Gå til innhold

Tidlig overgangsalder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kom i tidlig overgangsalder, og ønsket å prøve IVF. Gikk privat (Medicus). Jeg fikk beskjed om at det ikke var noe vits å prøve.

3,5 år senere sa gynekologen min at den ene eggstokken min fortsatt er virksom, og at jeg har noen få egg igjen. Da ble jeg litt fortvila, og skulle ønske jeg sto på litt mer for å få tatt ivf den gangen. Men det betyr kanskje ikke at det var mulig allikevel?

ikke noe vits i å gruble over ting man ikke får gjort noe med, jeg vet. Men kanskje en annen lege hadde gitt meg et annet svar?

Anonymkode: d7203...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kom i tidlig overgangsalder, og ønsket å prøve IVF. Gikk privat (Medicus). Jeg fikk beskjed om at det ikke var noe vits å prøve.

3,5 år senere sa gynekologen min at den ene eggstokken min fortsatt er virksom, og at jeg har noen få egg igjen. Da ble jeg litt fortvila, og skulle ønske jeg sto på litt mer for å få tatt ivf den gangen. Men det betyr kanskje ikke at det var mulig allikevel?

ikke noe vits i å gruble over ting man ikke får gjort noe med, jeg vet. Men kanskje en annen lege hadde gitt meg et annet svar?

Hadde du mensen fortsatt da de sa at det ikke var noe vits? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (23 minutter siden):

Hadde du mensen fortsatt da de sa at det ikke var noe vits? 

Ja, men det kunne gå 2-3 mnd mellom hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S-FSH: 25

S-LH: 31

S-Østradiol-17beta: 0,16

Mener å huske at jeg måtte komme tilbake å ta de på et gitt tidspunkt i forhold til syklus, og da var de:

S-FHS: 36

S-LH: 27

S-Østradiol: 0,10

De har vært tatt et par ganger seinere, og de er høyere for hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

S-FSH: 25

S-Østradiol-17beta: 0,16

Mener å huske at jeg måtte komme tilbake å ta de på et gitt tidspunkt i forhold til syklus, og da var de:

S-FHS: 36

S-LH: 27

S-Østradiol: 0,10

De har vært tatt et par ganger seinere, og de er høyere for hver gang.

Har du tatt AMH også? Jeg ville uansett tatt en grundig utredning hvis det ikke er gjort. 

Anonymkode: 4d8e4...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva var alderen din på disse tidspunktene? 

Jeg tenker at så lenge man har eggløsning og ikke er alt for gammel så er det mulig å bli gravid. Problemet med IVF ville nok vært at de ikke ville klart å hente ut nok egg. F.eks hvis kroppen kun er i stand til å produsere maks ett egg så vil det jo knapt være en vits å prøve ivf med mindre det er for å utføre icsi. Men kan godt hende andre klinikker ville vært villig til å prøve allikevel, dersom du ikke var alt for gammel. Har hørt at noen klinikker ikke har lyst til å utføre ivf på kvinner med lav amh mest pga det vil påvirke deres egen suksessrate (om det er like aktuelt i Norge som i USA er jeg usikker på).

Men man kan jo korrigere syklusen og en manglende eggløsning med medisiner.  Prøvde du det?

Er også nysgjerrig på din amh og afc

Anonymkode: 797c9...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P- Antimüllerhormon <0,1 Det er vel AMH? Er grundig sjekket!

I år er det målt: 

S-FHS: 61

Regner med det var rimelig umulig å få til ivf siden de sa det, og at det ville bli fryktelig vanskelig å bli gravid naturlig også (det fikk vi ikke til). Ble bare så overraska over at jeg fortsatt har en aktiv eggstokk så lenge etter. Angrer litt på at jeg ikke sto på litt den gangen. Men nå er det i hvert fall for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

P- Antimüllerhormon <0,1 Det er vel AMH? Er grundig sjekket!

I år er det målt: 

S-FHS: 61

Regner med det var rimelig umulig å få til ivf siden de sa det, og at det ville bli fryktelig vanskelig å bli gravid naturlig også (det fikk vi ikke til). Ble bare så overraska over at jeg fortsatt har en aktiv eggstokk så lenge etter. Angrer litt på at jeg ikke sto på litt den gangen. Men nå er det i hvert fall for sent.

Det stemmer, det er AMH. Den er jo såpass lav at det regnes som infertil. Klinikken ville nok ikke tatt deg inn for de antar det er umulig med de verdiene. Hvis du ble utredet, har de ansett at sjansen er svært liten, for man skal få ut og befrukte en god del egg med IVF. Forsøkte du søke hos det offentlige med IVF? Eller gikk du direkte privat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 AF står det og 1folikkel 20mm.

At de ikke kom med noen forslag for hvordan jeg kunne bli gravid da jeg sa at jeg ønsket det!

jaja, nytter ikke å gråte over det nå. Jeg er nå 44 år. De første prøvene og beskjed om overgang var da jeg var 40 år. Da hadde vi prøvd i 6-7 mnd. Var allerede for sent…

Men nå er jeg for gammel, så skjønner ikke hvorfor jeg graver i det nå egentlig 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer, det er AMH. Den er jo såpass lav at det regnes som infertil. Klinikken ville nok ikke tatt deg inn for de antar det er umulig med de verdiene. Hvis du ble utredet, har de ansett at sjansen er svært liten, for man skal få ut og befrukte en god del egg med IVF. Forsøkte du søke hos det offentlige med IVF? Eller gikk du direkte privat? 

Jeg gikk direkte privat jeg. For å få fortgang i ting. Klokka tikket… men visste ikke at den allerede var ti på halv 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

4 AF står det og 1folikkel 20mm.

At de ikke kom med noen forslag for hvordan jeg kunne bli gravid da jeg sa at jeg ønsket det!

jaja, nytter ikke å gråte over det nå. Jeg er nå 44 år. De første prøvene og beskjed om overgang var da jeg var 40 år. Da hadde vi prøvd i 6-7 mnd. Var allerede for sent…

Men nå er jeg for gammel, så skjønner ikke hvorfor jeg graver i det nå egentlig 😬

Noen ganger lurer man jo på om man hadde hatt et annet utfall hvis om at. Det tenker jeg er helt naturlig! Og det er helt umulig å vite om det kunne hatt et annet utfall. Ut fra hva du skriver: Selv om eggstokken er aktiv, har de nok vurdert at du ville ikke produsert nok folikler og egg med hormonbehandlingen til IVF. De har en grense for hvor høye verdier de kan gi også, og hvor sannsynlig det er for å lykkes mot hva de må utsette deg for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen ganger lurer man jo på om man hadde hatt et annet utfall hvis om at. Det tenker jeg er helt naturlig! Og det er helt umulig å vite om det kunne hatt et annet utfall. Ut fra hva du skriver: Selv om eggstokken er aktiv, har de nok vurdert at du ville ikke produsert nok folikler og egg med hormonbehandlingen til IVF. De har en grense for hvor høye verdier de kan gi også, og hvor sannsynlig det er for å lykkes mot hva de må utsette deg for. 

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, men det kunne gå 2-3 mnd mellom hver gang.

Da var du jo ikke i overgangsalderen, men perimenopausen. Den strekker seg gjerne opptil 10 år før selve overgangen, altså når mensen er BORTE. 

Likevel leit du ikke fikk prøve på ivf da, men de har vel klare regler på hvem som får det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett for klinikkene å prøve, men når sjansene blir nær null blir det jo uetisk å tilby behandling som er svært dyr, og også kan være fysisk og psykisk krevende.  

Behandling med eggdonor er mulig fortsatt om du tenker at det er noe du vil vurdere.

De fleste blir ikke gravide de siste 10 år før syklusen opphører, selv om det forsatt er noe aktivitet i eggstokkene har gjenværende egg vanligvis ikke potensial til å bli til barn lenger pga lav kvalitet og kromosomfeil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biloba skrev (4 minutter siden):

Det er lett for klinikkene å prøve, men når sjansene blir nær null blir det jo uetisk å tilby behandling som er svært dyr, og også kan være fysisk og psykisk krevende.  

Behandling med eggdonor er mulig fortsatt om du tenker at det er noe du vil vurdere.

De fleste blir ikke gravide de siste 10 år før syklusen opphører, selv om det forsatt er noe aktivitet i eggstokkene har gjenværende egg vanligvis ikke potensial til å bli til barn lenger pga lav kvalitet og kromosomfeil. 

Det er godt å lese at sjansen var nær null. Jeg ble plutselig usikker nå i ettertid…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er 44 og har fremdeles tid å prøve ivf, mener aldersgrense er 45 eller 46. Så har dere jo prøvd. Ville hvertfall bedt om time for å spørre igjen om sjansene og nevne det legen sa.

Anonymkode: bf920...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er 44 og har fremdeles tid å prøve ivf, mener aldersgrense er 45 eller 46. Så har dere jo prøvd. Ville hvertfall bedt om time for å spørre igjen om sjansene og nevne det legen sa.

Anonymkode: bf920...41c

Med en AMH på <0,1 og FSH på over 60, er det bare psykisk belastning man utsetter seg for. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med en AMH på <0,1 og FSH på over 60, er det bare psykisk belastning man utsetter seg for. 

Føler også at sjangsene er veldig lave. Spesielt hvis man tar med TS sin alder i regnestykket. Jeg hadde nok ikke gått igjennom det selv. Men med eggdonasjon er plutselig oddsene helt annerledes. Det er noe jeg kommer til å vurdere dersom jeg havner i samme situasjon. Jeg er en del yngre, men mye tyder på at jeg kommer i tidlig overgangsalder jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Føler også at sjangsene er veldig lave. Spesielt hvis man tar med TS sin alder i regnestykket. Jeg hadde nok ikke gått igjennom det selv. Men med eggdonasjon er plutselig oddsene helt annerledes. Det er noe jeg kommer til å vurdere dersom jeg havner i samme situasjon. Jeg er en del yngre, men mye tyder på at jeg kommer i tidlig overgangsalder jeg også.

Det finnes selvfølgelig flere andre muligheter hvis man ønsker det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...