Gå til innhold

Har dere erfaring med disse hunderasene?

Fremhevede innlegg

Gjest Tom Peng Pung
Skrevet

Ser at noen foreslår jack russel terrier, barnet vårt ble bitt av en slik hund i fjor, helt plutselig og uprovosert, har pratet med en del andre hundeeiere som sier dette er en lunefull rase mtp gemytt, på bitt statistikker så ligger de også høyt opp på lista.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gliffy skrev (1 time siden):

DSG og JRT er da slettes ikke helt like. Men de er lignende i størrelse. 

Jeg ville holdt meg langt unna DSG. Det er så mye dårlig gemytt på de etter at de ble veldig populære på kort tid og avlen har gått litt over stokk og stein. En venn av meg som er adferdskonsulent på hund sier de får inn føer og fler nervøse DSG som er svært vanskelige å hjelpe.

Nå har jo uansett ts sagt hun ikke vil ha DSG da, men jeg skriver uansett med tanke på at andre kan lese i tråden.

På 90-tallet ble jrt populære og det ble avlet over en lav sko, med dårlig temperament som resultat😬 Det har nå vært målrettet avl for å luke ut dårlige linjer og oppdrettere har vært flinke til å mentalteste for å få fram gode individ. Nå er jrt en god brukshund med er fint lynne, men det er fortsatt en brukshund. Blant de kort/glatthårete jrt er det fremdeles litt rusk. Nå er det dessverre DSG som er blitt overavlet og dårlig temperament er blitt resultat der. 

Anonymkode: a2453...67c

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere ikke vil ha valp, er jeg enig med de her som sier at rase ikke er så viktig. Følg med på for eksempel FOD, derfra kan man også ha hunden på prøve. Dere som er hjemme er helt ideelle kandidater for å ta i mot en hund derfra. Min forrige hund var en blandingshund og omplassering. Det var verdens nydeligste og gode hund med hjerte at gull og masse personlighet. Var alltid nysgjerrig på hvordan hun ville vært som valp, men knyttet meg like mye til denne som valpen jeg fikk senere. Neste gang blir det omplassering igjen. 

Anonymkode: 2ea6a...513

• Hjerte 2
Skrevet
PurpleTuliip skrev (8 timer siden):

Hva tilbyr dere hunden? Har dere interesse for mentaltrening (utover hverdagslydighet) eller er det hovedsaklig fysisk? Såfall, hvor mye snakker vi? Skal dere ut i skog og terreng? Eller er det mest turer i nabolaget? 

Har dere interesse for pelsstell? Border terrier er en napperase som må nappes ned jevnlig for å få rett voksenpels med rett kvalitet. Eller har dere Hundefrisør som tilbyr napping? (Ikke alle hundefrisører gjør det) i tillegg er border terrier (vel, terriere flest) ekstremt sta og ikke de aller enkleste å motivere. 

Labradorer røyter som ett snøvær, det er null stress? Type støvsuge daglig om dere vil holde det ok. Greit å ha i bakhodet da mange blir sjokkert over mengden pels en labrador kan røyte. Du må i tillegg være forberedt på at absolutt alt av spiselig må pakkes vekk da labrador (og golden) kan være ekstremt mat-motiverte raser. 

Beagle er en jakthund, har ingenting inni en leilighet å gjøre spesielt om folkene ikke er jegere/driver med blodspor. 

Dachs er kjent for å gneldre noe hinsides, men legger dere masse jobb i oppdragelsen og er konsekvent så går bok det fint. Men utifra de du nevner her så er nok Dachs beste alternativet selvom jeg ikke hadde anbefalt Dachs som førstegangshund. 

Har dere sett på dansk svensk gårdshund? 

Jeg har nok svart på dette tidligere, vi kommer til å gi hunden f. Eks søk/ spor( litt etter hva hunden trenger, dog ikke jakt) 

Vi kommer til å gå gode turer med hunden daglig, altså så sant den trenger lange turer får den det, og dersom den har behov for kortere turer, får den det.

Rett ut Vi ønsker å gi hunden det den trenger og ønsker, samt masse kos og kjærlighet. 

Vi skal også gå kurs. 

Anonymkode: b3025...fc1

• Liker 3
Skrevet
Gliffy skrev (4 timer siden):

DSG og JRT er da slettes ikke helt like. Men de er lignende i størrelse. 

Jeg ville holdt meg langt unna DSG. Det er så mye dårlig gemytt på de etter at de ble veldig populære på kort tid og avlen har gått litt over stokk og stein. En venn av meg som er adferdskonsulent på hund sier de får inn føer og fler nervøse DSG som er svært vanskelige å hjelpe.

Nå har jo uansett ts sagt hun ikke vil ha DSG da, men jeg skriver uansett med tanke på at andre kan lese i tråden.

Jeg skrev at de var «helt like» i utseende, mao veldig lett å forveksle, men at en terrier er en terrier og vil derfor være som terriere flest når det kommer til gemytt. En annen ting er at de røyter også en del og hårene stikker en som barnåler i sofaen. Vil anbefale ts å melde seg inn i facebookgrupper for de rasene de vurderer så kanskje andre med erfaring kan hjelpe å velge riktig mtp å matche hva en selv kan tilby. Jeg foretrekker selv små raser som kan bli med på langtur, men at de ikke krever det hver dag. Så veldige aktive raser styrer jeg selv unna såfremt jeg ikke bare skal passe de over en kort periode, slik jeg har gjort med da to forskjellige JRT.

Anonymkode: 8e297...fdb

• Liker 2
Skrevet

Jeg har erfaring med flere av hunderasene du nevner. En dachs ville jeg ikke gått for om det så var den siste hunderasen i verden. Makan til drittrase. Kjenner flere, mange har dem her i bygda, inkludert min familie. Felles for dem alle er at de gneldrer noe voldsomt; MYE og HØYT! Jeg har aldri vært borti en hunderase med så mye lyd. De er ekstremt sta, gjør ingenting de ikke vil. Alt er en kamp, synes jeg. Mange dachser er også aggressive. Vi har en i bygda her med en. Vi hører bikkja gneldre dag inn og dag ut. Den bykser etter folk og har bitt flere. Min familie sin er forholdsvis snill, men den har glefset den også. Hunden i vår familie blir også forferdelig om den ikke får nok mosjon en dag. Da er det mye rampestreker, graving, gneldring, nipping, tigging, syting og vandring. Så den må ha mye mosjon.

Har også erfaring med beagle. Beagle er utrolig snille hunder. De blir ofte brukt i eksperiment fordi de er kjente for å tolerere mye. Det er en jakthund, men tanten min har en og bruker den ikke til jakt. Den har uansett et godt liv for den får mye mosjon. Det er jogging, sykling, fjellturer og svømming(obs! Mange beagler liker ikke vann) hele dagen. Hunden til tante er utrolig kosete og elsker å ligge på fanget. Den gneldrer også en god del.

Anonymkode: baf41...ece

• Liker 1
Skrevet

Se her er 2 flotte raser som trenger nye hjem på god nå:)

Screenshot_20231229-122046.jpg

Screenshot_20231229-122041.jpg

• Hjerte 3
Skrevet

Ts her! 

Vi har endelig landet på hunderase! 

Fantastisk deilig å ha bestemt seg etter SÅ mye leting og utforsking av raser. 

Vi går for en Whippet ❤️ 

Takk til alle for god hjelp ❤️

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
MyMichelle skrev (På 27.12.2023 den 20.06):

Jeg har ikke erfaring med de rasene som blir nevnt. Men jeg tenker at mellompuddel eller kongepuddel kunne vært et alternativ. De er kosete, glade, aktive og lettlærte. Man kan klippe pelsen kort, så den ikke er et problem for de som ikke liker pelsstell. 

Enig, men man må klippe ofte. 

Anonymkode: 7d646...457

Skrevet
Tabris skrev (På 27.12.2023 den 19.53):

Jeg anbefaler ikke Beagle som familiehund. Dette er en jakthund som går med nesa i bakken konstant når den er ute, har en gjallende bjeffing og har all fokus på vilt - som den er avlet til. 

Delvis det samme med Border terrier. Den kan funke som familiehund, men det er en terrier. Dvs den har sterke meninger, er ikke den letteste å trene og er selvstendig med sterkt jaktinstinkt.

Dachs er egentlig også en jakthund, men vet den brukes også som familiehund.

Av de du nevner så vil labrador og golden nok passe best. Bare vær obs på at dette også er hunder med mye energi, spesielt som unghunder. Tror mange får sjokk når de treffer en labbe/golden unghund, de kan være ganske intense.

Enig i det med beagle!

Jeg hadde det da jeg vokste opp (familien hadde). De er nydelige hunder, de vakreste synes jeg.

Men det er en rase som trenger MYE mosjon og det er jakthunder. Er det noe jeg ikke savner så er det bjeffingen, det er en gjallende uling nesten. 

Plutselig får de los og går helt bananas. 

Styr unna det som førstegangshund. 

Anonymkode: 27c05...1f4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2023 den 19.48):

Vi har laget en liste over hunder vi kunne tenke oss, og så har den listen da krympet ned ettersom vi leser oss opp om disse, hvis noe ikke passer. 

Nå har vi 4 raser vi kunne tenke oss en av.  ( nybegynnere) 

Vi bor i "leilighet i byen" men har masse tid til hund, da begge av oss har blitt "pensjonert". 

Har dere noen erfaring med disse? 

-Beagle 

-Dverg Dachs/ Standard Dachs

-Golden Retriever 

-Labrador Retriever 

-Border Terrier 

Vi ønsker oss en kosete hund som kanskje kan trenes i søk, men hovedsaklig bare turkamerat og kose venn. ( Ingen barn hos oss) 

Beagle: ikke en nybegynnerhund i mine øyne. De er jakthunder, kan være stri/litt «fjerne»/ vanskelige å oppdra. Ville styrt unna. 
Dachs: Spesielt standard er en stor hund i lite format! Endel lyd. I utgangspunktet er også dette jakthunder, obs ulike linjer. 
Golden: Fine, men kan være mer krevende enn endel tror. Utstillingshallen kan bli store, særlig hannhunder! Krever aktivisering. Obs skille mellom jakt og utstilling. 
Labrador: Ville ikke anbefalt det til nybegynner, de er sterke og STORE og tar lang tid før de blir voksne i hodet. Har sett det virkelig gå ille med ung labrador hannhund + pensjonist. Ville styrt unna! Lykke til med å styre 35kg+ med muskler uten vett…

Border terrier: Kjekk størrelse, bjeffer endel, kjenner dem ikke så godt personlig, men kan absolutt være et godt alternativ ut fra det lille jeg vet. 

Anonymkode: 67cac...734

• Liker 2
Skrevet

Kjenner en golden retriever. Er ekstremt ofte hos foreldre som har en, ikke min da. Kommer nok av trening, men han bjeffer, stopper midt i turer og vil ikke lenger, og spiser ting på bordet. Bet også før. Ellers søt hund, og vet at dette er manglende trening. Men definitivt ikke alltid veldig rolige og snille naturlig 😂

Anonymkode: f3672...3e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2023 den 19.53):

Og nå kom enda en.. 🤯

Jack Russel Terrier! 

Styr unna den rasen. Veldig aktiv 

Anonymkode: b65b3...884

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner en golden retriever. Er ekstremt ofte hos foreldre som har en, ikke min da. Kommer nok av trening, men han bjeffer, stopper midt i turer og vil ikke lenger, og spiser ting på bordet. Bet også før. Ellers søt hund, og vet at dette er manglende trening. Men definitivt ikke alltid veldig rolige og snille naturlig 😂

Legger til at han er veldig stor, små barn må være forsiktige fordi han hopper og er over 30 kg 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2023 den 7.39):

Alaska Huskyene jeg har møtt på har vært de enkleste å ha med å gjøre, men det er jo ikke en ren rase, om det har noe å si for dere. Aktiv og glad, og som regel grei i bymiljø så lenge den får brukt seg. De pleier ikke å være typiske bjeffere, og de blir avlet til å kunne fungere i flokk. Hvor kosete de er kommer an på individ (gjelder alle raser). Inger-Marie Haaland kategoriserer sine kull ut ifra familiehunder og konkurransehunder, så der kunne du fått mye fin info.

Beagle er ganske høylytt, border terrier bjeffer og virker alltid litt på vakt. Retrievere er jo greie om man orker. De blir fort store, men holder seg unge veldig lenge!

Ellers er cocker eller springer spaniel fine da de minner om retrievere. 

Men siden du nevner terriere, hvorfor ikke tibetansk terrier?

Anonymkode: acdb9...c96

Ikke Alaska husky som leilighetshund! Det ville jeg absolutt ikke gjort (har mange AH i familien). 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts her! 

Vi har endelig landet på hunderase! 

Fantastisk deilig å ha bestemt seg etter SÅ mye leting og utforsking av raser. 

Vi går for en Whippet ❤️ 

Takk til alle for god hjelp ❤️

Det tror jeg er et godt valg! 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Har erfaring med border terrier (delvis), standard dachs og beagle.

Vil nok ikke anbefale disse tre. Hunder med mye jaktinstinkt krever generelt veldig mye stimuli, og «turer» holder ikke. Ville heller sett etter en typisk familiehund 😊 De trenger også masse turer, men på en annen måte. 

Anonymkode: 2e93a...af1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke Alaska husky som leilighetshund! Det ville jeg absolutt ikke gjort (har mange AH i familien). 

Enig! Det er store trekkhunder, og de trenger mye mosjon og plass. Vi har selv AH, og det er ingen sofagris 

Anonymkode: b65b3...884

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2023 den 20.01):

De ser enormt skjøre og raske ut! Og har lest de trenger å løpe alt de kan innimellom uten bånd.. Som ikke er så mye mulig her vi bor.. Men det er jo ikke umulig, er vel bare jeg som syns den ser litt... Anderledes ut, smal tynn.. Er den veldig kosete? 

De ser skjøre ut og har fått et rykte uten noe hold i om at de er usikre. Men de tåler mye og er enormt åpne og nysgjerrige. De elsker å være med flokken sin uansett om det er å tilbringe dagen i sofaen eller på en lang løpetur eller dag i fjellet. De er utholdende og fornøyde med alt så lenge de får være med. De er tynne så må kles på om vinteren, men dette er en vane som bøir like naturlig som å ta på seg selv jakke.

Ang. løping så maser vår æaldro etter det, men elsker det når hun får sjansen. Vi har stor hage, men ellers holder det med noen runder i en hundepark, på en fotballbane, i skogen eller hva annet dere har i nærheten. Den er en sprinter så løper aldri lenge av gangen.

Whippet er en utrolig enkel rase. Den er ekstremt lojal, kosete og morsom.

Anonymkode: de1ca...e8d

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Beagle har vi hatt koselig og snille hunder :D 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...