Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?

Chiyo

Anbefalte innlegg

Aliquis skrev (15 minutter siden):

Mener du at Israel ikke er militært kapable til å ta over Palestina? At voldelige angrep fra palestinske områder har gjort så de ikke har kunnet gjøre det?

De er absolutt kapable til å ta over Palestina. Har vært det lenge. Eneste som forhindrer dette er verdenssamfunnet. Likevel fortsetter de med å ta litt og litt, og har aldri sluttet med det. Ikke så mye av gangen nå at det skapes større protester internasjonalt, men likevel slik at palestinerne fortrenges litt og litt mer, og begrenses til mindre og mindre områder. Palestinerne er vingeskutte, rettsløse, fortvilte, uten håp, og selvfølgelig med en frustrasjon og et hat som vokser for hvert overgrep mot dem. 

Palestina er mer beseiret enn tyskerne noen gang var etter både første og andre verdenskrig, for de hadde iallefall rettigheter i eget land. Likevel vokste frustrasjonen i Tyskland til grunnlag for ny verdenskrig etter første verdenskrig, fordi de følte seg hånet og tråkket på, samt at det var fattigdom og fortvilelse. Dette oppsto i et samfunn som hadde det bedre enn palestinerne har hatt det lenge, så selvfølgelig er det sinne og fortvilelse hos palestinerne. God grobunn for hat og motstand. De har ingenting å tape. Livet er ulevelig som det er.

Det er kun ene part som kan stoppe dette. Den andre part er radbrukket. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Trolltunge said:

De er absolutt kapable til å ta over Palestina. Har vært det lenge. Eneste som forhindrer dette er verdenssamfunnet. Likevel fortsetter de med å ta litt og litt, og har aldri sluttet med det. Ikke så mye av gangen nå at det skapes større protester internasjonalt, men likevel slik at palestinerne fortrenges litt og litt mer, og begrenses til mindre og mindre områder. Palestinerne er vingeskutte, rettsløse, fortvilte, uten håp, og selvfølgelig med en frustrasjon og et hat som vokser for hvert overgrep mot dem.

Ok, så da er vi enige i at den palestinske voldelige motstanden ikke har hatt noen funksjon, eller?

4 minutter siden, Trolltunge said:

Palestina er mer beseiret enn tyskerne noen gang var etter både første og andre verdenskrig, for de hadde iallefall rettigheter i eget land. Likevel vokste frustrasjonen i Tyskland til grunnlag for ny verdenskrig etter første verdenskrig, fordi de følte seg hånet og tråkket på, samt at det var fattigdom og fortvilelse. Dette oppsto i et samfunn som hadde det bedre enn palestinerne har hatt det lenge, så selvfølgelig er det sinne og fortvilelse hos palestinerne. God grobunn for hat og motstand. De har ingenting å tape. Livet er ulevelig som det er.

Det er kun ene part som kan stoppe dette. Den andre part er radbrukket. 

Ok. La oss si at Israel trekker seg fullstendig ut av alle palestinske områder i morgen, legger ned alle bosetninger på vestbredden, anerkjenner dem som en stat, og fjerner alle blokkader. Tror du det blir mer eller mindre vold fra palestinske områder mot Israel?

Ha i bakhodet at Hamas er det soleklart største partiet i palestina, og at de sier til alle som spør at målet deres er å utslette Israel. Ha også i bakhodet at 67% av palestinere sier de er mot en tostats-løsning.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (1 minutt siden):

Ok, så da er vi enige i at den palestinske voldelige motstanden ikke har hatt noen funksjon, eller?

Ok. La oss si at Israel trekker seg fullstendig ut av alle palestinske områder i morgen, legger ned alle bosetninger på vestbredden, anerkjenner dem som en stat, og fjerner alle blokkader. Tror du det blir mer eller mindre vold fra palestinske områder mot Israel?

Ha i bakhodet at Hamas er det soleklart største partiet i palestina, og at de sier til alle som spør at målet deres er å utslette Israel. Ha også i bakhodet at 67% av palestinere sier de er mot en tostats-løsning.

Det hadde vært noe det! Så må jo ting stabiliseres og leges igjen over tid. Tillit opparbeides. Som du vet (forhåpentligvis!), dette lykkes angående Tyskland etter andre verdenskrig, så godt at vi bare noen tiår senere anså dem som et moderne alliert land. Men det skjedde selvfølgelig ikke på dagen. Det var skepsis en stund naturligvis. 

Nei motstanden er ikke meningsløs så lenge Israel ikke gjør det du foreslår, for ellers ville nok Israel bare tatt over absolutt alt, og siden ingen der protesterte ville verdenssamfunnet også akseptert det. Det var jo isåfall ingen konflikt rundt dette, bare en aksept hos palestinerne, som også ville få resten av verden til å anse det som greit. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Trolltunge said:

Du tror at palestinerne ikke tror at jøder eksisterer, kommer til å fortsette med å eksistere, og at Israel som land ikke kommer til å fortsette med å eksistere? Du tror de er primitive aper uten forstand? 

Nå drar du det langt, den ordbruken får du stå for selv.

Det er et sørgelig faktum at hele Palestinasaken bygger på at Israel skal utslettes, og at jødene skal vekk, gjerne utslettes de også. Disse målsetningene er del av ideologiene til de palestinske lederne gjennom årene, etterhvert har nettopp jødeutryddelse blitt et viktig tema, da Iran har kommet mer inn i bildet.

Det er også et sørgelig faktum at majoriteten av Gazaboerne støtter Hamas også nå - Hamas som vil utrydde jøder - om man skal tro spørreundersøkelser som er blitt gjort i de palestinske områdene. Jeg vil ha Hamas og de andre terroristene vekk, og så håper jeg befolkningen kan gjøre nettopp det jeg nevnte: godta at jødene fins og at de har et land.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Trolltunge said:

Nei motstanden er ikke meningsløs så lenge Israel ikke gjør det du foreslår, for ellers ville nok Israel bare tatt over absolutt alt, og siden ingen der protesterte ville verdenssamfunnet også akseptert det. Det var jo isåfall ingen konflikt rundt dette, bare en aksept hos palestinerne, som også ville få resten av verden til å anse det som greit. 

Mener du altså at verdenssamfunnet støtter palestina på grunn av de voldelige angrepene deres mot Israel?

Det hadde vært noe det! Så må jo ting stabiliseres og leges igjen over tid. Tillit opparbeides. Som du vet (forhåpentligvis!), dette lykkes angående Tyskland etter andre verdenskrig, så godt at vi bare noen tiår senere anså dem som et moderne alliert land. Men det skjedde selvfølgelig ikke på dagen. Det var skepsis en stund naturligvis.

Flott om du kunne svart på spørsmålet jeg stilte. Tror du det hypotetiske scenarioet jeg la frem hadde ført til mer eller mindre vold?

Endret av Aliquis
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (Akkurat nå):

I Palestina (VB og Gaza samlet)

89% er for Sharia loven
76% er for fysisk avstraffelse

84% er for steining for utroskap

66% for dødstraff hvis man forlater Islam

65% foretrekker islamistisk politisk parti

86% syns man er umoralsk hvis man ikke tror på Gud

93% syns at sex utenfor ekteskap er umoralsk

etc, etc....

Det er dette du støtter.

Du kan finne alt her : https://www.pewresearch.org/religion/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/

Jeg støtter fred, og fred er kun mulig om sterkeste part går inn for fred. 

Anbefaler deg forøvrig filmen Uortodoks. Mener den fremdeles er tilgjengelig på Netflix. Ortodokse jøder er ikke noe mer moderne enn dette du har så mye mot. 

Dette er forøvrig ikke en religiøs kamp, men kamp om land og retten til å leve et levelig liv. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Trolltunge said:

Anbefaler deg forøvrig filmen Uortodoks. Mener den fremdeles er tilgjengelig på Netflix. Ortodokse jøder er ikke noe mer moderne enn dette du har så mye mot. 

Dette er forøvrig ikke en religiøs kamp, men kamp om land og retten til å leve et levelig liv. 

Du støtter galninger. Du støtter indirekte : steining, henging av homofil, middelalderske meninger... Å støtte fred høres bra men mener absolutt ingenting.
Ortodoske Jøder er sprø men de steiner ikke andre.

Endret av NatNat
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (4 minutter siden):

Mener du altså at verdenssamfunnet støtter palestina på grunn av de voldelige angrepene deres mot Israel?

Flott om du kunne svart på spørsmålet jeg stilte. Tror du det hypotetiske scenarioet jeg la frem hadde ført til mer eller mindre vold?

Jeg svarte. Ja, det hadde det med tiden. Det hadde vært en prosess naturligvis, for det er så vonde sår her at tilliten ikke kan gjenoppbygges på noen dager. 

Og ja, om palestinerne ikke viste motstand, men aksepterte at Israel tok over og fortrengte dem helt ville nok også verdenssamfunnet akseptere dette. Hvorfor blande seg inn i noe som ikke er en konflikt, men stilt og rolig - "greit"- akseptert?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 minutt siden):

Du støtter galninger. Du støtter indirekte : steining, henging av homofil, middelalderske meninger... Å støtte fred høres bra men mener absolutt ingenting.
Ortodoske Jøder er sprø men de steiner ikke andre.

Jeg støtter menneskers rett til å leve normale og verdige liv. Også jødenes. Det er ingenting verdig med det skammelige som pågår. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Trolltunge said:

Jeg støtter menneskers rett til å leve normale og verdige liv

Jeg også.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trolltunge said:

Og ja, om palestinerne ikke viste motstand, men aksepterte at Israel tok over og fortrengte dem helt ville nok også verdenssamfunnet akseptere dette. Hvorfor blande seg inn i noe som ikke er en konflikt, men stilt og rolig - "greit"- akseptert?

Finnes det ingen måter å vise motstand på, annet enn vold?

1 minutt siden, Trolltunge said:

Jeg svarte. Ja, det hadde det med tiden. Det hadde vært en prosess naturligvis, for det er så vonde sår her at tilliten ikke kan gjenoppbygges på noen dager.

Med tiden? Betyr det at du tror det hadde blitt en økning i vold umiddelbart? Hva tror du ville skjedd med Hamas? Ville de dratt sin vei? Moderert seg?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (5 minutter siden):

Finnes det ingen måter å vise motstand på, annet enn vold?

Med tiden? Betyr det at du tror det hadde blitt en økning i vold umiddelbart? Hva tror du ville skjedd med Hamas? Ville de dratt sin vei? Moderert seg?

Tja, mye er jo forsøkt. Synes du det har lykkes? 

Nei jeg tror det hadde blitt mindre vold. Så stadig mindre. Så forhåpentligvis slutt på vold. 

Motstandsfolk mister sin funksjon når det er fred. Folk strømmer ikke til med iver og støtte da. Vil det eksistere noen få galninger selv om det oppnås fred? Helt klart! Det gjør det også i Norge. Det ville imidlertid vært interesse fra begge parter om å holde kontroll over slike, for da hadde de ikke lenger vært motstandsfolk, men terrorister/ekstremister. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trolltunge said:

Tja, mye er jo forsøkt. Synes du det har lykkes?

Synes du de voldelige angrepene har lykkes?

Jeg har til gode å se en populær anti-vold bevegelse med støtte i store deler av den palestinske befolkningen, så jeg vil vel egentlig ikke si at det har blitt forsøkt.

9 minutter siden, Trolltunge said:

Nei jeg tror det hadde blitt mindre vold. Så stadig mindre. Så forhåpentligvis slutt på vold. 

Motstandsfolk mister sin funksjon når det er fred. Folk strømmer ikke til med iver og støtte da. Vil det eksistere noen få galninger selv om det oppnås fred? Helt klart! Det gjør det også i Norge. Det ville imidlertid vært interesse fra begge parter om å holde kontroll over slike, for da hadde de ikke lenger vært motstandsfolk, men terrorister/ekstremister. 

Hamas er ikke imot Israels tilstedeværelse i de nåværende palestinske territoriene. De er imot Israels eksistens. Tror du de ville endret på dette om de fikk en stat?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aliquis skrev (1 minutt siden):

Synes du de voldelige angrepene har lykkes?

Jeg har til gode å se en populær anti-vold bevegelse med støtte i store deler av den palestinske befolkningen, så jeg vil vel egentlig ikke si at det har blitt forsøkt.

Hamas er ikke imot Israels tilstedeværelse i de nåværende palestinske territoriene. De er imot Israels eksistens. Tror du de ville endret på dette om de fikk en stat?

Nei de har ikke lykkes, men jeg har allerede svart på hva som skjer om de opphører. 

Mange har forsøkt ikke- voldelige tilnærminger. Til og med blitt drept for dette. Av israelske ekstremister. 

Jeg tror at ekstremister ikke har særlig grobunn for å utvikle seg og få gehør fra mange i fredstid. Noen hatske mennesker finnes i ethvert samfunn, men med lite aksept og dårlig grobunn for slikt er ikke disse til hinder for et velfungerende samfunn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trolltunge said:

Mange har forsøkt ikke- voldelige tilnærminger. Til og med blitt drept for dette. Av israelske ekstremister.

Har du eksempler på dette?

Jeg tror at ekstremister ikke har særlig grobunn for å utvikle seg og få gehør fra mange i fredstid. Noen hatske mennesker finnes i ethvert samfunn, men med lite aksept og dårlig grobunn for slikt er ikke disse til hinder for et velfungerende samfunn. 

Så du tror i prinsippet at Hamas vil visne bort om det blir fred. Hamas vil vel ikke se på det som fredstid før Israel er borte dog?

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (4 minutter siden):

Har du eksempler på dette?

Så du tror i prinsippet at Hamas vil visne bort om det blir fred. Hamas vil vel ikke se på det som fredstid før Israel er borte dog?

Unnskyld meg, argumenterer du sterkt for ene siden uten kunnskaper om historien bak? Det forundrer meg egentlig ikke, men det er ganske skremmende likevel. 

Les deg opp! Israels tilblivelse er ingen søt historie om snille jøder og slemme palestinere. 

https://snl.no/Folke_Bernadotte

Endret av Trolltunge
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, Trolltunge said:

Unnskyld meg, argumenterer du sterkt for ene siden uten kunnskaper om historien bak? Det forundrer meg egentlig ikke, men det er ganske skremmende likevel. 

Les deg opp! Israels tilblivelse er ingen søt historie om snille jøder og slemme palestinere. 

https://snl.no/Folke_Bernadotte

Er drapet på en svensk diplomat virkelig eksempelet ditt på at ekstremistiske jøder har stoppet palestinske ikke-voldelige bevegelser?

E: Og dette under en krig som de arabiske landene i området startet mot Israel? Hvor kommer ikke-volden inn i bildet?

Endret av Aliquis
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Trolltunge said:

Du tror at palestinerne ikke tror at jøder eksisterer, kommer til å fortsette med å eksistere, og at Israel som land ikke kommer til å fortsette med å eksistere? Du tror de er primitive aper uten forstand? 

Personlig så tenker jeg at de uskyldige pal-araberne har blitt radikalisert og hjernevasket av khamas ved hjelp av unrwa.

Jeg håper at pal-araberne i gaza stripen snart kan bli fri ifra terrorveldet til khamas. Å bo i ett slikt terror regime er tortur.

Måtte israel snart befri dem alle ifra det.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (8 timer siden):

https://www.wilsoncenter.org/article/doctrine-hamas

Hamas lyver da? Når de sier i charteret sitt

The Movement's program is Islam. From it, it draws its ideas, ways of thinking and understanding of the universe, life and man

og 

It strives to raise the banner of Allah over every inch of Palestine, for under the wing of Islam followers of all religions can coexist in security and safety where their lives, possessions and rights are concerned. In the absence of Islam, strife will be rife, oppression spreads, evil prevails, and schisms and wars will break

og

Jihad is its path and death for the sake of Allah is the loftiest of its wishes

Og

The Islamic Resistance Movement believes that the land of Palestine is an Islamic Waqf [endowment] consecrated for future Muslim generations until Judgement Day.

Men selvsagt,  det handler ikke om religion, neida  legg merke til det siste avsnittet, Palestina er reservert for muslimer, kristne palestinere er kun nevnt som at må leve under islams banner. 

Land ja, muslimsk land, for muslimer,  en apartheidstat mot andre troende

Hvis man snakker om fatah og pflp har du nok rett i at det dreier seg om land, men Hamas og pij? Nei, det er ren jihad

Endret av Topsi
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...