Gå til innhold

På tide med omvendt voldsalarm?

Glufseguri

Anbefalte innlegg

tirben skrev (22 timer siden):

Jeg vet ikke noe om  hvordan dette fungerer, og det virker som at du vet mye om dette, men hadde det ikke gått an at den omvendte alarmen var koblet mot telefonen hennes? Slik at hvis han var i nærheten av hennes telefon, så gikk det en alarm hos politiet? 

Det er sikkert teknisk mulig, men det er jo helt umulig å gjennomføre i praksis. Retten er skeptisk nok til omvendt voldsalarm som det er, om ikke det skal bli enda mer komplisert og vanskelig for den idømte i tillegg.

Dessuten, for at voldsutøveren da skal kunne holde seg unna hele tiden så må han hele tiden vite hvor den voldsutsatte er. Det høres ikke ut som en god ide...

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mooza skrev (21 timer siden):

Ja til voldsalarm. Det burde vært innført for lenge siden.

Jeg forstår ikke det som skjer! Ta den mannen i Tromsø som hadde 11 anmeldelser av voldtekt på seg, og takk Gud- så voldtok han en ukrainsk flyktning slik at saken kom i media.. Hvor mange var det meningen at han skulle ødelegge før de tok han?

Det tar år år og dag før saker kommer opp i retten, og der må der sterke bevis til hvis noen skal dømmes, uansett hvor mange de har truet, voldtatt osv. Jeg er faan meg drittlei av denne såklarte rettsstaten. Det er ingen beskyttelse her, og damer har blitt drept i årevis!! Det kan ikke fortsette slik!

Mener du voldsalarm eller omvendt voldsalarm? Og hvem skal han ha dette mot? Alle han har voldtatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnifique skrev (21 timer siden):

Helt enig! Føles ut som om vi bor i et anarki :))) Kvinner har nærmest ingen beskyttelse mot vold og overgrep, og gjerningsmennene får herje på som de selv ønsker. Politet gidder ofte ikke en gang sikre biologiske spor ved en voldtekt. 

De som faktisk er utsatt for fysisk vold får gjerne voldsalarm og besøksforbud. I saken denne tråden har utgangspunkt i var det ingen vold, kun "stalking".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (12 timer siden):

Voldsalarm er vel egentlig bare dyrt om den utløses. Hvis de mener det ikke er behov for den, og den aldri kommer til å bli brukt, så burde det ikke være noe problem å gi ut. 

Jeg vil gjerne også se det mattestykket. Hvor dyr er en ubrukt voldalarm. Må jo være temmelig dyr om den er verdt å la ligge i skuffa på politikammeret mens folk blir drept.

Men politiet er vel av den logikk at de går på ei branntomt og setter opp røykvarsler. 

Det koster jo for administrasjon, og så må det jo være "garantert dekning" så det er sikkert dyrere enn et vanlig telefonabonnement også. Med andre ord er det både høye løpende faste kostnader, samt ekstra kostnader i forbindelse med bruk og administrasjon.

Voldsalarm er et "lavterskeltilbud", men skal fortsatt ikke deles ut som godteri. Det må være konkrete grunner til at noen skal ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (5 timer siden):

Jeg er uenig. Kronikken ignorerer det faktum at det ikke var noe fysisk vold eller trusler, og heller ingen historikk med fysisk vold. Det fremstod altså mer som en ren "stalking"-sak. Etter det som er kjent i media var det ingen åpenbar grunn til å frykte drap.

Det er uærlig av kronikkforfatteren å omtale henne som "voldsoffer" når hun aldri ble utsatt for vold.

Ikke skjedde dette drapet i affekt heller, så kronikkforfatteren fremstår like forvirret som de fleste andre synsere som ikke engang har lest sakene i media og ikke fått med seg noe som helst.

Det jeg er enig i er at forbrytere og farlige mennesker har for mye vern her i landet. Det burde være mye lavere terskel ikke bare for å bure noen inne for lang tid, men også sette på dem fotlenke og nekte dem adgang til gitte området. Ofte for vold (som altså ikke var tilfelle i denne saken) skal ikke måtte bære hele byrden.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantoten skrev (På 2.1.2024 den 19.35):

Ærlig talt, hvor mange slike drap må skje før omvendt voldsalarm blir standard? Når skal det bli sånn at voldsutøver bærer byrden og ikke den utsatte?

Enig . Å hvorfor er et besøksforbud kun 3 måneder i gangen , så må man søke nytt . Det burde vært  minimum 1 år i gangen , og rett i fengsel hvis det blir brutt . Det er ingen menneskerett  å ha mulighet til å terrorisere andre 24/7 . 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bringebærsyltetøy skrev (3 timer siden):

På NRK står det: "Omvendt valdsalarm er ei fotlenke som valdsutøvarar kan bli påkravde å gå med når dei blir dømde til kontaktforbod". 

Jeg reagerer på ordet "kan". Hva om voldsutøveren ikke bruker fotlenken? Hvem kontrollerer det? 

Det er straffbart, og man kan havne bak murene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Å hvorfor er et besøksforbud kun 3 måneder i gangen

Det er ikke det. Lengden avhenger av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 minutter siden):

Jeg er uenig. Kronikken ignorerer det faktum at det ikke var noe fysisk vold eller trusler, og heller ingen historikk med fysisk vold. Det fremstod altså mer som en ren "stalking"-sak. Etter det som er kjent i media var det ingen åpenbar grunn til å frykte drap.

Det er uærlig av kronikkforfatteren å omtale henne som "voldsoffer" når hun aldri ble utsatt for vold.

Ikke skjedde dette drapet i affekt heller, så kronikkforfatteren fremstår like forvirret som de fleste andre synsere som ikke engang har lest sakene i media og ikke fått med seg noe som helst.

Det jeg er enig i er at forbrytere og farlige mennesker har for mye vern her i landet. Det burde være mye lavere terskel ikke bare for å bure noen inne for lang tid, men også sette på dem fotlenke og nekte dem adgang til gitte området. Ofte for vold (som altså ikke var tilfelle i denne saken) skal ikke måtte bære hele byrden.

Psykisk vold som stalking   ER vold .  Så hun var definitivt et voldsoffer . 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 minutt siden):

Det er ikke det. Lengden avhenger av saken.

Det er vertfall 3 mnd i gangen når det er snakk om stalking / trusler og trakkasering . Ett år burde vært minimum . Er jo ingen «straff « å ikke kunne kontakte noen . Burde vært en selvfølge at folk ble beskyttet mot sånt . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (10 minutter siden):

Hva er grunnen til at du hele tiden går til grove personangrep på meg og tillegger meg meninger jeg ikke har?

Igjen endrer du tema og prøver å komme deg bort fra din opprinnelige påstand:

"Du er en ivrig forsvarer av dagens praksis"

Klarer du ikke å argumentere saklig og faktabasert?

Det var ikke jeg som skrev at du var ivrig forsvarer av dagens praksis. Slutt å lyve og svar på spørsmålet. Hadde du vært like arrogant hvis det gjaldt dine nærmeste? Eller er det bare alle andre kvinner som må bli banket opp før de får hjelp?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (3 minutter siden):

Nettopp. Men for enkelte er vold ørefik og slag. At man kan torturere noen psykisk er visst helt greit og ikke vold. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (7 minutter siden):

Det er ikke hare fysisk vold som er vold. Forfølgelse og krenking av personlig frihet er psykisk vold. Les deg gjerne opp hva vold er.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NiceOrNothing skrev (4 minutter siden):

Det er ikke fysisk vold. Det er forskjell på fysisk og psykisk vold. Evne til fysisk vold øker risikoen for fysisk vold i fremtiden.

Dette har man forskning på. Og når man da må prioritere saker så må man se på forskning.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (7 minutter siden):

Du får være uenig til du er blå i fjeset.

Jeg likestiller psykisk vold med fysisk vold.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (Akkurat nå):

Det er ikke fysisk vold.

Nei , men vold er vold . Om den er fysisk eller psykisk . 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Nei , men vold er vold . Om den er fysisk eller psykisk . 

Det er forskjell på fysisk og psykisk vold. Evne til fysisk vold øker risikoen for fysisk vold i fremtiden.

Dette har man forskning på. Og når man da må prioritere saker så må man se på forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell på fysisk og psykisk vold. Evne til fysisk vold øker risikoen for fysisk vold i fremtiden.

Les deg opp på ulike typer vold du. Ingen vits å diskutere med noen som ikke skjønner at det fins ulike typer vold . 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (14 timer siden):

Fysisk vold følger ofte av psykisk vold.

Og å oppsøke og forfølge folk er da vitterlig ganske fysisk. Det er invaderende og kontrollerende, som også ofte henger sammen med drap begått av ekser og forsmådde menn. Du driver bare ordkløveri. 

Det var hjemmel for å fengsle fyren og for voldsalarm og samtlige politikere og tjenestemenn som har uttalt seg, mener at drapet av Ravanhy kunne vært unngått. Så selv ikke de er enig med deg i din fortolkning. 

Og forøvrig synes jeg denne kommentaren i VG sier mye av det som bør sies. Men jeg håper den tingrettsdommeren, den lagdommeren og den polititjenestemannen/kvinnen som avviste kvinnens frykt har veldig vondt for å sove om natten nå.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/LlKamx/kvinnedrapene-ingen-klarer-aa-stanse

Endret av O Rakel
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...