AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #1 Del Skrevet 31. desember 2023 (Har du ikke Tesla og kommer kun til tråden for å snakke om bensinbil osv, så er ikke den for deg.) Jeg har en nyere Tesla Y. Skal til utlandet i jan/feb i ca 3 uker og bilen skal stå i en «uvarmet» garasje. Jeg bor på Østlandet nær kysten. På nett leser jeg diverse om nettopp å dra fra bilen for lengre perioder: Blir noe forvirret, hva skal jeg gjøre?! Ha 50% på bilen og la laderen stå i, slik at det lades kun om batteriet går under 50% eller ta sjansen og la bilen stå uten lader? Anonymkode: 4e21d...ddc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #2 Del Skrevet 31. desember 2023 Alt mellom 20-80% er vel grei "la stå"-tilstand. Om du har den på 80%, vil jeg tro at bilen ikke er tom etter bare tre uker. Anonymkode: 508d4...7c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #3 Del Skrevet 31. desember 2023 La den stå på 80% med sentry mode av. Gjort det selv med min model 3. 3 uker går helt fint. Anonymkode: c0f8b...c0e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #4 Del Skrevet 31. desember 2023 Trengs det for øvrig å sjekke Teslas status nå og da i appen, eller skal jeg bare la det være? Anonymkode: 4e21d...ddc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janina1 Skrevet 31. desember 2023 #5 Del Skrevet 31. desember 2023 Her står både Tesla’n og den andre el-bilen plugget inn ved ferier og andre anledninger der bilen ikke skal brukes på en stund. Sjekker appene innimellom. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #6 Del Skrevet 31. desember 2023 39 minutter siden, Janina1 said: Her står både Tesla’n og den andre el-bilen plugget inn ved ferier og andre anledninger der bilen ikke skal brukes på en stund. Sjekker appene innimellom. Dette, eller så lar jeg foreldrene mine låne bilen for de synes det er så gøy å kjøre gratis i bommen. Anonymkode: d75dc...4df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #7 Del Skrevet 31. desember 2023 Hadde selvfølgelig fulgt anbefalingene til produsenten, og de anbefaler at bilen skal være plugget i. Anonymkode: bbc7e...344 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #8 Del Skrevet 31. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hadde selvfølgelig fulgt anbefalingene til produsenten, og de anbefaler at bilen skal være plugget i. Anonymkode: bbc7e...344 Hva sier man da til en i familien som mener det er TULL og at strømregningen vil bli HØY? Anonymkode: 4e21d...ddc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #9 Del Skrevet 31. desember 2023 Den står plugget i med lading til 80% Anonymkode: 44fe6...c81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #10 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva sier man da til en i familien som mener det er TULL og at strømregningen vil bli HØY? Anonymkode: 4e21d...ddc Når batteriet er fulladet, går det jo ikke noe mer strøm til lading. Så hvorfor skulke strømregingen bli så HØY? Anonymkode: 70b14...355 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #11 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva sier man da til en i familien som mener det er TULL og at strømregningen vil bli HØY? Anonymkode: 4e21d...ddc Hent frem kalkulatoren og legg den diskusjonen dødt. Med det sagt, jeg har selv et dieseltroll i familien (diger pondus, hjerne som ble igjen på 90-tallet, han vet alltid best - full pakke). Tall, fakta og rasjonelle tilnærminger preller litt av på disse, så ymmv. Anonymkode: 508d4...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #12 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva sier man da til en i familien som mener det er TULL og at strømregningen vil bli HØY? Anonymkode: 4e21d...ddc Da spør du hva personen mener med at strømregning blir høy? Og så forklarer du at den ikke trekker strøm når den er fulladet. Lad opp til 80%, sett så ned til at den skal lades opp til 50%. Da vil den ikke trekke strøm før den er gått ned til under 50%. Anonymkode: bbc7e...344 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 31. desember 2023 #13 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): (Har du ikke Tesla og kommer kun til tråden for å snakke om bensinbil osv, så er ikke den for deg.) Jeg har en nyere Tesla Y. Skal til utlandet i jan/feb i ca 3 uker og bilen skal stå i en «uvarmet» garasje. Jeg bor på Østlandet nær kysten. På nett leser jeg diverse om nettopp å dra fra bilen for lengre perioder: Hva er det du lurer på? Tesla sier du bør la den være plugget i. Da gjør du det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #14 Del Skrevet 1. januar En annen ting når det gjelder Tesla, er det nødvendig med en batteribooster? https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/XbVv57/elbil-startbatteriet-er-spesielt-utsatt-i-kuldeperioden Anonymkode: 4e21d...ddc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #15 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): En annen ting når det gjelder Tesla, er det nødvendig med en batteribooster? https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/XbVv57/elbil-startbatteriet-er-spesielt-utsatt-i-kuldeperioden Anonymkode: 4e21d...ddc Elbiler er like mye utsatt for tomt 12V batteri ved småkjøring, som bensin/diesel biler er. Sett på/bygg inn en lader så er problemet løst. Og det gjelder ikke bare Tesla. Anonymkode: 70b14...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #16 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva sier man da til en i familien som mener det er TULL og at strømregningen vil bli HØY? Anonymkode: 4e21d...ddc Du sier: vi kjøper bensin bil igjen! Dermed basta. Anonymkode: 7057b...c99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 1. januar #17 Del Skrevet 1. januar Jeg har alltid laderen koblet til. «Lad når du kan og ikke når du må». Har aldri opplevd at den har trukket stort hvis den ikke har vært koblet til lader da. Var f.eks i Syden i 2 uker da den stod på Gardermoen, det gikk helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #18 Del Skrevet 1. januar 6 minutter siden, AnonymBruker said: Du sier: vi kjøper bensin bil igjen! Dermed basta. Anonymkode: 7057b...c99 HAR også en bensinbil. Anonymkode: 4e21d...ddc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #19 Del Skrevet 1. januar Jeg er så lei teslaeiere som ikke forstår noe som helst, men det er nok derfor tesla har solgt så mye....det finnes mange uvitende fjols der ute. Anonymkode: 888ec...577 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 1. januar #20 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva sier man da til en i familien som mener det er TULL og at strømregningen vil bli HØY? Anonymkode: 4e21d...ddc Få dere Tibber og sjekk i appen hvor mye som blir til bilen. Tilby deg å betale hvis han er redd for gøy strømregning. Herregud. Det koster lite å hjemmelade i utgangspunktet, og å ha den plugget til vil jo ikke være merkbart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå