Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?

Chiyo

Anbefalte innlegg

Svava skrev (4 timer siden):

Hvordan foreslår du å stoppe Hamas uten at sivile dør?

Israels massedrap på sivile har styrket Hamas posisjon i Gaza. 

Det er ikke slik at de som vokser opp i Gaza nå vil ha en vennligsinnet mentalitet i forhold til Israel. Det hjelper lite at de har ødelagt nesten 60% av konstruksjonene på Gaza og sluppet bomber på teltleirene de gjemmer seg på... At Palestinere ville være rammet av kriser etter dette i lang tid er det liten tvil da ufattelig mange har mistet hjemmene sine..

Av det som kommer ut fremstår det som om Israel driver med en ødeleggelse av Gaza i langt større grad en enn en militær krig mot Hamas..

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bigote skrev (1 time siden):

Det er ikke slik at de som vokser opp i Gaza nå vil ha en vennligsinnet mentalitet i forhold til Israel. Det hjelper lite at de har ødelagt nesten 60% av konstruksjonene på Gaza og sluppet bomber på teltleirene de gjemmer seg på... At Palestinere ville være rammet av kriser etter dette i lang tid er det liten tvil da ufattelig mange har mistet hjemmene sine..

Av det som kommer ut fremstår det som om Israel driver med en ødeleggelse av Gaza i langt større grad en enn en militær krig mot Hamas..

Da er vi i gang med denne runddansen igjen.

Det er ikke massedrap på sivile i Gaza! Ærlig talt! Du vet ikke hvor mange av de døde som er Hamas engang. Kan vi være så snill å slutte med den retorikken?

Vet du HVORFOR det er så mye ødelagt infrastruktur i Gaza? Det kan jeg fortelle deg, så du skal slippe å mase mer om det, Hamas har tunnelene sine under der. Du vet, de tunnelene som kommet fra bistandspenger og burde vært brukt på å bedre levekårene til den gjengse sivile person i nettopp Gaza! Men tror du noen av de sivile går gjemme seg i disse tunnelene? Ikke sant!

Det er klart det vil være krise i Gaza lenge. 
Men, Israel må forholde seg til MINST 3 fiender samtidig. Det er Hamas, den mye større og sterkere Hizbollah og den store mektige Iran. Tror du dette er lett? Tror du Israel ønsker å sende sine unge i krig mot gale jihad-menn, som driter i om de dør og får 72 jomfruer som plaster på såret? 
Når du ser hva Israel må stå imot, tenker du ikke da at de faktisk ser ut til å gjøre så godt de kan? «Jammen, de burde ikke bombe barn!» Nei, men det er en brutal verden, og når det står mellom mine og dine barn, så velger jeg mine hver bidige gang! 

Den siste setninga di, har du ikke enda forstått at Hamas gjemmer tunellene sine under barnerom? At eksplosiver gjemmes mellom seg selv og flykningetelt? At de selv skyter MOT Israel fra disse plassene (skoler, sykehus, flyktningleirer)? Forstår du faktisk ikke hvor vanskelig jobb IDF har? Og hvor mange liv de faktisk har klart å spare?

Hvis vi skal være så jækla skinnhellige her vi sitter uten jihadister i hagen, så får vi hjelpe dem i så fall. Sende dyre våpen som kun treffer skyldige (hvis de finns). Og våre menn og kvinner. Og våre penger til iron dome. For Israel har ingen andre valg enn å vinne mot terroristene som har som sin våte drøm å utslette dem. Det er realiteten det!

Endret av OconMissy
  • Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (4 minutter siden):

Det er ikke massedrap på sivile i Gaza! Ærlig talt! Du vet ikke hvor mange av de døde som er Hamas engang. Kan vi være så snill å slutte med den retorikken?

Vet du HVORFOR det er så mye ødelagt infrastruktur i Gaza? Det kan jeg fortelle deg, så du skal slippe å mase mer om det, Hamas har tunnelene sine under der. Du vet, de tunnelene som kommet fra bistandspenger og burde vært brukt på å bedre levekårene til den gjengse sivile person i nettopp Gaza! Men tror du noen av de sivile går gjemme seg i disse tunnelene? Ikke sant!

Men, Israel må forholde seg til MINST 3 fiender samtidig. Det er Hamas, den mye større og sterkere Hizbollah og den store mektige Iran. Tror du dette er lett? Tror du Israel ønsker å sende sine unge i krig mot gale jihad-menn, som driter i om de dør og får 72 jomfruer som plaster på såret? 
Når du ser hva Israel må stå imot, tenker du ikke da at de faktisk ser ut til å gjøre så godt de kan? «Jammen, de burde ikke bombe barn!» Nei, men det er en brutal verden, og når det står mellom mine og dine barn, så velger jeg mine hver bidige gang! 

Den siste setninga di, har du ikke enda forstått at Hamas gjemmer tunellene sine under barnerom? At eksplosiver gjemmes mellom seg selv og flykningetelt? At de selv skyter MOT Israel fra disse plassene (skoler, sykehus, flyktningleirer)? Forstår du faktisk ikke hvor vanskelig jobb IDF har? Og hvor mange liv de faktisk har klart å spare?

Hvis vi skal være så jækla skinnhellige her vi sitter uten jihadister i hagen, så får vi hjelpe dem i så fall. Sende dyre våpen som kun treffer skyldige (hvis de finns). Og våre menn og kvinner. Og våre penger til iron dome. For Israel har ingen andre valg enn å vinne mot terroristene som har som sin våte drøm å utslette dem. Det er realiteten det!

Så saktens enig!👏👏👏

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (3 minutter siden):

Så saktens enig!👏👏👏

Fakta preller visst av som vann på gåsa. Er jo værre enn å snakke til veggen dette!!

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (10 minutter siden):

Ser masse påstander, men ingen kilder?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OconMissy skrev (5 minutter siden):

Fakta preller visst av som vann på gåsa. Er jo værre enn å snakke til veggen dette!!

Verre; vegg som snakker tilbake, på repeat😂

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (56 minutter siden):

Hva slags retorikk? Personlig syntes jeg retorikken rundt forsvaret av Israel og neglisjeringen av Palestinske sivile er langt verre. Retorikken min er kun bunnet i hvorfor jeg er sterkt kritisk til Israels krigføring.

Har du kilder på at Hamas har tunneler assosiert med 60% av det strukturelle i Gaza + flyktingsleirene de har sprengt?

Er veldig spent på om disse kildene eksisterer eller om det vi bevitner gjetting/fabrikkering av informasjon..  Jeg vil heller si at manglende kildebruk er den evige rund-dansen her.. 

Endret av Bigote
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (7 minutter siden):

Hva slags retorikk? Personlig syntes jeg retorikken rundt forsvaret av Israel og neglisjeringen av Palestinske sivile er langt verre.

Har du kilder på at Hamas har tunneler assosiert med 60% av det strukturelle i Gaza + flyktingsleirene de har sprengt?

Er veldig spent på om disse kildene eksisterer eller om det vi bevitner gjetting/fabrikkering av informasjon..  Jeg vil heller si at manglende kildebruk er den evige rund-dansen her.. 

For å ta det første: Nå er ikke jeg en militærekspert, men om jeg hadde blitt tvunget til å utlkjempe en krig mot en geriljagruppe i et urbant område; Har det da vært lurt av meg å la det stå igjen en masse ubebodd bygningsmasse? 
Det tror jeg ikke. Hvis du tenker deg litt om, bruker litt logisk sans, forstår du sikkert hvorfor.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (13 minutter siden):

For å ta det første: Nå er ikke jeg en militærekspert, men om jeg hadde blitt tvunget til å utlkjempe en krig mot en geriljagruppe i et urbant område; Har det da vært lurt av meg å la det stå igjen en masse ubebodd bygningsmasse? 
Det tror jeg ikke. Hvis du tenker deg litt om, bruker litt logisk sans, forstår du sikkert hvorfor.

Å sprenge mesteparten av det strukturelle i Gaza vil være en en umenneskelig handling mot palestinerne.. Jobber, hjem butikker, legekontorer osv. blir jevnet med jorden sammen med sivile.. Jeg er ingen militærekspert heller, men alt tyder på at å ta en kritisk rolle er mer riktig enn å stole blindt på at Israel handler i sin rett. Spesielt når krigen er frontet av en Israel statsminister med korrupsjons-anklager.. Å være korrupt er langt fra synonymt med å ha redelige verdier og jeg håper virkelig han blir avsatt så fort som mulig..

Å la de sivile betale prisen for dette i mange år fremover gir et håpløst freds-grunnlag og dette er ufattelig trist..

Endret av Bigote
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (24 minutter siden):

Godt sagt!

Tunnelene, med sine åpninger fra bygninger som bolighus, sykehus, UNRWA-skoler, flyktningleire osv. dekker det meste av Gaza. Tror ikke mange skjønner hvor stort nettverket av tunneler er. Det går under navnet Gaza metro, og blir brukt aktivt i «tunnel warfare».

«According to Iranian military officer Hassan Hassanzadeh, who commands the Islamic Revolutionary Guard Corps from Tehran, the Gaza Strip's tunnels run for more than 500 kilometres (310 mi) throughout the territory.[4]»

(Nok av tunneler sivile kunne fått være trygge i, om Hamas lot dem). 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (8 timer siden):

Ingenting av dette er et svar på spørsmålet mitt. Hvordan foreslår du å stoppe Hamas uten at sivile dør? 

Det er for øvrig ikke massedrap på sivile. Målene er militære. Du hopper også over at det er to parter som kriger. Militæreksperter har uttalt at det omtrent er umulig å føre krig i urbane områder uten at alt ødelegges. Hamas bruker byene som en festning. Hver gang Israel blir beskutt fra bygninger så må de ødelegges for å trygges. 

Det at det er støtte til Hamas i Gaza viser hvor radikalisert befolkningen har vært. For hva har Hamas gjort for palestinerne? Hamas har dratt de inn i en krig de ikke kan vinne. Hamas holder til i tunnelene, og har offentlig sagt at sivile ikke får søke tilflukt der. De har uttalt at sivile ikke er deres ansvar. Hamas gjør attpåtil de sivile til ufrivillige martyrer. De kaller nemlig de døde for martyrer. Hamas har bare brakt elendighet. Befolkningen radikaliseres gjennom skolen og Hamas-kontrollert media. Penger som skulle gått befolkningen til gode forsvinner til våpen og korrupsjon. Ikke har de demokratiske valg. Motstandere drepes. Det beste for Gaza er utvilsomt at Hamas fjernes fra maktposisjonen og de går ikke frivillig. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (På 15.10.2024 den 7.26):

Ingenting av dette er et svar på spørsmålet mitt. Hvordan foreslår du å stoppe Hamas uten at sivile dør? 

Det er for øvrig ikke massedrap på sivile. Målene er militære. Du hopper også over at det er to parter som kriger. Militæreksperter har uttalt at det omtrent er umulig å føre krig i urbane områder uten at alt ødelegges. Hamas bruker byene som en festning. Hver gang Israel blir beskutt fra bygninger så må de ødelegges for å trygges. 

Det at det er støtte til Hamas i Gaza viser hvor radikalisert befolkningen har vært. For hva har Hamas gjort for palestinerne? Hamas har dratt de inn i en krig de ikke kan vinne. Hamas holder til i tunnelene, og har offentlig sagt at sivile ikke får søke tilflukt der. De har uttalt at sivile ikke er deres ansvar. Hamas gjør attpåtil de sivile til ufrivillige martyrer. De kaller nemlig de døde for martyrer. Hamas har bare brakt elendighet. Befolkningen radikaliseres gjennom skolen og Hamas-kontrollert media. Penger som skulle gått befolkningen til gode forsvinner til våpen og korrupsjon. Ikke har de demokratiske valg. Motstandere drepes. Det beste for Gaza er utvilsomt at Hamas fjernes fra maktposisjonen og de går ikke frivillig. 

IDF beskyldes for krigsforbrytelser og bruk av menneskelige skjold, blant annet. De kunne gjort mye bedre om de ville, men det vil de nok ikke.

Endret av esk
Rettet en feil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (53 minutter siden):

IDF beskyldes for krigsforbrytelser og bruk av menneskelige våpen, blant annet. De kunne gjort mye bedre om de ville, men det vil de nok ikke.

Eventuelt ikke kan, om de ikke skal tape krigen mot terror da. Se for deg USA få samme kritikk og krav til seg i kampen mot IS. Klart de som er fiender av Israel på generelt nivå (liker ikke jøder midt i araberland, islams skrifter ber dem drepe dem bl.a) vil klage på alt Israel gjør for å beskytte sin eksistens. Det er ca 30 land i FN som er imot Israels eksistens. Og langt flere er bare fiendtlig innstilt. Og Vesten gjengir gladelig nyheter fra journalister som også er Hamas-krigere. Selv UNRWA-skoler med terrorister som personell er avdekket. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svava skrev (4 timer siden):

Når ikke Israel vet hvordan man skal stoppe Hamas.. Hvordan i all verden skal jeg vite det? Israel har ikke utalt seg i noen grad om krigføringen har fungert i forhold sitt mål om å utslette Hamas eller om dette er reelt..

Kan du gi meg kilder på en militær ekspert som utaler seg om nødvendigheten av å sprenge i stykker 60 % av det  strukturelle i Gaza og slippe bomber på flyktningleire. 

Alt det du skriver i forhold til Hamas forsvarer fremdeles ikke utryddelsen av sivile palestinere i Gaza.. Her vrir du det kun til den ene siden og kaster absolutt alt av nyanser i forhold til den faktiske praktikaliteten rundt krigføring ut av vinduet... Det er ikke slik at du faktisk begrunner Israels terror mot sivile i Gaza med annet enn at Hamas er de slemme og de (i likhet med Israel) ikke bryr seg om sivile liv.

Endret av Bigote
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (6 timer siden):

Når ikke Israel vet hvordan man skal stoppe Hamas.. Hvordan i all verden skal jeg vite det? Israel har ikke utalt seg i noen grad om krigføringen har fungert i forhold sitt mål om å utslette Hamas eller om dette er reelt..

Kan du gi meg kilder på en militær ekspert som utaler seg om nødvendigheten av å sprenge i stykker 60 % av det  strukturelle i Gaza og slippe bomber på flyktningleire. 

Alt det du skriver i forhold til Hamas forsvarer fremdeles ikke utryddelsen av sivile palestinere i Gaza.. Her vrir du det kun til den ene siden og kaster absolutt alt av nyanser i forhold til den faktiske praktikaliteten rundt krigføring ut av vinduet... Det er ikke slik at du faktisk begrunner Israels terror mot sivile i Gaza med annet enn at Hamas er de slemme og de (i likhet med Israel) ikke bryr seg om sivile liv.

Her er det oberstløytnant Gunnar Gabrielsen som uttaler seg: 
https://www.vg.no/nyheter/i/pQoqxW/gaza-landskapet-endres-for-alltid

Sitat

Hele byen er som en bunker. Hver eneste gang IDF blir beskutt, må de ødelegge hele bygningen de er beskutt fra.

Det er eneste måten å kunne drepe motstanderen på, sier Gunnar Gabrielsen til VG.

Han mener at Israel har lite å tjene på å bevisst ødelegge bygningene for å ødelegge dem, for det vil gjøre det vanskeligere for dem rent militært.

– Det blir ekstra rot, det blir vanskeligere for dem å finne tunnelåpningene under, og det blir et mer kaotisk landskap.

– Det å angripe en by er omtrent helt umulig uten å ødelegge alt, sier Gabrielsen.

Merk at Jørgen Jensehaugen som VG også intervjuer i artikkelen trekker helt motsatt konklusjon og uttaler seg skråsikkert om at skadene ikke kan forklares militært. Tenker det er nokså talende gitt han har ingen militær utdanning eller erfaring. Han blir intervjuet i kraft av å være "Midtøstenekspert". Dessverre ingen beskyttet tittel. 

Sivile palestinere utryddes ikke, og Israel utfører heller ikke terror. Jeg kan dog være med på at Hamas er på vei mot å utryddes. Potensielt er nesten halvparten av de militante i Hamas drept i kampene. Utover det kommer de skadde og arresterte i Hamas. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (6 minutter siden):

Her er det oberstløytnant Gunnar Gabrielsen som uttaler seg: 
https://www.vg.no/nyheter/i/pQoqxW/gaza-landskapet-endres-for-alltid

Merk at Jørgen Jensehaugen som VG også intervjuer i artikkelen trekker helt motsatt konklusjon og uttaler seg skråsikkert om at skadene ikke kan forklares militært. Tenker det er nokså talende gitt han har ingen militær utdanning eller erfaring. Han blir intervjuet i kraft av å være "Midtøstenekspert". Dessverre ingen beskyttet tittel. 

Sivile palestinere utryddes ikke, og Israel utfører heller ikke terror. Jeg kan dog være med på at Hamas er på vei mot å utryddes. Potensielt er nesten halvparten av de militante i Hamas drept i kampene. Utover det kommer de skadde og arresterte i Hamas. 

Du referer ikke til kilder i forhold til det jeg spør om..

En norsk oberstløytnant forteller om en versjon av slik han tolker en situasjon ut i fra manglende kompetanse og erfaring fra en slik situasjon.. I februar utalte den samme personen at han trodde IDF var i nærheten av å ta ut Hamas. Noe som har vist seg å være fullstendig feil.. (Reflekter litt over hvilken måned vi befinner i oss nå).. Det er ingenting her som  rettferdiggjør en masseødeleggelse av Gaza eller rettferdiggjør massedrapene på sivile..

Hvor eksisterer kritisk tenkning i forhold til å stole blindt på alt som kommer ut som støtter Israel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (21 timer siden):

Jeg tenker IDF tenker militærfaglig, mens Netanyahu, har politiske hensyn å ta, ikke minst egne politiske hensyn og eget politisk liv, det venter vist nok en rettsak den dagen han er politisk ferdig.

Tenker du på korrupsjonssaken? Rettssaken er pågående. Men Netanyahu skal avgi vitneforklaring først i desember. Men med potensielle anker kan det ta årevis før det er en endelig avklaring.

Endret av Svava
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...