Gå til innhold

Familiemedlemmer til min avdøde partner som ofte kommenterer hvorfor jeg ikke kvitter meg med hans ting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Familiemedlemmer til min avdøde partner undrer seg over hvorfor jeg ikke kvitter meg med sakene hans, siden han har vært død i to og en halv måned!

De maser om at jeg må flytte fra boligen og alt som minner meg om han, og finne meg en lys og positiv leilighet der jeg kan begynne på nytt, uten å ha minner rundt meg og derfor komme igang med sorgen.

Jeg synes det er ekstremt respektløst både ovenfor meg og avdøde, og forstår ikke hvorfor de kan finne på å si sånne dumme ting.

De har vært på besøk i leiligheten her flere ganger siden han gikk bort, og de ser på mange av hans ting som søppel og at det bare er å hive det eller selge det.

Jeg har jo også hatt et forhold til hans ting og føler jo at han er overalt i tingene sine.

De var ikke uvenner med sitt avdøde søsken, men hadde en god tone, derfor er det merkelig at de holder på sånn.

Anonymkode: 02bac...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De mener det antagelig godt. Hva slags ting er det snakk om? Om det er personlige ting som du selv ikke skal bruke - klær, sko, hårbørste, herreparaply - så kan det virke veldig merkelig om dette fortsatt møter dem når de kommer på besøk, litt ubehagelig. Føles ikke bra om leiligheten blir et slags urørt «museum».

Er det f eks bøker i hylla, et maleri på veggen o l, så blir det jo noe annet. 

Anonymkode: d2456...3cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De mener det antagelig godt. Hva slags ting er det snakk om? Om det er personlige ting som du selv ikke skal bruke - klær, sko, hårbørste, herreparaply - så kan det virke veldig merkelig om dette fortsatt møter dem når de kommer på besøk, litt ubehagelig. Føles ikke bra om leiligheten blir et slags urørt «museum».

To og en halv måned er da ikke mye.

Jeg tror heller ikke disse slektningene mener det vondt, men de viser liten forståelse for at sorg er en prosess som tar tid når de begynner å mase om sånt så kort tid etter dødsfallet. Hadde det vært et år eller to, kunne jeg kanskje forstått det, men nå har jo mannen nettopp gått bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bøker, vinylplater, stereoanlegg, gitarer, kunst, bilder på veggene osv.

De har overhodet ingenting med hva jeg tar vare på eller ei.

For meg hans ting "mine" også, og jeg har et forhold til de, ikke de.

Om jeg så ikke hadde klart å hive hans barbermaskin eller hårbørste så hadde det vært mitt "problem" og ikke deres, da de ikke bor her.

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om jeg så ikke hadde klart å hive hans barbermaskin eller hårbørste så hadde det vært mitt "problem" og ikke deres, da de ikke bor her.

Ts

Jeg skjønner deg så godt ❤️ Og de tingene du nevner er jo helt normale å ta vare på! De kan da ikke mene at du skal kaste sånt?! Skal du selge det eller gi det bort da, i stedet for å beholde det selv? Helt merkelig. 

Og som du sier, det her er din avgjørelse. 

Husk også, mennesker som ikke gjør deg godt, der du ikke sitter igjen med gode følelser etter tid sammen, de kan du med god samvittighet holde på avstand. Du trenger ikke møte og være sammen med folk som gir deg vonde tanker etterpå. 

Anonymkode: 02a65...881

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts

Men da forstår jeg deg godt. Det er ikke noe uvanlig at dette tas vare på.

Ville forsøkt å tenke at svigerfamiliens innspill kommer fra forsøk på omsorg for deg, og sorg over avdøde. Ikke ta det fornærmelig opp, men tenk på at 1) de håper at sorgen ikke skal sluke deg helt og 2) de føler sterkere på savnet selv når de ser tingene hans. 

Uansett, det tar den tiden det tar, man sørger og tenker ulikt. De gir nok råd utfra hvordan de selv ville håndtert situasjonen. Forsøk å ikke se på det som «mas» og «ekstremt respektløst», men heller som velmente innspill, som du slett ikke trenger ta hensyn til. ♥️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...