Gå til innhold

Skjønner du hva «tram» er?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, men det er ikke vanlig å bruke for meg eller noen jeg kjenner (Oslo/Akershus). 

Anonymkode: 2f057...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg som skrev ingen aning. Har søkt det opp, vet hva det betyr nå. Fant det på en side om trøndersk dialekt.

Jeg er fra jæren, har aldri hørt det ordet før. 

Anonymkode: 4c588...a8a

Jeg er fra Valdres og er vant til ordet.

Anonymkode: 7c9db...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi bruker skåle og bislag om det samme. For meg er det ikke et eget hus, men direkte knyttet til huset.

Anonymkode: efcbe...497

Jøss, det visste jeg ikke. Hvor er du fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Okay: Ts her. Jeg er fra Telemark og «tram» betyr området rett utenfor utgangsdøra, som en forhøyning over bakken, eller et enkelt bredt «trappetrinn». Det er ikke det samme som bislag. 

Grunnen til at jeg spurte var at jeg skal pusse opp trammen min og prøvde da å google, men fant bare masse info om trikker osv. Så finnes det andre ord for «tram» så jeg kan google ordentlig? 😛 

Anonymkode: 635ba...688

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare Google inngangsparti 

Anonymkode: 408bc...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trubadur skrev (15 minutter siden):

Jøss, det visste jeg ikke. Hvor er du fra?

Oslo

Begge ordene er for meg uthus, skjul, vedskul osv, men vurderer bruker ordene lite om totalt frittliggende bygninger. Mer om skjul knyttet til inngangsparti eller direkte knyttet til ulike driftsbygninger eller sammen med utedo for den saks skyld.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Okay: Ts her. Jeg er fra Telemark og «tram» betyr området rett utenfor utgangsdøra, som en forhøyning over bakken, eller et enkelt bredt «trappetrinn». Det er ikke det samme som bislag. 

Grunnen til at jeg spurte var at jeg skal pusse opp trammen min og prøvde da å google, men fant bare masse info om trikker osv. Så finnes det andre ord for «tram» så jeg kan google ordentlig? 😛 

Jeg har samme definisjon som deg. Synonymer kan være trapp ( for meg bare hvis det er kun ett eller to trinn og større flate utenfor døra), tekniske ord som repos og avsats. Dørhelle - indikerer stein/betong, ikke tre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tram veit eg kva er  ja, men bruker ikkje ordet sjølv. Skålen har eg aldri hørt før, veit ikkje kva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bella78
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I kryssord bruker de av og til dørtrapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ja, men det er ikke vanlig å bruke for meg eller noen jeg kjenner (Oslo/Akershus). 

Anonymkode: 2f057...e41

Kommer fra Akershus og vi sier tram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje platting - eller dørhelle som allerede nevnt? Eller bruk tram, men legg til søkeord som dør og hus og pusse opp, så du får treff på norsk.

Bygge trapp til inngangsparti - Oppussing (klikk.no)

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Jeg vet hva tram er. 

Anonymkode: 09b3e...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Jeg vet hva tram er. 

Er fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er fra Valdres og er vant til ordet.

Anonymkode: 7c9db...949

Valdres her også og vet hva det betyr men kan ikke huske at noen under 70 år har brukt det. Ville aldri sagt det selv. 

Anonymkode: 4da4c...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra Vestfold og vet hva tram er. Har det ikke utenfor huset, har derimot det jeg kaller vindfang.

Anonymkode: 1b706...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fra Vestfold og vet hva tram er. Har det ikke utenfor huset, har derimot det jeg kaller vindfang.

Anonymkode: 1b706...278

Har tram på hytta, utenfor vindfang. Før hadde vi bare vindfang over trimmen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har faktisk egen, selvbygd tram, men har seriøst ikke hørt det ordet på sikkert 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja er såpass gammel til at jeg vet hva tram er.

Anonymkode: c4ca4...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 19.38):

Oslo

Begge ordene er for meg uthus, skjul, vedskul osv, men vurderer bruker ordene lite om totalt frittliggende bygninger. Mer om skjul knyttet til inngangsparti eller direkte knyttet til ulike driftsbygninger eller sammen med utedo for den saks skyld.

Her brukes det om frittstående uthus, synonymt med skjul. Veaskålen - vedskjulet

Anonymkode: 6c10d...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...