Gå til innhold

Hvorfor spiser kristne svin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi det er godt vel feks i dag skal jeg ha yndlingsretten til min kjære avdøde far idag blir det pølse og mils  potetmos med sennep ketchup og sprøstekt løk 🥰

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes mange typer kristne men det finnes svært få kristne som lever etter det gamle testamentet.. 

Anonymkode: 2ab7f...f81

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen fulgte også de kristne det som var sagt i bibelen. Men de var redd for at nye mennesker som ble tatt inn i troen ikke ønsket å ville bli konvertert om de måtte følge så mange nye kostholdsvaner; derfor fikk nye kristne lov til å fortsette med de matvanene de allerede hadde, deriblant det å spise svin. 

Anonymkode: 8d21e...8e7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 8.04):

"For eksempel kjenner jeg til mange muslimer som ikke spiser svin, men som for eksempel drikker alkohol og/eller slår kone og barn" Om ikke dette er rasistisk og diskriminerende så vet ikke jeg altså. Fo noe ekle folk der finnes her.

Poenget er jo at noe ting velges og vrakes. Men akkurat det å ikke spise svin har blitt opprettholdet av både jøder og muslimer,så ingen poeng med å fremstille muslimer som idioter.

Anonymkode: 3dc8f...928

Det er jo fakta at flere muslimske slår og behandler ektefellene på en dårlig måte. Kvinnediskriminering, kvinnenedtrykking, æresdrap, osv er HELT NORMALT i flere muslimske land, så kan du sutre så mye du vil, men sånn er det.

Det betyr ikke at folk fra muslimske land ikke kan slå, men at det er mer vanlig blant muslimer? Helt klart.

Ville en kvinne i et vestlig land blitt fengslet når hun anmelder voldtekt? Nei, men i hvilke land skjer der? I muslimske land. Kan komme med flere eksempler her.

Anonymkode: b1612...cb5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Vel, så.en episode av dr House, der var det parasitter i svinekjøtt 

Ja, er det ikke noe som heter trikiner som kan være farlig? Derfor var dette en fornuftig regel i bibelske tider, men irrelevant i feks Norge i dag. Dermed syns liberale troende at dette er lov å ikke forholde seg til, mens regelen ikke drep fremdeles er gyldig. 😊

Anonymkode: 79907...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svin og hunder blir ansett som urenslige av muslimer fordi de spiser sin egen avføring...så deet å spise kjøttet fr noen som spiser sin egen avføring ansees for å være urent...hvorfor jesuittene gjør det , vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes mange typer kristne men det finnes svært få kristne som lever etter det gamle testamentet.. 

Anonymkode: 2ab7f...fvin81

Onkelen til min kjære avdøde far han var født i 1906 han gikk etter det gamle testamente  og spiste ikke svinekjøtt min far var født i 1945 og pappa var veldig glad i Wienerpølse og Ribbe kotelett og :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke muslim, men liker ikke tanken på svinekjøtt så godt lenger. Lukten av svinekjøtt er ekkel.

Anonymkode: 148ed...154

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke muslim, men liker ikke tanken på svinekjøtt så godt lenger. Lukten av svinekjøtt er ekkel.

Anonymkode: 148ed...154

Det er mulig det er «råne» lukta du reagerer på (ikke alle som kan lukte den) - lukten fra hanngris.

https://www.forskning.no/dna-husdyr-mat/gener-forklarer-vond-lukt/708608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi gilde sine pølser er gode.

Anonymkode: 9dd4d...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser 3 alternative tolkninger å svare på her.

Svar 1

Det bunner nok i at de kristne og troen tilpasser seg. Se tilbake på gamle testamentet. Tenk om man skulle oppført seg deretter. Likeså rart er det at mange følger nye testamentet urokkelig i dag, men viser til at tidene har forandret seg fra det gamle. 

Svar 2

At svin kunne ha en formening om religion ante jeg ikke, men jeg vil tro det er fordi de også trenger mat for å overleve.

Svar 3

Mannfolk trenger også mat. Kanskje det hadde vært greit om disse svina hadde sluttet å spise.

Anonymkode: 64916...c31

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 20.47):

Når ikke jøder gjør det. Kristendommen er vel grunnlagt på jødedommen?

De stammer fra araberne hele gjengen. 

Anonymkode: b78ca...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen er også en religion som har tilpasset seg forskjellige samfunn veldig, med det mener jeg at de fleste ikke har så strenge regler som andre religioner har. Og de tilpasser dem mer til seg selv.

Andre religioner har mye strengere regler som aldri skal endres eller tilpasses,  som mange muslimer og minst ortodokse jøder! Er ateist, kan ikke utrolig mye om dette. 

Anonymkode: 40af2...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I begynnelsen fulgte også de kristne det som var sagt i bibelen. Men de var redd for at nye mennesker som ble tatt inn i troen ikke ønsket å ville bli konvertert om de måtte følge så mange nye kostholdsvaner; derfor fikk nye kristne lov til å fortsette med de matvanene de allerede hadde, deriblant det å spise svin. 

Hvor har du lest dette?

Anonymkode: cdbc8...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvor har du lest dette?

Anonymkode: cdbc8...90b

Tok et enkelt google søk. Det var nevnt noe om Apostelen Paulus, romerne og greekerne.

https://www.christiantoday.com/article/why.do.christians.eat.pork.and.jews.dont/105476.htm

Du kan sikker lese de versene som det refereres til og sjekke om det stemmer, det orker ikke jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/30/2023 at 8:53 PM, AnonymBruker said:

Takk for urelevant svar :)

TS 

Anonymkode: 44e6f...184

Irrelevant mener du? 

Anonymkode: b008b...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristendommen er ikke like konservativ og reservert som andre.

Anonymkode: 40af2...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kristendommen er det ingen generell religiøs forskrift som forbyr å spise svin. I Det gamle testamentet i Bibelen, spesielt i jødisk lov (Levittikus 11:7 "Tredje Mosebok" og Deuteronomium 14:8 "Femte Mosebok"), blir svin omtalt som urent og det blir gitt instruksjoner om å unngå å spise det. 

Mye av dette ble opphevet i Nye Testamentet. Blant annet Romerne 14:14 (Det nye testamentet) sier:

"Jeg vet og er overbevist i Herren Jesus at intet er urent i seg selv. Men for den som mener at noe er urent, for ham er det urent."

Endret av frivis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moselovene gjaldt bare for jødene før Jesus døde for våre synder. Siden Jesus døde for våre synder slipper vi å følge spisereglene og andre deler av moseloven.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 6.1.2024 den 17.28):

Moselovene gjaldt bare for jødene før Jesus døde for våre synder. Siden Jesus døde for våre synder slipper vi å følge spisereglene og andre deler av moseloven.

Det var seremoniloven (offersystemet) som ble avskaffet da Jesus døde på korset. Loven om rene og urene dyr har ingenting med det å gjøre, og den forskriften ble innført før det fantes en eneste jøde fordi vi leser om dette allerede på Noahs tid. Så dersom man vil følge Bibelen, så skal man ikke spise urene dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...