Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?

Chiyo

Anbefalte innlegg

OmegaAlfa skrev (1 minutt siden):

Terror er typisk utført av ikke-statlige organisasjoner. Når du snakker om land som 'utfører terror' mot andre land, så er det ikke unaturlig å se på dette som militære angrep.

Uansett, for å ikke drive med for mye ordkløyveri på definisjoner kan jeg reformulere det jeg skrev:

Poenget er at land kan ikke bare si til andre land at "Hvis dere gjør <en handling som ikke er et angrep>, så betyr det krig", deretter gå til krig, og så skylde på det andre landet.

Hamas er, selv om de styrer gaza, en ikke-statlig terrororganisasjon

Mitt poeng blir jo da, hvis dette skal bli modus oprandi av et palestinsk militære, kan de aldri, selvsagt, få en stat.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Topsi skrev (Akkurat nå):

Hamas er, selv om de styrer gaza, en ikke-statlig terrororganisasjon

Mitt poeng blir jo da, hvis dette skal bli modus oprandi av et palestinsk militære, kan de aldri, selvsagt, få en stat.

Javel? Det var ikke det som ble diskutert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OmegaAlfa skrev (3 minutter siden):

Javel? Det var ikke det som ble diskutert.

Du kalte Hamas terrorhandling militært, det svarte jeg på. Det er ingenting militære med terror, det er militant 

På samme måte var IS angrep på yazidiene militant terror,  ikke militært, is var som hamas, en terrororganisasjon med defacto kontroll og styring av et område 

Endret av Topsi
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, OmegaAlfa said:

Poenget er at land kan ikke bare si til andre land at "Hvis dere gjør <en handling som ikke er et angrep>, så betyr det krig", deretter gå til krig, og så skylde på det andre landet.

Hvilken "handling som ikke er et angrep" er det du sikter til her?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (5 minutter siden):

Du kalte Hamas terrorhandling militært, det svarte jeg på. Det er ingenting militære med terror, det er militant 

På samme måte var IS angrep på yazidiene militant terror,  ikke militært, is var som hamas, en terrororganisasjon med defacti kontroll lf styring av et område 

Du snakket om land som begår terror. Terror begås av ikke-statlige aktører, så det du skrev om ga ikke mening i utgangspunktet.

Endret av OmegaAlfa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (1 minutt siden):

Hvilken "handling som ikke er et angrep" er det du sikter til her?

Blokkader f. eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OmegaAlfa skrev (Akkurat nå):

Du snakket om land som begår terror. Terror begås av ikke-statlige aktører, så det du skrev om gå ikke mening i utgangspunktet.

Men hele poenget er at Palestina ønsker å være et land, da må de faktisk kunne tilby et bedre forsvar enn terror 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hele poenget er at Palestina ønsker å være et land, da må de faktisk kunne tilby et bedre forsvar enn terror 

Ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok?

Jeg håper du er enig? I at et fritt Palestina så kan ikke landets militære basere seg på terror mot nabolandet Israel?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du er enig? I at et fritt Palestina så kan ikke landets militære basere seg på terror mot nabolandet Israel?

Selvfølgelig. Det var aldri diskusjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er ikke om den er nødvendig, spørsmålet er om det er en krigserklæring?

Krigserklæringen er rakettene mot israel, blokaden er responsen. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig. Det var aldri diskusjonen.

Ok, da er vi enig om det

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Krigserklæringen er rakettene mot israel, blokaden er responsen. 

Det er ikke svar på spørsmålet. Er en blokkade en krigserklæring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke svar på spørsmålet. Er en blokkade en krigserklæring?

Hvis den kommer for å negativt påvirke økonomien uten at det er et nødvendig sikkerhetsbehov ja. Som f eks I Suez 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis den kommer for å negativt påvirke økonomien uten at det er et nødvendig sikkerhetsbehov ja. Som f eks I Suez 

Ok, så da sovjetunionen blokkerte Vest-Berlin i 1948, så gikk de til krig mot dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da sovjetunionen blokkerte Vest-Berlin i 1948, så gikk de til krig mot dem?

I utgangspunktet kunne de allierte gått til krig for å gjenopprette forsyninger til Berlin slik jeg ser det ja, men nå løste det seg på andre måter, heldigvis 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

I utgangspunktet kunne de allierte gått til krig for å gjenopprette forsyninger til Berlin slik jeg ser det ja, men nå løste det seg på andre måter, heldigvis 

Ok, så da betyr ikke blokkader nødvendigvis krig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da betyr ikke blokkader nødvendigvis krig?

Nei, men i denne debatten er blokaden uansett resultatet av rakettene, så uansett er det ikke blokaden som er hovedproblemet.

Hvis du tenker på Suez, så kan jeg ikke nok om det, men jeg vet Israel oppfattet det som en sterk nok trussel til at de gikk til krig

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...