Gå til innhold

Dere som frivilig har enebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tanuki skrev (41 minutter siden):

Jeg var veldig tilfreds med enebarn i flere år, og hadde i utgangspunktet ikke tenkt å få et til. Men vi kom til et punkt hvor alt var på stell og bestemte oss for å prøve. Er 9 år i mellom dem, litt mye, men det har sine fordeler og.

Men da har du ikke enebarn 

Anonymkode: 9b356...d3c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er en skikkelig atpåklatt og savn etter søsken har jeg hatt hele livet. Kanskje enda mer som voksen. Jeg har to barn og hadde aldri valgt og kun fått ett etter hva jeg selv føler rundt det. 

Anonymkode: 40997...d4c

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er enebarn, er en grunn for at jeg har 3 barn nå.

Anonymkode: f5056...400

Det er nettopp slike erfaringer som gjør at jeg blir usikker! Se for dere at dere hadde fått søsken, hadde dere vært glad for å ha søsken OG foreldre som ikke klarer å holde hodet over vann pga for mye jobb og ansvar? 

Anonymkode: 0f4fa...7cf

Skrevet

Min bestevenninne var enebarn. Var mye hjemme hos dem og de fortalte de kunne få flere men var så fornøyd med bare henne at de andri fikk flere . Så skjedde det grusomme når vi var 25 år, hun døde i en ulykke . 
Det er 5 år siden. jeg har fortsatt kontakt med mor . Sorgen blir aldri bedre, men hun sier også at hun angrer nå på at hun unngikk å få flere barn. Når hun mistet henne er hub aldri mamma mer. Ingen som kommer hjem, ingen å følge opp, ingen å være mamma for, ingen får aldri oppleve barnebarn . Ensomme juler. Alt er helt tomt og dagene lange og grusomme 

hadde hun hatt flere bar hadde det vært like vondt å miste datteren , men hun hadde fortsatt vært mamma. Noen som kom hjem, noen å se utvikle seg og følge, noen å være mamma for . Noen å holde det gående for sier hun. Det er sterke ord og sterke refleksjoner

tenk på det dere som kan få fler barn men velger å ikke få 

Anonymkode: d0f61...69f

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er nettopp slike erfaringer som gjør at jeg blir usikker! Se for dere at dere hadde fått søsken, hadde dere vært glad for å ha søsken OG foreldre som ikke klarer å holde hodet over vann pga for mye jobb og ansvar? 

Jeg er enebarn og over 50 år og lever godt med det altså. Tror søsken kan være både en berikelse og en  byrde.

Anonymkode: de256...0c7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min bestevenninne var enebarn. Var mye hjemme hos dem og de fortalte de kunne få flere men var så fornøyd med bare henne at de andri fikk flere . Så skjedde det grusomme når vi var 25 år, hun døde i en ulykke . 
Det er 5 år siden. jeg har fortsatt kontakt med mor . Sorgen blir aldri bedre, men hun sier også at hun angrer nå på at hun unngikk å få flere barn. Når hun mistet henne er hub aldri mamma mer. Ingen som kommer hjem, ingen å følge opp, ingen å være mamma for, ingen får aldri oppleve barnebarn . Ensomme juler. Alt er helt tomt og dagene lange og grusomme 

hadde hun hatt flere bar hadde det vært like vondt å miste datteren , men hun hadde fortsatt vært mamma. Noen som kom hjem, noen å se utvikle seg og følge, noen å være mamma for . Noen å holde det gående for sier hun. Det er sterke ord og sterke refleksjoner

tenk på det dere som kan få fler barn men velger å ikke få 

Anonymkode: d0f61...69f

Man kan ikke velge å få to barn basert på frykten på å miste barnet sitt,blir feil grunnlag syns jeg...for å sette det på spissen så kunne to søstre i en bil dødd i en ulykke,skulle man da angret på man ikke fikk tre?

Utrolig trist med venninnen din, men tror personlig ikke at man bør ta valg ut ifra hva hvis og frykt.

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat det samme her. Og pussig nok var det ikke som barn jeg savnet søsken. Men som voksen er det en virkelig pain in the ass å ikke ha søsken. 

Anonymkode: 98fe8...392

• Liker 2
Skrevet

Har en gutt på snart elleve. Har alltid kun hatt lyst på ett barn. Og det har fremdeles ikke endret seg. Hadde valgt det samme om og om igjen. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Vet ikke om jeg er i riktig kategori til å svare, men har et barn på 1,5 og er veldig fristet til å la han forbli enebarn.

Jeg koser meg altså så fælt med den ungen, men min egen helse skranter med mulige utsikter mot ufør.

Planen var egentlig å starte prøving nå snart da mannen har veldig lyst på en til (han er enebarn selv, så er vel noe i det, ser fler enebarn i tråden ønsker seg søsken). Vurderer likevel å si at jeg ikke vil. Jeg har ikke kapasitet og er redd for å ikke strekke til, samtidig redd for å ødelegge det utrolig fine som vi har nå, som jeg elsker! 

Men, her er dilemmaet: det er egoistisk å ikke gi barnet et søsken fordi han med særdeles stor sannsynlighet kommer til å ha stor glede av å ha det, enten som barn eller som voksen - eller helst begge. Det er også egoistisk å gi barnet et søsken fordi vi har lyst på en til når jeg er usikker på om helsa holder og om jeg vil ha kapasitet til å gi begge barna den oppfølgingen de trenger og fortjener.

ps: kjenner også at jeg har ekstremt lite lyst til å gå igjennom graviditet/fødsel/barsel igjen 🙈

Anonymkode: 87173...d9b

Skrevet

Jeg er enebarn. Savnet etter noen/tilhørighet var der hele oppveksten. Slekta car liten og avstanden stor. Jeg var også den eneste som kunne følge opp gamle foreldre.

Bevisst fikk jeg to barn. Jeg håpet på at de skulle ha hverandre. Ikke gitt, men mine har det. De vil alltid ha hverandre. Jeg har på en måte gitt det jeg så inderlig savnet selv. 

Anonymkode: 2f8db...f65

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er enebarn og har enebarn, 18 år nå.

Med foreldre om begynner å dra på årene er det klart det hadde vært fint med søsken innimellom. Men min mann har et søsken han knapt har kontakt med, så det er jo ingen garanti uansett.

Synes enebarn er veldig praktisk, så lenge man passer på oppdragelsen og at man inkluderer andre i livet deres.

Anonymkode: 70759...ac5

• Liker 3
Skrevet

Jeg er i feil kategori, men svarer allikevel. Jeg har selv to storebrødre og er veldig glad for at jeg har hatt søsken. En flott oppvekst, og enda koseligere med brødre som nå har blitt onkler til mitt barn på 1 år :) Utrolig fint å se nye bånd knyttes. Onklene er utrolig glad i barnet vårt. 

Vi venter nå vårt andre og siste barn.

Har forøvrig kun ei venninne som er enebarn og har savnet søsken hele livet. Hun kjenner enda mer på det nå som voksen. Hun har selv valgt å få to barn. Enebarn var aldri aktuelt for henne. 

Anonymkode: 793d6...e28

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er enebarn og savnet aldri søsken. Er glad jeg er enebarn, det er grunnen til at jeg kun vil ha ett barn selv også. Så det finnes oss som trives godt med det!

Anonymkode: 23389...c06

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er selv enebarn, savnet aldri søsken. Sønnen min er 13 år og det å få kun ett barn er en av de beste avgjørelsene jeg har tatt i livet. Enebarn er sammen med andre barn i barnehagen, på skolen, på SFO, i fritida, på familiebesøk osv. Man blir ikke ensom! Både sønnen min og jeg er glad i ro og fred hjemme, så det ville jeg beholde 🥰

Anonymkode: 9110e...faf

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg var enebarn, og var fornøyd med det. Mine venninner hadde søsken, og det var stress, mas og kaos hos dem. Krangling.

Som voksen er jeg også fornøyd som enebarn. Jeg kan leve i fred og ro med min kjære, uten å måtte stille opp som barnevakt for nieser og nevøer. Og da foreldrene mine døde, ble det ingen krangling om arven. 

Anonymkode: a69ef...17d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
lille_fiol skrev (28 minutter siden):

Man kan ikke velge å få to barn basert på frykten på å miste barnet sitt,blir feil grunnlag syns jeg...for å sette det på spissen så kunne to søstre i en bil dødd i en ulykke,skulle man da angret på man ikke fikk tre?

Utrolig trist med venninnen din, men tror personlig ikke at man bør ta valg ut ifra hva hvis og frykt.

👍🏻👍🏻👍🏻

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da har du ikke enebarn 

Anonymkode: 9b356...d3c

Jeg hadde enebarn i 9 år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vet ikke om jeg er i riktig kategori til å svare, men har et barn på 1,5 og er veldig fristet til å la han forbli enebarn.

Jeg koser meg altså så fælt med den ungen, men min egen helse skranter med mulige utsikter mot ufør.

Planen var egentlig å starte prøving nå snart da mannen har veldig lyst på en til (han er enebarn selv, så er vel noe i det, ser fler enebarn i tråden ønsker seg søsken). Vurderer likevel å si at jeg ikke vil. Jeg har ikke kapasitet og er redd for å ikke strekke til, samtidig redd for å ødelegge det utrolig fine som vi har nå, som jeg elsker! 

Men, her er dilemmaet: det er egoistisk å ikke gi barnet et søsken fordi han med særdeles stor sannsynlighet kommer til å ha stor glede av å ha det, enten som barn eller som voksen - eller helst begge. Det er også egoistisk å gi barnet et søsken fordi vi har lyst på en til når jeg er usikker på om helsa holder og om jeg vil ha kapasitet til å gi begge barna den oppfølgingen de trenger og fortjener.

ps: kjenner også at jeg har ekstremt lite lyst til å gå igjennom graviditet/fødsel/barsel igjen 🙈

Da sier du deg ferdig med barn og nyter tilværelsen med den lille gutten din og får da også mye mer ro og tid til å ta vare på egen helse! 😀 Hilsen en annen snart ufør ettbarnsmor 😀

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da sier du deg ferdig med barn og nyter tilværelsen med den lille gutten din og får da også mye mer ro og tid til å ta vare på egen helse! 😀 Hilsen en annen snart ufør ettbarnsmor 😀

Det er så sant ❤️ Jeg tror nok det blir sånn!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er selv enebarn og har enebarn. Jeg er fornøyd med begge deler! Vi har det harmonisk og godt hjemme, vi har alltid åpen dør for venner og vi har tid til alt vi har lyst til å gjøre. Helt perfekt! 

Anonymkode: 363cb...aaa

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har søsken. Det er grunnen til at jeg har enebarn nå.

Anonymkode: 9e061...a83

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...