Gå til innhold

Invitert i bryllup til utlandet. Dyrt!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Er så heldig/uheldig (alt ettersom) at vi er invitert i bryllup til middelhavet i sommer, nærmere bestemt i fellesferien. Som alle vet er vi inne i en dyrtid og det er ikke spesielt billig å reise til feriedestinasjoner i fellesferien. 

De som gifter seg er såpass nært at det ville vært sært å ikke møte. Problemet er at det koster 40.000 for oss som familie å delta på dette bryllupet. Det er kun selve reisen og vi må dekke absolutt alt selv. Total prislapp vil sikkert overstige 50.000. Destinasjonen er av en slik art at du må reise én uke minst.

Er det vanlig å arrangere slike bryllup uten å legge noe til rette for gjestene sine? Ingen i paret har noe som helst tilknytning utenfor Norge og alle som er invitert må betale veldig høye priser for å delta. Jeg føler vi blir tvunget inn i noe vi egentlig ikke har råd til og jeg har litt ambivalente følelser til det hele. 

Jeg skjønner jo at man ikke kan betale flere millioner i flyreiser for et helt bryllup, men er det ikke litt sånn at enten så leier man en type gård i Italia og tilbyr noe tilrettelegging for gjester, eller så dropper man slike utenlandsbryllup? Her legges alt i dyreste reisetid og på en ekstremt populær destinasjon. 

Jeg tenker at gaver kommer i alle fall ikke i tillegg, men paret selv sier ingenting om det og jeg har en uggen følelse av at folk kommer med gave i tillegg. 

Hva hadde dere sagt til en slik invitasjon? 

Anonymkode: 9329d...917

• Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde sagt nei om det ble de summene. 

Jeg har vært i 3 utenlandsk bryllup med norske par og ingen har tilrettelagt, annet enn å holde av rom. Vi har dermed betalt alt selv. Men vi var ikke i nærheten av der summene.

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det er en uting… men hvor skal man hen, dersom det er så nærme relasjon at man «må»? For min del hadde dette vært 2 års feriebudsjettet slik situasjonen er nå, så jeg skulle klart det - men jeg syns de setter folk i en kinkig situasjon.. og uansett hva de sier, så må man nok regne med gave utenom ja… 

Anonymkode: b598a...915

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns faktisk det er en uting… men hvor skal man hen, dersom det er så nærme relasjon at man «må»? For min del hadde dette vært 2 års feriebudsjettet slik situasjonen er nå, så jeg skulle klart det - men jeg syns de setter folk i en kinkig situasjon.. og uansett hva de sier, så må man nok regne med gave utenom ja… 

Det er svært nært familiært til brudgom. Det er alt jeg kan si. Dermed føler vi at vi ikke kan si nei, men samidig brenner vi av hele feriebudsjettet på et bryllup. Joda man får seg en feire, men her styres både destinasjon og tid av andre. 

Jeg bare lurer på om det er jeg som er sær her, eller om dette her er helt tullerusk. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis brudeparet ikke betaler reise og opphold for gjestene når de skal holde bryllupet i et annet land så kan de heller ikke forvente at gjestene dukker opp. 

Anonymkode: e72aa...38e

• Liker 39
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å kjøre ned med bil i stedet? Jeg skal kjøre til Italia i sommer, koster ikke SÅ mye med drivstoff. Er faktisk ikke så langt heller. Hadde ikke kostet på meg dyre flybilletter i hvertfall.

Anonymkode: cf86c...919

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man gifter seg i utlandet, kan man ikke forvente at folk kommer. Det må allikevel være greit å invitere. Vi giftet oss i utlandet uten alle søsken til stede. Ikke alle hadde råd og det var helt greit. Vi la til rette for og skaffet rabaterte priser til de som ble med. Vi var tydelige på at vi IKKE ønsket gaver. 

Anonymkode: f3a6d...30e

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er svært nært familiært til brudgom. Det er alt jeg kan si. Dermed føler vi at vi ikke kan si nei, men samidig brenner vi av hele feriebudsjettet på et bryllup. Joda man får seg en feire, men her styres både destinasjon og tid av andre. 

Jeg bare lurer på om det er jeg som er sær her, eller om dette her er helt tullerusk. 

Det ER helt tullerusk... jeg støtter forslaget om å kjøre, hadde tenkt å foreslå det selv faktisk. Hva tenkes om det?

Anonymkode: 033c2...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllupet er kanskje billigere for dem enn for dere, har de tenkt på det?

Det er bare å takke pent nei og si at dere dessverre ikke har 50000 å avse til å dra i bryllup nå som alt er så dyrt. Og så gir dere selvfølgelig en fin gave og ønsker dem en fantastisk dag ❤️ 

Anonymkode: 33eb0...0f9

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk pent nei. Syns det er en uting å be gjester til utlandet når det koster skjorta og mer.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg hadde nok også følt at jeg måtte når det er såpass nært. Men det hadde ikke blitt noen annen ferie utenom. Så jeg syns det er spesielt av folk å velge den type bryllup med mindre man har såpass med penger at man kan leige feks en kan leige noe felles til alle. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en drøy pris for å delta i et bryllup! Jeg vet ikke hva jeg selv hadde gjort, det avhenger nok av hvem som skulle gifte seg. 

Men det lukter selvsentrert brudepar av dette bryllupet…!! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gjort det hvis det var et av søsknene mine som giftet seg, men ikke for NOEN andre. Jeg hadde da sagt at de ikke får noen dyr gave. Er veldig glad i mine brødre og det kunne faktisk blitt en skikkelig hyggelig ferietur med masse minner.

Men så er jeg også 100% sikker på at de i såfall ville tilrettelagt slik at vi slapp å bruke 40.000(!!!!!)

Jeg og samboer planlegger bryllupet vårt og selv om vi skal gifte oss i Norge så gjør vi vårt beste for å tilrettelegge for familie og venner. Vi har en egen post i budsjettet til overnatting til vår nærmeste familie.

Anonymkode: fd76c...037

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Går det an å kjøre ned med bil i stedet? Jeg skal kjøre til Italia i sommer, koster ikke SÅ mye med drivstoff. Er faktisk ikke så langt heller. Hadde ikke kostet på meg dyre flybilletter i hvertfall.

Anonymkode: cf86c...919

Drivstoff er kun en brøkdel av kostnaden. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De som gifter seg er såpass nært at det ville vært sært å ikke møte. Problemet er at det koster 40.000 for oss som familie å delta på dette bryllupet. Det er kun selve reisen og vi må dekke absolutt alt selv. Total prislapp vil sikkert overstige 50.000. Destinasjonen er av en slik art at du må reise én uke minst.

Med hotell, mat osv, høres det ut som totalkostnaden blir nærmere 100 000. Helt vilt! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det ER helt tullerusk... jeg støtter forslaget om å kjøre, hadde tenkt å foreslå det selv faktisk. Hva tenkes om det?

Anonymkode: 033c2...265

Jeg tenker at brudeparet på ingen måte kan forvente at folk bruker 50000 på å dra i bryllup eller at de bruker hele ferien sin på å sitte i bilen for å dra og se på dem noen timer. Uansett hvor nære de er.

50000 er et helt bryllup, en bunad eller tannregulering eller to førerkort - slikt som man må dekke inn når man har barn som TS virker å ha.  Helt hinsides å svi av på å dra til noen andres fest noen timer en eller annen sommerkveld.

Anonymkode: 33eb0...0f9

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært uaktuelt her, selvom det hadde vært en av mine søsken som skulle gifte seg. Er jo bare å takke nei, være ærlig å si at beklager men det har vi ikke økonomi til. 

Anonymkode: beb33...559

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også at de overvurderer seg selv. Men det er bare en invitasjon, som kan avslås. Jeg hadde takket nei av prinsipp til slike bryllup, samt tidsforbruket det vil ta for å delta

Anonymkode: f4c86...69f

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...