Gå til innhold

Urimelig nabo

Blueberrymuffin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor betaler dere ikke bare for at noen tar den biten med vei? Ring rundt til folk som brøyter, betal for å få det brøyta helt inn til huset. 

Spør naboen om de ønsker dele på regninga. Hvis nei? Ok. Men i det minste slipper du kaste bort timesvis av livet på å måke. 

Og ikke velt å «bli furt» eller annet. Naboens valg av reaksjoner, handlinger og ord handler om naboens evne eller vilje til å ta vare på sin psykiske helse. Du velger kun hvordan du tar vare på din psykiske helse. Og et valg av «den tar jeg vare på» gir ikke rom for ævelige å emosjonelt engasjere seg i noen så uvesentlige som naboen. De fleste naboer er jo folk vi i forsvinnende liten grad bryr oss om hvor vidt de lever eller ei.

Anonymkode: 8af81...88c

Har hørt med brøyter, problemet er at snuplass blir vanskelig, pluss at da får vi all snøen brøyta rett inn på tomten hvor vi skal parkere, husene ligger litt dumt til dessverre.

Hadde gledelig betalt litt ekstra for at de brøyter hele veien inn.

Vi pleier å måke, og i utgangspunktet har jeg ingenting imot det sånn sett.

Men ble mer sint av prinsipp fordi de nekter å bidra med noe som helst, når de i tillegg skulle ut selv. Om de nå enten ikke var hjemme eller ikke skulle ut hadde saken vært en helt annen, da hadde jeg måket mitt uten å klage.

Men når de selv skal ut, og i tillegg har både ekstra snøskuffer og snøfreser, da føles det nesten ut som de gjør det på trass. Da føles det nesten som om det blir for dumt, siden de skal ut selv.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men altså… spørre om å låne snøfreser når du ikke har kjøpt skuffe? Du var kanskje litt masete der…

Mannen hadde sikkert en grunn til at han ikke var med, kanskje han var syk eller noe. Og snøfreseren var kanskje helt eller delvis i ustand, det har uansett ikke du noe med.

Jeg kjenner akkurat nå at du får presentere saken alene, og at det gjerne er to sider av en sånn sak. Er du helt sikker på at du ikke var ubehagelig i alle spørsmålene dine om hvordan de kunne gjøre mer eller låne bort tingene sine?

Anonymkode: 81e10...871

Vi hadde en snøskuffe, men vi var 3 stykker i bilen min. Hadde vi fått låne snøskuffe kunne alle tre måket, og det hadde gått fortere.

Hvordan tenker du det er jbehagelig å spørre? Jeg spurt om vi kunne låne ekstra snøskuffe så de andre i bilen kunne være med å måke så det gikk fortere. Og når mannen kviet seg på å bruke snøfreseren sa jeg kun at jeg godt kunne gjøre det for han om han ville låne meg den.

Dette er jo helt vanlige spørsmål å stille det :) Må jo være lov å foreslå at vi er føere som kan hjelpe til å måke ;) 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er nok også litt kjip med å låne vekk utstyr. Det blir fort en vane.

Men ellers hadde jeg hjulpet til. 

Mannen min har revmatisme, så noen ganger måker han alt, mens andre ganger er han dårlig 

Anonymkode: 5f249...475

Det forstår jeg, liker ikke selv å låne ting. 

Men tenker det er vanlig å spørre i ekstreme tilfeller som dette når det kommer så mye snø på engang. Kan ikke huske at det har gjort det de siste 10 åra, og vanligvis er jeg flink til å måke jevnt så det ikke er noe problem.

Men var litt spesiell situasjon i dag :) 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Syns det var stusselig å ikke la deg låne måkkeutstyr da de ville sluppet å måkke selv, men det kan jo hende at vedkommende har dårlig erfaring med å låne utstyr til ukyndige hender, om spaden hadde blitt ødelagt ville du isåfall erstattet den med egne penger ?

Anonymkode: 77760...e97

Glemte å ha med i hovedinnlegg at når nabokonen sa hun var redd for at den skulle bli ødelagt, at jeg sa at jeg kjøper nytt om jeg skulle ødelagt noe, men da fikk jeg ingen svar.

Vi har ganske romselig økonomi, og jeg tenker som deg at ødelegger man noe skal man selvsagt betale for seg og kjøpe nytt ;) 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde jeg vært dere hadde jeg kjøpt meg snøfreser og frest når det passet meg! 

Anonymkode: 766d5...75a

Det er vurdert ja, har bare aldri vært så voldsomme mengder med snø her tidligere.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke enig med majoriteten her. Når du bor ett sted der det faktisk kommer snø om vinteren og det er en del å måke for å komme ut, så syns jeg DU er en gnien jævel som ikke gidder å skaffe deg skikkelige måkeredskaper, men forventer å låne naboen sine. Du burde kjøpt snøfreser og spader selv, ikke belage deg på naboen. Evt så får du lan bilen stå, og vasse i snø til huset. Vi hører bare din side av saken her, og det aner meg at det er mye som ikke blir fortalt. Det er nok gode grunner til at mannen ikke bidro i måkingen, og det er meget mulig snøfreseren var ødelagt, men at de ikke ville ta den samtalen med deg. Før du klager på noe som helst med andres utstyr du ikke får låne, så kan du i alle fall gidde å kjøpe skikkelig utstyr selv.

Anonymkode: 5dc44...891

Ro deg ned, du vet jo ingenting for mitt behov ved snøfreser, jeg hadde jo hatt det om jeg fantisk bodde et sted hvor det ofte kom mye snø.

Her jeg bort har det aldri kommet så mye snø før.

Hvordan er jeg gnien, når dette aldri har vært et problem tidligere for meg. Det har aldri kommet så mye snø før på en gang, og alltid pleid å måke hver dag det snør, så det har aldri vært et problem tidligere, i dag var unntakstilstander. De siste årene har det knapt vært snø der jeg bor.

I tillegg skrev jeg i hovedinnlegget at problemet mitt var ikke at de ikke måket eller ville låne ut. Problemet mitt var at de skulle ut selv, og tross dette ikke bidro på noen måte som er ganske spesielt.

Hvis de ikke skulle ut, hadde jeg ikke reagert. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ingen mulighet til å la være å måke rundt der bilen deres sto, gjorde du all jobben? Skjønner det kanskje rett og slett var nødvendig for egen del å måke hele plassen, men det høres ut som du lot deg tråkke på... Drittsekker 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde parkert midt i veien og sperret de inne noen timer etter den oppførselen der. 

Anonymkode: e08cf...5b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Blueberrymuffin skrev (1 time siden):

Denne posten blir litt lang, men er nødt å lufte en frustrasjon.

Var en episode i dag med nabo, og lurer på om det bare er jeg som overreagerer.

Vi var bortreist på nyttårsaften og når vi kom hjem idag var det ca 0.5 - 1 meter med snø. Vi hadde måket alt før vi dro i går, men kommet veldig mye snø over natta (som sikkert flere i Norge har fått med seg).

Vi bor inners i en gate, og veien vår er felles med nabo og må måkes, fordi brøytebilen ikke kjører helt inn. Når vi kommer står nabokona og måker, og nabomannen sitter i bilen og ser på, fordi de skulle ut. De har 3 snøskuffer stående ute, men kun nabokona som bruker 1 av de, nabomannen har visst ikke tenkt å gjøre noe.

Jeg spør om de skal ut, og får et kort «ja, det skal vi». Så da tenker jeg at vi får samarbeide med å måke ut veien slik at vi kommer inn og de kommer seg ut. 

Vi har kun en snøskuffe, så spurte om vi kunne låne noen av snøskuffene de ikke bruker, så vi kunne hjelpe til og få måket litt fortere. Da får jeg surt tilbake, «nei, disse snøskuffene er mine, så de ønsker jeg ikke å låne ut».

Jeg vet at disse eier en snøfreser, så da spør jeg høflig om ikke mannen hennes kunne bruke den (han satt jo bare i bilen så på). Nei det orket han ikke, så da tilbød jeg meg at jeg kunne godt kjøre over med snøfreseren for han. Da tar kona ordet og sier «jeg ønsker ikke å lage noe konflikter, men tror det er best den står. Er redd for at den kan bli ødelagt om vi bruker den». Dette var nysnø, som var kommet iver natta, ikke hard snø.

Synes dette var veldig lite behjelpelig, spesielt med tanke på hvor voldsomt mye snø det var. Men tenker at da får vi heller samarbeide da, men nei. Tror du ikke både mannen og kona går, mannen går inn først, så tar nabokona like etterpå å slipper alt hun har i hendene og går inn, fornærermet fordi vi spurte om å låne snøskuff eller snøfreser. 

Jeg må derfor stå alene i 3 timer å måke ut både egen oppkjørsel, forbi deres oppkjørsel og hele veien ut, slik at vi skal komme oss inn.

Hele tiden ser jeg nabomannen og nabodama med jevne mellomrom stå i vinduet og se på meg, og venter til jeg skal blir ferdig så de kan få kjørt ut. Og joda, etter tre timer når jeg er ferdig, måket alt, og kommet meg inn med bilen til huset, da kommer de ut igjen, tar bilen og kjører av gårde.

Overreagerer jeg om jeg synes dette var jævlig frekt. Ikke vil de låne oss snøskuffer så flere kunne hjulpet meg å måke, ikke får jeg låne snøfreser som ville spart meg for timer med måking. Og at på til bli de fornærmet fordi jeg spurte og går inn og venter til jeg har måkt alt, slik at de kan komme seg ut.

Er det teit av meg å reagere sånn på dette? Det er nytt år, hadde da håper folk var litt mer velvillig.

Synes ikke selv jeg forventer så mye, jeg tenker at enten må de da være med å ta sin del av måkinga, eller låne oss utstyr om de forventer at vi skal gjøre alt for dem. Jeg vil tenke at de ikke hadde holdt på så lenge når vi kom, for de hadde omtrent ikke måket noen.

Er egentlig bare satt ut av hele greia.

Er det rart av meg å reagere?

Du tapte. 

Du burde funnet et annet sted å parkere og gått hjem. Det var usannsynlig frekt å vente på at du skal måke og i tillegg ikke ville bruke snøfreser eller skuff. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er ikke enig med majoriteten her. Når du bor ett sted der det faktisk kommer snø om vinteren og det er en del å måke for å komme ut, så syns jeg DU er en gnien jævel som ikke gidder å skaffe deg skikkelige måkeredskaper, men forventer å låne naboen sine. Du burde kjøpt snøfreser og spader selv, ikke belage deg på naboen. Evt så får du lan bilen stå, og vasse i snø til huset. Vi hører bare din side av saken her, og det aner meg at det er mye som ikke blir fortalt. Det er nok gode grunner til at mannen ikke bidro i måkingen, og det er meget mulig snøfreseren var ødelagt, men at de ikke ville ta den samtalen med deg. Før du klager på noe som helst med andres utstyr du ikke får låne, så kan du i alle fall gidde å kjøpe skikkelig utstyr selv.

Anonymkode: 5dc44...891

Ts hadde spade , men ville låne en til så mannen også kunne hjelpe til for at det skulle gå fortere. Er ikke alle tjent med at en ekstra person hjelper til så det går fortere? Gjerrig å ikke måne ut spaden. Det er en spade til et par hunderelapper som ikke blir utslitt av å bli brukt en ekstra gang, ikke kronjuvelene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

upa skrev (56 minutter siden):

Like barn leker best, og dette ekteparet ser ut til å ha samme usympatiske egenskaper. De med frekkhetens nådegave vet ikke hva skamfølelse er. De fleste møter slike ekle folk en eller flere ganger i livet, og noen ganger får man dem dessverre som naboer eller kolleger.

I hjembygda hvor jeg vokste opp jobbet naboen i kommunen og kjørte brøytebil om vinteren. Hver gang det var snø tok han brøytebilen hjem og måkte snøen hele veien inn til sitt eget hus, og måtte passere vår innkjørsel for å gjøre det. Det hadde tatt ham bare et lite øyeblikk å måke utenfor huset vårt også når han først satt bak rattet. Vi måtte bruke lang tid på å fjerne all snøen for hånd da huset befant seg noen meter fra veien og garasjen helt i enden av huset. Og det var plass nok til at naboen bare kunne stable all snøen han måkte i enden av innkjørselen vår.

Du aner virkelig ikke hvor mange slike forespørsler vi i brøyta får hver vinter. 

Her spørr alle naboer, som tilsvarer 11 hus. Alle kommer med din forklaring at det er så enkelt for vi kjører bare snøen inn på deres tomt og rett ut igjen. 

Ellers har jeg sikkert fått 70 forespørsler fra andre som bor langs veier jeg brøyter bare nå i desember. Jeg tuller ikke. 

Har du tenkt på hva som skjer om vi tar slike kompis oppdrag og vi skuffer istykker noe? La oss si vi har et uhell og treffer bilen din? Da går det hverken på vår eller din forsikring.  Er du villig til å måtte betale for store skader på bil hus ol av egen lomme?

Og om vi kommer borti en koblingsboks til strøm, Internett, lyktestolpe ol.  Det kan være ting vi ikke ser under snøen, som fremkommer av tomtetegninger. Skal vi ta gratis befaring først? Undersøkelse av mulige hindringer og farer i tegninger skal vi bare ta i vår fritid eller kanskje i lunsjpausen? 

Idiot....

• Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde parkert et annet sted neste gang så kunne de skuffet sin egen oppkjørsel. 

Anonymkode: 60fd5...78e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var frekt. Selv hadde jeg blitt kjempeglad om naboen tilbød seg å gjøre alt, uanhengig om det var med min snøfreser/skuffe. Selvsagt vet vi ikke om mannen hadde ryggvondt el.l., men rart at de ikke lot deg hjelpe dem ved å låne en skuffe. 

Konkrete tips: 

-flytt

-gjør som foreldrene mine og kjøp en stor suv som de bare kan kjøre over snøen med (de er pensjonister, pappa har ryggproblemer, og de har en lang privat innkjørsel)

-kjøp egen snøfreser

-kjøp egen skuffe

-spleise på måkeservice så dere slipper å krangle om hvem som har gjort mest/minst

Anonymkode: dd4a3...e43

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men altså… spørre om å låne snøfreser når du ikke har kjøpt skuffe? Du var kanskje litt masete der…

Mannen hadde sikkert en grunn til at han ikke var med, kanskje han var syk eller noe. Og snøfreseren var kanskje helt eller delvis i ustand, det har uansett ikke du noe med.

Jeg kjenner akkurat nå at du får presentere saken alene, og at det gjerne er to sider av en sånn sak. Er du helt sikker på at du ikke var ubehagelig i alle spørsmålene dine om hvordan de kunne gjøre mer eller låne bort tingene sine?

Anonymkode: 81e10...871

Ja, huff så ubehagelig at naboen spør om å få låne en av snøskuffene….. 😱🙈🙄

Anonymkode: ab6d9...3dd

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Blueberrymuffin said:

Denne posten blir litt lang, men er nødt å lufte en frustrasjon.

Var en episode i dag med nabo, og lurer på om det bare er jeg som overreagerer.

Vi var bortreist på nyttårsaften og når vi kom hjem idag var det ca 0.5 - 1 meter med snø. Vi hadde måket alt før vi dro i går, men kommet veldig mye snø over natta (som sikkert flere i Norge har fått med seg).

Vi bor inners i en gate, og veien vår er felles med nabo og må måkes, fordi brøytebilen ikke kjører helt inn. Når vi kommer står nabokona og måker, og nabomannen sitter i bilen og ser på, fordi de skulle ut. De har 3 snøskuffer stående ute, men kun nabokona som bruker 1 av de, nabomannen har visst ikke tenkt å gjøre noe.

Jeg spør om de skal ut, og får et kort «ja, det skal vi». Så da tenker jeg at vi får samarbeide med å måke ut veien slik at vi kommer inn og de kommer seg ut. 

Vi har kun en snøskuffe, så spurte om vi kunne låne noen av snøskuffene de ikke bruker, så vi kunne hjelpe til og få måket litt fortere. Da får jeg surt tilbake, «nei, disse snøskuffene er mine, så de ønsker jeg ikke å låne ut».

Jeg vet at disse eier en snøfreser, så da spør jeg høflig om ikke mannen hennes kunne bruke den (han satt jo bare i bilen så på). Nei det orket han ikke, så da tilbød jeg meg at jeg kunne godt kjøre over med snøfreseren for han. Da tar kona ordet og sier «jeg ønsker ikke å lage noe konflikter, men tror det er best den står. Er redd for at den kan bli ødelagt om vi bruker den». Dette var nysnø, som var kommet iver natta, ikke hard snø.

Synes dette var veldig lite behjelpelig, spesielt med tanke på hvor voldsomt mye snø det var. Men tenker at da får vi heller samarbeide da, men nei. Tror du ikke både mannen og kona går, mannen går inn først, så tar nabokona like etterpå å slipper alt hun har i hendene og går inn, fornærermet fordi vi spurte om å låne snøskuff eller snøfreser. 

Jeg må derfor stå alene i 3 timer å måke ut både egen oppkjørsel, forbi deres oppkjørsel og hele veien ut, slik at vi skal komme oss inn.

Hele tiden ser jeg nabomannen og nabodama med jevne mellomrom stå i vinduet og se på meg, og venter til jeg skal blir ferdig så de kan få kjørt ut. Og joda, etter tre timer når jeg er ferdig, måket alt, og kommet meg inn med bilen til huset, da kommer de ut igjen, tar bilen og kjører av gårde.

Overreagerer jeg om jeg synes dette var jævlig frekt. Ikke vil de låne oss snøskuffer så flere kunne hjulpet meg å måke, ikke får jeg låne snøfreser som ville spart meg for timer med måking. Og at på til bli de fornærmet fordi jeg spurte og går inn og venter til jeg har måkt alt, slik at de kan komme seg ut.

Er det teit av meg å reagere sånn på dette? Det er nytt år, hadde da håper folk var litt mer velvillig.

Synes ikke selv jeg forventer så mye, jeg tenker at enten må de da være med å ta sin del av måkinga, eller låne oss utstyr om de forventer at vi skal gjøre alt for dem. Jeg vil tenke at de ikke hadde holdt på så lenge når vi kom, for de hadde omtrent ikke måket noen.

Er egentlig bare satt ut av hele greia.

Er det rart av meg å reagere?

Det høfflige og normale hadde jo vært låne dere. Og det samme hadde det vært å holde kjeft om dette på kg. Det er deres eiendeler. De bestemmer da over det.. 

Aksepter at folk er forskjellige. Utrolig hva enkelte klarer lage konflikter om og av

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er frekt å spørre om å låne snøfreser. Vi har det selv, og det er utrolig mye styr med å holde deg vedlike. Må den på service må tilhenger med "kjøremulighet" leies ettersom at en snøfreser er for tung til å løftes opp på en vanlig tilhenger. En nabo røk tauet som starter motoren, og service kom på 6000 + mange arbeidstimer for oss for å få levert snøfreseren til akkurat riktig verksted (er ikke mange som reparerer snøfresere, må til merkeverksted). Vi låner aldri ut igjen. 

Anonymkode: e7f77...26b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loboto skrev (8 minutter siden):

Du aner virkelig ikke hvor mange slike forespørsler vi i brøyta får hver vinter. 

Her spørr alle naboer, som tilsvarer 11 hus. Alle kommer med din forklaring at det er så enkelt for vi kjører bare snøen inn på deres tomt og rett ut igjen. 

Ellers har jeg sikkert fått 70 forespørsler fra andre som bor langs veier jeg brøyter bare nå i desember. Jeg tuller ikke. 

Har du tenkt på hva som skjer om vi tar slike kompis oppdrag og vi skuffer istykker noe? La oss si vi har et uhell og treffer bilen din? Da går det hverken på vår eller din forsikring.  Er du villig til å måtte betale for store skader på bil hus ol av egen lomme?

Og om vi kommer borti en koblingsboks til strøm, Internett, lyktestolpe ol.  Det kan være ting vi ikke ser under snøen, som fremkommer av tomtetegninger. Skal vi ta gratis befaring først? Undersøkelse av mulige hindringer og farer i tegninger skal vi bare ta i vår fritid eller kanskje i lunsjpausen? 

Idiot....

Kanskje du bør se deg i speilet før du kaller andre en idiot. Og kanskje spørre andre debattanter om detaljer før du trekker konklusjoner og lirer av deg en drøss med hypotetisk scenarier. 

Naboen måtte kjøre forbi et eneste hus for å komme til sitt eget hus, nemlig vårt, hans nærmeste naboer. Og han ble ikke spurt en eneste gang. At du selv blir spurt er irrelevant. Som jeg skrev, så var det der jeg vokste opp. Eneste bilen var den foreldrene mine eide.

Som du ser av huset helt nede til venstre, så er det ikke mange lyktestolper i nærheten: 

Hus 2.jpg

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboene her i gata "låner" ofte vår snøskuffe, de har ingen selv. Jeg sier ikke noe, den er solid og tåler å brukes. Greit nok så lenge de setter den tilbake på plass, og det gjør de. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

upa skrev (47 minutter siden):

Kanskje du bør se deg i speilet før du kaller andre en idiot. Og kanskje spørre andre debattanter om detaljer før du trekker konklusjoner og lirer av deg en drøss med hypotetisk scenarier. 

Naboen måtte kjøre forbi et eneste hus for å komme til sitt eget hus, nemlig vårt, hans nærmeste naboer. Og han ble ikke spurt en eneste gang. At du selv blir spurt er irrelevant. Som jeg skrev, så var det der jeg vokste opp. Eneste bilen var den foreldrene mine eide.

Som du ser av huset helt nede til venstre, så er det ikke mange lyktestolper i nærheten: 

Hus 2.jpg

Men igjen gjelder faktisk ikke forsikringen om man brøyter for andre privat på eget initiativ.  

Det er heller ikke lov å benytte jobbbrøyta til dette.  

Og om en sier ja til en person å brøyte bør man i teorien faktisk si ja til alle. 

Så nei, jeg er ikke enig om at det er dårlig gjort å ikke brøyte gratis for naboen fordi man kjører brøyta og skal forbi. 

Anonymkode: 4e6c2...463

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

upa skrev (51 minutter siden):

Hus 2.jpg

Du skriver også at det bare ville tatt et øyeblikk å brøytet deres innførsel også. 

Når man sier ja til en vil andre ha samme tjeneste. Da bør man jo si ja til dem også. Da tar det ikke lenger kun et øyeblikk.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skriver også at det bare ville tatt et øyeblikk å brøytet deres innførsel også. 

Når man sier ja til en vil andre ha samme tjeneste. Da bør man jo si ja til dem også. Da tar det ikke lenger kun et øyeblikk.  

Som jeg skrev, så ble han aldri spurt. Å gjøre en tjeneste til nærmeste nabo er noe en kan gjøre på eget initiativ. Og nei, det er ikke slik at han ville blitt nedrent av henvendelser om gratis brøyting dersom han tok nabotunet. Mange, kanskje de fleste, har gjort naboen en tjeneste uten at man dermed opplever masing fra andre om å utføre samme tjenesten også for dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
upa skrev (54 minutter siden):

Hus 2.jpg

Jeg er ikke brøyteren du svarte, men må bare spørre om jeg forstår rett:

Dere har altså ikke spurt ham eller uttrykt noe behov, men likevel er dere fornærmet over at han ikke uoppfordret har måket gårdsplassen deres gratis for dere?! 

Det er i såfall rimelig storforlangende og spesiell innstilling..

Anonymkode: f678b...fb7

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

upa skrev (1 minutt siden):

Som jeg skrev, så ble han aldri spurt. Å gjøre en tjeneste til nærmeste nabo er noe en kan gjøre på eget initiativ. Og nei, det er ikke slik at han ville blitt nedrent av henvendelser om gratis brøyting dersom han tok nabotunet. Mange, kanskje de fleste, har gjort naboen en tjeneste uten at man dermed opplever masing fra andre om å utføre samme tjenesten også for dem.

Ja naboen min gjør dette. På eget initiativ og også med sin private traktor. 

Sier seg jo selv at deres nabo ikke kan bruke brøyta til dette, da han ikke eier maskinen. Han har vel ikke lov å brøyte hos seg selv engang egentlig, med mindre jobben lar han parkere hje.me etter jobb. 

Det var ikke ufint av naboen å ikke gjøre det, selvom han aldri ble spurt. Det var helt etter regler og noe annet ville vært idioti. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men igjen gjelder faktisk ikke forsikringen om man brøyter for andre privat på eget initiativ.  

Det er heller ikke lov å benytte jobbbrøyta til dette.  

Og om en sier ja til en person å brøyte bør man i teorien faktisk si ja til alle. 

Så nei, jeg er ikke enig om at det er dårlig gjort å ikke brøyte gratis for naboen fordi man kjører brøyta og skal forbi. 

Når man tar med seg bilen hjem er det neppe en stor forbrytelse å kjøre innom naboen et øyeblikk. Og ideen din om at man dermed må si ja til alle er et tullete argument. 

Tviler videre sterkt på at det var frykt for manglende forsikring som lå bak. Det var nok mer vond vilje.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

upa skrev (1 minutt siden):

Når man tar med seg bilen hjem er det neppe en stor forbrytelse å kjøre innom naboen et øyeblikk. Og ideen din om at man dermed må si ja til alle er et tullete argument. 

Tviler videre sterkt på at det var frykt for manglende forsikring som lå bak. Det var nok mer vond vilje.

Du og familien må være passe spesielle som mener nabo er ufin som ikke gjør noe ulovlig på sin fritid og risikerer både jobben og millionbeløp i gjeld ved uhell som dere ikke engang har spurt naboen om han kan gjøre 😅

Og slike uhell skjer ofte, bare så du vet. Når man sitter flere tusen timer i en maskin hvert år skjer det lett mange uhell. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...