Gå til innhold

Noen andre som er værfaste og ikke kommer seg på jobb i morra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 12.50):

Jobber i hjemmesykepleien og gjett hva, vi kommer alltid fram. Til noen adresser gjennom vassing i snø med høye kneløft fra veien. Jeg tar med gamasjer i bilen i morgen.

Det heter ikke værfast, det heter lat.

Anonymkode: d2a30...43d

Det der vet både du og jeg, og mest sannsynlig alle andre at ikke stemmer 😉 Men du leser vel ikke nyhetene du kanskje 😅

Anonymkode: 7f4b7...f36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har det seg slik at det er ca 20 år siden sist det snødde enorme mengder her på sørlandet, 20 år!!!!! Skolene er nå stengt i noen ekstra dager, å folk som ikke MÅ på jobb bes holde seg hjemme å ta hjemmekontor ! Håper du også gikk for det, å ikke trengte deg ut på veiene/løy til arb.giver. det er evt "bare" å vise til hva det står i samtlige aviser, og på kommunens nettside! 

Dere som er besservissere her kan ta dere en bolle, for dere er ikke her hvor vi er sikkert! Dere ser ikke kaoset som skjer rundt oss, dere ser ikke hvor hardt brøytemannskaper og andre jobber for å holde veiene frie for snø og kjørbare! 

"Vi nordinga vi slit ikke med sånn, dere søringa e så pinglat!" Gå å legg dere, eller kom ned her å brøyt !!!

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/1/2024 at 12:50 PM, AnonymBruker said:

Jobber i hjemmesykepleien og gjett hva, vi kommer alltid fram. Til noen adresser gjennom vassing i snø med høye kneløft fra veien. Jeg tar med gamasjer i bilen i morgen.

Det heter ikke værfast, det heter lat.

Anonymkode: d2a30...43d

Det stemmer bare nesten. Under Dagmar i 2012 var det flere som ikke fikk besøk. Og de som virkelig var i nød fikk besøk på snøscooter.

Anonymkode: 21ff7...725

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Anbefaler deg å lese en avis eller se en nyhetssending. 

Nå har jeg bodd i Arendal i veldig mange år og det jeg kan si er at vi har sånt snøkaos hver vinter. Ikke fullt så ekstremt som nå, men med dårlig brøyting og stengte veier. Hvordan kan du si at det ikke er inkompetanse? Kommunen har ikke et system som ivaretar virkeligheten, det er jo helt tydelig! 

Anonymkode: c5263...aa5

Hvor I arendal bor du som er vandt med dette kaoset? 🤔 bodd her i ca 20 år, å er ca 20 år siden sist jeg så det snø så mye her nede, men du bor kanskje i en annen del av arendal enn meg?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 12.38):

Hvordan er du værfast av en meter snø? 

Anonymkode: 26230...13f

Fordi det er en meter snø på hele sørlandet, å ikke bare på de to kvm ta må måke for å få ut bilen? Les en avis eller se på nyhetene, så ser du at det ikke bare er å måke bittelitt ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men dette viser ikke ekstreme snømengder. Dette er en helt normal mengde snø som absolutt ikke burde skape kaos. Hverken i nord eller i sør. Og så viser de bilder fra veier hvor det liksom skal være så mye snø. Klarer ikke se noe annet enn helt normale snømengder. 
Vis oss i nord disse ekstreme snømengdene. Vis oss hovedveier som ikke er fremkommelige. Hvis oss gata med over en meter snø. Hvis oss brøyteskavlen som er høyere enn deg selv foran garasjen. Da blir det lettere å forstå. Men det er jo ikke det vi ser, vi ser det som for oss ser ut som en vanlig vinterdag.

Jeg må på jobb før 7 på morgenen. Må ofte måke frem bilen. Ofte kjøre i 20 cm snø på E10 som ikke er brøyta i det hele tatt. Gatene er sjeldent brøyta så tidlig på morgenen. Snøfokk med total whiteout skjer hver vinter.

Anonymkode: 69e63...32d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men dette viser ikke ekstreme snømengder. Dette er en helt normal mengde snø som absolutt ikke burde skape kaos. Hverken i nord eller i sør. Og så viser de bilder fra veier hvor det liksom skal være så mye snø. Klarer ikke se noe annet enn helt normale snømengder. 
Vis oss i nord disse ekstreme snømengdene. Vis oss hovedveier som ikke er fremkommelige. Hvis oss gata med over en meter snø. Hvis oss brøyteskavlen som er høyere enn deg selv foran garasjen. Da blir det lettere å forstå. Men det er jo ikke det vi ser, vi ser det som for oss ser ut som en vanlig vinterdag.

Jeg må på jobb før 7 på morgenen. Må ofte måke frem bilen. Ofte kjøre i 20 cm snø på E10 som ikke er brøyta i det hele tatt. Gatene er sjeldent brøyta så tidlig på morgenen. Snøfokk med total whiteout skjer hver vinter.

Anonymkode: 69e63...32d

Og hvor mange av dere nordlendinger kjører bittesmå bybiler alla Fiat 500? Jeg har heldigvis en stor 4x4 van med piggdekk som jeg kjørte med i dag, men aldri om jeg hadde kommet meg ut av gårdsplassen med min elektriske Fiat 500😅 Brøytebilen har kun vært forbi én gang i dag, men det blåste snøfokk rett ut i veien igjen😆

Anonymkode: e542f...2a8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi at skoler er stengt også torsdag?

Anonymkode: 135cc...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fortell mer om kaoset🫢 For her i Tromsø er snø et ukjent fenomen.

Anonymkode: c714e...d8b

Gartneriet i Kristiansand som bokstavelig talt falt sammen grunnet snø. Togene til Sørlandet fra Oslo som blir innstilt i morgen. Er vel dagligdags med bygninger som faller, stengte skoler osv hos dere ell? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er ikke snømengder i seg selv som er problemet, men kombinasjonen med trafikktetthet. Det siste er ukjent i Nord-Norge. Framkommelighet for brøytemannskap blir dårligere, og litt forsinkelse for hver bil skaper kaos.

Anonymkode: 1b8f5...aa2

Hører på nyhetene at det er krise i Arendal.  At skoler og barnehager er stengt, folk kommer seg ikke på jobb, mangler mat og ved.  Ifølge SSB bor det 38.563 innbyggere i Arendal.  I Bodø bor det 42.831 innbyggere.   
Hvorfor tror du at trafikktettheten er lavere i Bodø enn i Arendal, når folketallet er større i Bodø?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sør norge opplever nå er en helt vanlig vinter nordpå, pluss på med mørketid 2 måneder i året så snakker vi vinter, det er forståelig at folk får problemer i trafikken under sterke snøfall, men jeg ser veldig mye sutring over måking her inne på forumet, montro hvordan det skulle gått om vi snudde på landet omså for bare ett år ?

Anonymkode: ba591...7da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magika_fra_Fyll skrev (11 timer siden):

Jeg kommer fra Nordland selv og skjemmes når jeg ser denne typen hovering skråstrek skadefryd fra andre nordlendinger. At det går knirkefritt at Edd-Rune brøyter den ene veien i bygda hver morgen om vinteren betyr ikke at det er like enkelt i tettbygde områder med over en million mennesker med all den logistikk det medfører

Her skriver media om krise og farevarsel i tettsteder som Tvedestrand og Grimstad.  Ærlig talt, Grimstad har 6.000 innbyggere!  Saken er at mange kommuner i sør ikke er forberedt.  Selv om alle vet at sannsynligheten for noen dager med store snømengder er reell, så har man ingen plan for hvordan takle den.  
Jeg bor i Lofoten.  Hver høst setter Vegvesenet og kommunen opp brøytestikker langs veiene.  Kraftlagene kontroller linjer og kapper ned trær.  Avtaler inngås med brøyteselskaper, og man beslutter hvilke veier som skal prioriteres.  Bedriftene gjør også avtaler om brøyting av egne veier og parkeringsplasser.  Private gjør gjerne avtale med bønder eller andre som har traktor og utstyr for å få brøytet veien sin.  
Jeg er ikke skadefro, men innrømmer at jeg ler og rister på hodet av hjelpeløsheten.  Hvordan er det mulig å ikke forberede seg til vinter når vi bor i Norge?  Det må da være mulig å finne en Edd-Rune i Grimstad også??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (1 time siden):

Hører på nyhetene at det er krise i Arendal.  At skoler og barnehager er stengt, folk kommer seg ikke på jobb, mangler mat og ved.  Ifølge SSB bor det 38.563 innbyggere i Arendal.  I Bodø bor det 42.831 innbyggere.   
Hvorfor tror du at trafikktettheten er lavere i Bodø enn i Arendal, når folketallet er større i Bodø?  

Arendal har befolkningstetthet på 180 innbyggere pr km2  , Bodø har 40 innbyggere pr km2.   Kan ikke se seg blind på antall innbyggere. 

 

 

Anonymkode: dc643...f19

  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Samtidig, hadde man ventet på en og en bil opp bakker i Oslo, så hadde man stoppet all trafikk. Og ikke bare der, men det hadde hatt store ringvirkninger. 

Anonymkode: 5ef95...378

Det stopper trafikken når biler kommer skliende ned også...

TS: De på sørlandet er ikke vant til snø. De har ikke snøskuffer og brøyteutstyr som man har steder der det snør jevnt.

Og folk i Oslo har dårlig hukommelse, hver høst første snøfall er helt likt. Totalt flat læringskurve!

Anonymkode: 64902...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bruke Tønsberg og Færder som eksempel. Ikke helt Sørlandet, men som oftest ganske snøfritt. (og henviste til det i tidlugere innlegg) 

Færder har 27000 innbyggere. Befolkningstetthet på 273 innbyggere pr km 2. Mellom kl 06 og 07 Idag med totalt snøkaos  passerte det 1400 biler over Kanalbroa - den ENESTE veien til og gjennom Tønsberg.  Det passerer flere hver dag over Kanalbroa enn på E18 sør for Tønsberg.

På kommuneprofil kan man se pendlertall

Pendler inn Tønsberg 48 % og ut 41% 

Pendler inn Færder 36 % og pendler ut 63%
 

Gjerstad ca 53 % pendler inn i kommunen og 63 % ut

Tvedestrand 42 % inn og 49 % ut

Arendal 31% inn og 30 % ut

Bodø:  11% inn og 8 % ut 

 

Anonymkode: dc643...f19

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 0.30):

Nei, Nord-Noreg bør ikkje sende folk sørover. De treng kvar einaste der oppe! :D

Anonymkode: a5cfa...ac9

Her er det dessuten lov å bruke piggdekk uten å få bot. Dessuten måker og freser naboer snø for de som ikke klarer gjøre det selv. Aldri i verden om jeg ville bodd i Oslo nå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ver-ekspertise? Hva i all verden er det? Er det som heter meterolog? Hva kan de gjøre? Få flere steder å dumpe snøen?

Eller er det mindreverdighetskomplekset til enkelte nordpå som stakk fram igjen?

Anonymkode: d1711...d64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommeneprofilen har mye bra statistikk

Om man ser på antall meter med vei pr bil og innbygger er det ganske likt for Bodø og Arendal.  (færre private veier i Bodø) Så ser man på tallene fra mine andre innlegg. Mye større befolkningstetthet i Arendal vs Bodø (173 vs 40 pr km2) og så pendling inn og ut av kommunen (ca 30 % Arendal og ca 10 % Bodø.

Så vurderer man antall biler. Arendal har fler (se bilder)

Deretter vurderer man gjennomsnittsvær… 

I Bodø brøytes det ved 5 cm våt og 10 cm tørr snø https://bodo.kommune.no/aktuelt/vei-vann-og-avlop/vinterberedskapen-starter-6-november-hos-byteknikk

Policy for Arendal https://www.arendal.kommune.no/tjenester/vei-parkering-og-havn/broyting-og-stroing/

 

223CB176-4E4D-4DFE-93E2-5DB3454231AE.jpeg

006B3D35-06CF-4B43-BCA2-EDED4DD48722.jpeg

Anonymkode: dc643...f19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det kan gjøre det.  Det verste jeg personlig har opplevd i nord er ca 150 cm i løpet av 1.5 døgn.

Men langt oftere er det vinden som skaper problemene der også. Snøfokk som legger seg i skavler er stort sett alltid det som skaper de største problemene, enten det er nord eller sør.

Anonymkode: 45ae6...439

Vinden har starta her i sør nå og vi har fått fonner på 2 m eu dt huset.I morgen blir det store mengder snø og storm i vindkasta. Ufyselig vær enten en kommer fra nord eller sør.

Anonymkode: a41d1...cee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (8 minutter siden):

Her er det dessuten lov å bruke piggdekk uten å få bot. Dessuten måker og freser naboer snø for de som ikke klarer gjøre det selv. Aldri i verden om jeg ville bodd i Oslo nå.

 

 

Min 17-åring har den siste uka brukt 10 timer for å måke for naboer som ikke kan selv.  Bor kun et par mil sør for Oslo.  Det er bare så mange å hjelpe at det knapt monner. Ingen har plass til snøfresere og ihvertfall ikke en traktor. 

Anonymkode: dc643...f19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...