Gå til innhold

DU som har Tesla - hva gjør du om du skal reise bort og bilen skal stå igjen? Lar du bilen stå med laderen i eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er så lei teslaeiere som ikke forstår noe som helst, men det er nok derfor tesla har solgt så mye....det finnes mange uvitende fjols der ute.

Anonymkode: 888ec...577

Det er vel ikke eieren som er et fjols her, men familiemedlemmet?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I desember var det dyr strøm her og vi kjørte masse og ladet derfor masse. IMG_9678.thumb.jpeg.f8723704c1ce31475d8db776e1c956e0.jpegFortsatt ikke mer enn 875 kr for å lade. Så jeg forstår ikke hvordan personen kan være så redd for dyr regning. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er så lei teslaeiere som ikke forstår noe som helst, men det er nok derfor tesla har solgt så mye....det finnes mange uvitende fjols der ute.

Jeg vet ikke alt med bensinbiler heller, selv om jeg har kjørt i 30 år. 

Anonymkode: 4e21d...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Trengs det for øvrig å sjekke Teslas status nå og da i appen, eller skal jeg bare la det være?

Om du er bortreist så sjekk maks en gang i døgnet (eller annenhver dag). Når du sjekker vil systemene i bilen vekkes opp og det bruker ekstra strøm.

Ang lavspenningsbatteri. Dette batteriet vil lades fra høyspenningsbatteriet når det er nødv (selv når bilen står i ro).  For å utlade dette batteriet så må altså høyspenningsbatteriet også være nær utladet. 

Jeg ville ha ha ladet opp til feks 90% før avreise og skrudd av sentry.  Jeg lot bilen (mod y) stå i 10 dager i oktober. Den trakk noe som tilsvarte ca 2 km rekkevidde i døgnet. Er kaldere nå, vet ikke helt om det har stor betydning i så måte.  Jeg sjekket bilen med app ca en gang i døgnet da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ladet til 80%, skrudde av sentry mode (har dørkamera og naboer med utsyn til carportene om det skulle skjedd noe) og dro på juleferie i 14 dager uten å plugge i lader. Sjekket heller ikke appen mer enn 3 ganger mens jeg var borte. Hadde 71% da jeg kom hjem og fikk både startet og kjørt uten problemer. Har model Y. 

Anonymkode: 8142a...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som ikke forstår hva?

De fleste er ikke eksperter på bil, uansett hva slags bil de har. Hva har det med Tesla-eiere å gjøre?

Endret av jabx
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sett min til 80% lading og lar den stå i. Ikke Tesla, men blir litt det samme.

Anonymkode: bace6...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det flere merker enn Tesla som bruker strøm mens bilen står parkert? Det er jo en ulempe hvis du f.eks skal stå tre uker på langtidsparkeringa på flyplassen.

Jeg har Skoda, og så vidt jeg vet bruker den ikke strøm når den står parkert.

Anonymkode: c8ce9...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 9.33):

Fordi tesla selger et produkt du ikke trenger å «kunne» for å bruke, derfor det er så populært, det er en sømløs overgang fra ice. Når det er sagt, ingen kan mindre om elbil enn leaf/e-golf/i-3 eiere, tesla eiere er i alle fall litt interessert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har Tesla og ville ikke tenkt over at jeg måtte ha i lader om jeg skulle reist bort 3 uker.. Ville bare latt den stå. Den går jo veldig sakte tom for batteri... 

Anonymkode: ecd75...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sist år stod tesla 3én 1 mnd uten tilkobling og tapte kun 2%. Lønner selg å lade til ca 60% og la den være i fred.

Anonymkode: 0bb8c...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Sist år stod tesla 3én 1 mnd uten tilkobling og tapte kun 2%. Lønner selg å lade til ca 60% og la den være i fred.

Anonymkode: 0bb8c...066

Var det på vinteren, med minusgrader? Sjekket du bilen av og til og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2024 den 18.39):

Er det flere merker enn Tesla som bruker strøm mens bilen står parkert? Det er jo en ulempe hvis du f.eks skal stå tre uker på langtidsparkeringa på flyplassen.

Jeg har Skoda, og så vidt jeg vet bruker den ikke strøm når den står parkert.

Anonymkode: c8ce9...bb1

Tesla bruker strøm hvis du skrur på ting som Sentry Mode, som krever strøm fordi kameraene er tilgjengelige hele tiden. Hvis du skrur av slikt så brukes det lite strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker
On 1/1/2024 at 10:51 AM, skrue said:

Om du er bortreist så sjekk maks en gang i døgnet (eller annenhver dag). Når du sjekker vil systemene i bilen vekkes opp og det bruker ekstra strøm.

Jeg ville ha ha ladet opp til feks 90% før avreise og skrudd av sentry.  Jeg lot bilen (mod y) stå i 10 dager i oktober. Den trakk noe som tilsvarte ca 2 km rekkevidde i døgnet. Er kaldere nå, vet ikke helt om det har stor betydning i så måte.  Jeg sjekket bilen med app ca en gang i døgnet da. 

Jeg lader opp bilen nå til 90% og så bare la den stå for så å sjekke annen til tredje dag. Jeg bruker ikke sentry. 

Det vil gå det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg lader opp bilen nå til 90% og så bare la den stå for så å sjekke annen til tredje dag. Jeg bruker ikke sentry. 

Det vil gå det? 

Jeg vil tro det, men jeg har ikke latt min stå så lenge selv. Du må gjerne lade til 95% eller mer også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ett spørsmål til, jeg har Easee-lader. Min manns far mente det var høl i hue å altså la bilen stå tilkoblet fordi det kunne jo oppstå brann når bilen står tilkoblet.

Hvor sikker ER egentlig Easee?

(Til en senere gang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tar med nøkkelkortet i lommeboken min, det er greit det sant? 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker

Lot Teslaen bare stå uten plugg i, og tok med nøkkelkortet.

Da jeg dro var Teslas strømnivå på 87. Da jeg kom hjem etter ca 3 uker var den på 85. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 16.58):

Hva sier man da til en i familien som mener det er TULL og at strømregningen vil bli HØY?

Hvor skulle det bli av den strømmen?
Hvis bilen bruker den opp vil den gjøre det også uten at lader er plugget inn og du må lade desto mer når du kommer tilbake. Hvis bilen ikke bruker av strømmen vil laderen heller ikke trekke strøm fra nettet. Strøm forsvinner ikke i løse luften.

Anonymkode: 0139a...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Lot Teslaen bare stå uten plugg i, og tok med nøkkelkortet.

Da jeg dro var Teslas strømnivå på 87. Da jeg kom hjem etter ca 3 uker var den på 85. 

Så bra. Tenkte for et par dager siden jeg skulle spørre hvordan det gikk. Ang Easee så er den ikke forbudt å bruke. Det det diskuteres om er om en sikring med jordfeilsvern i selve uteenheten er nok/god nok eller om det må settes opp en tilpasset sikring på kursen i sikringsskapet også. Om du ønsker kan en  elektriker gjøre det siste (koster noen tusenlapper, men ikke allverden).  Relativt lett forklaring på temaet https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/APGROA/har-du-easee-lader-se-etter-dette-i-sikringsskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...