Gå til innhold

Jonas Gahr Støres nyttårstale

Blueberrymuffin

Anbefalte innlegg

Blueberrymuffin skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke.

- Det er flere arbeidsledige enn noen sinne.

- Økende tall av husstander under fattigdomsgrensa.

- Stadig flere i matkøer.

De det går mest utover, og som får minst er de som hadde lite før Støre kom til makten.

Aldri har det vært vanskeligere å være fattig i Norge, og forskjellene mellom rik og fattig er større enn noen gang.

Det du skriver om at folk har dårlig råd er riktig, men det skyldes andre forhold enn hva man får av staten. Hadde det vært en borgerlig regjering med Erna, hadde de med minst etter all sannsynlighet hatt enda mindre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Inkognitoher
Clover skrev (1 time siden):

Med utskiftning mener jeg også ut med de som har gått samme sporet hele veien. Det trengs folk som har vært yrkesaktive i flere år, fra ulike yrker, og at de skal kunne inneha vervet i begrenset tidsperiode, og lover mht habilitet, korrupsjon, nepotisme osv skal ha en egen gruppe som sørger for at det er transparent og lover følges. 

Vi mangler kontrollposter i Norge som effektivt forhindrer inhabilitet og korrupsjon. Nepotisme ala Skavlan familien er nok verre å få bukt med.

Vi trenger også flere politikere med lang yrkeserfaring - gjerne fra flere yrker og færre broilere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt komisk at folk i denne tråden ser ut til å tro at det er noe særlig forskjell på å ha Støre som statsminister enn f.eks Erna. Like komisk som at de tror dagens situasjon hadde vært 'bedre' på noen som helst måte med en blå regjering.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (2 timer siden):

Hæ? Sa nyhetsankeret det?

Ja, men ser nå at rollen hans var kommentator i denne sendinga, på 21 Nyhetene, TV2, 8:50 ut i sendinga. 

Inkognitoher skrev (2 timer siden):

Nei. Det stemmer nok ikke. Er heller ingen referanse til hvilket nyhetsanker som skulle sagt det..,

Det stemmer, siterer ordrett nå:

«men heller ikke en tale som kommer til å stå igjen i historien som vi kommer til å huske eller snakke så mye om tro jeg»

Aslak Eriksrud.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (8 timer siden):

Jeg har stor tillit til Støre.  Han er den beste og mest troverdige politikeren vi har.  

Ironi? Må være.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost skrev (5 timer siden):

Synes det er litt komisk at folk i denne tråden ser ut til å tro at det er noe særlig forskjell på å ha Støre som statsminister enn f.eks Erna. Like komisk som at de tror dagens situasjon hadde vært 'bedre' på noen som helst måte med en blå regjering.

Nei, Solberg og Støre er omtrent like, men kanskje Solberg hadde vært flinkere å gi inntrykk at hun gjør noe. Jeg hadde ikke gitt stemmen min til verken AP eller Høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blueberrymuffin skrev (10 timer siden):

På 21 Nyhetene i dag

«Vi har jobber aktiv i lengre tid og nærmer oss et vendepunkt hvor folk skal få mer»

Da lo jeg godt, dessverre har jeg vanskelig for å tro på dette.

Sier som nyhetsankere sa etterpå jeg «Dette blir nok ikke en tale vi kommer til å huske».

Hvilket inntrykk av folk flest av Støres nyttårstale?

Bedre neste år??

Det sa de i fjor også.

Støre har oppskriftsmessig økt alle avgifter over nyttår og Vedum jobber med et nytt regnestykke som viser at folk "egentlig" får det bedre. Wait for it.

Svake politikere gir dårlige tider.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (8 timer siden):

Jeg har stor tillit til Støre.  Han er den beste og mest troverdige politikeren vi har.  

For en vits😂

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost skrev (5 timer siden):

Det komiske her er at i et situasjon hvor dieselprisen er på 25kr så ØKER REGJERINGEN AVGIFTENE. Når den samme finansminister var i harnisk når prisen for 2.5år siden var 17 kr. literen. Pga. Internasjonale miljø forpliktelser og C02 avgifter.

Verdenssituasjonen kan man gjøre lite med. Men at våre folkevalgte er så til de grader handlingslammet og går på autopilot??

Fysisk vindretning i Europa er viktigere for oss nå enn hvem som hever lønn i regjeringen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia

Ikke uten grunn at ap synker på meningsmålinger. 15-20% mot 50% etter krigen. Borgelig regjering er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (11 timer siden):

På 21 Nyhetene i dag

«Vi har jobber aktiv i lengre tid og nærmer oss et vendepunkt hvor folk skal få mer»

Sier som nyhetsankere sa etterpå jeg «Dette blir nok ikke en tale vi kommer til å huske».

Tåkefyrsten fortsetter å tåkelegge, med andre ord. Intet nytt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost skrev (6 timer siden):

Alle politikere som har vært ved makta i det siste, er klin like, uansett parti, kjønn eller opphav. Så det spiller egentlig ingen trille hvem som sitter ved makta, resultatet for innbyggerne blir det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
Blueberrymuffin skrev (6 timer siden):

Det stemmer, siterer ordrett nå:

«men heller ikke en tale som kommer til å stå igjen i historien som vi kommer til å huske eller snakke så mye om tro jeg»

Aslak Eriksrud.

Eriksrud er politisk kommentator, ikke nyhetsanker.
Da henger det på greip. Og selvsagt i TV2

Endret av Inkognitoher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inkognitoher skrev (14 timer siden):

Nyttårstalen var bra den.

De som har minst i landet vårt, har fått adskillig mer under Støre enn under Erna Solberg. 

På hvilken måte har fattige uten barn fått det bedre?

De som har mest har fått litt høyere skatter.

Litt høyere? Dobling av formuesskatt som gjør at mange må ta ut ekstra utbytte av firmaene sine for å betale skatten. Da er det bra at skatten på utbytte har gått fra 22% som annen kapitalinntekt til 37,8%,

Altså et mer utjevnende samfunn. Det er dyrtid og regjeringen har varslet i lang tid at renta skulle opp. Likevel lot folk med gjeld opp til ørene, lånene sine fortsette å flyte. 
Vi har kanskje verdens beste strømsubsidier, likevel klager folk. 

I motsetning til de fleste andre så varmes våre hus opp med elektrisk varme. Dette har vært en politisk viljet utvikling.

I tillegg bor vi i et kaldt land hvor det er behov for oppvarming de fleste måneder i året.

Det er stor forskjell på å betale strøm for belysning for et par hundrelapper til fire i forhold til å varme opp hus med 20 minus utenfor. Det meste av strømmen i Norge produseres av det offentlig og de skuffer inn de høyere prisene.

Dersom jeg raner deg for 10.000 kan du gjerne få tilbake 1.000 og jeg kan gjerne si at jeg er den beste raneren i verden-.

Men det et jo ikke de som har minst som klager, det er de som ikke har lyst til å stramme inn livreima et eneste hakk som syter…

Støre har riktignok ingen folkelig apell, men å ønske Erna og Sindre tilbake? Ja, noen gang skjems man over å være norsk…,

Ja, man kan godt skjemmes over å være norsk, men å få Erna tilbake er ikke noe jeg skjemmes over.

Jeg skjemmes mer over at regjeringen ikke klarer å handle ved å få i gang ammunisjonsproduksjon hos Ammo for å dekke opp det som er gitt bort til Ukraina. I stedet har man klart å etablere et datasenter for TikTok.

Jeg skjemmes mer av at regjeringen i stedet for å gjøre noe på de fleste områder setter ned noen utvalg og tror det skal løse alle problemer.

Jeg skjemmes mer av reverseringsprosjektet til regjeringen. Domstolene skal tilbake til en struktur som de selv ikke ønsker. Fylkeskommunene splittes opp slik at de nye fylkene starter med ekstremt dårlig økonomi.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (3 timer siden):

For en vits😂

Jepp. Dette klippet viser hvor ærlig han er.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blueberrymuffin skrev (18 timer siden):

På 21 Nyhetene i dag

Og med "folk" mener han seg selv og sine politikkamerater, så ja, han løy ikke 😀

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (16 timer siden):

Huff. Gleder meg til Erna kommer tilbake i ruta

Kommer du til å stemme på henne etter skandalen hun hadde i fjor? 

Aldri i livet. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Brunello said:

Det du skriver om at folk har dårlig råd er riktig, men det skyldes andre forhold enn hva man får av staten. Hadde det vært en borgerlig regjering med Erna, hadde de med minst etter all sannsynlighet hatt enda mindre.

Nå gikk han vel ikke til valg på at de som har minst skal få mer, han gikk vel til valg på at det skulle bli vanlige folks tur 🤔

Ser på meg selv som temmelig vanlig, føler absolutt ikke det er min tur…. 

Bor i et vanlig hus, og har vanlig strømforbruk på ca 25.000 kwt i året +/-
Nå måtte vi ut med over 5000 kroner for desember på en helt vanlig spotpris avtale, for en helt vanlig familie. 
Det er noen tusenlapper per måned sånne vanlige folk som oss kunne brukt på andre vanlige ting som oss vanlige folk bruker penger på.

Vi sulter ikke oss vanlige folk, ikke fryser vi heller, men alt er blitt litt strammere, vi sparer litt mindre, vi hygger oss ikke like ofte med ting som koster penger, og vi sier litt oftere nei til ungene. 
Det føles virkelig ikke som om det ble vår tur denne gangen heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...