Gå til innhold

Farmen Kjendis 2024 - TV2 - Ingen spoiling

Ctrl

Anbefalte innlegg

5by5 skrev (15 timer siden):

Ser mange nevner at Cato ikke burde være fredet mot å bli førstekjempe fordi han har et handikap. Men det er vel ikke derfor mange reagerer på valget Emilie gjorde. Det er ikke fordi hun valgte «han med et handikap», det er fordi hun valgte en som har vært en av de mest arbeidsomme på Farmen. Og det valget tok hun rett etter de hadde hatt en tung uke der spesielt én annen deltager ikke bidro noe særlig.
Og jo, det har lenge vært en slags uskreven regel på Farmen at man ikke velger som førstekjempe de som står på og jobber aller mest, med mindre man har en klinsj gående med vedkommende. Og det hadde ikke Emilie med Cato, såvidt vi vet.

At hun frykter Cato i en evt finale er greit nok. Men når hun i tillegg begrunner valget med at hun ikke har fått god nok kontakt med han - altså.. Har du prøvd å bli kjent med han da, Emilie? Hvis du ønsket å forandre på dette, så kanskje du burde valgt Cato som en av hjelperne dine denne uka, heller enn å velge dine to beste venner som du allerede kjenner veldig godt??

Så nei, jeg syns ikke valget Emilie gjorde var fair, og det er ikke pga Cato’s handikap.

Dette 👏👏👏

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste instaen til Emilie jeg også; hva er det folk tror hun valgte Cato for da, tro? De skriver at unnskyldningen for valget  var dårlig, men hvorfor ellers mener de hun valgte han? Hvilken annen stygg, forferdelig årsak er det? 

Endret av Klink
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Emilie får hets for valget på den måten hun beskriver er hårreisende. At enkelte kanskje reagerer på valget, må man få lov til, men slik enkelte oppfører seg er helt forkastelig.

Som flere andre her har sagt er det ikke fordi Cato mangler armer at jeg synes valget var urettferdig og trist, men på grunn av at han selv flere ganger har sagt han har følt seg utenfor, og fordi han har stått på som bare det for å gjøre seg fortjent til plassen sin der inne. Hadde alle stått på like bra der inne hadde det vært en sak, men når det er to (spesielt én) som vi alle vet sluntrer unna og slipper unna med det, så synes jeg valget var feigt. Og dere som sier at Cato bare må "suck it up" og legge sårbarheten hans på egen kappe, så lurer jeg på om dere ville sagt og tenkt det samme om den ung jente (f.eks. Emma) hadde vært i hans posisjon? Om hun hadde jobbet og stått på for at hele gården skal ha det bra, men likevel hadde vært utenfor grupperingene på gården og grått i sync fordi hun føler seg utenfor, og så like etterpå bli utvalg som førstekjempe fordi storbonden vil savne henne minst?

Å skape relasjoner går selvfølgelig begge veier, men det er lettere for noen som allerede er i en gruppe å ta inn den som står utenfor enn å la den som står utenfor kjempe seg inn i varmen.

Jeg synes iallfall enkelte ting som ble sagt under valget var trist og ikke trengte bli sagt, men det er kanskje bare meg.

Blir uansett spennende å se hvordan det går på søndagen. Torpet kommer vel snart inn nå også, vil jeg tro?

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, er kanskje litt sent ute med å kommentere nå, men håper det går greit...

Her er mine tanker om valget av Cato til førstekjempe:

For det første har de åpenbart valgt å vinkle valget på tristest mulig måte fra produksjonens side.
Først gjennom å vise flere klipp av Cato, den "halve mannen"/uten armer, som går og styrer for seg selv med forskjellig gårdsarbeid, som de også kombinerte med klipp fra synk hvor han snakket om at han kjente på utenforskap, følte seg ensom på gården, ikke helt fant sin plass og følte seg til overs på flere av ukesoppdragene osv (som er noe vi tv-seere har sett, ikke de andre på gården da). 

Ser for øvrig at flere kommenterer lignende som følgende siterte kommentar:

RC skrev (15 timer siden):

Enig med deg. Og spesielt når det gjelder en person som har følt på utenforskap gjennom oppholdet av forskjellige grunner. Fikk helt vondt i meg av reaksjonen hans når han ble valgt.

Men, har han sagt noe om det til noen av de/alle på gården da?
Jeg kan ikke huske å ha sett han si noe om det annet enn på synk ihvertfall (men si gjerne ifra hvis noen har fått med seg hvis han evt har sagt noe utenom synk altså?), og de andre på gården vet jo ikke hva han snakker om alene på synk? 
De kan jo nesten ikke ta hensyn til/lastes for det med mindre han faktisk har sagt det til de..?
Jeg leste også i et par artikler at andre ikke kjente seg igjen i at Cato var utenfor/at de ikke hadde oppfattet det slik, så det virket iallefall ikke som det var noe de andre var klare over at han følte på da/det tyder vel på at han ikke har sagt noe... 
De har jo f. eks. også vist både flere klipp av at han får hjelp til ting av de andre (f. eks. til å vaske føttene) og forskjellige som snakker om forskjellige ting han trenger/får hjelp til av de, så jeg kan jo forstå hvis de andre da ikke har tenkt på at han kanskje likevel følte seg så utenfor sosialt... Det er jo ikke nødvendigvis så lett for de andre å fange opp hvorvidt om noen føler seg utenfor eller om de f. eks. ønsker litt alenetid heller (jeg har f. eks. inntrykk av at Unni var en del for seg selv, både på kjøkkenet og for å slappe av/hvile/sove, uten at jeg kan se at hun har snakket om å føle seg utenfor - men hun kan jo ha ønsket/foretrukket det også f. eks.), særlig ettersom de både har mye å gjøre og klager over lite mat etc. 

Videre er det jo ofte sånn at det som kommer overraskende har en tendens til å vekke litt ekstra følelser, og da tenker jeg på flere ting:

- Jeg vil tro at det for en del kom overraskende at det var Cato som ble valgt til førstekjempe. 
Da tenker jeg både fordi han bidrar mer enn andre (men, jeg vet ikke hvor synlig det han gjør er for alle på gården da - tenker f. eks. på at han selv uttalte at han ikke visste helt om de andre fikk med seg hvor mye han gjør), at en del kanskje ser på andre som større konkurrenter enn han, noen syns også det var overraskende pga funksjonsnedsettelsene (ser at noen virker til å mene at det skulle "frede" han, jeg er ikke nødvendigvis helt enig i det, sånn sett, men samtidig ser jeg likevel at det er vanskelig å være den som velger han ettersom man da automatisk virker litt "drittsekk" for noen om man gjør det. Jeg ville f. eks. ikke gjort det selv).

- Det var overraskende for mange at det var Emilie som valgte han.
Hun har jo alltid valgt et "image" som "bare" søt, snill, yndig og liksom "flink pike" (både sagt selv at hun er det/har sånne tendenser og fremstilt seg slik) osv. Jeg har fått følelsen av at det er litt "påtatt", så jeg ble faktisk ikke SÅ overrasket, men litt (kanskje særlig fordi jeg ikke skjønner hvorfor hun skulle velge akkurat han, av alle. Det er jo flere iallefall jeg tenker hadde vært mer forståelig om hun valgte da). Jeg kan forstå at mange ble mer overrasket da, for det passer jo liksom ikke helt med den fremstillingen hun har valgt å ha, evt det "bildet" mange har hatt av henne, inntil dette (for noen litt hjerteløse) valget. 

- Reaksjonen til Cato og fremstillingen.
Sammen med produksjonens måte å fremstille "opptakten" til valget kombinert med både hans egen og f. eks. Sondre sin reaksjon fremstod det hele ekstra trist da. At produksjonen velger å gjøre det slik er ikke overraskende, de er jo tjent med å vekke mest mulig følelser hos seerne, ettersom det igjen skaper engasjement, som igjen gir gode seertall og skaper mest mulig reaksjoner. For min del ble jeg faktisk veldig overrasket over reaksjonen hans da, den var (for meg) uventet (utifra hvordan jeg har oppfattet han tidligere, basert på hvordan han har uttalt seg om forskjellig, hvordan jeg har oppfattet han som type - altså da mener jeg mtp. at han har vært Sydpolen, nesten besteget Mount Everest, vunnet 13 gull og ett sølv i fire forskjellige Paralympics, men også hvordan han gikk ut mot Anne-Kat. tidligere i sesongen, hvordan han har snakket om positivitet, historien sin, ulykken, oppveksten og forskjellig). Jeg hadde vel bare inntrykk av at han ville tatt en slik utfordring på en helt annen måte egentlig, men så godt kjenner jeg heller ikke til han altså (åpenbart 😛 hehe)

Noe vil jeg også tilskrive timingen: 
I det siste har jo Farmen ifølge mange i det hele tatt vært ganske kjedelig, dramafritt, det har ikke skjedd så mye, de har levd harmonisk på gården, det har ikke vært noe "oppsiktsvekkende" eller vært noe annet som har tatt/vært i fokus, og det kombinert med den triste vinklingen rundt Cato tenker jeg også fikk en viss betydning for reaksjonene nå. 

Jeg tror følgende faktorer, i tillegg til det jeg alt har skrevet, har hatt mye å si for reaksjonene som er kommet:

- At Cato ble så lei seg. Hvis han hadde tatt det fint, sett på det som en kul utfordring, sagt han var klar for kamp og tok det som et kompliment at han ble sett på som en sterk konkurrent tror jeg reaksjonene hadde vært mye mindre.

- Jeg tror det påvirker til en viss grad at han mangler armene/har de funksjonsnedsettelsene han har (hadde det vært en funksjonsfrisk mann med to armer tror jeg ikke det ville truffet helt på samme måte). Når man legger til klippene som er vist hvordan han likevel står på, styrer på for seg selv og klippene fra synk om at han føler seg ensom/utenfor tror jeg det får forsterkende effekt (men, til det vil jeg legge til: Husk at det er sånn vi ser det på tv! De andre på gården ser han ikke slik vi ser han - og de har, såvidt jeg har fått med meg, ikke fått vite noe om at han føler seg utenfor/ensom osv. Som sagt sa han jo selv også at han var usikker på hvor mye de andre får med seg at han jobber. Ikke at det forsvarer valget altså, men jeg syns likevel det er et viktig poeng - å skille mellom hvordan det oppleves for de som er der vs. hvordan det ser ut for oss på tv, særlig mtp. at de som sagt selvfølgelig velger å vinkle det ekstra trist for å lage best mulig tv/vekke følelser/skape reaksjoner). Det samme gjelder også for f. eks. reaksjonen til Sondre, som tok han i forsvar.

Ang. valg av førstekjemper og grunner til valgene har jeg oppfattet det som "vanlig" at de de første ukene har pleid å velge de som bidrar minst/evt kommer dårligst ut av det sosiale, men at det når det nærmer seg finaleuke endres til at de gjerne velger de de anser som sine sterkeste konkurrenter da. Med det sagt kan det vel diskuteres om Cato var den mest naturlige å velge/om han er Emilie sin sterkeste konkurrent, men akkurat at hun frykter han i kunnskap kan jeg se for meg da. Jeg syns vel likevel det hadde vært flere andre som ga mer mening å velge da. 

Ifht. det med å velge etter det sosiale, altså etter hvem man kjenner mest/minst, har kommet nærmest/minst nær eller kommer best/dårligst overens med er det jo forståelig at det selvfølgelig er lettere å velge de man har blitt minst kjent med eller kommer minst overens med. Når de lever avskåret fra verden og hverdagen, uten kontakt med omverden/familie/venner, uten mobil og fjernt fra hvordan de pleier er det forståelig at de havner i en slags "boble" og kommer hverandre mye nærmere enn det man normalt ville gjort på samme tid ellers. Jeg skjønner jo at de blir mye mer "avhengige" av hverandre der inne når de mangler alt det de ellers har, så at man ikke vil velge de man er blitt mest knyttet til eller sette de i fare for å bli valgt er også forståelig da. Jeg vet ikke om det kan ha vært noe sånt med i beregningen når hun valgte Cato. 

Men, til slutt:
Som sagt støtter jeg altså ikke valget. Jeg mener det er mange som hadde "fortjent" mye mer å bli valgt enn Cato, og det var selvfølgelig trist å se - særlig når han ble så lei seg. Litt skuffende fra Emilie sin side også, syns jeg, tross at jeg ikke ble  overrasket. Jeg hadde faktisk ikke egentlig trodd at det var noen fare for at hun kom til å bli den som valgte Cato.

Sil69 skrev (På 1.2.2024 den 7.43):

Så fikk man svar på hvorfor Unni ikke grer håret sitt.

Dette reiste bare flere spørsmål for min del... :P De andre ser da ut til å ha børstet hår? Det er jo ikke noen av de andre som har floker og bustete hår? Ser ikke Bahare, Emilie og Emma ut som de børster håret da? De har jo helt glatt, fint hår (som iallefall ser nybørstet ut..?)... Mitt hår hadde iallefall ikke sett ut som deres etter flere uker uten børste..... 🫠 Men, det kan vel heller ikke bare være Unni som ikke fikk ha hårbørste? What?! Haha, nei, nå er jeg forvirret?!?? 

m89_jente skrev (På 1.2.2024 den 8.10):

Føler det er så mye bortforklaringer. Kan faktisk skjønne hvorfor Christian ble sur da Bahare valgte ham som førstekjempe, selv om han selvfølgelig overdrev og dro den altfor langt. Synes det var lite medfølelse for at Cato har slitt med ensomhet, vondt å se han bli valgt og høre begrunnelsen da :(  Synes skikkelig synd på ham, håper han kommer seg og vinner hele greia. Må være vanskelig å være der inne når folk rotter seg sammen. Heier på Cato, han virker som en så flott og reflektert person som vi alle har mye å lære av ❤️ 

Folk rotter seg sammen? Hva mener du? Jeg har ikke fått inntrykk av at noen har rottet seg sammen? Hva sikter du til?

Apis skrev (19 timer siden):

Mer det at hun var nedlatende mot Cato, og sa indirekte at Cato suger sosialt. 

Nedlatende? Sa indirekte at Cato suger sosialt??? Har vi sett samme program?

Altså, for sikkerhetsskyld måtte jeg inn og se valget på nytt, og jeg valgte å skrive ned ordrett alt hun sa, for jeg får det ikke til å stemme med det du sier (alt er direkte sitert, og dette er alt Emilie sa ifbm. førstekjempevalget):

"Vi nærmer oss en finaleuke. Personen jeg har valgt, har jeg enorm respekt for og anser som en sterk konkurrent. Det er en jeg ikke har lyst å møte i en kunnskapskonkurranse og egentlig den jeg er blitt minst nærme her på gården. Det er litt sånn jeg måtte tenke. Personen jeg har valgt er… Cato. Jeg håper det går fint. Jeg er veldig lei meg for det. Jeg håper du ikke tar det på noen annen måte enn at jeg virkelig syns du er en jeg absolutt ikke har lyst å møte i en kunnskapskonkurranse. Du er dritsterk og en skikkelig bidragsyter på gården. Jeg er ordentlig lei meg for det, men dessverre så føler jeg ikke at jeg kjenner deg like godt som noen av de andre. Jeg er veldig lei meg for det."

HVA er evt. nedlatende med dette? Og hvordan får du det til at Cato suger sosialt?
Det eneste hun sier i den retning er vel at han er den hun er kommet minst nærme på gården?

Jeg tror jeg kanskje tolker akkurat den "minst nærme" litt annerledes enn jeg ser enkelte som har kommentert her, for jeg har tenkt at det er sånn man sier som "formildende" grunn liksom. Jeg ser enkelte mener det er unødvendig og at hun kunne droppet å si det, men altså slik jeg oppfatter det er det gjerne noe man sier fordi man er lei seg for å måtte velge en og "unnskylder" det på en måte med at man ikke er kommet like nær den personen som andre... Det er mulig det er meg som tolker feil selvfølgelig, men jeg har aldri tenkt at det er noe de mener vondt med når de sier - heller motsatt? Det hadde jo vært vondere å bli valgt av den man var nærmest liksom, og det er vel mindre vondt å bli valgt fordi man er den man er kommet minst nær med enn at man er mislikt f. eks.? Jeg tenker også at det ikke nødvendigvis går så mye på den man er kommet minst nær med, men mer at det er andre man har kommet nærmere (og ofte når det sies er det jo naturlige grunner til det, f. eks. aldersforskjell, kjønn, bakgrunn etc) - så det er kanskje derfor jeg tenker på det som mindre stygt enn enkelte andre her kanskje tenker? Hva er det som eventuelt er sårende med at man er blitt mindre kjent med noen enn andre? Hva mener dere er alternativet? At alle skal bli nøyaktig like godt kjent? (Lurer oppriktig på hvordan dere som tenker annerledes om det her tenker altså..? 🤓🙈)

Apis skrev (18 timer siden):

I ordbok definisjonens tolkning av ordet. 

I ordboken beskrives nedlatende slik:
"om oppførsel, uttalelse e.l. (på en måte) som innebærer at man ser ned på eller ikke respekterer noe(n), at noe(n) anses som mindre viktig, verdifull(t) e.l."

Hva mener du faller innenfor den definisjonen av det som ble sagt?
Hun sa jo faktisk tvert imot at han var en hun hadde "enorm respekt for"

Endret av dårligbrukernavn
  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (På 31.1.2024 den 7.51):

Jeg synes det ble mye triveligere å se på etter at Cris og Kat dro, Kristin var det jo ingen drama rundt 😅

Cris og kat 😅 

savner dem, håper « cris og kat» blir et eget program . 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ruspus skrev (På 1.2.2024 den 9.47):

Emilie har før snakket om å velge Cato, hun liker han rett og slett ikke. Er sikkert sur fordi han er der inne med handicap.

Sur fordi han er der inne med handicap? 
Ok, så liker hun han rett og slett ikke. Det er vel lov? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (20 timer siden):

Cato vil vel stille svakere i de fysiske grenene, så Sondre eller Sander vil bli mye sterkere konkurrenter der.

Vet du at han ikke får konkurransene tilrettelagt? Ellers skjønner jeg ikke argumentet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (52 minutter siden):

Cris og kat 😅 

savner dem, håper « cris og kat» blir et eget program . 

Uff 😛 

Spitzy skrev (24 minutter siden):

Vet du at han ikke får konkurransene tilrettelagt? Ellers skjønner jeg ikke argumentet. 

Hvordan får de gjort det i de grenene hvor alle er med samtidig fremfor hver sin gang? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (1 minutt siden):

Uff 😛 

Hvordan får de gjort det i de grenene hvor alle er med samtidig fremfor hver sin gang? 

Jeg har ikke detaljene på det, jeg bare antok at det vil bli sånn. Tror du han vil få utdelt 2 melkespann for og holde eller 2 årer for og ro feks? I så fall er han jo ikke en farlig konkurrent , eller en konkurrent i det hele tatt. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (19 minutter siden):

Jeg har ikke detaljene på det, jeg bare antok at det vil bli sånn. Tror du han vil få utdelt 2 melkespann for og holde eller 2 årer for og ro feks? I så fall er han jo ikke en farlig konkurrent , eller en konkurrent i det hele tatt. 

Jeg håper vi får se det da, at han vinner på søndag!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (3 minutter siden):

Jeg håper vi får se det da, at han vinner på søndag!

Nei, han kan gjerne ryke søndag, er helt sikker på at han ville få ting tilrettelagt uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (Akkurat nå):

Nei, han kan gjerne ryke søndag, er helt sikker på at han ville få ting tilrettelagt uansett. 

Jeg heier på han i hvert fall :) 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilrettelagte tvekamper for Cato, altså begge to kommer til å konkurrere på like vilkår. 

Begynner å bli lei av å lese om alle som synes Emilie valgte feil. Cato er der inne på lik linje som de andre. Hadde blitt ramaskrik om han ikke ble valgt også pga sitt handikap. 

– Har dere tatt spesielle hensyn til rettferdighet når Cato Zahl Pedersen skal ut i kamp?

– Ja. Cato, og de som møter Cato til kamp, kan velge mellom kunnskap, tønnesjakk, vagla/balanse og hesteskokast, opplyser Dahl.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mollebolle skrev (2 minutter siden):

Begynner å bli lei av å lese om alle som synes Emilie valgte feil. Cato er der inne på lik linje som de andre. Hadde blitt ramaskrik om han ikke ble valgt også pga sitt handikap. 

Og jeg er like lei av å lese om alle som drar fram handikapet til Cato, når det ikke har noe med saken å gjøre.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (4 timer siden):

Hvem tror dere Cato velger? Jeg håper på Unni. 

Jeg håper også Unni, men tror det blir Sander.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mollebolle skrev (10 minutter siden):

Tilrettelagte tvekamper for Cato, altså begge to kommer til å konkurrere på like vilkår. 

– Har dere tatt spesielle hensyn til rettferdighet når Cato Zahl Pedersen skal ut i kamp?

– Ja. Cato, og de som møter Cato til kamp, kan velge mellom kunnskap, tønnesjakk, vagla/balanse og hesteskokast, opplyser Dahl.

Jeg synes at den som gjør minst fortjener å bli førstekjempe og det er Unni. Jeg misliker ikke Emilie pga valget da, jeg misliker bare valget. Emilie liker jeg godt på samme måte som med dem andre.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5by5 skrev (3 minutter siden):

Jeg håper også Unni, men tror det blir Sander.

Har ikke han større sjans mot Unni da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dårligbrukernavn skrev (3 timer siden):

Dette reiste bare flere spørsmål for min del... :P De andre ser da ut til å ha børstet hår? Det er jo ikke noen av de andre som har floker og bustete hår? Ser ikke Bahare, Emilie og Emma ut som de børster håret da? De har jo helt glatt, fint hår (som iallefall ser nybørstet ut..?)... Mitt hår hadde iallefall ikke sett ut som deres etter flere uker uten børste..... 🫠 Men, det kan vel heller ikke bare være Unni som ikke fikk ha hårbørste? What?! Haha, nei, nå er jeg forvirret?!?? 

Folk har ulikt type hår 😉Noen kan enkelt gre ut med fingrene, noen får ikke floker om de prøver en gang, mens andre av oss har høysåte etter en dag. 😊

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (41 minutter siden):

Har ikke han større sjans mot Unni da?

Kommer vel an på kampen. Selv om det ikke er nevnt tror jeg Unni kan sitte på mye kunnskap. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...