkert ly/territoriet, mulig å få barn også, men det er jo mye overgrep blandt både mennekser men ellers i naturen også, så forbi løpetid er jeg ikke så sikkert på at det alltid er kvinnen som vil ha barn. Selv om det også skjer. Brukte å lure på, men hvorfor skal den overleve, hvorfor er vi her? Hvorfor betyr noe noe som helst? Om det bare er en kort tid som bevist hvor vi må holde oss i livet, så er vi borte igjen og det var alt. Anonymkode: 5c7ac...e73 At kroppen har lyst til å overlever er jo bare maskineriet i oss som går på programerte innstillinger - og sender signaler om sult når den trenger påfyll. Men du som sitter og styrer denne kroppen og kan gjøre omtrent hva som helst - Så hva vil du gjøre? Quote Men vi kan finne på meninger, som at jeg liker å lage ting, det gjør meg glad, og dermed en mening for meg å fortsette. Men mistenker at vi ikke er her for en grunn, men noen tror det, å da er jo det mening for dem. Finne en mening er jo veldig bra start - så hva er meningsfylt? Lage ting? Hobby? Fulleføre noe? Ok - de gir jo en kortvarig glede i øyeblikket du gjør dem - men du har faktisk mer tid enn bare å sitte med en hobby - Hva gjør du etter f.eks puslespill hobbyen din er ferdig? Starter et nytt ett? Er det meningsfylt å repetere en hobby etter den andre til livets slutt? Jeg ber deg ikke å si hvor slitsomt å oppdra barn er. Jeg vil bare høre din forsvar på at du har funnet noe som er mer meningsfylt enn hva vi antar, som er å ha barn.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #40 Skrevet 5. januar 2024 Har man ikke lyst på barn så er det ingen "cons", trur jeg. Jeg klarer ikke se noen, i hvert fall. Kona og jeg er DINKs, og omtaler oss selv som det (litt halvironisk). Det er et aktivt valg vi har tatt. Vært sammen i over 10 år nå, og bygger vårt liv uten å ta med barn i tankene. Det er bare deilig å bruke pengene på kun oss selv og det vi har lyst til i livet. Som oftest betyr det å reise langt og lenge, noe som ville vært omtrent umulig med barn i bildet, uansett økonomisk situasjon. Var 3 måneder i sørøst asia i fjor. Prøv å få den kalenderen til å gå opp med barn i skolealder. Umulig! Anonymkode: 300ce...12a 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå