Gå til innhold

Kan maan pruke prøverød og bli gravid igjennom det offentlige som enslig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, ivf koster 25000. I Danmark. Så er det 10700  for den dyreste donor spermen. Kirsten kan du jo regne selv.... Rundt 60000 vel

Anonymkode: f6a9b...6da

Og da har du regnet med opphold, reise og alt?

Anonymkode: 3b9c2...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Med tanke på alderen din hadde jeg aldri vurdert offentlig og ventetid. Går du privat kommer du sannsynlig inn på 1-2 syklus om du blir godkjent, 

Anonymkode: cef16...5d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og da har du regnet med opphold, reise og alt?

Nei, det er itillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er itillegg.

Jeg tror ikke jeg forstår hvor dine 60.000 og at det er så mye dyrere i Norge kommer fra. Hvis du ikke har regnet inn opphold, reise osv i Danmarksturen. Du må jo se på totalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg forstår hvor dine 60.000 og at det er så mye dyrere i Norge kommer fra. Hvis du ikke har regnet inn opphold, reise osv i Danmarksturen. Du må jo se på totalen. 

Det står på Sellmer klinikk at en IVF behandling koster 24000 danske kr, og hvis du skal ha den dyreste donor profilen så koster det 10700 danske... Så må du ta med kursen, da blir det over 60000. 

Gjerne kom med et forslag til et billigere sted? hilsen Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står på Sellmer klinikk at en IVF behandling koster 24000 danske kr, og hvis du skal ha den dyreste donor profilen så koster det 10700 danske... Så må du ta med kursen, da blir det over 60000. 

På klinikk i Oslo får du hvertfall ivf til 45.000 + sperm 5000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det anonym litt over her lurer på er påstanden din om at det var MYE dyrere i Norge enn i Danmark.  Av det jeg klarer å se basert på tallene over er det jo stikk motsatt: billigere for deg i Norge??

Anonymkode: 2fc06...03c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det anonym litt over her lurer på er påstanden din om at det var MYE dyrere i Norge enn i Danmark.  Av det jeg klarer å se basert på tallene over er det jo stikk motsatt: billigere for deg i Norge??

Anonymkode: 2fc06...03c

Ja, jeg klarer ikke se det er så mye dyrere i Norge. Det er jo billigere? Uansett kurs. Virker som om TS ikke har gjort research. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis så mye billigere i Danmark enn i Norge. Viktig å huske på kronekursen også, og at 40.000 Norske kroner tilsvarer 26.255 danske kroner. 

Men mange har jo reise og opphold i Norge også, som lett kan koste opp mot samme kostnad som her til lands. Har man ikke reise og opphold i Norge, vil det nok gjerne være billigere her enn å fly til Danmark.

Man kan jo søke refusjon av kostnader til medisinene av helfo - når man passerer egenandelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 12.29):

TS her, jeg regnet nesten med at jeg måtte gå privat. Og spart 40000 hittil.. men desverre så er kursen i Danmark så høy. Så vet ikke om det kansje like gjerne lønner seg i Norge? Selv om prisen i Norge er MYE høyere? 

Uansett.... Så det er et håp for meg i det offentlige da? Som enslig litt høy BMI og 40 denne mnd? Var jo 39 da jeg startet hos gynekologen som er offentlig, den jeg var henvist til via fastlegen, fikk medisiner av gynekolog for eggløsning, men bare hatt en time der.. så skal jeg på neste time når jeg har eggløsning for og telle eggposer..  men aner bare ikke hva som skjer videre?

All den tid det ikkje står i lovteksten at det offentlege har ei aldersgrense, ville eg ha kontakta klinikkane direkte og spurt. St. Olavs skriv f. eks at "dei færraste kan behandlast med egguttak etter 40-42 års alder", så det verker som at du i alle fall kan bli vurdert ut fra eggreserve etc :)

Eg veit om folk som har blitt behandla i Latvia og Russland, men om det var pris som var grunnen aner eg ikkje. 

Kan for øvreg anbefale podcasten "Livs siste sjanse", for ei historie om at det framleis er håp!

https://radio.nrk.no/podkast/mellom_oss/sesong/livs-siste-sjanse

Lukke til!

Endret av Mandagsunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Mandagsunge said:

All den tid det ikkje står i lovteksten at det offentlege har ei aldersgrense, ville eg ha kontakta klinikkane direkte og spurt. St. Olavs skriv f. eks at "dei færraste kan behandlast med egguttak etter 40-42 års alder", så det verker som at du i alle fall kan bli vurdert ut fra eggreserve etc :)

Eg veit om folk som har blitt behandla i Latvia og Russland, men om det var pris som var grunnen aner eg ikkje. 

Kan for øvreg anbefale podcasten "Livs siste sjanse", for ei historie om at det framleis er håp!

https://radio.nrk.no/podkast/mellom_oss/sesong/livs-siste-sjanse

Lukke til!

Helsedepartementet har gitt veiledende aldersgrenser for assistert befruktning. Dette følges stort sett av offentlige klinikker (opp mot 38 år). Men private kan vurdere opp til 40 og mer. Likevel handler det om suksessrate og de vil nok ikke ødelegge statistikken sin når de vet sjansene for graviditet reduseres etter 40 også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helsedepartementet har gitt veiledende aldersgrenser for assistert befruktning. Dette følges stort sett av offentlige klinikker (opp mot 38 år). Men private kan vurdere opp til 40 og mer. Likevel handler det om suksessrate og de vil nok ikke ødelegge statistikken sin når de vet sjansene for graviditet reduseres etter 40 også. 

Nei den veiledene maks aldersgrensen er 45 eller 46 år. Endret i 2021. Dette SKAL gjelde både offentlige og private klinikker.  

Anonymkode: 8d698...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei den veiledene maks aldersgrensen er 45 eller 46 år. Endret i 2021. Dette SKAL gjelde både offentlige og private klinikker.  

Anonymkode: 8d698...9bd

Absolutt øvre grense i bioteknologiloven er 46 år. Dette er øvre grense for innsett av egg. Veiledende grense er lavere for når man starter prosessen. Det er nok mange som får avslag når de er eldre enn 40, selv om det selvfølgelig er unntak og vurderinger. Du kan sjekke Google på de ulike fertilitetsklinikkene og se; deriblant St Olavs opererer med at de færreste kan få etter 40-42, I Bergen bør ikke kvinnen være fylt 39 år ved søknadstidspunkt, Livio anbefaler innen 40-42, Aleris anbefaler maks 43, Spiren har 44. Det sier seg selv du får nok avslag fra de fleste om du er nærmere 44, selv om loven er 46 år. Alt dette avhenger av resultatene og blodprøvene man har egentlig, så det skader ikke å prøve. Uansett hva, så har man ikke rett på assistert befruktning og man kan få avslag om man er yngre også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 20.42):

Jeg er 38 år og fikk i fjor høst innvilget IVF ved Oslo Universitetssykehus 

Anonymkode: f91ad...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...