Gå til innhold

Har dere erfaring med disse hunderasene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eneste jeg har erfaring med av de er beagle, og kan so at den passer nok ikke hos dere. En beagle bør brukes I jakt så om dere ikke har planer om å begynne med jakt er nok ikke der eettr hunden for dere.

Anonymkode: 9e182...2ca

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi ønsker oss nok mest sannsynlig unghund /voksen. 

Anonymkode: b3025...fc1

I den forbindelse kan jeg også nevne at de oppdretterne jeg kjenner tar tilbake hunder som av en eller annen grunn må omplasseres f.eks. ved eiers sykdom eller dødsfall. Dette er da ikke problemhunder, men helt vanlige hunder som rett og slett trenger et nytt hjem. Disse annonseres aldri på Finn eller lignende steder, men formidles videre via oppdretters nettverk. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hva tilbyr dere hunden? Har dere interesse for mentaltrening (utover hverdagslydighet) eller er det hovedsaklig fysisk? Såfall, hvor mye snakker vi? Skal dere ut i skog og terreng? Eller er det mest turer i nabolaget? 

Har dere interesse for pelsstell? Border terrier er en napperase som må nappes ned jevnlig for å få rett voksenpels med rett kvalitet. Eller har dere Hundefrisør som tilbyr napping? (Ikke alle hundefrisører gjør det) i tillegg er border terrier (vel, terriere flest) ekstremt sta og ikke de aller enkleste å motivere. 

Labradorer røyter som ett snøvær, det er null stress? Type støvsuge daglig om dere vil holde det ok. Greit å ha i bakhodet da mange blir sjokkert over mengden pels en labrador kan røyte. Du må i tillegg være forberedt på at absolutt alt av spiselig må pakkes vekk da labrador (og golden) kan være ekstremt mat-motiverte raser. 

Beagle er en jakthund, har ingenting inni en leilighet å gjøre spesielt om folkene ikke er jegere/driver med blodspor. 

Dachs er kjent for å gneldre noe hinsides, men legger dere masse jobb i oppdragelsen og er konsekvent så går bok det fint. Men utifra de du nevner her så er nok Dachs beste alternativet selvom jeg ikke hadde anbefalt Dachs som førstegangshund. 

Har dere sett på dansk svensk gårdshund? 

Endret av PurpleTuliip
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Stort sett har alle raser en rase-gruppe på facebook, kan være lurt å melde seg inn der og få et bedre innblikk i hvordan de ulike rasene er😄 De fleste der inne deler både opp- og nedturer og spør om ulike utfordringer👍🏼

Anonymkode: a2453...67c

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Vi kommer til å bruke det meste av dagen på hunden, altså kan vi være aktive med den ca hele vår våkne tid ( minus spising og soving osv) 

Jobber dere hjemmefra?

Anonymkode: c3f36...8f9

Skrevet

Sorry, så nå at dere er pensjonert.

Anonymkode: c3f36...8f9

Skrevet

Jeg kjenner flere med jack russell terrier og de er alle veldig krevende jakthunder. En venninne er ufør og må ha avlastning flere dager i uken, og hun gjør ikke noe annet enn å gå tur med den. Tenk dere godt om! Hadde heller gått for dansk-svensk gårdshund da de er «helt like» i utseende men mye mildere uten terrierpreget.

Anonymkode: 8e297...fdb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville valgt dachs 10 av 10 ganger.

Vi har langhåret dverg. Skikkelig kose jente. Vil helst sitte oppe på oss hele tiden. 

Så snill og lydig. Kan bjeffe om det kommer fremmede på besøk men roer seg fort.

Er både med på lange turer og kan ligge i senga hele dagen. Verdens beste hund!

Anonymkode: 231a0...0bd

• Liker 2
Skrevet

Hvis terrier er aktuelt, så vil jeg slå et slag for Airedale terrier 😊 På størrelse med Golden og ikke blant de strieste terriene 😊 Vakre er de også 😍

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner flere med jack russell terrier og de er alle veldig krevende jakthunder. En venninne er ufør og må ha avlastning flere dager i uken, og hun gjør ikke noe annet enn å gå tur med den. Tenk dere godt om! Hadde heller gått for dansk-svensk gårdshund da de er «helt like» i utseende men mye mildere uten terrierpreget.

Tror kanskje det har mer med din venninne å gjøre enn rasen. Alle hunder kan gå langt hver dag, og om det er eneste stimuli en hund får så vil den nok oppleves som krevende. Å bare gå tur uten noe innlagt hjernetrim vil nok kjede en hund. 

• Liker 2
Skrevet

Om dere velger fod..der er ofte hundre som kommer fra hjem som ikke har jobbet nok med hunder. Du ser ofte at de ikke kan bo med barn.. ikke bo i byen..de liker ikke stor hunder.hannhunder etc... disse krver ofte mer trening 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ser at du ikke liker puddel, men vil likevel slå et slag for den! De er lettlærte, bjeffer lite og er svært glad i turer. De røyter heller ikke. Jeg har bare erfaring med de største,  storpuddel og blanding av stor og mellom.  Herlige hunder! 

Ellers er også staffordshire bull terrier koselige hunder.  Har dere tenkt på den? Det er en flott familiehund, selv om noen mener de ser skumle ut. 

Endret av tirben
  • Liker 3
Skrevet

Pudler kan være veldig bjeffete. Tror dere skal gå for en Golden.

Anonymkode: 089fa...dd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Pudler kan være veldig bjeffete. Tror dere skal gå for en Golden.

Anonymkode: 089fa...dd1

Det er nok de små som bjeffer, ikke de store.  Kjenner mange pudler, og ingen er bjeffete .

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi har litt erfaring, men kaller oss nybegynnere allikevel. 

Vi kommer til å bruke det meste av dagen på hunden, altså kan vi være aktive med den ca hele vår våkne tid ( minus spising og soving osv) 

Vi går allerede endel turer, men dog ikke raskt. Elsker å være på telttur osv om sommeren.. Primitive turer. 

Dachsen har behagelig fart, samtidig som den er sprek og aktiv. Du kan ikke regne med å ha den løs i skogen for den kan ha sterkt jaktinstinkt. Hvis dere er førstegangseiere må dere lese dere opp og være bestemt med den, ellers kan ting skli ut. Dachsen er veldig smart og sta men også veldig kjærlig og hengiven. Den er virkelig stor hund i liten kropp. Min bjeffer ikke så mye. Husk at hvis du bor oppover i etasjene så må dachsen bæres ned. Med en standard dachs kan det bli tungt.

Anonymkode: 69ef1...190

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror kanskje det har mer med din venninne å gjøre enn rasen. Alle hunder kan gå langt hver dag, og om det er eneste stimuli en hund får så vil den nok oppleves som krevende. Å bare gå tur uten noe innlagt hjernetrim vil nok kjede en hund. 

Absolutt ikke, jeg har passet både den og en annen jack russell og selv om venninnen sin har et høyere energinivå enn den andre er fellesnevneren at de er begge veldig krevende og «mye» selv ved mye mentalt og fysisk stimuli. Jeg ville nå hvertfall ikke bagatellisere at de er aktive og har et høyt energinivå med mye motor i liten kropp og en må tenke seg godt om. Jeg slår som sagt et slag for DSG da de er vanskelig å skille fra hverandre i utseendemessig, men er som sagt enklere å ha med å gjøre.

• Liker 4
Skrevet

Er vel bedre med selskapshund som shih tzu og andre late raser  😃 

Anonymkode: 58090...164

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere uansett vil ha voksen hund, ville jeg sett mer på tilgjengelige hunder hos for eksempel FOD enn rase. Jeg tipper dere kan matche med mange raser, og at det vil være mer avhengig av personlighet. 

Jeg tenker rase er absolutt viktigst for valper, for å iallfall ha en indikasjon på hvilken retning den kommer til å ta. 

Anonymkode: 58f52...1b2

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

DSG og JRT er da slettes ikke helt like. Men de er lignende i størrelse. 

Jeg ville holdt meg langt unna DSG. Det er så mye dårlig gemytt på de etter at de ble veldig populære på kort tid og avlen har gått litt over stokk og stein. En venn av meg som er adferdskonsulent på hund sier de får inn føer og fler nervøse DSG som er svært vanskelige å hjelpe.

Nå har jo uansett ts sagt hun ikke vil ha DSG da, men jeg skriver uansett med tanke på at andre kan lese i tråden.

Skrevet

Har hatt beagle. Kan ikke ha den løs under noen omstendigheter da den stikker av (snuser seg avgårde😂) Ekstremt mye hår i huset også. Men verdens snilleste, topp familiehund. kosete og vennlig. Var kun bjeffing om det kom noen/  varsling. 

Anonymkode: 8466c...063

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...