Gå til innhold

Ta med hunden ut klokka tolv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har samme erfaring som AB..30d over her. Har hatt god erfaring med å ta med hundene ut på kvelden og observere litt på avstand. Inne ble det lettere stress og mas og vokting. I år har vi helt ny valp, og holder oss innomhus i år. Han er litt skeptisk og litt nysgjerrig så jeg har på tv'en og gjør ellers mest mulig normale ting uten å lage noe nummer av det som skjer på utsiden.

Anonymkode: 87988...664

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har samme erfaring som AB..30d over her. Har hatt god erfaring med å ta med hundene ut på kvelden og observere litt på avstand. Inne ble det lettere stress og mas og vokting. I år har vi helt ny valp, og holder oss innomhus i år. Han er litt skeptisk og litt nysgjerrig så jeg har på tv'en og gjør ellers mest mulig normale ting uten å lage noe nummer av det som skjer på utsiden.

Anonymkode: 87988...664

Ville aldri tatt han med ut mellom bygårds byggene her, men med den avstanden vi fikk det oppe så gikk det veldig bra. Mindre lyd der oppe enn nede i sentrums, selv om man så rakettene bedre derfra 😊 Er lyden som er skummel for de fleste.

Anonymkode: c1a94...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Støtter oppom her for å være tidlig ute - ikke ta hunden med ut rundt midnatt! Selv om den er rolig inne, så betyr ikke det at den er komfortabel ute rundt midnatt, når det smeller overalt.

Joda, noen hunder er det, men du vet ikke om det gjelder din hund. Og i verste fall kan det føre til at din hund som var trygg inenndørs blir redd nyttårsaften for mange år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går ikke ut med hunden når det smeller.

Vår hund har kun opplevd én nyttårsaften hittil og viste ingen tegn til redsel eller stress, men vi vil nok likevel fortsette å planlegge nyttårsaften utfra et føre-var-prinsipp. Altså at vi går tur i god tid før midnatt, bruker en del tid på lek og moro innendørs når midnatt nærmer seg (for å få ut energi og å senke stress), samt være innendørs og å holde oppsyn med hunden mens det smeller. 

Nå venter vi barn, så jeg vet ikke helt hvordan vi vil gjøre det i fremtiden. Barnet vil jo etter hvert bli stort nok til å ønske å se rakettene — da blir det kanskje aktuelt å dele seg, at én er ute med barnet og én med hunden? Vi får se. 

Grunnen til at jeg tror vi vil fortsette å være forsiktige, selv om hunden vår forhåpentligvis fortsetter å være uredd år etter år, er at jeg har hørt flere historier om hunder som plutselig ble redde for første gang i voksen alder. Og når det først har skjedd, kan det være nærmest umulig å få trent bort den redselen igjen. 

Kjenner noen som har hund som er livredd hver nyttårsaften (men det går mye bedre nå som den får beroligende medisin). Unner ingen hunder å ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gammel hund, og var veldig opptatt av å skjerme de første årene. Men hun reagerer ikke, og har lyst å være med oss ut når vi er ute på kvelden og synes det er stas med mange mennesker og liv.  Men; når det smeller som verst klokka 12, så tar jeg henne inn. Men det har aldri vært noe stress eller uro rundt nyttårsaften. 

Anonymkode: 2b5b9...161

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre har aldri brydd seg litt en gang. Eldstemann var med meg ut et par nyttårsaftener på balkongen. Han viste ingen tegn til usikkerhet.

Etter vi fikk to har de pleid å være inne sammen. Ligger og sover gjennom hele greia.

Likevel er jeg sterkt imot fyrverkeri, for det er ikke bare våre beskyttede kosedyr innendørs som plages av det. Ville dyr dør av skrekk.

Fyrverkeri er avleggs og burde vært forbudt for lengst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på antall hunder som meldes savnet på nyttårsaften, ser jeg ingen grunn til å risikere noe. 

Anonymkode: 4a04a...e8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar aldri hundene mine ut på nyttårsaften. De er inne sammen med meg. Men nå bor jeg helt på landet og her er det få raketter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...