Gå til innhold

Noen andre som er værfaste og ikke kommer seg på jobb i morra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei. Bor selv på østlandet og ser jo hva som er problemet. De fleste kjører med piggfrie dekk, som jeg ser på som sommerdekk. I tillegg har dem ikke utstyr her, små traktore som kjører i sneeeeglefart. Ikke rart det tar tid å rydde opp. I nord peiser de avgårde med plogen selv på småveiene. 

Anonymkode: 10edd...cf2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Bor selv på østlandet og ser jo hva som er problemet. De fleste kjører med piggfrie dekk, som jeg ser på som sommerdekk. I tillegg har dem ikke utstyr her, små traktore som kjører i sneeeeglefart. Ikke rart det tar tid å rydde opp. I nord peiser de avgårde med plogen selv på småveiene. 

Anonymkode: 10edd...cf2

Østlandet har ikke samme snø som her. Det er ikke piggfrie dekk som er problemet. Problemet er at det ikke er brøytet. Det hjelper ikke med pigg om du må kjøre gjennom snø på en meter. Bilen vil ikke komme seg fremover med eller uten pigg da.

Anonymkode: 0853c...060

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at nordlendinger har stor respekt for søringer. At de ser opp til søringer. Jeg var i militæret i Nord-Norge og titt og ofte kom jenter bort til meg og sa "kjør meg på tjukken og ta meg sørover".

Anonymkode: cb25b...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting å le av, men enkelte folk er jo ganske latterlige... For en måneds tid siden kom det over en halvmeter snø her på et døgn, og det ble ganske kaotisk her også. Forskjellen på nord og sør er stor, på mange måter. Man er som regel bedre rustet til å takle store snømengder her nord. Dessuten bor man langt færre her enn sørpå. Det sier seg selv at det blir mer kaotisk desto flere mennesker som rammes av noe.

Så ja, dere har min fulle medfølelse. Dere får bare trøste dere med at slike mengder snø sjelden kommer på én gang, slik det har gjort denne gangen.

Anonymkode: 60d7b...4ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja jeg synes det er søtt med søringer som ikke klarer å gå på jobb og skola når det er snø og minusgrader

Anonymkode: a5396...878

Problemet er jo at nødutganger og skoleveier snør igjen hele tida. Og å la unger gå i bilveien samtidig som man vet det er glatte veiere og større sjanser for at bilene sklir er litt dumt.

Anonymkode: aab64...7e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at britene og tyskerne kan hjelpe oss med noe?

Anonymkode: 774f8...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Det kan jo være at britene og tyskerne kan hjelpe oss med noe?

Anonymkode: 774f8...2b0

Haha, britene? De som stenger flyplassene sine ved en cm snø. 

Anonymkode: 9d866...e6b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sitat fra artikkel:

Så ja, det er trøbbel på Østlandet også.

Som nordlending ler jeg ikke av snø sørpå, men blir noe oppgitt over at vinteren virker å komme som et like stort sjokk på mange hvert eneste år. Og at all slags vær framstilles som "ekstremt".

Da er det fristende å bruke samme kommentar som nordlendinger som klager på været alltid, ALLTID får til svar:

"Dere har selv valgt å bo der!"

Anonymkode: b6b97...4ec

Alt i artikkelen dreier seg om Agder, bortsett fra et par linjer på slutten om mulige forsinkelser i busstrafikken i Oslo. Totalt kaos der, altså.

Anonymkode: 7d388...001

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Her er du feilinformert. Det er 24 000 innbyggere i Grimstad. Og 25 min unna har du Arendal med 40 000 innbyggere, og 45 min unna Kristiansand med 120 000 innbyggere. Og det er flere andre byer i nærheten. Bare ta en titt på kartet! 

Alt dette gjøres her i sør også. Men man tar seg nok ikke råd til å ha kapasiteten på brøytemannskaper som trengs de få gangene det snør så mye som nå.

Anonymkode: a41d1...cee

Tallene fant jeg på Wikipedia, som igjen har hentet tall fra SSBs befolkningsstatistikk pr. 01-012023.  Se lenke.  
Her står det at Arendal og Grimstad til sammen har 44.856 innbyggere.  Arendal har 38.563 og Grimstad 6.293.  

Jeg bor i Lofoten.  Her er vi 23.486 innbyggere.  Vesterålen er under 45 min kjøretur unna.  Der bor det 32.424 innbyggere.  Øygruppen Lofoten og Vesterålen har altså like mange innbyggere som Tønsberg.  I tillegg har vi massevis av turister året rundt.  Og enda ser jeg at mange tror at trafikktettheten er så mye mindre her i nord?  

Enig i at alt dreier seg om tilgjengelig beredskap og bemanning.  Men at kommunene i sør har så mye mindre råd enn kommunene i nord, er det ikke belegg for si.  Alt dreier seg om prioriteringer.  

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_største_tettsteder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel kanskje et snes med biler i hele Finnmark. Resten kjører snøscooter og ATV 😁

Anonymkode: cd1be...85c

Skal de bort til naboen så må de kjøre i 2 mil.

Sentrum der de bor er 4 gammer og ett veikryss.

Befolkningstettheten i sør er mye større, det er flere veier og brøyte, og enda mere parkeringsplasser. 

Anonymkode: 1bbed...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo allerede plenty med folk fra andre land i Norge allerede som hadde hatt godt av å komme seg ut og bidra litt, trenger ikke utdanning eller gode språkkunnskaper for å måke snø.

Anonymkode: 7b9a9...207

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er jo allerede plenty med folk fra andre land i Norge allerede som hadde hatt godt av å komme seg ut og bidra litt, trenger ikke utdanning eller gode språkkunnskaper for å måke snø.

Anonymkode: 7b9a9...207

Hæ? Mine kongolesiske naboer synes det er moro å måke snø i sin egen innkjørsel, men de har, akkurat som jeg, andre jobber der de gjør mer nytte for seg enn å gå i veien for brøytemannskapet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måk det heller inn i lastebiler og kjør det til Stavanger!

Anonymkode: d05a3...cf0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (10 timer siden):

Tallene fant jeg på Wikipedia, som igjen har hentet tall fra SSBs befolkningsstatistikk pr. 01-012023.  Se lenke.  
Her står det at Arendal og Grimstad til sammen har 44.856 innbyggere.  Arendal har 38.563 og Grimstad 6.293.  

Jeg bor i Lofoten.  Her er vi 23.486 innbyggere.  Vesterålen er under 45 min kjøretur unna.  Der bor det 32.424 innbyggere.  Øygruppen Lofoten og Vesterålen har altså like mange innbyggere som Tønsberg.  I tillegg har vi massevis av turister året rundt.  Og enda ser jeg at mange tror at trafikktettheten er så mye mindre her i nord?  

Enig i at alt dreier seg om tilgjengelig beredskap og bemanning.  Men at kommunene i sør har så mye mindre råd enn kommunene i nord, er det ikke belegg for si.  Alt dreier seg om prioriteringer.  

Har du også regnet på hvor mange meter vei pr kvadratkilometer det er i disse områdene? Det er enormt stor forskjell på å brøyte mellom hus tett-i-tett i en sørlandsby og en vei fra A til B med åpent lende rundt...

Anonymkode: 45d6a...6a1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er enkelte i tråden som ikke tror det finnes byer i Nord-Norge også? Alle i nord bor ikke på bygda. Nord-Norge har byer hvor folk bor tett i tett akkurat som sør i landet, med folk som må på jobb på morgenen. Mange på KG som aldri har vært nord for Sinsen-krysset?

Anonymkode: 38300...825

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (13 timer siden):

Mye av problemet er vel at en vanlig snøstorm på Sørlandet leverer kanskje 15-20 cm snø. Dette skjer kanskje to ganger i året. Det er derfor dette kommunene har forberedt seg på - ikke slike mengder som har falt de siste dagene. 

Sist det var lignende tilstander på Sørlandet var i 2007 og gangen før det var rundt 1993 tror jeg (men her husker jeg mest sannsynlig ikke riktig årstall - poenget er at det er snakk om MANGE år).

Sørlandet kan ikke ha brøytemannskaper tilgjengelig vinteren rundt for å være klare for en storm som kommer med 15-20 års mellomrom. Det er ikke økonomi til å ta utstyr stå i stykker og mannskap tvinne tommeltotter i alle årene i mellom. I nord er dette mer vanlig og derfor er også beredskapen på plass på en helt annen måte. Det er også en helt annen erfaring med denne typen snømengder, på Sørlandet skjer dette så sjeldent at det blir litt «learning by doing». Veldig mange husstander eier ikke engang en snøfreser, for dette er kort og greit ikke nødvendig.

Brøytemannskapet på Sørlandet og Østlandet gjør en fantastisk innsats om dagene. Nå kommer det inn hjelp fra nabofylkene for å håndtere snømengdene. I små, trange sørlandsbyer er det kort og greit ikke plass til all denne snøen. 

Anonymkode: 23af2...b6b

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Virker som det er enkelte i tråden som ikke tror det finnes byer i Nord-Norge også? Alle i nord bor ikke på bygda. Nord-Norge har byer hvor folk bor tett i tett akkurat som sør i landet, med folk som må på jobb på morgenen. Mange på KG som aldri har vært nord for Sinsen-krysset?

Selvfølgelig er det byer i Nord også, men det er noe helt spesielt med byene langs sørlandskysten. Hvis du ikke har vært her nede, så vet du ikke. Vi har ikke hager å legge snøen i engang. Dessuten ville denne store mengden nedbør, som i år kom som snø, også vært spesiell i andre deler av landet. Det har kommet ekstremt mye snø kombinert med vind på veldig få dager. Det er ikke normalkost oppe hos dere heller. 

Anonymkode: 87a6c...f29

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 2.1.2024 den 0.28):

Vi er helt klart mer forberedt og vant til uvær her i nord.  Må innrømme at jeg ler høyt når jeg ser at det meldes oransje farevarsel når det ventes snødybde på 70-100 cm.  Senhøstes er det alltid reportasjer om glatte veier i sør, med bilde av biler som snegler seg på innfartsårene og intervju av sjåfører, brøytemannskap og politi.  
I nord sendes TV-journalisten ut når det er ekstremuvær.  Da står han gjerne ytterst på en molo for riktig å krisemaksimere!  Like morsomt å se :)  

Forstår ikke hva det er å le av. Jeg bor i Innlandet og store snømengder er sjelden et problem. Mange har traktor og fres, eller kjenner noen. Bønder, traktorer og en del snøsvootere. Kommunene har greit med utstyr. Det er en stor andel bolighus og god plass mellom tomter/hus. Det er naturligvis forskjell på Gjøvik sentrum og ei bygd med 10 innbyggere, men det er ikke så mange byer som Gjøvik. 

I kristiansand by vil det nødvendigvis bli krevende å få unna snøen. Tipper det er bedre utstyr i en Finnmarksby enn i Kristiansand. Jeg kan ikke se for meg at det er mange med snøscooter der. Man har normalt ikke masse utstyr for en værtype som dukker opp hvert 15-20 år. 

Anonymkode: a8f13...0a6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (14 timer siden):

Du kan jo ikke bare ta med Arendal og Grimstad uten å slenge på Kristiansandsområdet i grunnlaget ditt. Så ser du at det blir noe helt annet. Kristiansand kommune har 115k innbyggere. 

Endret av William_S
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan nok bo ganske mye lenger nord en Sinsen-krysset for å ikke kjenne til geografien i Nord-Norge. Men helt sikkert manhe som ikke har vært det. Sikkert mange fra Nord-Norge som ikke har vært sør for Sinsen-krysset også.

Anonymkode: a8f13...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...