Gå til innhold

Hvor stor arbeidsledighet får vi?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ola Dunk

Arbeidsledigheten øker dag og dag, men ingen ser ut til å være villige til å gjøre noe med det. Næringslivet ser helst at det fortsetter, slik at de kan velge og vrake blant lavtlønnede akademikere.

Nylig ble det vedtatt å øke bemanningen hos arbeidsmarkedsetaten med 200 personer. Har arbeidskontorene noengang greid å få noen i jobb? Jeg trodde de bare drev med utbetalinger og AMO-kurs?

Bondevikregjeringen graver sin egen grav og vår kjære statsminister er tydeligvis opptatt med helt andre ting i disse dager. Bør vi få et maktskifte og hvem bør i såfall overta? Hvilke parti(er) har i disse dager folkets tillitt? Er KrF eller Høyre et "folkeparti"?

Norsk økonomi er veldig avhengig av hvordan det går "over there" . Hvis man fanger/dreper Saddam og Bin Laden, så tror jeg investeringslysten vil komme tilbake og arbeidsledigheten vil synke. Til da - det går bare en vei og det er nedover...

Jeg har tidligere spådd at vi får 300 000 arbeidsledige før det snur!

Noen som tør å vedde imot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i hvert fall godt at vi har folk i dette landet som gidder å ta drittjobbene. Arbeidsledigheten stiger mens møkka vokser oss oppover ørene. For det er ikke mange nordmenn som gidder å være renholdere. Eller jobbe nattskift på bensinstasjoner - og å levere avisen min på døren om natten så jeg blir oppdatert på verden hver dag.

Gudskjelov at vi har folk som ikke er redd for å ta i et tak i dette landet - for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Arbeidskontorene får folk tilbake i jobb - hvis det finnes jobber som er ledige

2. Omskolering er en ok oppfinnelse slik at man kan komme tilbake i en jobb, og kan slutte ventetilværelsen.

3. Jobber forsvinner fordi men setter profitt forran det meste, og topper avkastninger på kort sikt istedenfor å planlegge langsiktig.

4. Investeingslysten pleier å øke i urotider, for da er muligheten til rask avkastning størst.

5. Bin Laden har minimalt med saken å gjøre. Børsnedgangene var allerede begynt - bl.a. fordi en del selskaper var kunstig høyt priset, og avsløringene i etterkant viser at her er det mye urent trav.

6. Makthaverne har gitt fra seg styringsmakten og gitt den til teknokrater uten livserfaring. Uten styring får vi akkurat det vi ser nå, men få politiske parti er interessert i å ta tilbake denne makten, for det medfører også et ansvar. Det er enklere å hyle privatisering enn å også der tenke langsiktig og solidarisk - ikke bare grisk.

7. FRP slapp ut av ansvarsfella de nesten hadde snakket seg inn i ved å sette så umulige krav at de visste det måtte bli brudd i nasjonalbudsjettforhandlingene.

DET HADDE JEG VEDDET VILLE SKJE FØR DET SKJEDDE - OG GJETT HVEM SOM VANT?

Arbeidsledighet vedder jeg ikke om, for det er en tragedie for dem det rammer, ingen underholdningsjippo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er helnorsk nordmann, og jeg har giddet å jobbe som renholder sammen med disse utlendingene som folk tror er de eneste som gidder å ta disse møkkajobbene. Da skal jeg fortelle deg at disse lathansene (de fleste av dem) skal helst ikke ta i et moppestativ, ikke noen støvklut heller. Men søplesekken, den kan de ta og fly gjennom med! Den letteste jobben som er gjort på et par timer, mens en annen stakkar blir stående med støvkluten og moppen i åtte timer (den tyngste jobben). Ikke får de med seg halvparten av søpla heller, så man blir gående å plukke opp etter dem. Og så skal de helst gå hjem en time før tida, og begynne matpausa en halvtime før, og avslutte en halvtime etter fastsatt pause. Røyke og drikke kaffe må de i hvert fall to ganger i timen.

På denne arb.plassen ble flere og flere norske sparket, og flere utlendinger tatt inn, og det skal jeg fortelle dere: mindre og mindre ble vasket og ryddet. Sann mine ord: landet blir mer og mer grisete jo flere sånne vi tar inn i landet. Svinesti!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare spør: Hvor lenge hadde de som fortsatt hadde hatt jobb, etter at denne store arbeidsledigheten slår til, greid å være på jobbene sine om det ikke hadde vært for oss som tar "drittjobbene"? Jobber selv som renholder i et firma og vi er faktisk i overtall nordmenn....jøss. Og jeg må bare føye til at det slettes ikke er noen drittjobb. Vi er ganske priviligerte som får jobbe på dagtid, møter masse folk og ser alle andre arbeidsplasser "bak kulissene" - og jeg har til nå ikke villet bytta jobb med noen jeg har jobba for.....liker ikke å stresse jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan liksom ikke se at det er noen jobb som er "drittjobb" i en nedsettende betydning.

Renhold, renovasjon etc. er jo det motsatte av "drittjobber", for hvis ingen ville ta disse jobbene, da hadde samfunnet kolapset ganske raskt.

Vi kan kvitte oss med en 3 - 4 direktører uten at det merkes i en bedrift, men ta vekk 3-4 renholdere, og det merkes fort og ille.

Hvis jeg skulle betegne noe som en "drittjobb2, så er det en jobb der en bruker andres penger eller andre ressurser og IKKE skaper noe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg beklager hvis har støtt noe her - det var ikke meningen - drittjobber skulle stått i anførselstegn - "drittjobber" - sånn.

Jeg vet at det er mange nordmenn som tar slike jobber, for all del, det er ikke det jeg mener. Jeg setter ting på spissen andre veien i forhold til startinnlegget. Og i Oslo, hvor det liksom skal være så mange arbeidsledige, vet jeg selv om felre som synes det er en helt utmerket ordning. Jeg vet flere som ikke kunne tenke seg å vurdere en slik jobb en gang. Og vi ser flere arbeidsgivere med ikke-attraktive jobber som ikke får ansatte. Så det er det jeg egentlig sikter til, og her hvor jeg bor, er det en jobb hvis du gidder. Ja, i Oslo - nei, ikke drømmejobben, men en jobb. Renhold, avisbud, kiosk, Rema, Rimi, Kiwi... de søker nå i hvert fall etter folk hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...