Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?

Chiyo

Anbefalte innlegg

Madame Butterfly skrev (2 timer siden):

Jeg sa ikke at deres intensjon er en rettferdiggjøring av noe som helst.
Jeg er ikke uenig med at det er blodig urettferdig. 

Jeg sa at det ikke er grunn til å tro at IDF handler ut fra instruks om folkemord, vi har ikke holdepunkter for at det er IDF sin intensjon å drepe palestinere fordi de er palestinere, for å utrydde dem som folk.
Vi har veldig mange godt dokumenterte holdepunkter for det motsatte. At deres intensjon er å bevare livene til fiendens sivilbefolkning så godt det lar seg gjøre.

Det ser vi også på tallene av omkomne. Det ser ut som om folket i Gaza har tatt rådene fra IDF og reddet livet, at Israels tiltak for å hindre sivile dødsfall har hatt effekt.

Aliquis skrev (1 time siden):

Tror du det noen gang kan bli varig fred så lenge Hamas styrer i Palestina?

Det ser ut som om IDF handler ut fra en instruks om å gjøre livet til et helvete for folket på Gaza. Slik at flest mulig flykter "frivillig ". 

Mulig dere syntes en SMS med beskjed om at vi vil bombe huset ditt om 30min, er rosenrødt og lukter blomstereng. Andre vil kalle det tortur. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Apis said:

Det ser ut som om IDF handler ut fra en instruks om å gjøre livet til et helvete for folket på Gaza. Slik at flest mulig flykter "frivillig ". 

Mulig dere syntes en SMS med beskjed om at vi vil bombe huset ditt om 30min, er rosenrødt og lukter blomstereng. Andre vil kalle det tortur. 

Kan du svare på et enkelt ja/nei spørsmål uten å spore av?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (2 minutter siden):

Kan du svare på et enkelt ja/nei spørsmål uten å spore av?

Nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Apis said:

Det ser ut som om IDF handler ut fra en instruks om å gjøre livet til et helvete for folket på Gaza.

Eller det ser ut som om IDF jakter bestialske morderiske terrorister som opererer ut fra sivil infrastruktur fra folks hjem, sykehus, gudshus, skoler, og bruker de sivile sommenneskelige skjold, nettopp slik at det skal være umulig å få tak i dem uten å skade sivile. Nettopp i håp om at verden skal se lidelsene og be IDF stanse aksjonen not terroristene, slik at de får fortsette i det uendelige å skyte raketter mot sivile mål i Israel. 

Mulig de gjør det for å gjøre livet til sivilbefolkingen til et helvete, for å få den til å flykte. Ikke logisk, så lenge Egypt stenger grena 🤔 

De kommer ikke lenger enn Rafah, hvor de må fjernes tilbake fra igjen når Rafah skal taes. Det er ho vare å flytte rundt inne i Gaza, for ikke å bli drept. Så da sitter vi igjen ned å gjøre livene til sivile til et sant helvete.

Det er litt voldsomt er det ikke? Drepe egen stats økonomi, ta store deler ac arbeidsstyrken i krig, bare for å plage sivile? 

Jeg forholder meg til hva IDF sier er årsaken. 
Forholder meg også til hva Hamas sier er årsaken til at de bedriver konstante angrep.

Har ikke holdepunkter for at noen av dem hr andre motiver. Handlingene til begge avspeiler de uttalte mål.

Hamas må legge ned sine våpen, så det blir slutt på elendigheten i Gaza og gi opp på jihad, martyrer, sharia og jødehat.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Apis said:

Det er absolutt ingen intensjon som kan rettferdigjøre, Israels herjinger med det Palestinske folket, slik vi ser nå, med alle disse drepte barna. 

Legg skylden på de døde barna der den hører hjemme, hos khamas. 
Hadde ikke khamas gjort en dritt, så hadde alle barna vært i live.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har blitt enda mer pro-Israel. Er ikke mulig moralsk sett å forsvare palestinerne og deres såkalte "sak." Å forsvare palestinerne i deres vanvittige krav er det samme som å støtte rasisme og islamsk imperialisme.

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (1 time siden):

Har blitt enda mer pro-Israel. Er ikke mulig moralsk sett å forsvare palestinerne og deres såkalte "sak." Å forsvare palestinerne i deres vanvittige krav er det samme som å støtte rasisme og islamsk imperialisme.

Ja!

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 6.1.2024 den 23.19):

Derfor mener jeg det samme som jeg gjorde den 7.oktober, men mye sterkere nå.  At israelerne må ut slik at palestinerne kan få landet sitt tilbake.  

Hvor skal jødene gjøre av seg da, tenker du?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 11.1.2024 den 11.31):

Så du mener Gaza er Israels territorium? 

Gaza har bestandig vært en del av kongeriket Judea, så å mene noe annet er historieløst. Problemet er at selv om en del av folket som bor der antagelig er etterkommere etter jøder, har de selv fraskrevet seg all tilhørighet til landet Israel. 

Begge folkene utspringer fra Canaanites, så det er ikke genene som er forskjellen, bare religionen og kulturen.

Endret av Peters
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (13 timer siden):

Hvor skal jødene gjøre av seg da, tenker du?

Hvor mener du palestinerne i Gaza skal gjøre av seg - akkurat nå?  Hva med palestinerne på Vestbredden, som stadig presses av jødiske bosettinger?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peters skrev (10 timer siden):

Gaza har bestandig vært en del av kongeriket Judea, så å mene noe annet er historieløst. Problemet er at selv om en del av folket som bor der antagelig er etterkommere etter jøder, har de selv fraskrevet seg all tilhørighet til landet Israel. 

Begge folkene utspringer fra Canaanites, så det er ikke genene som er forskjellen, bare religionen og kulturen.

Spiller ingen rolle hvem som utspringet fra hvor. Jeg er halvt finsk, med jager ikke folk,  ut av Finland av den grunn. Ordet Palestina kan du finne fra flere tusen år tilbake,og selv de ortodokse jødene ,som virkelig kan de hellige skriftene og historien,vet og uttrykker at å angripe Palestina er imot hva jødene står for. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenth skrev (11 minutter siden):

Spiller ingen rolle hvem som utspringet fra hvor. Jeg er halvt finsk, med jager ikke folk,  ut av Finland av den grunn. Ordet Palestina kan du finne fra flere tusen år tilbake,og selv de ortodokse jødene ,som virkelig kan de hellige skriftene og historien,vet og uttrykker at å angripe Palestina er imot hva jødene står for. 

Klart du finner Palestina tusenvis av år tilbake, det er jo Romernes navn på Israel.

https://library.biblicalarchaeology.org/article/when-palestine-meant-israel/

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (3 timer siden):

Hvor mener du palestinerne i Gaza skal gjøre av seg - akkurat nå?  Hva med palestinerne på Vestbredden, som stadig presses av jødiske bosettinger?

Hvorfor svarer du ikke på det jeg spør om? Du argumenterer faktisk for etnisk rensing, men hvor skal jødene gjøre av seg hvis de må ut?

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peters skrev (22 minutter siden):

Klart du finner Palestina tusenvis av år tilbake, det er jo Romernes navn på Israel.

https://library.biblicalarchaeology.org/article/when-palestine-meant-israel/

Nei, det var navn på Palestina. Det har aldrig vært noe Israel før. Det har aldrig vært en jødisk stat. Etterkommere av Abraham er fra alle 3 store religioner. Norge er etterkommere av vikinger, så etterkommere av vikinger emigrert  til  England ,som fortsatt har norrøn tro ,kan komme til Norge og hive ut Nordmenn på bakgrunn av sin religion? Du må se selv hvor høl i huet den logikken er. Man eier ikke land på bakgrunn av religion. 

Eller kan jeg konvertere til jøde med sterk selvrettferdighet  hive ut/ drepe palestinere jeg og? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, jenth said:

Nei, det var navn på Palestina. Det har aldrig vært noe Israel før. Det har aldrig vært en jødisk stat. Etterkommere av Abraham er fra alle 3 store religioner. Norge er etterkommere av vikinger, så etterkommere av vikinger emigrert  til  England ,som fortsatt har norrøn tro ,kan komme til Norge og hive ut Nordmenn på bakgrunn av sin religion? Du må se selv hvor høl i huet den logikken er. Man eier ikke land på bakgrunn av religion. 

Eller kan jeg konvertere til jøde med sterk selvrettferdighet  hive ut/ drepe palestinere jeg og? 

Nei, det var navnet som ble gitt av romerne. 
Les https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_ancient_Israel_and_Judah

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Peters skrev (12 timer siden):

Nja, gamle kart over Israel viser at Gaza var filisterland, ikke Judea 

jenth skrev (58 minutter siden):

Benekter du at Israel som gammelt kongerike eksisterte? Dette er jo historisk bevist

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenth skrev (3 timer siden):

Mange ortodokse jøder var mot opprettelsen av Israel. Bakgrunnen for det er at de ser på opprettelsen som blasfemi, de mener det er feil å opprette en jødisk stat før Messias er kommet tilbake. 
Noen ble motvillig med, da ben Gurion lovte dem at de skulle slippe å avtjene militærtjeneste. 
På generelt grunnlag anbefaler jeg poddene til Thomas Seltzer om konflikten. For dette er en dyptgripende verkebyll der hverken avisoverskrifter eller TikTok er nok for å få grunnleggende kunnskap. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne konflikten blir aldri løst. Spør du palestinere i Gaza og på Vestbredden så vil et overveldende flertall si de er okkupert, de er ikke interessert halve løsninger, men vil ha tilbake alt slik det var før 14. mai 1948.
Og alle med et minimum av realitetsforståelse skjønner at Israel aldri vil oppgi landet og flytte ut av området. Derfor er palestinerne dømt til evig fortapelse.
Den eneste veien å gå for palestinerne er å følge The Abraham Accords. Nå senest Bahrain, De Arabiske Emirater, Marokko og Sudan. Da de i 2020/21 inngikk avtale med Israel og aksepterte deres eksistens og suverenitet. Det har ikke skjedd siden Jordan og Israel gjorde sine avtaler i 1994, og også Jordan aksepterte Israel sin eksistens. Vil du ikke akseptere naboen din sin eksistens som nasjon så er alle fredssamtaler helt bortkastet. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Amossa said:

Hva med palestinerne på Vestbredden, som stadig presses av jødiske bosettinger?

Jordan forviste alle jøder fra Vestbredden da de okkuperte den etter 1948 krigen.

Da Israel vant krigen i 1967, knappe 20 år senere, etter at Jordan med flere gikk til krig for å erobre resten av Israel, og Israel vant tilbake Vestbredden/Judea og Samaria, ble første bosetning etablert, hvor det var en jødisk landsby før Jordan tok over. Hvor knappe 20 år senere palestinere hadde massakrert landsbyens innbyggere.

Det finnes palestinere som har blitt skvist ut av Israel, det finnes også Israelere som er blitt skvist ut fra sine hjem av Palestinere.

Det var ikke slik at det var rene palestinske regioner, og rene jødiske regioner. De bodde innimellom og om hverandre spredt i hele landområdet. Slik de gjør i Israel den dag i dag. 

Palestinere detimot har vist at de ikke tolererer jøder på «sitt» terrotorium. Om det heter Vestbredden eller Gaza. Eller Jordan for den saks skyld.

I Israel derimot bor det i dag 2 millioner palestinere, 20% av befolkningen, de er representert i alle samfunnslag og i alle styrende organer. Det finnes mange som bruker sine plattformer til å avvise apartheid og priser landet de bor i. 
Undersøkelser viser at den store majoritet stiller seg bak staten Israel og ikke ønsker den skal opphøre.

Men det er et godt spørsmål, hvor skal de gjøre av seg, de 75% av de nesten 3 millioner palestinere i Vestbredden, som ikke har statsborgerskap i noe land. De kan enten opprette sin egen stat, eller de kan bli absorbert inn i den staten som er, eller de kan dra å leve i andre stater som ønsker å ta dem inn. 
Kanskje en blanding av de tre? 
Flere «juden reine» områder kan ikke være svaret. Verden har for mange av dem allerede. 

18 hours ago, Amossa said:

Hvor mener du palestinerne i Gaza skal gjøre av seg - akkurat nå? 

De må få komme ut av Gaza, slik at IDF får gjort jobben med å finne alle terror tuneller, alle rakettfabrikker, alle våpenlagre, alle sprengladnings feller for å få dem destruert. Sinai i Egypt er det mest innlysende stedet å dra til mens dette pågår.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...