AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #1 Del Skrevet 31. desember 2023 Vi har en unge på 1.5 år og ønsker jo søsken. Jeg har PCOS og kan ikke akkurat planlegge veldig godt. Jeg blir glad bare det klaffer, men ville foretrekke å ha termin mai-sep. Vi har nylig solgt vår bolig og kjøpt et hun som trenger oppussing, men ikke de store tingene som elektrisk anlegg, bad, tak osv. Vi tjener tilsammen godt ( rundt 1.5 mill), kanskje mer, men syns dette med å sende barnet i bhg tidlig og gå ut i jobb etter 7-8 mnd er helt horribelt Med mai 22 barnet gikk jeg hjemme til januar 23, men jobbet da bare 2 kvelder i uken og 1 helg i mnd frem til midten av mars. Da tok far over permen. Hun rakk å bli hele 15 mnd før bhg start i aug. Her i min kommune får man garantert ikke plass før aug. Kjenner mange med barn i januar-april som ikke fikk før aug året etter. Hvordan løser man det med økonomi og permisjon da ? Jeg tjener rundt 600.000 og han tjener 8-9..noen ganger mer. Jeg ønsker å være en del hjemme, men ikke 1.5 år. Jeg jobber turnus i helsevesenet ( ikke 3 delt), han 8-16..eller fleksitid og hjemmekontor også. Hvilke tiltak gjorde/gjør dere som har født i januar f eks og vet at dette kan være et problem ? Gikk dere ut i 100 eller 80 % perm? Anonymkode: e6653...f29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #2 Del Skrevet 31. desember 2023 Nå er det noen år siden, men vi hadde 100%. Satte av så mye vi kunne hver lønning frem til perm, siden det ble noe ulønnet perm. Hadde kontantstøtte en periode i tillegg. Anonymkode: 2b991...ce2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #3 Del Skrevet 31. desember 2023 80 %. Så satte vi av penger og strakk permisjonen til far så godt vi kunne, med kontantstøtte, ferie hver for oss med barnet og ulønnet permisjon. Kuttet i unødvendige utgifter der vi kunne, sa opp abonnement på aviser på nett osv. Har bare en bil. Barnet var 2 da det startet i barnehage. Anonymkode: 1981f...35a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #4 Del Skrevet 31. desember 2023 Jeg tjener kjempegodt - rundt 550.000 - så her var far i ulønnet permisjon i et år med hvert av barna, slik at de kunne starte i barnehagen da de var rundt 2 år. Skjønner ikke engang at det er noe å lure på, med lønningene deres. Anonymkode: a13d1...5c2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #5 Del Skrevet 31. desember 2023 Fikk barn i februar, tok 80 % og jeg tok ulønnet permisjon fram til august. Anonymkode: 6f4cc...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #6 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har en unge på 1.5 år og ønsker jo søsken. Jeg har PCOS og kan ikke akkurat planlegge veldig godt. Jeg blir glad bare det klaffer, men ville foretrekke å ha termin mai-sep. Vi har nylig solgt vår bolig og kjøpt et hun som trenger oppussing, men ikke de store tingene som elektrisk anlegg, bad, tak osv. Vi tjener tilsammen godt ( rundt 1.5 mill), kanskje mer, men syns dette med å sende barnet i bhg tidlig og gå ut i jobb etter 7-8 mnd er helt horribelt Med mai 22 barnet gikk jeg hjemme til januar 23, men jobbet da bare 2 kvelder i uken og 1 helg i mnd frem til midten av mars. Da tok far over permen. Hun rakk å bli hele 15 mnd før bhg start i aug. Her i min kommune får man garantert ikke plass før aug. Kjenner mange med barn i januar-april som ikke fikk før aug året etter. Hvordan løser man det med økonomi og permisjon da ? Jeg tjener rundt 600.000 og han tjener 8-9..noen ganger mer. Jeg ønsker å være en del hjemme, men ikke 1.5 år. Jeg jobber turnus i helsevesenet ( ikke 3 delt), han 8-16..eller fleksitid og hjemmekontor også. Hvilke tiltak gjorde/gjør dere som har født i januar f eks og vet at dette kan være et problem ? Gikk dere ut i 100 eller 80 % perm? Anonymkode: e6653...f29 Har desember barn. Far tok ekstra permisjon ulønnet til bhg oppstart august. Jeg tjener mer enn far og vi fikk kontantstøtte. Gikk greit. Anonymkode: 5a01a...5c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #7 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har desember barn. Far tok ekstra permisjon ulønnet til bhg oppstart august. Jeg tjener mer enn far og vi fikk kontantstøtte. Gikk greit. Anonymkode: 5a01a...5c5 Det er forøvrig en utrolig luksus å få vente med barnehage start da alle rundt oss forstod at dette måtte vi gjøre pga manglende barnehage plass. Mens det ellers er forventet at man sender ungen i barnehage alt for tidlig. Anonymkode: 5a01a...5c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #8 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg tjener kjempegodt - rundt 550.000 - så her var far i ulønnet permisjon i et år med hvert av barna, slik at de kunne starte i barnehagen da de var rundt 2 år. Skjønner ikke engang at det er noe å lure på, med lønningene deres. Anonymkode: a13d1...5c2 550 k er da ikke mye. Dere levde på den lønna som familie? Mulig dere har nedbetalt boliglån eller ikke har så høyt boliglån og utgifter generelt, da går det kanskje men her er det ganske trangt med lønn på tilsammen 1.4 mill. Anonymkode: 5d4f5...9a0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #9 Del Skrevet 31. desember 2023 Det ene barnet vårt er født i starten av januar. Helt gull med tanke på å være størst i klassen og ikke minst å få et helt år ekstra i barnehagen i forhold til barn som er født sent på året 😊 Mannen min og jeg la alle ferieukene våre etter hverandre to år på rad og fikk dermed 5 måneder ekstra fri med lønn, helt gull!! Jeg mener å huske at jeg tok 2 mnd "ulønnet" permisjon for at det skulle rekke ut juli, men vi hadde uansett inntekt da vi sparte 3500 kr pr mnd på å ikke ha barnehageplass, i tillegg til at jeg mener det var 6000 kr i kontantstøtte per mnd 😊 I tillegg sparte vi 3000 kr per måned da jeg droppet SFO for eldstemann de månedene jeg hadde ulønnet perm 🙌 Anonymkode: b49c7...d27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #10 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): 550 k er da ikke mye. Dere levde på den lønna som familie? Mulig dere har nedbetalt boliglån eller ikke har så høyt boliglån og utgifter generelt, da går det kanskje men her er det ganske trangt med lønn på tilsammen 1.4 mill. Anonymkode: 5d4f5...9a0 Vi har faktisk den summen der på 2 inntekter, har huslån og et billån. Men ja vi har det trangt. Huslånet er på ca 1.2 mil. Men som vi sier vi klarer oss. Skjeer ikke ut, aldri på ferie utenlands. Ungene elsker turer i skogen og på hytta vi låner. Anonymkode: d40ce...0a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #11 Del Skrevet 31. desember 2023 Fra juli 2024 blir 80% likestilt økonomisk som 100%. Velg det først og fremst. Anonymkode: 9e082...457 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #12 Del Skrevet 31. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: 550 k er da ikke mye. Dere levde på den lønna som familie? Mulig dere har nedbetalt boliglån eller ikke har så høyt boliglån og utgifter generelt, da går det kanskje men her er det ganske trangt med lønn på tilsammen 1.4 mill. Anonymkode: 5d4f5...9a0 Lavt boliglån ja, bor usentralt til så huset er verdt 1.5 millioner og halvveis nedbetalt. Så ja, vi lever greit på den lønna, med 3 barn og en hjemmeværende forelder. Drar på utenlandstur en gang i året (men stort sett en ganske rimelig en, type en uke i Danmark eller en uke i Spania litt utenfor sesong), siden noen nevnte utenlandsturer. Anonymkode: a13d1...5c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 31. desember 2023 #13 Del Skrevet 31. desember 2023 Termin i januar - tar 80% permisjon, det LILLE økonomiske tapet er det SÅ verdt og vi hadde valgt 80% uansett når på året terminen var. Man forlenger jo i tillegg med årets - og neste års ferie, så det går fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #14 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 80 %. Så satte vi av penger og strakk permisjonen til far så godt vi kunne, med kontantstøtte, ferie hver for oss med barnet og ulønnet permisjon. Kuttet i unødvendige utgifter der vi kunne, sa opp abonnement på aviser på nett osv. Har bare en bil. Barnet var 2 da det startet i barnehage. Anonymkode: 1981f...35a Samme her! Anonymkode: 863fe...942 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #15 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fra juli 2024 blir 80% likestilt økonomisk som 100%. Velg det først og fremst. Anonymkode: 9e082...457 Det er vel ikke helt sant. Hvis en tar 100 prosent og ikke noe ulønnet får en jo selvsagt mer betalt. Anonymkode: 5a01a...5c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #16 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har faktisk den summen der på 2 inntekter, har huslån og et billån. Men ja vi har det trangt. Huslånet er på ca 1.2 mil. Men som vi sier vi klarer oss. Skjeer ikke ut, aldri på ferie utenlands. Ungene elsker turer i skogen og på hytta vi låner. Anonymkode: d40ce...0a4 Hvordan kan dere ha det trangt? Jeg har 1,2 per år, i tillegg til en del stønader fra NAV. Har boliglån på 3,5 mill. Opplever ikke at jeg på noen måte har det trangt Anonymkode: c7268...ec5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #17 Del Skrevet 31. desember 2023 Det er noe HELT annet å få desemberbarn enn januar/februar barn. Ulønnet permisjon er jo bare en bitteliten del av et helt liv. Det å være født tidlig på året er en klar fordel. Eldst ved skolestart, eldst på fotballaget. etc. Det er for eksempel statistisk sett milevis forskjell på jente født i januar og gutt født i desember. Unngå desemberbarn hvis du kan. Anonymkode: 3f809...0ff 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #18 Del Skrevet 31. desember 2023 52 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan kan dere ha det trangt? Jeg har 1,2 per år, i tillegg til en del stønader fra NAV. Har boliglån på 3,5 mill. Opplever ikke at jeg på noen måte har det trangt Anonymkode: c7268...ec5 Sløser vel penger på dyre klær og biler. Anonymkode: 0ba3e...99f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #19 Del Skrevet 31. desember 2023 Vi har desemberbarn. Sparte 2 uker ferie fra året før slik at far og jeg hadde tilsammen 14 uker ferie ene året, og 10 det andre. Tok ulønnet perm, fikk kontantstøtte. Så tok svigermor ham et par uker om sommeren. Utrolig glad for at ikke jeg trengte å sende en ettåring i barnehagen egentlig. Anonymkode: 348a0...3be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #20 Del Skrevet 31. desember 2023 Har tre barn. 100% dekning på perm. Barn nummer en startet da hun var 15 mnd. Hatet barnehagen i starten. Barn nummer to startet da han var 12 mnd. Elsket det. Siste startet ved 11 mnd og elsket også barnehagen fra første stund. Skulle gjerne hatt dem hjemme lenger, men økonomier strakk ikke til. At de to yngste likte starten så godt gjorde det lettere såklart. Anonymkode: 03790...fbe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå