Ninaen Skrevet 18. januar 2024 #381 Del Skrevet 18. januar 2024 Jeg synes det er så fint at Anne-Kat viser ufiltrert hva det gjør med en å leve med usynlig handikap, og ikke minst hvor forbanna sliten man blir av å kompensere, og av å være helt avhengig av å få gjøre ting på sin måte, og ikke minst at alle andre skal ha så forbanna mange meninger og gode forslag. Man blir så sliten, da blir man også mer «frynsete» psykisk, får smalere toleransevindu, og eksploderer fortere. I hverdagen så tar man seg sammen og biter seg som regel i leppa overfor andre. Men Farmen er en ekstremsituasjon der alt blir forsterka, på mange måter og områder. Hun får også så godt vist hvordan bare endringer av rammer og trygghet kan få det til å tippe for en. Og det er totalt urimelig å sammenlikne med Cato. Han påpekte det jo selv også i samtalen rundt bordet etter AK dro. Han mista armene, så var det ferdig. Han vet hva han har å forholde seg til i stor grad. Og han var så ung, at du har en omstillingsevne på helt annet nivå. Hans voksne liv har vært det han har. AK lever i konstant usikkerhet, det eneste hun vet er at hun vil bli helt blind. Synes hun fikk det så godt fram ifb med det kjøttet: den frykten for at nå har du mistet enda litt mer, og må gjøre nye omstillinger, nye endringer finne nye løsninger for å klare deg. Det å gå å være redd konstant er så utmattende og gjør noe med hele deg. Og nei, det er ikke bare «å få hjelp og lære seg å håndtere det». Man må gjøre det også,men den type frykt kan ikke kureres som «vanlig» angst, fordi det man blir redd av er helt reelt. Jeg kjenner meg veldig igjen i AK, jeg lever også med uforutsigbar og usynlig kronisk sykdom, og når man er så mye redd har man to valg: la frykten overta og egentlig «gi opp», isolere seg og bare la livet forgå, eller kjempe. Og AK har «valgt» det siste, som meg, men for å få til det med så mye frykt i kroppen konstant «må» man bruke sinne som metode, for å holde seg i gang, for å mane seg selv til kamp, for å gjøre nettopp det Cato liksom er så klok og skal lære AK: finne løsninger, ikke gi opp, finne nye måter å klare seg på, være selvstendig. Det gjør også at man i veldig sårbare perioder hvor man er veldig sliten kan bli en litt tikkende bombe overfor omverdenen, og jeg tipper at AK normalt sett gjør som meg i de periodene: holder avstand til folk i stor grad, til man igjen føler man har mer kontroll. Inne på Farmen har man ingen valg, ingen alenetid, og det er kaos og konstante endringer. Så nei, det var kanskje ikke så lurt av AK å bli med, men jeg tipper hun ville være med nettopp pga det Cato sier: vise hva et usynlig handicap er og hva man kan få til. Så feilberegnet hun hvor stor totalbelastningen blir, i tillegg til at Tv2 ikke holdt avtaler. Og alle de småtingene… Og igjen med sm.likning med Cato: alle ser hans handicap og skjønner hva han ikke klarer, og ender heller opp med å undervurdere ham, og så bli imponert over hva han får til. AK har et usynlig handicap som er nesten umulig å forestille seg hvordan utarter seg, og så ender de fleste med å overvurdere henne, og trekke henne i tvil (ser jo det i denne tråden her også), og det er faktisk noe av det verste man kan oppleve. Det ligger et implisitt «det kan jo ikke være så vanskelig da…» der, det er fornærmende og devaluerende. Synes hun sa det så bra da hun trakk seg, ifb med det med mørket: «du kan vel se litt». Sånne kommentarer sier alt, og vi vet heller ikke totalen på 1 døgn som andre påpeker. Det å hele tida måtte forsvare sitt handicap og behov fordi folk ikke ser det, fordi folk ikke forstår, og skal være bedrevitere, det gjør noe med hele deg, og særlig når det går over mange år. Tenker det også kommer fram når AK snakker om det at hun blir oppfatta som uhøflig som ikke hilser, når hun ikke har sett folk, og at hun da blir stempla, og blir til noe hun ikke er. Tror det er kjernen her: sykdommen hennes tar fra henne mer enn bare synet, pga omgivelsene, og det er ikke bare å lære seg å håndtere, tenke positivt, gi faen osv, fordi det er pågående over tiår. Man blir så sliten av å forklare og forsvare hele tida… Nei, man skal ikke behandle folk dårlig, men man kan prøve å forstå hvor reaksjonene kommer fra, og hva utrygghet gjør med folk. AK vet det selv, det ser man på mye av sync’en. Tror det er derfor hun trekker seg også. Hun vet hun vil fortsette å få reaksjoner, og hun orker ikke å måtte forsvare seg konstant for å unngå å bli den «negative crazy bitch som ikke takler handikapet» opp mot «overpositive Cato som fikser alt og viser at handicap er ingen hindring». Hun redder både seg selv og eget rykte ved å trekke seg. Og det er jævla synd, for vi trenger å se disse sidene av kronisk sykdom og handicap også. Ikke bare «tenke positivt og alt er mulig, det handler om hvordan du tar det». 1 5 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 18. januar 2024 #382 Del Skrevet 18. januar 2024 Klink skrev (6 minutter siden): Og så lurer jeg på hva som egentlig er forklaringen bak det måltidet de skulle servere torpet? De må jo servere andre også og har blitt gjort i farmen hele tiden uten så sterke reaksjoner? Ja, det er jo tydelig at dette måltidet er gjort i stand for å lage god tv. Reaksjonene er jo helt utrolig barnslig. Ja det er jo kjipt å lage mat, sulten, for at noen andre skal spise. Men det er jo en del av pakken med å melde seg på Farmen. Blir like rart som å reagere på at det kommer utfordrere eller at Torpet finnes. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dårligbrukernavn Skrevet 18. januar 2024 #383 Del Skrevet 18. januar 2024 FruRosa skrev (15 minutter siden): Begge har en fysisk funksjonsnedsettelse. Forskjellen er at Cato er i psykisk balanse, noe AK ikke er. Og det fremstår faktisk som hennes største problem. Det er forsåvidt sant, men Cato har hatt sin funksjonsnedsettelse i 50 år - og det var fra den ene dagen til den andre. AK mister en av våre desidert viktigste sanser gradvis NÅ, dag for dag. Jeg tror nesten det er tøffere psykisk, enn det der å miste noe fra den ene dagen til den andre. Det er mye med prosessen som iallefall blir tøffere på en del måter av det. Og igjen, beklager at jeg gjentar meg selv, så syns jeg det er så utrolig forskjellige ting at jeg fortsatt ikke skjønner hvorfor folk setter det opp mot hverandre, sammenligner eller holder de til samme standard. Det er jo synd hvis det liksom skal være en ulempe/nedvurderende faktor for Anne-Kat at de tilfeldigvis havnet i samme sesong. Klart det er veldig annerledes med psykene deres når han ene opplevde en ulykke for 50 år siden og hun andre gjennomgår en gradvis degenererende sykdom som fratar henne synet litt etter litt. Det var kanskje ikke helt sunt for Anne-Kat å være med på Farmen på nåværende tidspunkt, men samtidig kunne hun jo ikke vite på forhånd hvordan det ville bli. Jeg syns også hun burde sluppet at produksjonen ikke holdt avtaler. At de andre deltakerne glemmer å ta hensyn her og der er en ting, men hvis produksjonen iallefall hadde gjort som de lovet hadde hun sluppet mye ekstra belastninger, og det har helt sikkert også vært med på å gi henne noen forventninger som også skuffet når de ikke innfridde. Vi vet jo alle hvordan forventninger kan være menneskets verste fiende til tider. Jeg syns det er leit at det ble som det ble for henne, og jeg syns også det mangler respekt fra produksjonens side at man ikke holder avtaler rundt slike ting - særlig når man også ser at hun åpenbart har det tøft med situasjonen i utgangspunktet. Det er en tilleggsbelastning jeg mener hun burde sluppet, særlig når hun også ble lovet det. Hadde de ikke lovet det på forhånd hadde det i det minste ikke vært noen forventninger å skuffes over. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 18. januar 2024 #384 Del Skrevet 18. januar 2024 dårligbrukernavn skrev (6 minutter siden): Veldig enig med deg. Jeg reagerer også på at han ikke ser at det er så vesentlige forskjeller mellom funksjonsnedsettelsene deres. I tillegg bet jeg meg også merke i noe annet. I begynnelsen av oppholdet sa Cato på en litt streng måte at hvis han trengte hjelp, så ber han om det, og ellers vil han ikke ha hjelp, eller noe veldig lignende... Her har han jo også gjort tvert imot av det han ba om selv overfor Anne-Kat: Ikke bare "trer" han "hjelp" nedover hodet på henne uten at hun har bedt om det, motivet er også angivelig effektivisering bare. Altså... Det syns jeg var overraskende. Jeg syns også det er en uheldig tendens... Litt som du sier med giftig positivitet. Jeg har sett det med flere som har funksjonsnedsettelser i senere tid i media og slikt at de som er nærmest sånn over-positive er så opptatt av å påtvinge andre med funksjonsnedsettelser det. Det syns jeg er ekstra uheldig. Det er ikke sånn at fordi om man har en funksjonsnedsettelse, så er man automatisk "bedre rustet" til å uttale seg om/mene noe om/hjelpe andre/påtvinge de ditt syn/kreve at de andre med funksjonsnedsettelser skal føle/takle det på samme måte som deg osvosvosv. I tillegg syns jeg det er urimelig å forvente/kreve/mene at andre med funksjonsnedsettelser skal takle det på den over-positive/giftig positive måten enkelte gjør. Det er også noe med at det virker som de som er slik føler de automatisk er bedre enn de som syns det er mer utfordrende eller har det tyngre akkurat der og da. Jeg syns jo ikke Cato har noe han skulle sagt om å gradvis miste synet. At han mistet armene i en ulykke som barn er liksom noe veldig annet, og man skulle jo nesten tro han også hadde en viss ydmykhet overfor det... Men, snarere tvert imot virker det nesten som..? Skuffende. Selvom jeg ikke syns utbruddene var ok, eller tenker at det ble sunt for Anne-Kat å være med på Farmen på nåværende tidspunkt/der hun er i prosessen, så syns jeg iallefall det positive med henne er at hun faktisk er ærlig på at det er tøft. Jeg tror ikke det er udelt positivt det der som har vokst frem de siste årene med at man skal være så overdrevet positiv og takknemlig tross at man har en funksjonsnedsettelse. Det må være lov å syns det er tøft, og det må være lov å bruke tid på å justere seg etter å ha fått den. Istedenfor enkelte som også virker til å nesten mene at det er ekstra positivt å ha funksjonsnedsettelser, så er det jo en ærlig sak å synes det er kjipt - for selvfølgelig er det kjipere enn å ikke ha funksjonsnedsettelse. Det må jo være en allment akseptert/ærlig greie vi må kunne tåle at folk er ærlig på, vel. Det blir feil hvis det skal være sånn at alle med funksjonsnedsettelser holder andre med det til en standard der de nærmest skal ha det enda bedre og være enda mer positive enn folk som ikke har funksjonsnedsettelser igjen (om noen skjønner hva jeg mener). 👏🏻👏🏻👏🏻 Samme med ADHD: «det er en superkraft! Hilsen gutta krutt» Nei, det er ikke det! 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 18. januar 2024 #385 Del Skrevet 18. januar 2024 dårligbrukernavn skrev (1 minutt siden): Veldig enig med deg. Jeg reagerer også på at han ikke ser at det er så vesentlige forskjeller mellom funksjonsnedsettelsene deres. I tillegg bet jeg meg også merke i noe annet. I begynnelsen av oppholdet sa Cato på en litt streng måte at hvis han trengte hjelp, så ber han om det, og ellers vil han ikke ha hjelp, eller noe veldig lignende... Her har han jo også gjort tvert imot av det han ba om selv overfor Anne-Kat: Ikke bare "trer" han "hjelp" nedover hodet på henne uten at hun har bedt om det, motivet er også angivelig effektivisering bare. Altså... Det syns jeg var overraskende. Jeg syns også det er en uheldig tendens... Litt som du sier med giftig positivitet. Jeg har sett det med flere som har funksjonsnedsettelser i senere tid i media og slikt at de som er nærmest sånn over-positive er så opptatt av å påtvinge andre med funksjonsnedsettelser det. Det syns jeg er ekstra uheldig. Det er ikke sånn at fordi om man har en funksjonsnedsettelse, så er man automatisk "bedre rustet" til å uttale seg om/mene noe om/hjelpe andre/påtvinge de ditt syn/kreve at de andre med funksjonsnedsettelser skal føle/takle det på samme måte som deg osvosvosv. I tillegg syns jeg det er urimelig å forvente/kreve/mene at andre med funksjonsnedsettelser skal takle det på den over-positive/giftig positive måten enkelte gjør. Det er også noe med at det virker som de som er slik føler de automatisk er bedre enn de som syns det er mer utfordrende eller har det tyngre akkurat der og da. Jeg syns jo ikke Cato har noe han skulle sagt om å gradvis miste synet. At han mistet armene i en ulykke som barn er liksom noe veldig annet, og man skulle jo nesten tro han også hadde en viss ydmykhet overfor det... Men, snarere tvert imot virker det nesten som..? Skuffende. Selvom jeg ikke syns utbruddene var ok, eller tenker at det ble sunt for Anne-Kat å være med på Farmen på nåværende tidspunkt/der hun er i prosessen, så syns jeg iallefall det positive med henne er at hun faktisk er ærlig på at det er tøft. Jeg tror ikke det er udelt positivt det der som har vokst frem de siste årene med at man skal være så overdrevet positiv og takknemlig tross at man har en funksjonsnedsettelse. Det må være lov å syns det er tøft, og det må være lov å bruke tid på å justere seg etter å ha fått den. Istedenfor enkelte som også virker til å nesten mene at det er ekstra positivt å ha funksjonsnedsettelser, så er det jo en ærlig sak å synes det er kjipt - for selvfølgelig er det kjipere enn å ikke ha funksjonsnedsettelse. Det må jo være en allment akseptert/ærlig greie vi må kunne tåle at folk er ærlig på, vel. Det blir feil hvis det skal være sånn at alle med funksjonsnedsettelser holder andre med det til en standard der de nærmest skal ha det enda bedre og være enda mer positive enn folk som ikke har funksjonsnedsettelser igjen (om noen skjønner hva jeg mener). Jeg er litt uenig med deg. For Anne-Kat er jo åpenbart ikke i stand til å be om hjelp ? Hun gjør jo , ifølge det som blir vist på tv , ikke annet enn å kjefte og smelle fordi ting ikke er tilrettelagt henne, når det fint kunne gjennomføres med hjelp? Er enig i at funksjonsnedsettelsene er ulike og at Cato har levd med sin i mange år. Og det er bra å være ærlig. Så er det denne måten å være ærlig på da. Hun gir på en måte alle andre skylda for noe ingen egentlig er skyld i. Og hun er sint og hun er bitter. Dette sier jo Cato også i artikkelen at er vanlig for mange som opplever funksjonsnedsettelser. Og er forståelig, men det burde ikke gått utover andre deltagere i en tvinnspilling som i tillegg vises for alle norske hjem i beste spilletid. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dårligbrukernavn Skrevet 18. januar 2024 #386 Del Skrevet 18. januar 2024 (endret) Klink skrev (7 minutter siden): Jeg er litt uenig med deg. For Anne-Kat er jo åpenbart ikke i stand til å be om hjelp ? Hun gjør jo , ifølge det som blir vist på tv , ikke annet enn å kjefte og smelle fordi ting ikke er tilrettelagt henne, når det fint kunne gjennomføres med hjelp? Er enig i at funksjonsnedsettelsene er ulike og at Cato har levd med sin i mange år. Og det er bra å være ærlig. Så er det denne måten å være ærlig på da. Hun gir på en måte alle andre skylda for noe ingen egentlig er skyld i. Og hun er sint og hun er bitter. Dette sier jo Cato også i artikkelen at er vanlig for mange som opplever funksjonsnedsettelser. Og er forståelig, men det burde ikke gått utover andre deltagere i en tvinnspilling som i tillegg vises for alle norske hjem i beste spilletid. Nå vises det også bare 40 minutter av flere dager på 24 timer om gangen, av til sammen hele dagen til mange deltakere. Hvorvidt hun ba om hjelp eller ikke vet vi vel ingenting om. Men, når Cato selv sier at han skal be om det hvis han trenger det, men i neste vending "trer" hjelp nedover hodet på en for effektiviseringen sin skyld (også uten at hun har bedt om det) så mener jeg det er selvmotsigende og ugreit av han. Hvis du er uenig må du gjerne være det, selvfølgelig. At hun kjeftet og smalt handlet om mer enn at ting ikke var tilrettelagt for henne, men for ordens skyld har jeg jo skrevet flere ganger at selvom jeg forstår at hun har det tøft er det ikke noe som unnskylder å være kjip mot andre, jeg har gjentatte ganger også skrevet at jeg ikke syns de utbruddene var ok og at det nok ikke var sunt for henne å være med på nåværende tidspunkt (men det kunne hun jo ikke vite før hun prøvde, og jeg syns det var tøft av henne å prøve - og både tøft og greit at hun trakk seg da det fremstod som det mest riktige). Om hun er sint og bitter så er det helt forståelig, og noe de fleste som får funksjonsnedsettelser er i varierende grad, og iallefall for en periode eller i perioder. Det tenker jeg må være helt greit. Om du tenker noe annet har du selvfølgelig lov til det. Jeg tror ikke Anne-Kat gikk inn på Farmen og tenkte at det kom til å bli som det ble, at hun skulle beskylde andre og få utbrudd, men det ble en konsekvens av mange små dråper som samlet fikk begeret til å renne over - men hun skal jo også ha kred for at hun da valgte å ta et godt valg for seg selv og de andre og dro hjem). Endret 18. januar 2024 av dårligbrukernavn 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 18. januar 2024 #387 Del Skrevet 18. januar 2024 (endret) dårligbrukernavn skrev (13 minutter siden): Nå vises det også bare 40 minutter av flere dager på 24 timer om gangen, av til sammen hele dagen til mange deltakere. Hvorvidt hun ba om hjelp eller ikke vet vi vel ingenting om. Men, når Cato selv sier at han skal be om det hvis han trenger det, men i neste vending "trer" hjelp nedover hodet på en for effektiviseringen sin skyld så mener jeg det er selvmotsigende og ugreit av han. Hvis du er uenig må du gjerne være det, selvfølgelig. At hun kjeftet og smalt handlet om mer enn at ting ikke var tilrettelagt av henne, men for ordens skyld har jeg jo skrevet flere ganger at selvom jeg forstår at hun har det tøft er det ikke noe som unnskylder å være kjip mot andre, jeg har gjentatte ganger også skrevet at jeg ikke syns de utbruddene var ok og at det nok ikke var sunt for henne å være med på nåværende tidspunkt (men det kunne hun jo ikke vite før hun prøvde, og jeg syns det var tøft av henne og prøve - og både tøft og greit at hun trakk seg da det fremstod som det mest riktige). Om hun er sint og bitter så er det helt forståelig, og noe de fleste som får funksjonsnedsettelser er i varierende grad, og iallefall for en periode eller i perioder. Det tenker jeg må være helt greit. Om du tenker noe annet har du selvfølgelig lov til det. Jeg tror ikke Anne-Kat gikk inn på Farmen og tenkte at det kom til å bli som det ble, at hun skulle beskylde andre og få utbrudd, men det ble en konsekvens av mange små dråper som samlet fikk begeret til å renne over - men hun skal jo også ha kred for at hun da valgte å ta et godt valg for seg selv og de andre og dro hjem). Jeg skriver jo at det er forståelig og at Cato også sier det er forståelig. Ut fra det Cato uttaler seg om i artikkelen så ba hun jo ikke om hjelp i den situasjonen i skumringen, og vi må nesten gå ut fra det som står i artikler og det som vises på tv? Cato sier jo at han ber om hjelp og at det vil være en del ganger han trenger hjelp. Ja, kjeftingen og smellingen kommer sikkert av at hun har det tøft på grunn av sykdommen og velger å ta det utover alle andre. Hun tok et godt valg , men måten hun gjorde det på , slik det såg ut på tv, viser fremdeles en dårlig side av henne. Noe sånt som: Hva skjer? Jeg finner meg pokker ikke i det! Jeg drar hjem!!! Det jeg kanskje savner er at hun viser at hun ikke bare ser seg og sitt. At hun hadde sagt at dette ble for tøft for meg så jeg velger å dra hjem. Ikke skylde på alle andre, for det er det hun gjør inne på farmen og i etterkant av det jeg har lest. Hennes respons var bare en film om hvordan det er å leve med sykdommen. Og ja det må være jævlig og jeg håper hun klarer å finne en bedre måte å leve med det på enn slik det framstår nå. For nå ser hun bare seg og sitt og framstår usympatisk. Så for meg blir det vanskelig å ha sympati med henne. Hun burde fått tilbake med samme mynt. Det irriterer meg også at på grunn av sykdommen så tørr ingen å si henne i mot. De bare forstår og forstår…Egentlig burde noen sagt at hun får krype ut av sitt eget rasshøl. Endret 18. januar 2024 av Klink 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 18. januar 2024 #388 Del Skrevet 18. januar 2024 Apis skrev (3 timer siden): Cato har rett, Anne Kat er veldig flink til å se begrensningene, og at slik er det. Sier ikke det er lett, men hun burde få hjelp til å se mulighetene. Hun har så mye ressurser i seg, det vet vi som har fulgt henne, siden hun jobbet i kantina på NRK, tenk for en ressurs hun kan bli for de som har denne sykdommen, og andre handicap Hun har aldri jobbet i kantina i nrk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 18. januar 2024 #389 Del Skrevet 18. januar 2024 (endret) Klink skrev (12 minutter siden): . For nå ser hun bare seg og sitt og framstår usympatisk. Ja, desverre. Å se dårlig er ikke god nok grunn for å lage dårlig stemning under middagen til de fra Torpet. Ignorere Emilie på kjøkkenet. Eller sitte å drikke øl og baksnakke folk. Det kan selvfølgelig forklares, slik det er skrevet tidligere i tråden. Men det er forklaringen, ikke en unnskyldning eller en god nok grunn. Endret 18. januar 2024 av Fjollefyr 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 18. januar 2024 #390 Del Skrevet 18. januar 2024 Fjollefyr skrev (1 minutt siden): Ja, desverre. Å se dårlig er ikke god nok grunn for å lage dårlig stemning under middagen til de fra Torpet. Ignorere Emilie på kjøkkenet. Eller sitte å drikke øl og baksnakke folk. Det kan selvfølgelig forklares, slik det er skrevet tidligere i tråden. Men det er forklaringen, ikke en unnskyldning eller en god nok grunn. Ja jeg tror det som irriterer meg er all «forståinga» som blir drevet med ,eller snarere at ingen sa henne i mot. Eller i det minste sa at jeg forstår det er tøft for deg dette her, men oppførselen din finner jeg meg ikke i. Når man har en funksjonsnedsettelse virker det som at alle tar i deg med ildtang og skal forstå, mens den med funksjonsnedsettelsen kan oppføre som som den vil mot andre. Slik framstår det i alle fall for meg inne på farmen. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 18. januar 2024 #391 Del Skrevet 18. januar 2024 Klink skrev (2 minutter siden): Ja jeg tror det som irriterer meg er all «forståinga» som blir drevet med ,eller snarere at ingen sa henne i mot. Eller i det minste sa at jeg forstår det er tøft for deg dette her, men oppførselen din finner jeg meg ikke i. Når man har en funksjonsnedsettelse virker det som at alle tar i deg med ildtang og skal forstå, mens den med funksjonsnedsettelsen kan oppføre som som den vil mot andre. Slik framstår det i alle fall for meg inne på farmen. Enig. Pluss at Cato etter mitt syn tabber seg ut på en grunnleggende terapeutisk regel. Be om lov til å hjelpe. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cid Skrevet 18. januar 2024 #392 Del Skrevet 18. januar 2024 Hvem heier dere på av de som er igjen? Jeg har fått veldig sansen for Bahare, håper at det blir hun og Cato eller Sander i finalen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nusket Skrevet 18. januar 2024 #393 Del Skrevet 18. januar 2024 1 hour ago, FruRosa said: Begge har en fysisk funksjonsnedsettelse. Forskjellen er at Cato er i psykisk balanse, noe AK ikke er. Og det fremstår faktisk som hennes største problem. Har det falt deg inn at Cato kanskje heller ikke var veldig balansert tidligere? Hvor balansert hadde DU vært i AK sin situasjon? 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nusket Skrevet 18. januar 2024 #394 Del Skrevet 18. januar 2024 46 minutter siden, dårligbrukernavn said: Det er forsåvidt sant, men Cato har hatt sin funksjonsnedsettelse i 50 år - og det var fra den ene dagen til den andre. AK mister en av våre desidert viktigste sanser gradvis NÅ, dag for dag. Jeg tror nesten det er tøffere psykisk, enn det der å miste noe fra den ene dagen til den andre. Det er mye med prosessen som iallefall blir tøffere på en del måter av det. Og igjen, beklager at jeg gjentar meg selv, så syns jeg det er så utrolig forskjellige ting at jeg fortsatt ikke skjønner hvorfor folk setter det opp mot hverandre, sammenligner eller holder de til samme standard. Det er jo synd hvis det liksom skal være en ulempe/nedvurderende faktor for Anne-Kat at de tilfeldigvis havnet i samme sesong. Klart det er veldig annerledes med psykene deres når han ene opplevde en ulykke for 50 år siden og hun andre gjennomgår en gradvis degenererende sykdom som fratar henne synet litt etter litt. Det var kanskje ikke helt sunt for Anne-Kat å være med på Farmen på nåværende tidspunkt, men samtidig kunne hun jo ikke vite på forhånd hvordan det ville bli. Jeg syns også hun burde sluppet at produksjonen ikke holdt avtaler. At de andre deltakerne glemmer å ta hensyn her og der er en ting, men hvis produksjonen iallefall hadde gjort som de lovet hadde hun sluppet mye ekstra belastninger, og det har helt sikkert også vært med på å gi henne noen forventninger som også skuffet når de ikke innfridde. Vi vet jo alle hvordan forventninger kan være menneskets verste fiende til tider. Jeg syns det er leit at det ble som det ble for henne, og jeg syns også det mangler respekt fra produksjonens side at man ikke holder avtaler rundt slike ting - særlig når man også ser at hun åpenbart har det tøft med situasjonen i utgangspunktet. Det er en tilleggsbelastning jeg mener hun burde sluppet, særlig når hun også ble lovet det. Hadde de ikke lovet det på forhånd hadde det i det minste ikke vært noen forventninger å skuffes over. Nettopp mitt poeng. Selv Cato var jo enig i dette. Skal like å se hvordan de som kritiserer AK i tråden her hadde taklet dette selv. Trolig ikke det døyt bedre. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 18. januar 2024 #395 Del Skrevet 18. januar 2024 Cid skrev (På 18.1.2024 den 12.38): Hvem heier dere på av de som er igjen? Jeg har fått veldig sansen for Bahare, håper at det blir hun og Cato eller Sander i finalen. Sander, Bahare og Emma. Sander, real og likandes. Bahare flink og trivelig Emma, litt umoden og naiv. Men likevel tøff nok til å stå opp for seg selv. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nusket Skrevet 18. januar 2024 #396 Del Skrevet 18. januar 2024 4 minutter siden, Cid said: Hvem heier dere på av de som er igjen? Jeg har fått veldig sansen for Bahare, håper at det blir hun og Cato eller Sander i finalen. For tidlig for meg å si mtp hvordan de står på/kunnskap. Foreløpig er det alle andre enn Christian og Unni. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 18. januar 2024 #397 Del Skrevet 18. januar 2024 Fjollefyr skrev (12 minutter siden): Enig. Pluss at Cato etter mitt syn tabber seg ut på en grunnleggende terapeutisk regel. Be om lov til å hjelpe. Jo det er jeg enig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titori Skrevet 18. januar 2024 #398 Del Skrevet 18. januar 2024 Har alltid likt Anne-Kat, veldig morsom og smart dame. Ut i fra det jeg har lest virker det som hun først og fremst var sint på produksjonen, ikke de andre deltagerne. Men så gikk det litt utover de likevel.. Er nok mye vi ikke har fått se, og så har begeret rent over. Tydelig at hun har det tøft. Blir ikke helt det samme uten hennes humor og skarphet på gården. Christian.. Huff. Tenk å være voksen, men likevel så umoden at man ikke fungerer sammen med andre normale voksne. Godt og voksent valg av Sander! Den som blir andrekjempe bør vel bare ta kunnskap, kan ikke se for meg at noen kan tape for C i det 🙈 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ane Rikke Skrevet 18. januar 2024 #399 Del Skrevet 18. januar 2024 Cid skrev (15 minutter siden): Hvem heier dere på av de som er igjen? Jeg har fått veldig sansen for Bahare, håper at det blir hun og Cato eller Sander i finalen. Sander. Jeg respekterer han så grundig for å velge Christian. I en ideell verden hadde jeg gjort det samme, men vet at jeg aldri i verden hadde turt. Å få maks urettmessig personlig kritikk og bli lagt for hat i samme slengen, nei - det hadde jeg ikke klart å ta i mot. I tillegg er han jovial og har et jevnt godt humør:). Syns også at Sondre gjør en god figur. 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 18. januar 2024 #400 Del Skrevet 18. januar 2024 Titori skrev (1 minutt siden): Har alltid likt Anne-Kat, veldig morsom og smart dame. Ut i fra det jeg har lest virker det som hun først og fremst var sint på produksjonen, ikke de andre deltagerne. Men så gikk det litt utover de likevel.. Er nok mye vi ikke har fått se, og så har begeret rent over. Tydelig at hun har det tøft. Blir ikke helt det samme uten hennes humor og skarphet på gården. Christian.. Huff. Tenk å være voksen, men likevel så umoden at man ikke fungerer sammen med andre normale voksne. Godt og voksent valg av Sander! Den som blir andrekjempe bør vel bare ta kunnskap, kan ikke se for meg at noen kan tape for C i det 🙈 Tror dessverre at Emma Ellingsen kanskje kan tape mot han i det foreksempel. «Babyhøne» 🤣❤️ 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå