Blueberrymuffin Skrevet 1. januar #1 Del Skrevet 1. januar Denne posten blir litt lang, men er nødt å lufte en frustrasjon. Var en episode i dag med nabo, og lurer på om det bare er jeg som overreagerer. Vi var bortreist på nyttårsaften og når vi kom hjem idag var det ca 0.5 - 1 meter med snø. Vi hadde måket alt før vi dro i går, men kommet veldig mye snø over natta (som sikkert flere i Norge har fått med seg). Vi bor inners i en gate, og veien vår er felles med nabo og må måkes, fordi brøytebilen ikke kjører helt inn. Når vi kommer står nabokona og måker, og nabomannen sitter i bilen og ser på, fordi de skulle ut. De har 3 snøskuffer stående ute, men kun nabokona som bruker 1 av de, nabomannen har visst ikke tenkt å gjøre noe. Jeg spør om de skal ut, og får et kort «ja, det skal vi». Så da tenker jeg at vi får samarbeide med å måke ut veien slik at vi kommer inn og de kommer seg ut. Vi har kun en snøskuffe, så spurte om vi kunne låne noen av snøskuffene de ikke bruker, så vi kunne hjelpe til og få måket litt fortere. Da får jeg surt tilbake, «nei, disse snøskuffene er mine, så de ønsker jeg ikke å låne ut». Jeg vet at disse eier en snøfreser, så da spør jeg høflig om ikke mannen hennes kunne bruke den (han satt jo bare i bilen så på). Nei det orket han ikke, så da tilbød jeg meg at jeg kunne godt kjøre over med snøfreseren for han. Da tar kona ordet og sier «jeg ønsker ikke å lage noe konflikter, men tror det er best den står. Er redd for at den kan bli ødelagt om vi bruker den». Dette var nysnø, som var kommet iver natta, ikke hard snø. Synes dette var veldig lite behjelpelig, spesielt med tanke på hvor voldsomt mye snø det var. Men tenker at da får vi heller samarbeide da, men nei. Tror du ikke både mannen og kona går, mannen går inn først, så tar nabokona like etterpå å slipper alt hun har i hendene og går inn, fornærermet fordi vi spurte om å låne snøskuff eller snøfreser. Jeg må derfor stå alene i 3 timer å måke ut både egen oppkjørsel, forbi deres oppkjørsel og hele veien ut, slik at vi skal komme oss inn. Hele tiden ser jeg nabomannen og nabodama med jevne mellomrom stå i vinduet og se på meg, og venter til jeg skal blir ferdig så de kan få kjørt ut. Og joda, etter tre timer når jeg er ferdig, måket alt, og kommet meg inn med bilen til huset, da kommer de ut igjen, tar bilen og kjører av gårde. Overreagerer jeg om jeg synes dette var jævlig frekt. Ikke vil de låne oss snøskuffer så flere kunne hjulpet meg å måke, ikke får jeg låne snøfreser som ville spart meg for timer med måking. Og at på til bli de fornærmet fordi jeg spurte og går inn og venter til jeg har måkt alt, slik at de kan komme seg ut. Er det teit av meg å reagere sånn på dette? Det er nytt år, hadde da håper folk var litt mer velvillig. Synes ikke selv jeg forventer så mye, jeg tenker at enten må de da være med å ta sin del av måkinga, eller låne oss utstyr om de forventer at vi skal gjøre alt for dem. Jeg vil tenke at de ikke hadde holdt på så lenge når vi kom, for de hadde omtrent ikke måket noen. Er egentlig bare satt ut av hele greia. Er det rart av meg å reagere? 6 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #2 Del Skrevet 1. januar Hadde sendt en sms "Jo vær så god for at jeg brøytet oppkjørselen sånn at dere kunne dra rett etterpå. Kjempebra samarbeid og naboskap dette!" Anonymkode: 34d96...a8f 30 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 1. januar #3 Del Skrevet 1. januar Ja. Dette er typ pyton mennesker. 🤷 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 1. januar #4 Del Skrevet 1. januar Ja, noen mennesker er idioter. Vi har et slikt menneske som nabo i underetasjen. Som klager på alt. Nå nylig klaget hun på at jeg måket snøen feil. Hadde lagt snøen til venstre for trappa vår opp, på en liten felles plenflekk, istedenfor over veien på andre siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pudderrosa Skrevet 1. januar #5 Del Skrevet 1. januar Tenker du kan gå ut i fra at det var en eller annen grunn til at mannen ikke bidro men det med snøskuffene var kjemperart 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananas. Skrevet 1. januar #6 Del Skrevet 1. januar De virker unødvendig vanskelige, og var frekke nok til å benytte seg av flaksen i at dere hadde mer behov for å komme inn enn de hadde for å komme seg ut. Med mindre dere havnet i en merkelig situasjon der de allerede hadde en konflikt på gang eller noe, så synes jeg at de var urimelige når de ikke ville hjelpe til. Med det sagt så er det lurt å ha måkeutstyret en selv ser på som hensiktsmessig. Snøfresere er ofte ute av drift på grunn av brukerfeil, så om dere ikke kjenner hverandre godt, så kan jeg skjønne skepsisen. Det kan jo også ligge en viss irritasjon i å dele en slik vei med noen som har én spade tilgjengelig, da kan man ikke forvente så mye hjelp. Men å ikke låne bort spade? Det fremstår smålig og konfliktsøkende. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #7 Del Skrevet 1. januar Det hadde jeg faktisk ikke giddet å gjøre. Da hadde jeg latt bilen stå der den var parkert og ventet til de ble ferdige. Spesielt når de var så lite behjelpelige og bare gikk rett inn og dere hadde brøytet i går! Makan!! Anonymkode: 11320...e1a 21 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #8 Del Skrevet 1. januar Spleise på at andre måkker for dere? Så slipper du en skeivfordeling som absolutt ikke er greit. Anonymkode: 3107e...fff 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #9 Del Skrevet 1. januar Hvorfor betaler dere ikke bare for at noen tar den biten med vei? Ring rundt til folk som brøyter, betal for å få det brøyta helt inn til huset. Spør naboen om de ønsker dele på regninga. Hvis nei? Ok. Men i det minste slipper du kaste bort timesvis av livet på å måke. Og ikke velt å «bli furt» eller annet. Naboens valg av reaksjoner, handlinger og ord handler om naboens evne eller vilje til å ta vare på sin psykiske helse. Du velger kun hvordan du tar vare på din psykiske helse. Og et valg av «den tar jeg vare på» gir ikke rom for ævelige å emosjonelt engasjere seg i noen så uvesentlige som naboen. De fleste naboer er jo folk vi i forsvinnende liten grad bryr oss om hvor vidt de lever eller ei. Anonymkode: 8af81...88c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
upa Skrevet 1. januar #10 Del Skrevet 1. januar Like barn leker best, og dette ekteparet ser ut til å ha samme usympatiske egenskaper. De med frekkhetens nådegave vet ikke hva skamfølelse er. De fleste møter slike ekle folk en eller flere ganger i livet, og noen ganger får man dem dessverre som naboer eller kolleger. I hjembygda hvor jeg vokste opp jobbet naboen i kommunen og kjørte brøytebil om vinteren. Hver gang det var snø tok han brøytebilen hjem og måkte snøen hele veien inn til sitt eget hus, og måtte passere vår innkjørsel for å gjøre det. Det hadde tatt ham bare et lite øyeblikk å måke utenfor huset vårt også når han først satt bak rattet. Vi måtte bruke lang tid på å fjerne all snøen for hånd da huset befant seg noen meter fra veien og garasjen helt i enden av huset. Og det var plass nok til at naboen bare kunne stable all snøen han måkte i enden av innkjørselen vår. 5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #11 Del Skrevet 1. januar Jeg er så smålig at jeg faen meg neste gang hadde ratt en egenmelding dag og stått med en kaffekopp for å se DEM Måke seg ut. Å faen ikke låne ut en jævla snøskuffe og la deg gjør alt, med den holdningen, er så drittsekk Anonymkode: 309ce...570 12 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #12 Del Skrevet 1. januar Men altså… spørre om å låne snøfreser når du ikke har kjøpt skuffe? Du var kanskje litt masete der… Mannen hadde sikkert en grunn til at han ikke var med, kanskje han var syk eller noe. Og snøfreseren var kanskje helt eller delvis i ustand, det har uansett ikke du noe med. Jeg kjenner akkurat nå at du får presentere saken alene, og at det gjerne er to sider av en sånn sak. Er du helt sikker på at du ikke var ubehagelig i alle spørsmålene dine om hvordan de kunne gjøre mer eller låne bort tingene sine? Anonymkode: 81e10...871 11 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #13 Del Skrevet 1. januar Dette er grunnene til at jeg aldri kommer til å dele vei med noen naboer. Og det er lurt å enten få en måkeavtale med f. Eks bonde eller entreprenør eller ha alt måkeutstyr selv. Anonymkode: 08fce...87d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 1. januar #14 Del Skrevet 1. januar Hjelpes, du er tålmodig! Her ville jeg nok ikke klart å være like høflig som deg. Hadde lempa snøen tilbake i oppkjørselen dems da de var ute og kjørte.. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #15 Del Skrevet 1. januar Jeg er nok også litt kjip med å låne vekk utstyr. Det blir fort en vane. Men ellers hadde jeg hjulpet til. Mannen min har revmatisme, så noen ganger måker han alt, mens andre ganger er han dårlig Anonymkode: 5f249...475 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #16 Del Skrevet 1. januar Syns det var stusselig å ikke la deg låne måkkeutstyr da de ville sluppet å måkke selv, men det kan jo hende at vedkommende har dårlig erfaring med å låne utstyr til ukyndige hender, om spaden hadde blitt ødelagt ville du isåfall erstattet den med egne penger ? Anonymkode: 77760...e97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 1. januar #17 Del Skrevet 1. januar Blueberrymuffin skrev (36 minutter siden): Denne posten blir litt lang, men er nødt å lufte en frustrasjon. Var en episode i dag med nabo, og lurer på om det bare er jeg som overreagerer. Vi var bortreist på nyttårsaften og når vi kom hjem idag var det ca 0.5 - 1 meter med snø. Vi hadde måket alt før vi dro i går, men kommet veldig mye snø over natta (som sikkert flere i Norge har fått med seg). Vi bor inners i en gate, og veien vår er felles med nabo og må måkes, fordi brøytebilen ikke kjører helt inn. Når vi kommer står nabokona og måker, og nabomannen sitter i bilen og ser på, fordi de skulle ut. De har 3 snøskuffer stående ute, men kun nabokona som bruker 1 av de, nabomannen har visst ikke tenkt å gjøre noe. Jeg spør om de skal ut, og får et kort «ja, det skal vi». Så da tenker jeg at vi får samarbeide med å måke ut veien slik at vi kommer inn og de kommer seg ut. Vi har kun en snøskuffe, så spurte om vi kunne låne noen av snøskuffene de ikke bruker, så vi kunne hjelpe til og få måket litt fortere. Da får jeg surt tilbake, «nei, disse snøskuffene er mine, så de ønsker jeg ikke å låne ut». Jeg vet at disse eier en snøfreser, så da spør jeg høflig om ikke mannen hennes kunne bruke den (han satt jo bare i bilen så på). Nei det orket han ikke, så da tilbød jeg meg at jeg kunne godt kjøre over med snøfreseren for han. Da tar kona ordet og sier «jeg ønsker ikke å lage noe konflikter, men tror det er best den står. Er redd for at den kan bli ødelagt om vi bruker den». Dette var nysnø, som var kommet iver natta, ikke hard snø. Synes dette var veldig lite behjelpelig, spesielt med tanke på hvor voldsomt mye snø det var. Men tenker at da får vi heller samarbeide da, men nei. Tror du ikke både mannen og kona går, mannen går inn først, så tar nabokona like etterpå å slipper alt hun har i hendene og går inn, fornærermet fordi vi spurte om å låne snøskuff eller snøfreser. Jeg må derfor stå alene i 3 timer å måke ut både egen oppkjørsel, forbi deres oppkjørsel og hele veien ut, slik at vi skal komme oss inn. Hele tiden ser jeg nabomannen og nabodama med jevne mellomrom stå i vinduet og se på meg, og venter til jeg skal blir ferdig så de kan få kjørt ut. Og joda, etter tre timer når jeg er ferdig, måket alt, og kommet meg inn med bilen til huset, da kommer de ut igjen, tar bilen og kjører av gårde. Overreagerer jeg om jeg synes dette var jævlig frekt. Ikke vil de låne oss snøskuffer så flere kunne hjulpet meg å måke, ikke får jeg låne snøfreser som ville spart meg for timer med måking. Og at på til bli de fornærmet fordi jeg spurte og går inn og venter til jeg har måkt alt, slik at de kan komme seg ut. Er det teit av meg å reagere sånn på dette? Det er nytt år, hadde da håper folk var litt mer velvillig. Synes ikke selv jeg forventer så mye, jeg tenker at enten må de da være med å ta sin del av måkinga, eller låne oss utstyr om de forventer at vi skal gjøre alt for dem. Jeg vil tenke at de ikke hadde holdt på så lenge når vi kom, for de hadde omtrent ikke måket noen. Er egentlig bare satt ut av hele greia. Er det rart av meg å reagere? Nei, ikke rart i det hele tatt å reagere. De kunne hjulpet til, og lånt dere en eller to av snøskuffene de hadde til overs. Beste løsning hadde vel vært om nabogubben hadde giddet å bruke snøfreseren sin. Utrolig frekt av dem å stå å se på at du måker alt helt alene, for noen drittnaboer! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #18 Del Skrevet 1. januar Hadde jeg vært dere hadde jeg kjøpt meg snøfreser og frest når det passet meg! Anonymkode: 766d5...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #19 Del Skrevet 1. januar Jeg har en slik nabo! Eller enda verre nabo, da jeg måker alt felles + mitt, hvor naboen blir sur på hvor jeg legger snøen og at jeg ikke tar hennes også. Anonymkode: 8c32a...dc2 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #20 Del Skrevet 1. januar Jeg er ikke enig med majoriteten her. Når du bor ett sted der det faktisk kommer snø om vinteren og det er en del å måke for å komme ut, så syns jeg DU er en gnien jævel som ikke gidder å skaffe deg skikkelige måkeredskaper, men forventer å låne naboen sine. Du burde kjøpt snøfreser og spader selv, ikke belage deg på naboen. Evt så får du lan bilen stå, og vasse i snø til huset. Vi hører bare din side av saken her, og det aner meg at det er mye som ikke blir fortalt. Det er nok gode grunner til at mannen ikke bidro i måkingen, og det er meget mulig snøfreseren var ødelagt, men at de ikke ville ta den samtalen med deg. Før du klager på noe som helst med andres utstyr du ikke får låne, så kan du i alle fall gidde å kjøpe skikkelig utstyr selv. Anonymkode: 5dc44...891 15 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå