Gå til innhold

Edru i hele 2024. Klarer jeg det??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skulle ønske jeg også klarte et helt år. Men jeg er ikke helt mentalt innstilt på det, da jeg bruker alkohol som en belønning etter hvite perioder. Jeg ser frem til juleølen etter mange måneder på høsten uten alkohol.

I stedet for å fokusere på et helt år sammenhengende, så er jeg opptatt av å stadig kutte ned. Litt om litt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Podekvist

Jeg sluttet gradvis å drikke alkohol, rett og slett fordi jeg ikke orket at kroppen ble sliten av det.  Etter en 30-års dag der jeg våknet med vondt i magen og vondt i skallen syns jeg det opplevdes helt meningsløst. Jeg tenkte ikke bevisst at jeg skulle slutte å drikke alkohol for alltid, men akkurat da var jeg lei. Det endte med at jeg ikke drakk mer alkohol og nå har det gått ti år faktisk. Har ikke savnet det ett sekund. Tenker aldri på det lenger.  Og jeg har aldri brydd meg om mas fra andre om drikking osv, så det har heller ikke vært problematisk (andre får gjøre det de er komfortable med). Selv om du tenker at du har lyst å slutte ett helt år så kan du jo bare begynne med å tenke at du tar en liten pause. Så ser du hvordan det går? Det er ganske fint når man finner ut at det er noe man ikke trenger for å ha det bra. Og jeg har kost meg mye mer på fester etter at jeg kuttet det ut (jeg ruser meg ikke på noe annet heller, bare så det er nevnt). Nå ble det mye meg her. Poenget er at man kan ta det pent, ikke stresse med det i hodet. Jeg tror 100% at du kan ha en lang periode uten alkohol hvis du ønsker det.  Hvis det er noe du virkelig vil, så ønsker jeg deg lykke til og heier på deg! Jeg var forresten også i 20-årene da jeg sluttet. Det hadde ingen innvirkning på mitt sosiale liv i negativ forstand. Hvis du har fine folk rundt deg, så aksepterer de deg for valgene du tar. Kanskje noen har tenkt på det samme og blir inspirert av deg også? Man vet aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er så nervøs🙈🙈🙈

- TS

Anonymkode: d2a07...ab7

Hva er du mest redd for?

Jeg tenker at det kan være litt lurt å være åpen om det. Da får du forhåpentligvis en heiagjeng og flere som passer på at du ikke drikker.

Hvis du er i et miljø hvor alle drikker mye, kan det bli litt mas. Jeg lurer på om noen gjør det, fordi de føler det at en ikke drikker som en kritikk av dem. Jeg ville øvd inn et kort svar om hvorfor. Velg et par poeng. Og vektlegg at du ikke bryr deg om hva de gjør. Hvis du klarer å ha litt selvironi, kan du vise til noen av tilfellene hvor det ble dumt. «Jeg burde jo ikke drikke. Husker dere ikke den gangen…»

Masse lykke til! Heier på deg.

Hilsen en som har vært på sin andel fester, men nå er nærmest avholds, og trives godt med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å ikke drikke i hele januar. Tenker det er et bra mål.

Men har jobbfest neste helg så blir nok endel enheter der. Blir en liten uke da. Litt kortere enn vanlig siden det er nyttårsaften i dag. Tenker det er et bra mål.

Anonymkode: b417c...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hvit måned i januar i fjor, men i praksis ble det frem til påske siden jeg likte så godt å unngå alkohol. Føler meg generelt mer opplagt og fornøyd, og aldri fyllesyk. 

Jeg har tenkt på en del på å kutte alkoholen helt, men tror det vil skape negative reaksjoner hos venner og kjæreste, dessverre. 

Jeg er som deg, ingen avhengighet eller noe, men drikker litt for mye når jeg først drikker. 

Anonymkode: 6fd92...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å rapportere her på KG om hvordan det går? Mange som vil heie på deg her!

Anonymkode: d1fa0...10d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her med familien og spiser middag og drikker et glass vin. Klarer såvidt å drikke i kveld fordi jeg vet det sikkert er siste gangen på veldig lenge. Trodde jeg skulle klare å nyte det, men det gjør jeg virkelig ikke…. 

- TS

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i 40 årene. Jeg hiver meg på. Skal også ha et alkoholfritt år!! Jeg har eksperimentert med alkoholfrie helger i over et år nå. Får bedre kontakt med familien. Generelt mer tilfreds, spesielt om morgenen. Jeg skal være alkoholfri, for da kan jeg i tillegg trene mer, og kroppen vil restituere bedre etter trening. Sitter og hører på raketter, og gleder meg!! Eneste minuset er at jeg ikke får trollet så mye på KG som jeg pleide!

Anonymkode: cf338...fc0

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva med å rapportere her på KG om hvordan det går? Mange som vil heie på deg her!

Vi får se. Kanskje jeg gjør det, men tør ikke å skrive før mye personlig. Vil ikke bli gjenkjent heller ❤️

- ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Sitter her med familien og spiser middag og drikker et glass vin. Klarer såvidt å drikke i kveld fordi jeg vet det sikkert er siste gangen på veldig lenge. Trodde jeg skulle klare å nyte det, men det gjør jeg virkelig ikke…. 

- TS

Men hvorfor må det være så enten/eller? Hvorfor må det enten være grøftefyll hver helg eller totalt avholds? Kan du ikke bare kutte ned på hvor ofte du drikker? (Jeg vet du drikker mye når du først drikker, men at du drikker ikke så ofte som før).

Anonymkode: 4d04b...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

- TS

Skjønner det er skummelt, men det kommer til å gå bra! Her drakk vi kjempegod eplemost til middagen ikveld. Passet veldig godt til kalkun, og savnet ikke vin. 

Nå er forresten 2024 her og du er igang. Heia deg!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvorfor må det være så enten/eller? Hvorfor må det enten være grøftefyll hver helg eller totalt avholds? Kan du ikke bare kutte ned på hvor ofte du drikker? (Jeg vet du drikker mye når du først drikker, men at du drikker ikke så ofte som før).

Jeg støtter TS i å kutte ut helt. Tror det er lurt, når TS har problemer med å begrense seg. I hvert fall for en periode, for å erfare at det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke grøftefyll hver helg, det er i snitt kanskje bare engang i mnd. Hvorfor? Fordi jeg blir så deppa i dagene etterpå og det er ikke verdt det. Har også de siste mnd prøvd å slutte, men så går det ikke allikevel. 
Jeg sliter med å moderere meg så for meg er det best å bare kutte det ut helt en LANG stund. 

Jeg synes ikke alkoholen er verdt det lenger å ødelegge livet mitt. Det skjer så mange negative konsekvenser og det topper seg stadig for hva som skjer og jeg blir oppriktig bekymret for meg selv. Har havnet i mange farlige situasjoner fordi jeg har vært så full. Jeg har sagt til meg selv mange ganger "I dag skal jeg ikke bli så full", men så blir jeg jo det allikevel. 

Tenker å holde meg helt avholds til den dagen jeg lærer å drikke moderert, men om det skjer vet jeg aldri,

- TS

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2023 den 16.45):

Ja, jeg vet det er et veldig stort mål. Men jeg må jo bare ta en dag av gangen og tenke at "det går bra, det er snakk om 1 år av livet ditt". 
Dessverre så skulle jeg ønske at jeg klarte å drikke med måte, men det klarer jeg ikke. Og jeg orker ikke mer av de konsekvensene. Får å ikke snakke om hvor angst jeg har og deprimert jeg er i flere dager etter jeg har drukket… 

Da er det beste å bare la være helt. 

- ts

Hvorfor skal du da bare ha mål om 1 år? Hvis det medfører så mye negativitet for deg som du sier, er det jo bedre å bare slutte. Å være avholds ett år bare for å bevise for deg selv at du klarte å være det i ett år har ingen langtidseffekt på helsa. Da er det bedre å se på det som en livsstilsendring og du må finne en strategi for å fylle det du nå bruker alkoholen til å fylle, om det er et tomrom, dårlig selvtillit, virkelighetsflukt eller noe annet på en mer konstruktiv måte. Hvis du bare skal holde deg uten å ha noen ny strategi vil du fort sprekke. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke grøftefyll hver helg, det er i snitt kanskje bare engang i mnd. Hvorfor? Fordi jeg blir så deppa i dagene etterpå og det er ikke verdt det. Har også de siste mnd prøvd å slutte, men så går det ikke allikevel. 
Jeg sliter med å moderere meg så for meg er det best å bare kutte det ut helt en LANG stund. 

Jeg synes ikke alkoholen er verdt det lenger å ødelegge livet mitt. Det skjer så mange negative konsekvenser og det topper seg stadig for hva som skjer og jeg blir oppriktig bekymret for meg selv. Har havnet i mange farlige situasjoner fordi jeg har vært så full. Jeg har sagt til meg selv mange ganger "I dag skal jeg ikke bli så full", men så blir jeg jo det allikevel. 

Tenker å holde meg helt avholds til den dagen jeg lærer å drikke moderert, men om det skjer vet jeg aldri,

- TS

Det er ikke bare på grunn av en selv at det blir slik. Her i Norge har vi en utrolig alkoholisert kultur. Iallefall i min generasjon, og blant mine venner, er det vanlig at man bøtter innpå når man drikker. Dette gjør man gjerne hver eneste helg. Mange jeg kjenner ligger fortsatt i sengen hele søndagen, for å reparere. Det er en drittkultur i dette landet, når det kommer til alkohol Gratulerer til deg TS, for at du tar et oppgjør med dette. Jeg håper du får det fint. Da jeg var på din alder, tok jeg ofte med bilen på fest, for å ha en unnskyldning for å ikke drikke. Dette ble verdsatt, siden da kunne jeg kjøre mine venner hjem, når festen var over. Du kan ha vannflasker og brus og slikt i bilen, så kanskje du hjelper dine venner til å drikke mindre også.

Masse lykke til!!

Anonymkode: cf338...fc0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt å ha hvit januar og februar. Jeg drakk sist 25. desember, tyvstartet litt siden jeg ikke orket å våkne med fylleånde i dag.
Hovedgrunnen min til å ta en pause i to mnd er at jeg vil se hvordan det kan påvirke søvnen min. Jeg har slitt med søvn siden barndommen og har vært igjennom ulike utredninger, og prøvd «alt» av medisiner. Jeg drikker aldri i ukedagene (vil ikke lukte fyll på jobb), men drikker ofte en flaske vin fredag ELLER lørdag. Da sovner jeg ofte lettere, men søvnen blir aldri noe bra. Så nå tenker jeg å prøve meg helt uten alkohol i januar og februar for å se om det kan hjelpe på søvnkvaliteten. 

Anonymkode: 6e79b...905

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Så ufattelig skuffet og sint over meg selv… Klarte ikke å være edru lenger enn 2 uker, så dro jeg ut på byen… 

Føler meg helt elendig enda… Men jeg føler meg så ensom. Har ingen venner, og føler det er så stor skam å slite med alkohol at jeg snakker ikke om det med familien min.

Mulig hvis jeg hadde støtte av de rundt meg hadde det vært enklere. 
Snart må jeg få gjort noe. Kan ikke fortsette på denne måten. 😔😔😔😔

- TS

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra. Det går over🌹 Har du lastet ned appen I am sober? Den hjelper mye synes jeg, så kan du tracke antall dager og hva du sparer (penger, kalorier). 

Anonymkode: 6056d...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så ufattelig skuffet og sint over meg selv… Klarte ikke å være edru lenger enn 2 uker, så dro jeg ut på byen… 

Føler meg helt elendig enda… Men jeg føler meg så ensom. Har ingen venner, og føler det er så stor skam å slite med alkohol at jeg snakker ikke om det med familien min.

Mulig hvis jeg hadde støtte av de rundt meg hadde det vært enklere. 
Snart må jeg få gjort noe. Kan ikke fortsette på denne måten. 😔😔😔😔

- TS

Det viktiste du gjør nå er å la være å se på dette som at du har failet. Fortsett å velge bort alkohol, men kanskje ikke ta deg vann over hodet? Lag en liste over hvorfor du ønsker mindre alkohol i livet, og ta frem denne listen når du blir invitert på noe. Det er skummelt med alt/ingenting-tenking, da det ofte setter en opp for å mislykkes. Vær grei med deg selv, og fortsett i det gode sporet, selv om du hadde en setback :)

Anonymkode: 5e2d7...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...