Gå til innhold

Enklere å bli gravid etter mislykket IVF-forsøk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det slik at det er høyere sannsynlighet for å bli gravid etter et mislykket ivf-forsøk fordi man fortsatt er påvirket av stimuleringen man har fått i forbindelse med forsøket? Hvis man blir gravid da, vil det si at det ikke har skjedd helt naturlig, og at man trolig vil ha utfordringer med å unnfange et søsken også? 

Anonymkode: 216c7...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva betyr et mislykket IVF forsøk? Hva legger du i det? Hormonene vil jo gå ut av kroppen etter en kort periode, og eggene blir hentet ut. Med mindre, de avbryter før egguttak og du har sex rett etter eggløsningen. Derfor jeg lurer på hva et mislykket IVF forsøk er for deg. 

Anonymkode: 29014...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første forsøk ga ikke resultat? Et egg satt inn, men ble ikke gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Første forsøk ga ikke resultat? Et egg satt inn, men ble ikke gravid. 

Du må jo vente en hel runde til neste syklus, du kan jo ikke bli gravid her og nå når du ikke ble gravid ved innsett. Og hormonene er nok ute av kroppen til neste runde. Så hvis du skulle prøve neste runde, med vanlig sex, og blir gravid, så er det jo naturlig? Jeg er usikker på hvordan det relaterer seg til å få søsken, før man har i det hele tatt blitt gravid med første - det er to helt separate hendelser. Du kan for eksempel bruke 10 perioder på å bli gravid med nr 1 med IVF, og bli gravid på første forsøk med nr 2 naturlig. 

Anonymkode: 29014...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det slik at det er høyere sannsynlighet for å bli gravid etter et mislykket ivf-forsøk fordi man fortsatt er påvirket av stimuleringen man har fått i forbindelse med forsøket? Hvis man blir gravid da, vil det si at det ikke har skjedd helt naturlig, og at man trolig vil ha utfordringer med å unnfange et søsken også? 

Både og.. De sier at sjansen øker for hver innsett, men det påvirkes jo også av ytre faktorer og biologiske faktorer som f.eks alder.. Man har ca 20% sannsynlighet for å oppnå graviditet hver mnd naturlig og ca 30-40% ved ivf.. Kroppen påvirkes kun en kort tid av hormonene og etter et mislykket forsøk vil stimuleringshormonene være ute av kroppen før neste innsett. 

Med innsett i styrt syklus får man tilsatt nye hormoner, ved naturlig syklus får man ikke tilført mer hormoner. 

Så lenge man blir gravid med ivf så er det ikke "naturlig" nei - selv i naturlig syklus fordi egget blir satt inn ferdig befruktet og gjerne med bruk av støttemedikamenter. 

Om det blir like enkelt/vanskelig å bli gravid med et søsken er vanskelig å si. Noen blir raskt gravid første runde med ivf og bruker lang tid på nr 2, andre bruker lang til med nr1 og kort tid med nr2. Og noen bruker lang tid med begge. 

Etter første forsøk blir ca 1/3 gravide. I teori øker sjansen etter flere forsøk, men det kommer biologiske faktorer inn som gjerne motveier de fordelene man har ved den lille økte sjansen man har. Etter 3 forsøk regnes det at 2/3 har oppnådd graviditet. 

Men det som er viktig når man ser på ivf graviditets rate/suksess så teller det graviditeter - ikke fødte barn. 

I teorien har jeg 5 "vellykkede" ivf innsett bak meg da jeg har oppnådd graviditet 5 ganger, men ingen baby - så i praksis har jeg ikke lykkes enda.. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...