Gjest Sirisiri10 Skrevet 7. februar 2024 #381 Del Skrevet 7. februar 2024 Aliquis skrev (1 time siden): Jeg skrev "Hvis du mener at man skal forhandle frem en 2-statsløsning med Hamas", ikke at noen hadde sagt det. Når man mener at det Israel gjør nå er feil, samtidig som man er for en tostatsløsning, så er jeg nysgjerrig på hvilket annet alternativ som finnes. Per i dag er Hamas de med soleklart høyest oppslutning både på vestbredden og i Gaza, så tostatsforhandlinger i dag måtte jo foregått med dem? Hva mener du man eventuelt må gjøre? Hvorfor dra frem noe som er helt urealistisk? Alle, inkl palestinere, vet og ønsker ikke at Hamas kan styre fremover. Og nei, færreste palestinere ønsker Hamas videre ved makten. Hvor får du fra at de ønsker det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 7. februar 2024 #382 Del Skrevet 7. februar 2024 Topsi skrev (1 time siden): Men hvordan skal man få en tostatsløsning mens Hamas har makten i Gaza da? Nå svarte jeg på at hat avler hat. Ang tostatsløsning ser jeg det som en løsning frem i tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 7. februar 2024 #383 Del Skrevet 7. februar 2024 Duraton skrev (1 time siden): Hvordan var den igjen, jeg trenger ikke å være en rørlegger for å kunne påpeke at det er noe som er galt. Noe er galt med tallene, hva de virkelige tallene er, skal ikke jeg spekulere i, men vi alle vet at khamas farer med løgn, forbannede løgner og statistikk. Så inntil en nøytral tredjepart har gjort sine egne undersøkelser, så får man ta det khamas kommer med, med en stor tønne salt. khamas er kun interessert i å formidle ting som fremmes deres egen sak, så alt man får høre, hører man kun fordi dem anser at godtroende og lettlurte idioter blir å tro på propagandaen dems. Har du linker til at de har løyet om antall døde tidligere? Sånn bortsett fra sykehusangrepet? Og lurer veldig, hvorfor skriver du khamas? Hva står K'n for? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 7. februar 2024 #384 Del Skrevet 7. februar 2024 Sirisiri10 skrev (Akkurat nå): Har du linker til at de har løyet om antall døde tidligere? Sånn bortsett fra sykehusangrepet? Terrororganisasjoner er visst troverdige inntil det motsatte er bevist. 8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 7. februar 2024 #385 Del Skrevet 7. februar 2024 Aliquis skrev (2 timer siden): Har du forståelse for at det ikke fungerer for israelere å gi mer makt og frihet til en fiende som gjentatte ganger har sagt at de vil utslette hele Israel? En 2-statsløsning er fullstendig urealistisk så lenge Hamas har makt i palestina. Uenig her. Blokaden og livsvilkårene er en konsekvens av Hamas, ikke motsatt. Hamas kom til makten før blokkaden. Hamas er en parasitt som bruker de rekordstore bistandspengene på terror i stedet for lokalbefolkningen. 1) De gjør seg på ingen måte skyldig i folkemord. 2) De kan selvfølgelig ikke bare utslette Hamas og så pakke sakene sine og dra sin vei. Da vil det sikkert komme noe lignende tilbake på lang sikt. Det må gjøres tiltak for å deradikalisere den palestinske befolkkningen i ettertid også. Per i dag tror over halvparten av den palestinske befolkningen at de tjener på væpnet kamp. Det er fullstendig virkerlighetsfjernt, og det kan aldri bli fred så lenge det er tilfellet. Forhåpentligvis klarer de å "etnisk rense" (les: evakuere) nok av befolkningen til at dette ikke skjer. Hatet var der lenge før 7. Oktober, og med Hamas ved makten ville det ikke minket i særlig grad. For meg er det 2 ting som virker åpenbare: 1) Hamas må bort om det skal gå an å gjøre steg mot en 2-statsløsning. 2) Hamas kommer ikke til å forsvinne av seg selv, og de radikaliserer aktivt palestinas befolkning. Med det som premiss ser jeg ikke så mange andre løsninger enn det Israel nå gjør. Det er vell mer riktig å si at det er Israel som utsletter palestinere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabriel Skrevet 7. februar 2024 #386 Del Skrevet 7. februar 2024 Nå er mer enn 10000 barn drept på Gaza stripen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 7. februar 2024 #387 Del Skrevet 7. februar 2024 Atheena skrev (5 minutter siden): Det er vell mer riktig å si at det er Israel som utsletter palestinere. Det har Israel vært ganske tydelig på. Utslette eller fordrive. De vil ha Gaza og VB. De dehumaniserer palestinere og anser Gaza og VB som Israel. Handlingene deres bekrefter dette synet. De er grusomme (ikke alle såklart ❤️). De som støtter Israel i krigføringen ønsker 5 millioner palestinere på flukt til blant annet Europa og Norge. Israel vil ha de bort og anser palestinere som Europas, Canadas og noen andres lands problem. Helt ulogisk å støtte dette! La oss heller støtte Israel til å målrettet ta Hamas, beskytte de sivile så langt det går og med hjelp fra andre land - bygge opp Gaza og Vestbredden, tostatsløsning og et velfungerende land med en velfungerende makt. Sorry, men jeg ønsker heller å hjelpe folk der de er. De vil jeg tro de er enige i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 7. februar 2024 #388 Del Skrevet 7. februar 2024 Sirisiri10 skrev (2 minutter siden): Det har Israel vært ganske tydelig på. Utslette eller fordrive. De vil ha Gaza og VB Dette er jo bare løgn. Du må gjerne spekulere i hva de egentlig ønsker å oppnå, men tydelig på det kan man ikke si når de sier det motsatte. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 7. februar 2024 #389 Del Skrevet 7. februar 2024 Tråden er ryddet for innlegg som inneholdt bilder med opphavsrett og svar til dette. Sciurus, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 7. februar 2024 #390 Del Skrevet 7. februar 2024 56 minutter siden, Sirisiri10 said: Har du linker til at de har løyet om antall døde tidligere? Sånn bortsett fra sykehusangrepet? Og lurer veldig, hvorfor skriver du khamas? Hva står K'n for? 2014: https://www.usnews.com/opinion/articles/2014/08/12/hamas-lies-about-the-gaza-civilian-death-toll-and-the-media-bought-it 2023: https://jcpa.org/article/the-casualty-figures-in-gaza-are-a-scam/ khamas er basert på konsonant lyden som arabere uttaler. Og i hebraisk, så er h’en i hamas en guttural h, så der blir det også uttalt som khamas. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordy Skrevet 7. februar 2024 #391 Del Skrevet 7. februar 2024 (endret) Sirisiri10 skrev (1 time siden): De som støtter Israel i krigføringen ønsker 5 millioner palestinere på flukt til blant annet Europa og Norge. Så nå snakker du på vegne av oss også, tror du skal holde deg til å snakke for deg selv.. Hvem sier at vi vil fylle på med enda flere rabiate, radikaliserte islamister? Terrorister og terror-sympatisører som spekulerer på å drepe 24/7 kan holde seg der de er, vi har mer enn nok med de som er her allerede. Til og med nabolandet bygger høyere og lengre murer mot de, og har gitt klar beskjed om kommer en av de over så blir personen skutt på flekken. Endret 7. februar 2024 av jordy skrivefeil 5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 7. februar 2024 #392 Del Skrevet 7. februar 2024 3 hours ago, Sirisiri10 said: Hvorfor dra frem noe som er helt urealistisk? Hvilke andre alternativer er det, om man ønsker at Israel skal trekke seg tilbake samtidig som man ønsker en tostatsløsning? 3 hours ago, Sirisiri10 said: Hvorfor dra frem noe som er helt urealistisk? Alle, inkl palestinere, vet og ønsker ikke at Hamas kan styre fremover. Og nei, færreste palestinere ønsker Hamas videre ved makten. Hvor får du fra at de ønsker det? Spørreundersøkelser. Se særlig spm 6. Hvor har du det fra at de ikke ønsker det? 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 7. februar 2024 #393 Del Skrevet 7. februar 2024 2 hours ago, Atheena said: Det er vell mer riktig å si at det er Israel som utsletter palestinere. Nei, det er det ikke. Det er 100% riktig å si at Hamas har sagt at de ønsker å fjerne Israel fra kartet. Det har de sagt mange ganger, og jeg tviler på at det er noe du benekter? Å si at Israel utsletter palestinere er derimot en mer tvilsom påstand. Som enkeltindivier gjør Israel selvfølgelig det, men som folkegruppe gjør man det ikke, all den tid palestinas befolkning har mangedoblet seg under den israelske "okkupasjonen", og fortsetter å vokse under den pågående krigen. Men, for å gå tilbake til det det var snakk om: Har du forståelse for at Israel aldri vil inngå forhandlinger om en tostatsløsning så lenge Hamas er den mektigste og mest populære organisasjonen på palestinsk side, og at å fjerne Hamas ved å få til en tostatsløsning dermed er helt urealistisk? 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 7. februar 2024 #394 Del Skrevet 7. februar 2024 (endret) Aliquis skrev (3 timer siden): Hvilke andre alternativer er det, om man ønsker at Israel skal trekke seg tilbake samtidig som man ønsker en tostatsløsning? Spørreundersøkelser. Se særlig spm 6. Hvor har du det fra at de ikke ønsker det? 38% er ikke de fleste. Og populasjonen i undersøkelsen kan Diskuteres da det mest interessante er hva de i Gaza ønsker. Skrev et innlegg til deg med link, men har visst blitt slettet. Vet ikke hvorfor, men prøver igjen. Ser undersøkelsen du kom med er nyere. Og begge undersøkelsene har en del mangler desverre. https://eu.docworkspace.com/d/sIHmmlLDmAbbYja4G Endret 7. februar 2024 av Sirisiri10 Tatt bort bilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 7. februar 2024 #395 Del Skrevet 7. februar 2024 Aliquis skrev (1 time siden): Nei, det er det ikke. Det er 100% riktig å si at Hamas har sagt at de ønsker å fjerne Israel fra kartet. Det har de sagt mange ganger, og jeg tviler på at det er noe du benekter? Å si at Israel utsletter palestinere er derimot en mer tvilsom påstand. Som enkeltindivier gjør Israel selvfølgelig det, men som folkegruppe gjør man det ikke, all den tid palestinas befolkning har mangedoblet seg under den israelske "okkupasjonen", og fortsetter å vokse under den pågående krigen. Men, for å gå tilbake til det det var snakk om: Har du forståelse for at Israel aldri vil inngå forhandlinger om en tostatsløsning så lenge Hamas er den mektigste og mest populære organisasjonen på palestinsk side, og at å fjerne Hamas ved å få til en tostatsløsning dermed er helt urealistisk? Tenker at handling sier mer enn ord! Palestinere er ikke i stand til å kunne ta tilbake landområdene sine. Nå er Israel i ferd med å utslette Gaza. De bedriver daglige «raider» på Vestbredden hvor de dreper palestinere. Det drepes ett barn daglig på VB og barna ser hjernemasse og døde palestinere på skoleveien. Norske krisepsykologer som arbeider på VB sier at barna viser tegn på ptsd. De sier også at i 2021 så var så mange som 90% av barna på Gaza traumatisert og viste tegn på ptsd. Dette er ikke første krigen og første bombene de opplever. For å være ærlig ser jeg på BN på like jævlig måte som jeg ser på Hamas. Hvordan skal de klare å samarbeide så lenge han sitter ved makten? Det Israel har gjort på Gaza av grusomheter får nå 7. oktober og Hamas til å se ut som små pusekatter i forhold. Så Israel har definitivt ikke vist seg noe bedre enn Hamas. Saken er tatt videre og folkemord er definitivt ikke avfeid. Så påstanden er ikke utvilsom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 7. februar 2024 #396 Del Skrevet 7. februar 2024 (endret) 53 minutter siden, Sirisiri10 said: 38% er ikke de fleste. Og populasjonen i undersøkelsen kan Diskuteres da det mest interessante er hva de i Gaza ønsker. Undersøkelsen viser seperate tall både for Gaza, vestbredden og totalt. Jeg regner med at de 38% du refererer til er nettopp tallene fra Gaza? Selv om dette ikke er en majoritet, så har de klart flest stemmer, og er ikke så langt unna majoritet selv med 7 alternativer. Personlig mener jeg også at preferansen til alle palestinere er mer relevant enn kun Gaza når det er snakk om en tostatsløsning. Dette er tross alt snakk om en myndighet som skal representere hele folket, og ikke bare Gaza. Blant alle palestinere oppnår Hamas 60% av stemmene, selv med 6 andre alternativer. Dermed virker det for meg som om dette ikke stemmer: 5 hours ago, Sirisiri10 said: Og nei, færreste palestinere ønsker Hamas videre ved makten. Regner med det du linket tidligere ble slettet pga bilder med opphavsrett, så siterer ikke det her. Etter å ha lest den, så er det et par ting jeg stusser ved. Man oppgir ikke hvilke spørsmål som har blitt stilt, og man viser heller ikke alle svaralternativene på en del av spørsmålene som kun oppsummeres med en punktliste. Det er vel hovedsaklig punktet som sier at 75% vil ha et "national unity government" som tilsynelatende strider mot undersøkelsen jeg lenket til. De gjør ikke klart hva dette er, og det virker for meg som om dette er en myndighet bestående av både Fateh/PA og Hamas. Altså at Hamas fortsetter å ha makt, og at de har stor støtte hos den palestinske befolkningen. Er du uenig i noe av det jeg sier her? Endret 7. februar 2024 av Aliquis 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 7. februar 2024 #397 Del Skrevet 7. februar 2024 Aliquis skrev (41 minutter siden): Man oppgir ikke hvilke spørsmål som har blitt stilt, og man viser heller ikke alle svaralternativene på en del av spørsmålene som kun oppsummeres med en punktliste. Dette er kun en oppsummering. Står mer på hjemmesiden deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 7. februar 2024 #398 Del Skrevet 7. februar 2024 Aliquis skrev (3 timer siden): Hvilke andre alternativer er det, om man ønsker at Israel skal trekke seg tilbake samtidig som man ønsker en tostatsløsning? Jeg har aldri skrevet at jeg ønsker at Israel skal trekke seg ut av Gaza. Tostatsløsning er langt frem i tid. Nå enda lengre enn noensinne. Så det må du nok spørre noen andre om i såfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. februar 2024 #399 Del Skrevet 7. februar 2024 (endret) Chiyo skrev (På 3.1.2024 den 23.33): Dette er noe jeg lurer på fordi jeg overhørte en kollega som sa at hun ikke fulgte så mye mer før og at hun nå føler at hun må ta stilling til det. Jeg lurer på om den er noen som har vært Pro-Israel eller Pro-Palestina om denne konflikten som har endret mening i det siste. Personlig har jeg ikke endret mening. Jeg har heller fått bekreftet det jeg har tenkt en stund. Jeg har bare blitt mer og mer overbevist om at Hamas må utslettes en gang for alle. Det vi ser med ekstremiststyrer som Hamas (eller Hitler eller Putin for den saks skyld) er at de aldri har et reelt ønske om fred. De bruker bare fredsavtaler og våpenhviler til å omgruppere og forberede seg til å angripe igjen. Nazistene måtte knuses og fullstendig underkues for å stoppe dem. Det samme må skje med Hamas. Og Russland selvsagt. Edit: Når det er sagt, så er Netanyahu et høyreekstremt monster. Han bør avsettes snarest. Endret 7. februar 2024 av jabx 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 7. februar 2024 #400 Del Skrevet 7. februar 2024 Nei. Mener fortsatt at ledelsen på begge sider er terrorister, men at sivile liv som går tapt på begge sider er like trist. Riktignok mener jeg at Israel er verst siden de alltid tar igjen det tidobbelte av det de får. Og de sitter på løsningen til konflikten som de ikke er interessert i å finne. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå