AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #41 Skrevet 29. desember 2023 Blåjojo skrev (4 timer siden): Har selv jobbet i helsevesenet i noen år, og vet at det er ønskelig fra helsepersonell at alt skal være så verdig som mulig. Men er absolutt for eutanasi, og synes det burde vært lagt til rette for dette i Norge. Tror uansett det er få eldre som vil benytte seg av dette, men en del med alvorlige helseproblemer og dødelige sykdommer. Det skjer i Norge og, men det er en veldig omstendig og tildels langdryg prosess. Anonymkode: a91a8...da9
Blåjojo Skrevet 30. desember 2023 #42 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det skjer i Norge og, men det er en veldig omstendig og tildels langdryg prosess. Anonymkode: a91a8...da9 Skjer? Eutanasi er ulovlig i Norge, så hva mener du med at det skjer?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #43 Skrevet 30. desember 2023 Blåjojo skrev (46 minutter siden): Skjer? Eutanasi er ulovlig i Norge, så hva mener du med at det skjer? Det har vært gjennomført x 2 ved sykehuset jeg jobber. En kan finne artikler som omtaler at dette er en mulighet, men som sagt - en veldig omstendig og komplisert prosess (skal gjennom mange råd og instanser) Anonymkode: a91a8...da9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #44 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 29.12.2023 den 16.02): Jeg er ikke der ennå, men den dagen kommer før eller siden. Med tanke på hvordan fremtiden ser ut i Norge så hadde jeg for min del ønsket en utvei før det kommer til et punkt hvor jeg blir hjelpetrengende. Med utvei mener jeg en mulighet til å kunne sovne inn uten noen problemer. I Norge finnes ikke et slikt tilbud for de som ønsker en mulighet til bestemme over eget liv. Jeg mener vi som samfunn må tørre å ta diskusjonen og aller helst tilby dette til samtykkekompetente mennesker. Hva er dine tanker? Anonymkode: 1642e...5bb Mener du assistert selvmord? Det er vel bare ekstremt fysisk og psykisk syke mennesker som ønsker det istedenfor å pines? Anonymkode: b6236...170
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #45 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har vært gjennomført x 2 ved sykehuset jeg jobber. En kan finne artikler som omtaler at dette er en mulighet, men som sagt - en veldig omstendig og komplisert prosess (skal gjennom mange råd og instanser) Anonymkode: a91a8...da9 Du snakker nok om lindrende sedering, ikke eutanasi Anonymkode: ceaa8...f13
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #46 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 29.12.2023 den 18.30): Da lurer jeg på om det enten gjelder kreftpasienter, eller om det ligger tilbake i tid, før man begynte med "de fire lindrende medikamenter". Anonymkode: 54f1f...c68 Som jeg sier. Dem klarer ikke å treffe til alle med smertelindring. Og dette gjelder ikke bare kreftpasienter. Anonymkode: ed7df...069 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #47 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som jeg sier. Dem klarer ikke å treffe til alle med smertelindring. Og dette gjelder ikke bare kreftpasienter. Anonymkode: ed7df...069 Jeg er palliativ sjukepleier og har jobba på en del lindrende enheter, og i hjemmetjenesten, i snart tjue år. Med hånden på hjertet har jeg aldri opplevd at smerter ikke lar seg lindres. Og sjøl om jeg lærte om lindrende sedering har jeg aldri opplevd det sjøl. Jeg tror det er viktig i denne debatten at folk ikke får inntrykk av at det er vanlig å dø med smerter, sjøl om jeg sjølsagt ikke sier at det ikke forekommer. Jeg har særlig vært involvert i rusmisbrukere som sjølsagt har en helt annen smerteterskel enn andre, og sjøl de har jeg deltatt i får en god død. Det kan ta litt lenger tid, og man må ha tilgang til en lege som er villig til å titre daglig på smertepumpe, men med god faglighet er det min erfaring at det er normen. I hvert fall på de plassene jeg har vært. Anonymkode: 18037...966
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #48 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som jeg sier. Dem klarer ikke å treffe til alle med smertelindring. Og dette gjelder ikke bare kreftpasienter. Anonymkode: ed7df...069 Du svarer jo ikke på det jeg spør om. Jeg mistenker at informasjonen du sitter på kan være utdatert, da det skal svært mye til for at man har smerter eller uro når man er helt full av morfin, beroligende med mer, men ok... Anonymkode: 54f1f...c68
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #49 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er palliativ sjukepleier og har jobba på en del lindrende enheter, og i hjemmetjenesten, i snart tjue år. Med hånden på hjertet har jeg aldri opplevd at smerter ikke lar seg lindres. Og sjøl om jeg lærte om lindrende sedering har jeg aldri opplevd det sjøl. Jeg tror det er viktig i denne debatten at folk ikke får inntrykk av at det er vanlig å dø med smerter, sjøl om jeg sjølsagt ikke sier at det ikke forekommer. Jeg har særlig vært involvert i rusmisbrukere som sjølsagt har en helt annen smerteterskel enn andre, og sjøl de har jeg deltatt i får en god død. Det kan ta litt lenger tid, og man må ha tilgang til en lege som er villig til å titre daglig på smertepumpe, men med god faglighet er det min erfaring at det er normen. I hvert fall på de plassene jeg har vært. Anonymkode: 18037...966 Det finnes jo mye mer ubehag enn bare smerter? Min mann døde på palliativ avdeling på sykehjem, og han ble kvalt fordi han hadde kreftsvulster i hele buken som presset upp mot lungene, som gjorde at han ikke fikk puste. Hverken morfin eller beroligende hjalp han nok, så han burde fått en overdose to-tre dager tidligere. Vi pårørende satt og så på at han ble kvalt og det var helt grusomt. Anonymkode: b6236...170 1 2
Blåjojo Skrevet 31. desember 2023 #50 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det har vært gjennomført x 2 ved sykehuset jeg jobber. En kan finne artikler som omtaler at dette er en mulighet, men som sagt - en veldig omstendig og komplisert prosess (skal gjennom mange råd og instanser) Anonymkode: a91a8...da9 Link?
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #51 Skrevet 31. desember 2023 vintersolverv skrev (På 29.12.2023 den 16.44): Problemet er at det alltid vil være noen som misbruker det om det fantes et slikt alternativ. Man kan for eksempel tenke seg en gammel tante som blir manipulert til å ta sitt eget liv av sin narsissistiske familie fordi de vil ha arven hennes... Da bør noen råde henne til å skrive fremtidsfullmakt. Anonymkode: 27fdc...ca5
Gjest vintersolverv Skrevet 31. desember 2023 #52 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Da bør noen råde henne til å skrive fremtidsfullmakt. Anonymkode: 27fdc...ca5 Og hva om denne personen som kan råde henne ikke finnes?
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #53 Skrevet 31. desember 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Mener du assistert selvmord? Det er vel bare ekstremt fysisk og psykisk syke mennesker som ønsker det istedenfor å pines? Anonymkode: b6236...170 Jeg vet ikke hva det kalles, men det er kanskje den riktige benevnelsen. Anonymkode: 1642e...5bb
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #54 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er palliativ sjukepleier og har jobba på en del lindrende enheter, og i hjemmetjenesten, i snart tjue år. Med hånden på hjertet har jeg aldri opplevd at smerter ikke lar seg lindres. Og sjøl om jeg lærte om lindrende sedering har jeg aldri opplevd det sjøl. Jeg tror det er viktig i denne debatten at folk ikke får inntrykk av at det er vanlig å dø med smerter, sjøl om jeg sjølsagt ikke sier at det ikke forekommer. Jeg har særlig vært involvert i rusmisbrukere som sjølsagt har en helt annen smerteterskel enn andre, og sjøl de har jeg deltatt i får en god død. Det kan ta litt lenger tid, og man må ha tilgang til en lege som er villig til å titre daglig på smertepumpe, men med god faglighet er det min erfaring at det er normen. I hvert fall på de plassene jeg har vært. Anonymkode: 18037...966 Jo det finnes smerter som ikke lar seg lindre-uten at jeg har belegg for å si nervesmerter, så er det ihvfall en type smerter som kan være vanskelig å lindre. Jeg har forsøkt alt av medisiner og behandlinger nå. Heldigvis er det ikke 10 på skalaen, så jeg takler det på et vis. Men har en bekjent som har fått invvilget legeassistert selvmord i Canada. Hun har uutholdelige smerter, og har også vært operert for dette. Hva skal hun gjøre? alt er jo prøvd nå. Fra ketamin IV til operasjon. Anonymkode: 6f6c9...472
Perelandra Skrevet 31. desember 2023 #55 Skrevet 31. desember 2023 Tråden er ryddet for selvmordstanker. Husk at selv om man kanskje ikke beskriver tanker som gjelder akkurat nå, kan dette virke triggende på andre som også sliter. Vi anbefaler dere som ønsker å diskutere dette å ta kontakt med Mental helse på 116 123 eller benytte nettsiden deres Sidetmedord.no Med vennlig hilsen Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #56 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 29.12.2023 den 16.10): Aktiv dødshjelp er forbudt. Anonymkode: aba9b...69d Dessverre. Anonymkode: afbe3...d9c
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #57 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 21.45): Jeg er palliativ sjukepleier og har jobba på en del lindrende enheter, og i hjemmetjenesten, i snart tjue år. Med hånden på hjertet har jeg aldri opplevd at smerter ikke lar seg lindres. Og sjøl om jeg lærte om lindrende sedering har jeg aldri opplevd det sjøl. Jeg tror det er viktig i denne debatten at folk ikke får inntrykk av at det er vanlig å dø med smerter, sjøl om jeg sjølsagt ikke sier at det ikke forekommer. Jeg har særlig vært involvert i rusmisbrukere som sjølsagt har en helt annen smerteterskel enn andre, og sjøl de har jeg deltatt i får en god død. Det kan ta litt lenger tid, og man må ha tilgang til en lege som er villig til å titre daglig på smertepumpe, men med god faglighet er det min erfaring at det er normen. I hvert fall på de plassene jeg har vært. Anonymkode: 18037...966 Jeg jobber også på en slags lindrende enhet, og har ved et par tilfeller opplevd å legge pasienter på lindrende sedering. Den ene hadde makset ut intravenøs metadonpumpe (tilsvarende over 1000 morfinekvivalenter i døgnet), makset ut spinalpumpen, og viste fortsatt tydelig tegn til smerte selv om hun ikke var kontaktbar. Den andre hadde så sterk hodepine grunnet hjernemetastaser, som ei heller lot seg lindre - hun lå og ropte. Lindrende sedering ble en fin løsning for begge her, og bidro til en verdig død for pasienten, og en rolig avslutning for pårørende. men absolutt sjeldent det brukes - vi kommer som oftest i mål ellers. Anonymkode: 0b2b7...c58
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #58 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 29.12.2023 den 19.05): Dette vurderer jeg også(evt å selge). Problemet er at jeg er i 50-årene med høy belåning allerede😂Hvor tenker du å dra? Spania? Anonymkode: 6f6c9...472 Må vel bli et lavkostland så man kan leve i fullstendig luksus for et par millioner de siste årene? Vitnam, Philipinene eller lignende. Boligen er gjeldsfri, så skal klare å låne noen mill. En plass man kan få morfin og andre ting man aldri har testet før når det blir nødvendig, gjerne hvor assister selvmord er lovlig om nødvendig. Anonymkode: e97de...e6e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå