Gå til innhold

Urimelig nabo

Blueberrymuffin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke brøyteren du svarte, men må bare spørre om jeg forstår rett:

Dere har altså ikke spurt ham eller uttrykt noe behov, men likevel er dere fornærmet over at han ikke uoppfordret har måket gårdsplassen deres gratis for dere?! 

Det er i såfall rimelig storforlangende og spesiell innstilling..

Anonymkode: f678b...fb7

Nei, du har ikke forstått rett. I tillegg legger du deg virkelig i selen for å fremstille saken i et negativt lys gjennom ordvalget ditt. 

Uansett, det er årevis siden vi (jeg, søsken og foreldre) flyttet fra huset. Trodde det var åpenbart da jeg nevnte det var den gamle hjembygda mi hvor jeg vokste opp. I motsatt fall ville jeg skrevet "der jeg bor". 

Når man vet at man selv ville gjort naboen denne tjenesten i en tilsvarende situasjon, tror man gjerne at de fleste vil være gode naboer. Men ser jo av kommentarene at slik er det ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Loboto skrev (2 minutter siden):

Du og familien må være passe spesielle som mener nabo er ufin som ikke gjør noe ulovlig på sin fritid og risikerer både jobben og millionbeløp i gjeld ved uhell som dere ikke engang har spurt naboen om han kan gjøre 😅

Og slike uhell skjer ofte, bare så du vet. Når man sitter flere tusen timer i en maskin hvert år skjer det lett mange uhell. 

Dine ord, ikke mine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noe våre naboer ville gjort. Felles vei, de nekter å måke, men kjører den opp når vi har måket.

Gled deg, ts, til veien trenger vedlikehold... her nekter naboen å bidra til det også...

Enkelte burde bosette seg langt til skogs, langt fra andre.

Anonymkode: 75540...c25

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

upa skrev (3 minutter siden):

Nei, du har ikke forstått rett. I tillegg legger du deg virkelig i selen for å fremstille saken i et negativt lys gjennom ordvalget ditt. 

Uansett, det er årevis siden vi (jeg, søsken og foreldre) flyttet fra huset. Trodde det var åpenbart da jeg nevnte det var den gamle hjembygda mi hvor jeg vokste opp. I motsatt fall ville jeg skrevet "der jeg bor". 

Når man vet at man selv ville gjort naboen denne tjenesten i en tilsvarende situasjon, tror man gjerne at de fleste vil være gode naboer. Men ser jo av kommentarene at slik er det ikke.

Så dere spurte altså naboen...

Anonymkode: 4e6c2...463

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

di hørtes utrolig vansklige ut

dere får kanskje snakke sammen og bli enige om hvordan dere skal gjøre det med måkingen

Anonymkode: 8b49e...160

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så demonstrativt at jeg tror de nettopp forsøker å demonstrere noe. Han måker ikke, du får ikke låne, de venter med å dra til dere er ferdige. Spørs om de forsøker å si dere noe..

Anonymkode: 66cf1...18b

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt at man ikke vil låne freser til gud og hvermansen, jævlig dyre saker og naboen har jo ikke peiling på om du vet hvordan man skal bruke det men å  ikke låne spader eller lignende er bare ekstremt smålig og ihvertfall når det har kommet såpass store mengder på kort tid+ du har vært borte når det kreves lang innsats eller at det ikke er mulig å håndtere med en spade innenfor rimelig tid. Tror de fleste naboer hadde takket ja umiddelbart men mulig disse ikke har sosiale antenner eller normalt vett eller at du på en måte du har klart å hisse på deg de uten du vet om det. Takk gud for blokker med parkeringskjeller

Anonymkode: 084c4...06a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte måker du i forhold til naboen ts? Kanskje de er lei av å måtte ta det ofte?! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper sjelden en fres + 3 snømåkkere for gøy, så de har nok hadd et større behov enn deg, ergo måkt mer enn deg som har èn. De ville vel at du skulle kjenne litt på behovet antar jeg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker fryktelig sært ja! Hvordan er naboforholdet ellers?

Jeg ser 3 mulige forklaringer:

1) De er bare noen ordentlige raringer! Ikke mye man får gjort med det. Le litt av dem og legg det bak deg.

2) Du kom midt i en diskusjon/krangel/dårlig stemning dem i mellom, og at ting derfor bare var rart..

Kanskje nektet han å måke fordi han var sliten/hadde vondt/var fyllesyk, og hun var sur for at han ikke hjalp til. Så kom dere og hun i sin furtenhet svarte nei til å låne vekk skuffene. Eller kanskje hun til og med ville at han skulle føle seg dum når han satt å så på to damer måke? Han ble lei av å vente/følte seg dum og gikk inn. Hun gikk etterhvert inn for å kjefte mer på ham/prøve å dra ham ut. Kanskje hun skrek til ham «Nei da får vi bare bli hjemme da, hvis du ikke gidder å hjelpe!» og da ikke kunne hun jo ikke gå ut å måke videre uten å tape både ansikt og krangelen.

(Haha - nå gikk jeg all inn og fantaserte opp en hel historie her, med veldig lite grunnlag å bygge det på😂🙈)

3) De er irritert på deg for noe du ikke har forstått og derfor prøvde å demonstrere ett eller annet.

Kjører de ofte med freseren? Kanskje de seg i mellom har murret om at du ikke har kjøpt din egen freser og bidrar med fresingen? Eller at de synes du skulle ha betalt noe for at de freser veien? (Sier ikke at det er riktig, men kanskje de har tenkt slik?)

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de hadde kranglet og det var dårlig stemning. Sur over snøen og sur for alt. Så kommer det på toppen noen som spør om å låne en skuffe. 
Surpomper. Naboen vår har traktor og måker, det hadde tatt han 4 sek og dratt over hos oss, men det gjør han ikke. Han gjør det for de han vil være inne med. 
Driter i det, vi har fres og fikser oss selv 

Anonymkode: 4e4e0...b4b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig de hadde kranglet og det var dårlig stemning. Sur over snøen og sur for alt. Så kommer det på toppen noen som spør om å låne en skuffe. 
Surpomper. Naboen vår har traktor og måker, det hadde tatt han 4 sek og dratt over hos oss, men det gjør han ikke. Han gjør det for de han vil være inne med. 
Driter i det, vi har fres og fikser oss selv 

4 sekunder du liksom.. 

Vi har en relativt liten innkjørsel. Og de bruker mer tid enn som så. Skal jo jevnes, snøen må plasseres et sted. 

Å forvente gratistjenester er så stusselig. Er dere sånn med håndverkere? Det tar ikke mange minuttene å fikse dørkarmen. Legen trender bare litt tid til å svare på medisinske spørsmål. Frisøren kan vel stusse luggen. 

Gratis! For deres tid er mindre verdt enn deres 

Anonymkode: 5f249...475

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du klarte å la være å si noe. Hadde blitt så forbanna at jeg ikke hadde latt det her fare forbi.

Anonymkode: 70a8e...08e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

4 sekunder du liksom.. 

Vi har en relativt liten innkjørsel. Og de bruker mer tid enn som så. Skal jo jevnes, snøen må plasseres et sted. 

Å forvente gratistjenester er så stusselig. Er dere sånn med håndverkere? Det tar ikke mange minuttene å fikse dørkarmen. Legen trender bare litt tid til å svare på medisinske spørsmål. Frisøren kan vel stusse luggen. 

Gratis! For deres tid er mindre verdt enn deres 

Anonymkode: 5f249...475

Vi har ei lita stripe som tar kort tid, når det er sagt er mannen min tømrer, og han brukte deler av ferien sin til å legge tak til denne naboen, han tok ikke betalt for det. 
Snømåking klarer jeg selv med fresen, tar meg 20 min. 
Med traktor og skuffe er det gjort i en fei. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loboto skrev (2 timer siden):

Du og familien må være passe spesielle som mener nabo er ufin som ikke gjør noe ulovlig på sin fritid og risikerer både jobben og millionbeløp i gjeld ved uhell som dere ikke engang har spurt naboen om han kan gjøre 😅

Og slike uhell skjer ofte, bare så du vet. Når man sitter flere tusen timer i en maskin hvert år skjer det lett mange uhell. 

Her jeg bor (og flere andre plasser i samme by) spiller det ingen rolle om det skjer uhell eller ei. Måkebilen rev opp gjerdet våres for to år siden (stålgjerde), og de gadd ikke en gang rydde opp. Han gikk ut av bilen, plukket opp stålvaieren han hadde revet med seg, kasta den til side, og kjørte videre. Sto i andre etasje da der skjedde, så rakk bare filme at han plukket den opp. 

Da jeg tok kontakt med måkefirmaet fikk jeg bare et frekt svar tilbake om at gjorde var umulig å se på grunn av at vi ikke vedlikeholdte hekken.. som bevis la han med et bilde fra Google earth, som var fra 4 år før vi kjøpte huset... Deretter sluttet han å svare på henvendelsene våre, da vi påpekte dette. 

Så så veldig høytidelig virker det jo ikke akkurat til å være i forhold til skader overalt... 

Anonymkode: 0b211...241

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes faktisk det er frekt å spørre om å låne snøfreser. Vi har det selv, og det er utrolig mye styr med å holde deg vedlike. Må den på service må tilhenger med "kjøremulighet" leies ettersom at en snøfreser er for tung til å løftes opp på en vanlig tilhenger. En nabo røk tauet som starter motoren, og service kom på 6000 + mange arbeidstimer for oss for å få levert snøfreseren til akkurat riktig verksted (er ikke mange som reparerer snøfresere, må til merkeverksted). Vi låner aldri ut igjen. 

Anonymkode: e7f77...26b

Det er jo et viktig poeng her at det også er eieren av snøfreseren sin oppkjørsel som skal brøytes

Og hva slags tulling unnlater å bruke freser på årets mest snørike dag?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmmmmmm skrev (4 timer siden):

Hvor ofte måker du i forhold til naboen ts? Kanskje de er lei av å måtte ta det ofte?! 

Stort sett alltid vi som måker, i dag er vel første gang jeg har sett de ute å måke denne vinteren, vi har alltid kommet dem i forkjøpet pga. tidlig jobb.

Er jeg lei av det, nei.

Men synes jeg de var urimelige i dag, med tanke på hvordan det var med snøkaos, ja.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man kjøper sjelden en fres + 3 snømåkkere for gøy, så de har nok hadd et større behov enn deg, ergo måkt mer enn deg som har èn. De ville vel at du skulle kjenne litt på behovet antar jeg.

Vær forsiktig med å bare anta ;) 

Vi har en oppkjøring med 4 parkeringsplasser, mens de har en mindre med 2 parkeringsplasser.

I alle år har det vær vi som måker hele veien ut, tror jeg aldri engang har sett de bruke snøfreseren.

Hvordan vet jeg det, vi drar alltid før dem på jobb, så alltid vi som har måtte måke før vi legger oss og stå opp tidligfor å måke de dagene det er snø. 

Det er ikke så mange dager med snø i året her, så ikke veldig pes. Heller ikke vanligvis så store mengder snø, så har derfor ikke kjøpt snøfreser, funker jo for hånd sånn til vanlig.

Men de har ikke måkt noe annet enn rundt bilene sine, de måker jo aldri felles oppkjørsel eller vei, så tror de tar det som en selvfølge at vi skal måke alt. Kanskje har vi vært for snille der, men vi må jo komme oss frem, og komme oss på jobb.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjører de ofte med freseren? Kanskje de seg i mellom har murret om at du ikke har kjøpt din egen freser og bidrar med fresingen? Eller at de synes du skulle ha betalt noe for at de freser veien? (Sier ikke at det er riktig, men kanskje de har tenkt slik?)

De kjøpte snøfreseren i fjor. Men kan aldri huske å ha sett de bruke den. Da venter de alltid heller på at vi måker den opp for hånd. 

Vi har aldri klaget på det eller spurt om de kan frese eller om vi kan låne den. Siden på vanlige dager er det ikke så slitsomt.

Men når jeg kom hjem i dag og så hvor håpløst mye snø det var så måtte jeg bare spørre. Ser jo hvordan det går, er jo konfliktsky selv, så blir vel siste gangen jeg gidder å spørre dem om en tjeneste.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og du klarte å la være å si noe. Hadde blitt så forbanna at jeg ikke hadde latt det her fare forbi.

Anonymkode: 70a8e...08e

Var så sjokkert? Sint? Vet ikke hva jeg følte. Var bare så satt ut av hele greia, hadde jo trodd man skulle få hjelp i en eller annen form, og ikke stå der å gjøre alt selv.

Viser det seg at det blir mer ekstrem vær foran, og tiden med milde vintere er forbi så blir det vel til at jeg kjøper snøfreser ja. Heldigvis har jeg fri i morgen, så da skal jeg ikke måke noe som helst :) 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke enig med majoriteten her. Når du bor ett sted der det faktisk kommer snø om vinteren og det er en del å måke for å komme ut, så syns jeg DU er en gnien jævel som ikke gidder å skaffe deg skikkelige måkeredskaper, men forventer å låne naboen sine. Du burde kjøpt snøfreser og spader selv, ikke belage deg på naboen. Evt så får du lan bilen stå, og vasse i snø til huset. Vi hører bare din side av saken her, og det aner meg at det er mye som ikke blir fortalt. Det er nok gode grunner til at mannen ikke bidro i måkingen, og det er meget mulig snøfreseren var ødelagt, men at de ikke ville ta den samtalen med deg. Før du klager på noe som helst med andres utstyr du ikke får låne, så kan du i alle fall gidde å kjøpe skikkelig utstyr selv.

Anonymkode: 5dc44...891

Gnien og gnien..

Bare så det er sagt, så er husstanden her innehavere av både fres, spade og div skuffer.

Men nå har det jo kommet usedvanlig store mengder sne på kort tid flere plasser. Så om man vanligvis klarer seg helt fint med den ene skuffa TS har, så er man vel ikke automatisk gnien fordi man ikke eier flere og derfor ønsker å låne sånn at alle tre kunne rydde unna samtidig?

Naboen derimot...

Her tilbyr vi stadig nermeste nabo å låne snefreser når det er mye som må bort på kort tid. Freser mannen min hos oss, så tar han gjerne en del hos naboen også om han har tid til det.

Har selv kommer hjem  etter ei ukes reise- haleluja så fin overraskelse det var da vi kom kjørende hjem på natta og oppdaga at en annen nabo hadde måkket plass til bilen vår + inngangen og trappa. Vi var forberedt på å måtte parkere midt i gata mens vi skulle få unna 70 cm dyp sne før vi i det heletatt kunne låse oss inn..

De som var kjipe her var jo naboen som istedenfor å låne bort et par skuffe sånn at tre kunne gjøre jobben, hverken låner bort eller jobber  🙈

Endret av Sydvesta Orkana
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 22.03):

Jeg synes faktisk det er frekt å spørre om å låne snøfreser. Vi har det selv, og det er utrolig mye styr med å holde deg vedlike. Må den på service må tilhenger med "kjøremulighet" leies ettersom at en snøfreser er for tung til å løftes opp på en vanlig tilhenger. En nabo røk tauet som starter motoren, og service kom på 6000 + mange arbeidstimer for oss for å få levert snøfreseren til akkurat riktig verksted (er ikke mange som reparerer snøfresere, må til merkeverksted). Vi låner aldri ut igjen. 

Anonymkode: e7f77...26b

"En nabo røk tauet som starter motoren, og service kom på 6000 + mange arbeidstimer for oss for å få levert snøfreseren til akkurat riktig verksted (er ikke mange som reparerer snøfresere, må til merkeverksted)"

😂😂😂 Dere klarer ikke å skifte reimen selv en gang? Herregud.

Anonymkode: e34e3...5ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (På 1.1.2024 den 21.10):

Glemte å ha med i hovedinnlegg at når nabokonen sa hun var redd for at den skulle bli ødelagt, at jeg sa at jeg kjøper nytt om jeg skulle ødelagt noe, men da fikk jeg ingen svar.

Vi har ganske romselig økonomi, og jeg tenker som deg at ødelegger man noe skal man selvsagt betale for seg og kjøpe nytt ;) 

Tja. Når det gjelder eget utstyr er mennesker veldig forskjellige. Noen er veldig nøye med ting de har, pusser og passer på og sørger alltid for å bruke utstyret slik at det ikke skades. Andre bruker utstyr helt annerledes, og "skjødesløst" for første kategori mennesker. For snøfresere f.eks. kan for dyp kontakt mot bakken skade eller ripe opp freseren (riper kan føre til rust, som må behandles osv), i tillegg kan uforsiktig fresing føre til steinsprut, mot biler, vinduer, fasade osv. Her er mennesker veldig forskjellige, og noen er mer nøye enn andre. At noen ikke vil låne ut sitt dyre utstyr til mennesker de enten ikke vet er forsiktige, eller til naboer de allerede synes er helt, eller litt, uforsiktige, er deres valg, samme hva naboen synes om det. Kanskje synes du selv at du er veldig forsiktig, men er en slumse, og naboen er litt forsiktig. Kanskje er du selv ganske forsiktig, men naboen er veldig forsiktig, og synes du er en slums. Kanskje er du selv veldig forsiktig, men naboen er ekstremt forsiktig over grensen til patologisk, og synes du er en slums. Naboens snøfreser er uansett naboens snøfreser, og han har suveren rett til å disponere over egen snøfreser ut fra eget forgodtbefinnende. Slik er det bare. Kjøp egen snøfreser. Så kan du være så veldig forsiktig, eller så veldig uforsiktig, du selv synes er passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...