AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #21 Del Skrevet 27. desember 2023 KraKriAm skrev (1 minutt siden): Hvis dere er nybegynnere og ikke er hekt klar over hva en hund krever, så gjør godt forarbeid mht valg av rase og tenk godt over hva DERE kan tilby en hund. Aktivitet, trening og stimulering, samt generell selskap med lek og kos tar mye tid. Samt greit å tenke over behov for hundevakt. Kort vei til natur og friområder. En valp er krevende i mange måneder/første to år. Det som som baby/lite barn. Vi ønsker oss nok mest sannsynlig unghund /voksen. Hva får deg til å tro at vi ikke tenker gjennom disse tingene bare fordi vi spør om andres erfaringer med disse hundene? Vi har hatt hund før, til låns i flere måneder,( et helt år ene gangen) men kaller oss nybegynnere allikevel. Vi kommer også til å betale for hjelp, samt ta de kurs vi føler vi trenger. Anonymkode: b3025...fc1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #22 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva får deg til å tro at vi ikke tenker gjennom disse tingene bare fordi vi spør om andres erfaringer med disse hundene? Anonymkode: b3025...fc1 Kan være greit med en påminnelse om å tenke godt igjennom når dere er to "pensjonister" som liker å gå tur og sitter igjen med jakthunder på lista. 😅 Anonymkode: 61ae5...9dc 9 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KraKriAm Skrevet 27. desember 2023 #23 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi ønsker oss nok mest sannsynlig unghund /voksen. Hva får deg til å tro at vi ikke tenker gjennom disse tingene bare fordi vi spør om andres erfaringer med disse hundene? Vi har hatt hund før, til låns i flere måneder,( et helt år ene gangen) men kaller oss nybegynnere allikevel. Vi kommer også til å betale for hjelp, samt ta de kurs vi føler vi trenger. Anonymkode: b3025...fc1 Så bra, så også at dere hadde kommet med mer info mens jeg skrev. Svaret er nok preget at jeg opplever at mange ikke er særlig gjennomtenkte og tar lett på et ansvar for hund. Vi har en blanding som vi fikk da hun var 5 mnd gammel, så vi tok ikke det «verste» valpekjøret, men mistet også en del av kosen og tilknytningen. Vi har gjeterhund og de krever en del fysisk og mentalt, men er til gjengjeld takknemlig å trene, svært oppmerksomme på oss og veldig ivrige på å lære. Lærer fort med få repeteringer, gode på å lese situasjoner. Når det gjelder kosete tror jeg det er mer inviduelt enn raseavhengig. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #24 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan være greit med en påminnelse om å tenke godt igjennom når dere er to "pensjonister" som liker å gå tur og sitter igjen med jakthunder på lista. 😅 Anonymkode: 61ae5...9dc Ja vi er i 40 årene da.. Men har sluttet å jobbe! Så vi har tid, økonomi og ønsker om å virkelig sette hunden først, om du skjønner. Er nok ikke mye jakt her, så skjønner hva du mener. Anonymkode: b3025...fc1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #25 Del Skrevet 27. desember 2023 Dachs, beagle og border terrier er jakthunder. Har selv golden og kjenner labradorer, fine glade hunder, men de fortjener litt mental stimuli. Ikke mye, men at man trener 10 min på tur og liknende. De tre jeg nevner først tenker jeg fortjener å brukes på jakt for å trives. Golden røyter forøvrig ikke så mye hvis man bruker bra for, vasker de i røyteperioden og bruker blåser (hundeføner). Må støvsuge oftere, men hårene fester seg ikke i alt fordi det er litt lengde på de. Synes labradorpelsen er verre, for den stikker inn i alt og sitter godt fast😅 Anonymkode: 1f5fc...8dd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #26 Del Skrevet 27. desember 2023 Om dere er interesserte i alternativer, så er Lagotto er rase som kanskje passer? De er sofagriser nok til å trives i leilighet, men har nok behov for aktivitet til å holde de fleste i form..... Skikkelige snusehunder som egner seg til søk. De kan ha latent jaktinstinkt, så pass på at det ikke trigges så slipper man unna med bikkjer som jager. Anonymkode: 7f7da...160 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #27 Del Skrevet 27. desember 2023 Det høres ut til at dere har nok erfaring til å gå for en jack russell. Herlige små hunder som er med på langtur og samtidig tåler en dag på sofaen😄 Anbefaler ikke labrador, de krever mye!! Anonymkode: a2453...67c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #28 Del Skrevet 27. desember 2023 Ville ikke valgt noen av de. Vi er i tilsvarende situasjon og valgte cocker spaniel(engelsk) nydelig rase. Anonymkode: 34ad0...852 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #29 Del Skrevet 27. desember 2023 Har dere vurdert en ung/voksen hund? På Fod og andre steder for omplassering er det nok av hunder som trenger nye hjem, både rensrasede og blandinger. https://fod.no/hunder/ https://www.tungehundesenter.no/omplassering/til-omplassering Anonymkode: 76a33...9bc 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 27. desember 2023 #30 Del Skrevet 27. desember 2023 Beagle kan dere i hvert fall stryke av listen med en gang. De er avlet for jakt og fortjener å bli brukt til jakt. De har MYE jaktinstinkt og er ikke nødvendigvis lett å holde som vanlig familiehund. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #31 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres ut til at dere har nok erfaring til å gå for en jack russell. Herlige små hunder som er med på langtur og samtidig tåler en dag på sofaen😄 Anbefaler ikke labrador, de krever mye!! Anonymkode: a2453...67c Anbefaler ikke å velge JRT. Jeg angret skikkelig ganske lenge etter vi fikk vår. Vår hann-hund var utrolig krevende, og konklusjonen vår var at den kanskje var en alfa-hanne. Vår hund som nå er 13 år har vi aldri klart å avvenne med å bjeffe på andre hunder, han stakk lenge av om han fikk muligheten til det. Jaktinnstinktet var/er for stort. Han er blitt en herlig eldre herremann i dag om helst sover i sofaen, ville ikke byttet han mot noe i hele verden, men hadde aldri valgt samme rase på ny. Anonymkode: ee307...320 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #32 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anbefaler ikke å velge JRT. Jeg angret skikkelig ganske lenge etter vi fikk vår. Vår hann-hund var utrolig krevende, og konklusjonen vår var at den kanskje var en alfa-hanne. Vår hund som nå er 13 år har vi aldri klart å avvenne med å bjeffe på andre hunder, han stakk lenge av om han fikk muligheten til det. Jaktinnstinktet var/er for stort. Han er blitt en herlig eldre herremann i dag om helst sover i sofaen, ville ikke byttet han mot noe i hele verden, men hadde aldri valgt samme rase på ny. Anonymkode: ee307...320 Så trasig….. jeg har faktisk skaffet jack nr 3, og er så positiv overrasket over denne rasen👍🏼 Hadde hørt akkurat det du som du beskriver, at de var sta, gneldrete og lite medgjørlige. Har nå 3 herlige tasser her, og det er ikke mer lyd i desse enn andre hunder😄 Forholdsvis lette å trene, og mine blir brukt til spor og rally. Kjekk liten rase med lite sykdom/plager. Anonymkode: a2453...67c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #33 Del Skrevet 27. desember 2023 Ts her.. Som man kan se fra kommentarer, tror jeg alle har sine meninger om disse hundene. Noen er heldige med sine valg, andre får mer jobb. Men hunder trenger alle både fysisk og mental stimuli, så mye vet vi. Så det skal den jammen meg få! Ser noen spør om omplasserings hund, og som jeg svarte noen her i kommentarene, er det en høy sannsynlighet for at vi går for noen som er voksen/ snart voksen. Er veldig klar over hvor mye jobb det er med valp, har også voksne barn som har vært baby en gang. Så vet at småfolket (uansett slag) er mye jobb. Vi ønsker IKKE å bli en av dem som ikke har satt seg nok inn i rase et, så vi har allrede undersøkt i litt over ett år, er enda ikke ferdig. Men stadig nærmer vi oss en ide om hvem som kan få det godt hos oss, som jo er hele poenget. Vi ønsker oss et familiemedlem som skal være hos oss til den er gammel og ikke lenger skal være her. Derfor skrev jeg også denne tråden, ønsker reelle erfaringer - noe jeg føler jeg har fått. Trenger alltid mer, blir aldri utlært, så om flere har erfaringer blir jeg glad for det! Takk iallefall hittil for fine kommentarer. Dele kunnskap er fantastisk! Vi vil jo alle her at hundene våre og alle andres skal ha det best mulig ❤️ Anonymkode: b3025...fc1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #34 Del Skrevet 28. desember 2023 Alaska Huskyene jeg har møtt på har vært de enkleste å ha med å gjøre, men det er jo ikke en ren rase, om det har noe å si for dere. Aktiv og glad, og som regel grei i bymiljø så lenge den får brukt seg. De pleier ikke å være typiske bjeffere, og de blir avlet til å kunne fungere i flokk. Hvor kosete de er kommer an på individ (gjelder alle raser). Inger-Marie Haaland kategoriserer sine kull ut ifra familiehunder og konkurransehunder, så der kunne du fått mye fin info. Beagle er ganske høylytt, border terrier bjeffer og virker alltid litt på vakt. Retrievere er jo greie om man orker. De blir fort store, men holder seg unge veldig lenge! Ellers er cocker eller springer spaniel fine da de minner om retrievere. Men siden du nevner terriere, hvorfor ikke tibetansk terrier? Anonymkode: acdb9...c96 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #35 Del Skrevet 28. desember 2023 Vil anbefale dere å endre tankesett fra «hvilken hund vil vi ha» til «hva kan vi tilby hunden?». Om dere bor i leilighet i by, er uføretrygdede og ikke har mulighet for feks luftegård eller hage der hunden kan slippes løs bør dere ikke vurdere hund med jaktinstinkt eller høyt energinivå. Selv har vi en finsk lapphund, det er en super familiehund som tåler både familieliv og lange turer. Den har et godt lynne og er kosete. Rasen er kjent for å bjeffe en del, men det har vi redusert til et minimum ved hjelp av trening. Anonymkode: e2671...1e6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #36 Del Skrevet 28. desember 2023 Hva med Cocker Spaniel? Kan det være et alternativ? Ellers: husk at retrievere tar mye plass, og elsker vann/snø/gjørme. Og den neste som forteller meg at labradorer nesten ikke røyter kan få komme hit og støvsuge når som helst (anbefaler robotstøvsuger uansett rase). Har også fått høre at retrievere er lette å oppdra og veldig lærevillige. Her vil jeg legge til sta som f… Men de er store og sterke nok til å bære kløv på tur, du kan snørekjøre på ski (bare husk å trene inn kommandoene høyre, venstre og stopp fra første dag). Snørekjøring på rulleskøyter anbefales derimot ikke… De er veldig intelligente, jeg lurer av og til på om vår faktisk kan lese. Han vet i hvert fall at røde T-er malt på steiner betyr tur. Og tur får de aldri nok av, uansett vær og temperatur. Anonymkode: 1a5e7...043 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #37 Del Skrevet 28. desember 2023 Vi har golden retriever, og er veldig fornøyde med det valget. Hunden er gjerne med på tur, men kan også ligge på sofaen i dagesvis med bare korte tisseturer når det f.eks. er dårlig vær. Er alltid glad og snill med både barn, voksne og andre dyr, går godt sammen med andre hunder (møter ofte venner med hund for å leke sammen). Den eneste ulempen er røytinga, man må nesten kjøpe en robotstøvsuger samtidig med hunden.. Anonymkode: 0f3a1...d95 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. desember 2023 #38 Del Skrevet 28. desember 2023 Styr i hvert fall unna beagle og borderterrier. Her i Norge er begge disse rasene utpregede jakhunder (Mulig det er en noen som avler border som selskapshund, men høyst sannsynlig har de instinktene i behold). JRT og dansk/svensk gårdshund ville jeg også ha unngått. Dette er raser som har blitt veldig populære og derfor har det blitt avlet på alt som kan krype og gå med allergier og annet "grums" som resultat. Man kan selvfølgelig gjøre godt forarbeid og finne en seriøs oppdretter, men jeg har inntrykk av at det er langt mellom de gode individene. Golden og labrador er mye hund. Spesielt i valp- og unghundfasen. Den av jeg kjenner best til av de du nevner er dachsen. Den finnes i hele ni forskjellige varianter og regnes faktisk også som ni forskjellige raser. Standardvariantene av stri- og korthår er ofte avlet frem som typiske jakthunder og de selges som regel fortrinnsvis til jegere. Standard langhår har som regel noe mindre jaktlyst, men den er sjelden borte på noen måte. De fleste av disse selges som familehunder selv om noen også bruker dem på jakt. Alle hårlagsvariantene av dvergdachs avles som rene selskapshunder og har som regel noe mindre jaktinstinkt. Til slutt har du minivarianten kanindachs i tre forskjellige hårlagsvarianter som er en miniatyrhund på godt og vondt. Forskjellen på en jaktmaskin av en strihårshann på 14 - 15 kilo og en liten kanintispe på to kilo eller der omkring er enorm på alle måter. Jeg har bodd sammen med dachser i snart 40 år og hvis jeg var dere ville jeg ha valgt en standard langhår eller en dverg langhår eller strihår. Det skal ikke stikkes under en stol at dachsen har vært plaget med en del ryggproblemer, men jeg har aldri hatt det på mine og det er mange oppdrettere som legger ned mye arbeid i å avle frem hunder som har minst mulig risiko for ryggprolaps. Det foregår også en del forskning på området som raseklubben og nevnte oppdrettere deltar i. Men her må man altså gjøre hjemmeleksen sin grundig før man kjøper valp! De variantene jeg mener kunne passe for dere er mer enn nok hund for de fleste og kan gjerne gå på tur flere timer om dagen (De har fysikken til den jakthunden de opprinnelig ble avlet som) og er med på alt. Dachser kan bjeffe en del, men min erfaring er at det er forholdsvis enkelt å trene bort når man har bare en. Siden de er vanligvis er veldig selvstendige er også separasjonsangst lite utbredt. Dachser elsker spor/søk (Det er et krav om premiering på enten jakt eller blodspor for å bli norsk champion på alle størrelses- og hårlagsvarianter) så det er egentlig bare å velge gren. De fleste velger blod-/viltspor og det arrangeres kurs og konkurranser over hele landet i sommerhalvåret. Send meg gjerne en melding hvis dere velger å gå for en variant av dachs. Jeg er ikke oppdretter, men kjenner ganske godt til de fleste etter alle disse årene i "miljøet" 🙂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Repsej Skrevet 28. desember 2023 #39 Del Skrevet 28. desember 2023 Hei! Av de du nevner har vi erfaring med dachs, nærmere bestemt langhåret dvergdachs. «Stor hund» i liten kropp, fantastiske personligheter, vennlig, sosial og utrolig familiekjær. Røyter i perioder, men ikke verre at det fint kan leves med av 2 barn med allergi. Rasen er kjent for å bjeffe/varsle, noe vår faktisk gjør i svært liten grad, så det gjelder ikke alle. Ingen problemer med rygg hos de vi har hatt, men undersøk og vær nøye med valg av oppdretter. Anbefaler uansett rase å delta på valpe- og unghundkurs, det får dere mye igjen for. Anbefaler dachs på det varmeste. Lykke til med valget av nytt familiemedlem😊👍. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #40 Del Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ts her.. Som man kan se fra kommentarer, tror jeg alle har sine meninger om disse hundene. Noen er heldige med sine valg, andre får mer jobb. Men hunder trenger alle både fysisk og mental stimuli, så mye vet vi. Så det skal den jammen meg få! Ser noen spør om omplasserings hund, og som jeg svarte noen her i kommentarene, er det en høy sannsynlighet for at vi går for noen som er voksen/ snart voksen. Er veldig klar over hvor mye jobb det er med valp, har også voksne barn som har vært baby en gang. Så vet at småfolket (uansett slag) er mye jobb. Vi ønsker IKKE å bli en av dem som ikke har satt seg nok inn i rase et, så vi har allrede undersøkt i litt over ett år, er enda ikke ferdig. Men stadig nærmer vi oss en ide om hvem som kan få det godt hos oss, som jo er hele poenget. Vi ønsker oss et familiemedlem som skal være hos oss til den er gammel og ikke lenger skal være her. Derfor skrev jeg også denne tråden, ønsker reelle erfaringer - noe jeg føler jeg har fått. Trenger alltid mer, blir aldri utlært, så om flere har erfaringer blir jeg glad for det! Takk iallefall hittil for fine kommentarer. Dele kunnskap er fantastisk! Vi vil jo alle her at hundene våre og alle andres skal ha det best mulig ❤️ Anonymkode: b3025...fc1 Jeg har erfaring med labrador og puddel. Veldig flotte familihunder. Intelligente hunder. Trenger selvfølgelig en del mental stimuli. Trenger mye tur. Vi elsker å gå turer. Vi ferierer også i Skandinavia. Våre hunder har vært topp å ta med på hytte og campingtur 😊 Hundene er som en del av barneflokken. Barn og hunder er blitt veldig avhengig av hverandre. Har en terrier i storfamilien. Søt liten hund, men tar stooor plass. Den er intens og bjeffer på det meste. Har også glefset litt på de minste barna. Ville ikke at terrier med små barn. Med eldre barn går nok det fint. Anonymkode: 4c103...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå